Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Jullie mogen terecht trots op jullie bak zijn. Mooie opbouw, en schitterende koralen.
icon14.gif

Maar je ziet ook bij jullie dat je nooit klaar bent met de hobby he.
Dat is maar goed ook.
icon7.gif

Ik zou zeggen keep on the good work.

slukes

Bart

Mefisto zei:
Jongens, jongens, we worden er bijkans verlegen van:D

AVO (Anton)
Turbogranulaat van Aquacare is een kalkvulling die origineel bedoeld is voor wervelbedkalkreactor van Deltec (als ik mij niet vergis), maar doet het ook in een gewone kalkreactor. Heb wel het idee, dat deze vulling makkelijker verpulvert dan andere substraten. Op de eerder foto's zie je duidelijk 1 grote drabbige smurrie en geen herkenbare korrels, terwijl het gebroken koraal nog steeds herkenbaar is. Ik heb nu toch weer een deel in de reactor gestoken om dit te evalueren. Mocht die drab weer terugkomen, dan gebruik ik het niet meer in de reactor, maar slechts nog voor de neutralisatie van de uitstroom (wordt nog geknutseld).

ArjenT
ArjenT zei:
...dat geduld loont is aan jullie bak goed te zien...de als stekken ingebrachte dieren mogen nu toch volwaardige kolonies worden genoemd...[/unqoute]
Tsja ... de winkeliers hebben aan ons, op het gebied van dieren, slechte kopers gehad:p . Daar staat tegenover, dat de particuliere handel door ons wel gestimuleerd is.

Let wel, vissen (muv die grote rode) komen toch allemaal uit de winkel, enkele steenkoraaltjes komen van The Seahorse en een Blastomussa van Oceanlife.
Maar inderdaad, het meerendeel van de dieren is zijn/haar leven begonnen als stekje van enkele centimeters. Wij zijn hier dan ook meer dan trots op, maar wel met enige reserve, maar dat geldt hoop ik voor iedereen die zijn eigen systeem en de gebreken kent.

Affijn, tijd om de komende weken eens aan de T5 te gaan knutselen.

ArjenT zei:
Request: Een foto van de gele Turbinaria, ik ben benieuwd hoe deze gegroeid is in een jaar tijd!
Nou Arjen, die groei is niet zo schokkend geweest.
Ik wijt dit voornamelijk aan niet niet goede belichting van het stuk. Een iets hoger geplaatst monti-cup groeit harder, krijgt meer licht, groeit nog harder enzovoorts. Bijgevolg dat de turbinaria achterblijft. Hopelijk kan een egaler verdeelde aanvulling met T5 hierin wat verandering brengen.

Dit is dus één van die dingen die niet helemaal zo gelopen zijn zoals de bedoeling was:o , sorry Arjen ...

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    771,9 KB · Weergaven: 19
  • 2.jpg
    2.jpg
    734,4 KB · Weergaven: 18
Ziet er goed uit michel!

Koralen gaan toch pas echt hard groeien wanneer ze volume hebben;)

Groetjes Michael

~!@#$%^&*()_+
of zoiets dergelijks:(. Streamers en fijn zand zijn beiden MIJN grote vrienden, maar ELKAARS vrienden zijn het voorlopig nog niet.

Om het goed te maken zag ik vrijdagavond onderstaand verschijnsel voor het eerst.
Normaal staan de balipoliepen volledig open, maar door het dagelijks geklungel met de streamers hadden ze besloten dicht te gaan staan. Wat schetst de verbazing. Een stukje kalkalg overgroeid de poliepen. Wie had dat gedacht ...

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    643,7 KB · Weergaven: 25
Hoi Mefisto,

Over dat fijn zand en dat kleine plekje dat er zichtbaar is zou ik me niet te veel zorgen maken zelle.
Ge hebt nen knappe bak en bent toch continu bezig met verbetringen enz..
Mooi steentje erop, (favia,???) dan moet dat toch op te lossen zijn??

gr

Bart
Mefisto zei:
~!@#$%^&*()_+
of zoiets dergelijks:(. Streamers en fijn zand zijn beiden MIJN grote vrienden, maar ELKAARS vrienden zijn het voorlopig nog niet.

Om het goed te maken zag ik vrijdagavond onderstaand verschijnsel voor het eerst.
Normaal staan de balipoliepen volledig open, maar door het dagelijks geklungel met de streamers hadden ze besloten dicht te gaan staan. Wat schetst de verbazing. Een stukje kalkalg overgroeid de poliepen. Wie had dat gedacht ...

YESMeerendeel van het zand blijft liggen. Streamers draaien niet voluit, maar dat geeft niet, zo op het oog is er overal voldoende stroming.

'T is werkelijk best even lekker om met een tevreden gevoel voor de bak te kunnen zitten. (hoewel er nog tig verbeteringetjes moeten gebeuren).

Volgende stap, behalve perfectioneren van de streamers in relatie tot het zand, zal zijn het maken van een simpel frame voor 4x T5 54 Watt.

Maar eerst ... nog even genieten. Het aardbeikoraal is vanuit de sump terug in de bak geplaatst om te kijken of die het daar ook nog wil doen. Dankzij de veranderingen aan de rechterstreamer staat het aardbei nu onder vol licht gewoon open;) en pikt af en toe een graantje mee van het vissen voeren.

In het kader van "pimp my AC1000 kalkreactor" een volgende stap genomen.

Reeds enige tijd geleden de reactor voorzien van een bovendoorvoer voor de pH-sonde, zodat de actuele pH waarde in de reactor kan worden afgelezen.
De pH-sonde zit op een ZAC-controller.

Sinds vandaag is er ook een magneetventiel op aangesloten (met dank aan India).
Nu nog een beetje zoeken naar de juiste instellingen, want rarara ...

schakelpunt bijvoorbeeld 6,4, dan wordt er daadwerkelijk geschakeld bij 6,5+ en reeds uitgeschakeld bij 6,42.:confused:

Dus zetten we het schakelpunt maar ietsje lager, en gaan we de handleiding nog maar eens doorlezen.;)

Laatst bewerkt:
Noop, de reactor is in die richting (nog) niet gepimpt. Ik weet dat Tanne het zo heeft gedaan en misschien anderen ook ...:confused: . Vooralsnog werkt het hier ook naar behoren zonder venturi, maar zeg nooit: nooit.

Goede morgen mannen.....

Praat mij eens ff bij????:confused:

Een venturi op Kalkreactor....of ik wordt in de maling genomen of ik kan hier iets leren............:)

Heb ik ook, venturie word water en CO² naar binnen gezogen en meteen gemengd in de pomp, anthans bij mij ;)

Grts Martijn
AVO zei:
Goede morgen mannen.....

Praat mij eens ff bij????:confused:

Een venturi op Kalkreactor....of ik wordt in de maling genomen of ik kan hier iets leren............:)

De "pimp my kalkreactor" met een venturi komt van Tanne.

Men neme een venturi van een AC-afschuimer en plaatst deze aan de perszijde van de Eheimpomp van een AC-kalkreactor. Is in te bouwen binnen de bestaande afmetingen.
De luchtaanzuig van de venturi wordt aangesloten op de ontluchting van de reactor. Op deze manier ontstaat een closed-loop voor eventueel ophopende CO2 en niet oplosbare gassen. Of dit een must is weet ik niet, want ik kan onze reactor zo zuur maken als ik wil.

Onze AC1000 is gepimpt met:
- doorvoernippel voor pH-sonde:goed: ;
- regelbare druppelaar voor langere verblijftijd, zeer klote af te regelen:mad:.

Oke dank je voor de uitleg....

Nu was ik afgelopen zaterdag op visite bij Walter...toevallig hadden we een discussie over dit onderwerp.....volgens Walter bestaat het niet, dat de ophoping die je bovenin de reactor ziet, bestaat uit CO2......de ophoping zou ten aller tijde "lucht"zijn.....

Anton, ik ga hierin volledig mee.

Ik kan dit zelfs bevestigen. Stel er zit wat lucht in de kop en ik schroef de gastoevoer stevig open, dan stroomt er meer gas in dan direct in oplossing kan gaan. De hoeveelheid gas in de kopruimte neemt toe. Na enige tijd wordt dit weer minder, met andere woorden, de CO2, lost op. Uiteindelijk resteert niet meer lucht in de kopruimte dan voorheen.;)

Dit is dan ook de reden dat wij de venturi-pimp niet toepassen.

Ik vermoed dat de motivatie bij Tanne gezocht moet worden in het feit, dat hij de reactor (AC1000) tot het uiterste drijft om zijn systeem enigszins op peil te houden. We praten over circa 100+ bellen per minuut of zoiets en dat moet zo snel mogelijk in oplossing gaan.
Persoonlijk lijkt het mij beter voor Tanne zijn bak, dat hij ook eens overstapt op een oversized reactor.

Kijk dan heb ik toch goed naar Walter geluisterd.......pfff

Ik heb het vaatje"" in werking gezien met alle benodigde uitleg en ik moet zeggen....... het lijkt me fantastisch..... je kunt zo zelf je reactor volume bepalen en blijft daar mee uiterst flexibel ook als er eens een andere bak om de hoek komt...

Desnoods kun je reactorvaten in serie zetten zonder dat je extra ca vulling hoeft toe te voegen. het gaat tenslotte enkel om het watervolume wat de capaciteit bepaald....

Heb het vaatje maar besteld gelijk;) heb jij het al eens overwogen?
Mefisto zei:
Anton, ik ga hierin volledig mee.

Ik kan dit zelfs bevestigen. Stel er zit wat lucht in de kop en ik schroef de gastoevoer stevig open, dan stroomt er meer gas in dan direct in oplossing kan gaan. De hoeveelheid gas in de kopruimte neemt toe. Na enige tijd wordt dit weer minder, met andere woorden, de CO2, lost op. Uiteindelijk resteert niet meer lucht in de kopruimte dan voorheen.;)

Dit is dan ook de reden dat wij de venturi-pimp niet toepassen.

Ik vermoed dat de motivatie bij Tanne gezocht moet worden in het feit, dat hij de reactor (AC1000) tot het uiterste drijft om zijn systeem enigszins op peil te houden. We praten over circa 100+ bellen per minuut of zoiets en dat moet zo snel mogelijk in oplossing gaan.
Persoonlijk lijkt het mij beter voor Tanne zijn bak, dat hij ook eens overstapt op een oversized reactor.

AVO zei:
heb jij het al eens overwogen?
Yep, zodra ik de kans zie een dermate grote reactorruimte kwijt te kunnen spelen ... dus dat duurt nog wel even:o

Oke begrijp ik.....de reactor kun je ook elders kwijt waar je wilt...dat is nu het extra grote voordeel.... of in twee splitsen in serie als de hoogte het niet toelaat....

Mefisto zei:
Yep, zodra ik de kans zie een dermate grote reactorruimte kwijt te kunnen spelen ... dus dat duurt nog wel even:o

Michael, hieronder het koraal wat ik bedoeld als "ooit blauw".

1ste foto toont ongeveer de kleur zoals gekocht bij The Seahorse op de zeewaterdag in oktober 2005.

2de en 3de foto zijn van vandaag. Koraaltje werd helaas een stekje, heeft zijn blauwe kleur korte tijd verruild voor iets bruinigs en is sinds ongeveer de jaarwisseling zoals op de foto's.

Ik hou het op een lichtcreme kleur met paarsige groeipunten.
Ik denk dat de kleur met name een reactie is op de HQI waar het koraaltje net niet pal onder staat maar veel licht van vangt.

Nu nog de echte groei erin zien te krijgen:o

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    110 KB · Weergaven: 17
  • 20060607 1 1.jpg
    20060607 1 1.jpg
    606,2 KB · Weergaven: 18
  • 20060607 2 2.jpg
    20060607 2 2.jpg
    569,4 KB · Weergaven: 16
Vandaag bij Ruud en Laura uit Weert een koppeltje Amblygobus phalaena opgehaald (overgenomen). Na rustig te zijn overgewend werden zij losgelaten in de bak (13:00). Natuurlijk, zoals iedere nieuw geintroduceerde vis dat doet, doken zij tussen de stenen. Nog geen uur later lieten zij zien hoe schoon wij de bak daadwerkelijk hebben :( ... zie onderstaande foto. Blijkbaar wordt er flink gerommeld tussen de stenen, want de vissen laten zich nog vrij weinig zien, hun acties daarentegen spreken boekdelen:o .

Uit de verkoop van hun bak waren nog enkele koralen niet verkocht en helaas voor onze portemonnee (viel wel mee), maar gelukkig voor Laura en Ruud hebben we onderstaande prachtige paarse acro ook maar meegenomen.
Amper 5 minuten in de bak geplaatst stonden alle poliepen volledig open:cool:.

Tot slot is er ook nog een zandzevende zeester toegevoegd, de Astrocpecten polyacanthus, hiervan geen foto. Beestje had binnen 5 minuten ingegraven in de zandbodem:goed: .

Bijlagen

• 20060610 verkleind.jpg
    20060610 verkleind.jpg
    506,7 KB · Weergaven: 79
  • 20060610 1 verkleind.jpg
    20060610 1 verkleind.jpg
    727,7 KB · Weergaven: 27
  • 20060610 2 verkleind.jpg
    20060610 2 verkleind.jpg
    732,2 KB · Weergaven: 27
Back
Bovenaan