Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Sinds dit jaar zijn er enkele meer en minder rigoreuze veranderingen gaande:

1.
Een bodembedekking van fijn koraalzand wordt zoetjes aan opgebouwd. De bedoeling is dat de aanwezigheid van een niet al te dikke bodemlaag gaat voorzien in meer microleven. Dit microleven dient uiteindelijk ten goede te komen van de koralen en dan met name degene die 's nacht hun tentakels uitsteken (hersenkoraaltjes, trachyphyllia, caulastrea, tubipora, turbinaria, fungia enzovoorts). Let wel de bodem wordt 'in de gaten gehouden' zodat hier geen tijdbom ontstaat. De opbouw gebeurt langzaam door maandelijks een kleine hoeveelheid koraalzand toe tevoegen, zodat het systeem hier langzaam op inwerkt.

2.
Er wordt meer frequent een kleinere waterwissel uitgevoerd. Voorheen
was dit maandelijks 120 liter (25%). Nu is dit iedere woensdagavond en zondagochtend een circa 25-30 liter. De aanleiding is dit artikel en dit artikel en voor wat betreft de nitraatwaarden (contorleerbaar) werkt het bij ons best aardig. Voorheen lag deze op dik 5, nu is deze gedaalt naar grofweg 2,5 (Salifert). Ook lijkt het water iets helderder dan voorheen, let op, geen gebruik van actief kool.

3.
Kalkwater wordt weer gedoseerd. Nu via een voorraadvat osmosewater, een SP3000, een reactorruimte en een tijdklok. In de nachtperiode wordt 7x 15 minuten water verpompt, zodat in de nachtperiode kalkwater wordt gedoseerd dat kan reageren met de geproduceerde CO2. Hoewel idee tweeledig is, werkt het slechts eenledig:( . De bedoeling is toevoegen van Ca en KH, dat werkt natuurlijk wel goed, tweede bedoeling was het beperken van een pH-val in de nacht. Echter een daling van 0,3 punten is nog steeds orde van de dag., dosering is 'geautomatiseerd'. Vanuit een voorraademmer osmosewater wordt water door een cilinder met calciumhydroxide geleid, waarna het kalkwater in de sump komt en opmengd met het overige water. Dit gebeurt 's nacht om de 2 uur, gedurende 14 minuten, wanneer CO2 zich opbouwd. Op deze manier wordt gepoogd de pH-daling in toom te houden.

4.
Nog te realiseren is het plaatsen van een tweede streamer. Deze is al in bezit, echter we weten nog niet helemaal waar en hoe deze te plaatsen. Meer, betere en gevarieerdere stroming als einddoel natuurlijk:)

5.
Eveneens nog te realiseren is het bijplaatsen van T5-verlichting, 4x 54 Watt. Het doel is met eenzelfde gebruik aan Wattage een betere lichtverdeling te bekomen. Nu hebben we 2 puntbronnen, 2x 150 Watt HQI, met als gevolg dat sommige delen onderbelicht zijn. Door nu met T5 een beter lichtverdeling over de hele oppervlakte te maken zullen vele dieren in de bovenste zone meer licht krijgen. In de avonduren wanneer wij thuis zijn wordt de tevens de HQI ontstoken zodat er een hoogtepunt aan licht is, waarna er weer wordt afgebouwd.
De precieze invulling van branduren en verdeling over de dag volgt terzijnertijd als het klaar is.

6.
Uitbreiding vissenbestand met koppeltje Gramma loreto's, koppeltje Amblygobus phaleane en/of A. rainfordi en Sinchyropus splendidis vrouwtje

7.
Op koralen gebied zal er niet zoveel meer veranderen, diverse onderhoudsdingetjes zullen aangescherpt moeten worden, voederpatroon is onregelmatig en dient te worden aangepast.

8.
Magnesium is pertinent aan de lage kant (<1200). DE OORZAAK is gelegen in de kwaliteit van de verversingszouten, die komen niet boven de 1200 uit, zodoende haal je ook in het aquarium nooit waarden van 1400. (ook kalkwater levert hierin een kleine bijdrage)
Hiertoe is een kleine hoeveelheid MgCO3 aan de kalkreactor toegevoegd. De onbalans in calcium en KH die dan ontstaat wordt nu nog aangevuld met een restant HS macominerals (of zoiets) en zal binnenkort worden vervangen door CaCl2.

Tot zover een hoop oeverloos gezever. Nieuwe foto's worden vandaag of morgen geplaatst:p

Bijlagen

• anemoon.jpg
    anemoon.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 17
  • Caulastrea furgata.jpg
    Caulastrea furgata.jpg
    103 KB · Weergaven: 18
  • fungia.jpg
    fungia.jpg
    102,6 KB · Weergaven: 28
met dat gezever ben ik het niet eens... ;)
een prima verhaal juist!

:o Thanks Addy,

Nog maar wat foto´tjes dan

Bijlagen

• Euphyllia glabrescens.jpg
    Euphyllia glabrescens.jpg
    98 KB · Weergaven: 21
  • kalkkokerworm.jpg
    kalkkokerworm.jpg
    117,1 KB · Weergaven: 19
  • Acropora lichtgroen.jpg
    Acropora lichtgroen.jpg
    161,3 KB · Weergaven: 17
Kalkkokerworm is overgenomen uit de totale uitverkoop van Franky en staat sinds eind januari in onze bak.

Hieronder gelijk een paar foto´s van de Tridacna derasa die we van jou hebben overgenomen.

Sinds enkele weken zitten we zonder plankton EN zonder aminozuren (Salifert), sinds vorige week heeft de derasa zijn voet losgegooid en staat er overwegend bij zoals op de foto, dus met teruggetrokken mantel. Geen enkele bijzonderheid te zien, geen belagers of wat dan ook. Ik vermoed dat het een voedselprobleem is (echter nitraat schommelt rond 2,5 tot max. 5). De maxima, die beter licht vangt, heeft nergens last van.
Een andere oorzaak is mogelijk gelegen in wat ´strelingen´ van een lederkoraal, dat nu dus ergens anders staat

Als het goed is hebben we maandag LiquidLife BioPlankton, hopelijk herstelt de derasa zich dan weer.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    199 KB · Weergaven: 16
  • 2.jpg
    2.jpg
    215,6 KB · Weergaven: 13
  • 3.jpg
    3.jpg
    233,3 KB · Weergaven: 13
Hij zag er goed uit! Zal wel weer goedkomen..volgens mij zijn het zo'n beetje de sterkste doopies die je krijgen kan! Bekijk de topic van Freddy eens over z'n doopvonten, misschien staat er wat nuttigs tussen!

Vandaag de kalkreactor eens een goede beurt gegeven, want deze presteerde de laatste tijd nogal ´slecht´.

De 1ste foto´s laten de drab zien die in de reactor zat. Kun je je voorstellen hoe beroerd de interne doorstroming is in zo´n geval.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    168,8 KB · Weergaven: 15
  • 2.jpg
    2.jpg
    172 KB · Weergaven: 15
  • 3.jpg
    3.jpg
    155,1 KB · Weergaven: 15
Na goed uitspoelen ziet het substraat er weer uit als koraalbreuk:goed:.

Vervolgens de reactor gevuld met:
1. 1 kg Hydrocarbonaat van AquaMedic
2. uitgespoelde koraalbreuk van de vorige foto's
3. restantje eigen skeletmateriaal :(
4. restantje turbugranulaat van Aquacare

Vervolgens de reactor weer aangesloten, de uitloop gesloten, de pH op 6 gebracht en dikke 3 uur laten indraaien. pH was om 22:00 uur 6.29, de uitloop geopend en nu een nachtje rustig laten druppelen, morgenavond de doorstroom eens meten, pH bijregelen en volgend week-end de waarden.

Oh ja, zaterdag eindelijk die druppelaars gekocht die ik al maanden iedereen adviseer.:D

Bijlagen

• 4.jpg
    4.jpg
    241,5 KB · Weergaven: 16
  • 5.jpg
    5.jpg
    176,6 KB · Weergaven: 14
  • 6.jpg
    6.jpg
    6,8 KB · Weergaven: 566
Mefisto zei:
Sinds dit jaar zijn er enkele meer en minder rigoreuze veranderingen gaande:

4.
Nog te realiseren is het plaatsen van een tweede streamer. Deze is al in bezit, echter we weten nog niet helemaal waar en hoe deze te plaatsen. Meer, betere en gevarieerdere stroming als einddoel natuurlijk:)
Vandaag dus de 2de streamer geplaatst. Het betreft wederom een 6100.10 met een single-controller 7091, dus pulseren kan tussen 4 - 12.000 liter.

Nu die 2 nog eens netjes op elkaar afregelen, zonder dat de zandbodem te veel gaat wandelen:confused: .
De terugvoer is verplaatst van linksachter de hysterix naar de achterwand. Dit wordt later misschien nog een soortement van "rifspoelachtige constructie" ... of niet.

(geen foto's, want de camera wil niet aan)

Nou Cees, laat dat jaloers er voorlopig maar even af:( We zitten hier met een aantal kleine (technische) probleempjes.

De pompslang van de SP3000 doseerpomp wordt niet volledig afgesloten waardoor er zeer minimaal water kan doorlekken. Gevolg is dat het voorraadvat zeer langzaam leegloopt in de sump. Niet zorgwekkend, maar wel storend dus.

Sinds kort dus de 2de streamer bijgehangen, echter nu lukt het niet om het zand te laten liggen, ben hier al dik een week aan het klooien, maar het is of de linkerstreamer of de rechterstreamer. Ze kunnen dan geen van beiden voluit draaien. Draaien ze tegelijkertijd, al is het maar op de laagste stand dan nog is het een miniatuurzandstorm:mad: . Voorlopig dus nog maar even aanrommelen. De bodem moet wel blijven liggen ivm herintroductie van zandster en iets van bodemrommelende visjes.

En dan heb ik voor de kalkreactor zo'n kraantje ... Tot op heden lukt het me daar ook niet al te best mee. Het is afregelen op de marge van het kraantje. Ook hiervoor zal gelden (net als met de streamers): de aanhouder wint.

En tot slot: een simpel electronisch tijdklokje voor de SP3000 verspringt om de haverklap van dag, tijd, programma's. Om gek van te worden. Heb het ondertussen met een verlengsnoer aangesloten op een andere groep, Maakt geen reet uit. Je zal het maar gebruiken om koffie te zetten:rolleyes:

Tot slot nog een oppeppertje: fungia met honger:) en een totaal plaatje van de bak. De rechterstreamer is momenteel het grootste probleemkindje

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    744,3 KB · Weergaven: 103
  • honger.jpg
    honger.jpg
    727,4 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Ik kan niets anders zeggen dan dat je een prachtige bak hebt, Michel :goed: (en Ewa natuurlijk)!

Wauw, die Hystrix:eek: Jij moet je schamen, Michel! Dat je nog durft te klagen:D

Maar ik begrijp je best hoor;)

Groetjes

Heremiet z'n huisje is beschadigd geraakt (iedere avond hamertje tik is dan toch funest geworden voor de schelp (mantisje bedankt:confused: )

reservehuisje erbij gelegd, nacht erover laten nadenken et voila, verhuisd:goed:

Bijlagen

• huisje kapot.jpg
    huisje kapot.jpg
    673,2 KB · Weergaven: 16
  • leeg kapot huisje.jpg
    leeg kapot huisje.jpg
    489,8 KB · Weergaven: 20
  • verhuisd.jpg
    verhuisd.jpg
    530,6 KB · Weergaven: 15
Mefisto,

Dit materiaal in de kalkreactor , waar is dat voor? >> "turbugranulaat van Aquacare"

Michel en Ewa....dat geduld loont is aan jullie bak goed te zien...de als stekken ingebrachte dieren mogen nu toch volwaardige kolonies worden genoemd. Een knappe prestatie!! Topbak!!

Request: Een foto van de gele Turbinaria, ik ben benieuwd hoe deze gegroeid is in een jaar tijd!

Dit is een van de beste "koraal-leerscholen" die ik op het forum ben tegen gekomen. Ik zal er nog veel aan hebben als ik zelf zover ben.!

mvg,
Ruud

Jongens, jongens, we worden er bijkans verlegen van:D

AVO (Anton)
Turbogranulaat van Aquacare is een kalkvulling die origineel bedoeld is voor wervelbedkalkreactor van Deltec (als ik mij niet vergis), maar doet het ook in een gewone kalkreactor. Heb wel het idee, dat deze vulling makkelijker verpulvert dan andere substraten. Op de eerder foto's zie je duidelijk 1 grote drabbige smurrie en geen herkenbare korrels, terwijl het gebroken koraal nog steeds herkenbaar is. Ik heb nu toch weer een deel in de reactor gestoken om dit te evalueren. Mocht die drab weer terugkomen, dan gebruik ik het niet meer in de reactor, maar slechts nog voor de neutralisatie van de uitstroom (wordt nog geknutseld).

ArjenT
ArjenT zei:
...dat geduld loont is aan jullie bak goed te zien...de als stekken ingebrachte dieren mogen nu toch volwaardige kolonies worden genoemd...[/unqoute]
Tsja ... de winkeliers hebben aan ons, op het gebied van dieren, slechte kopers gehad:p . Daar staat tegenover, dat de particuliere handel door ons wel gestimuleerd is.

Let wel, vissen (muv die grote rode) komen toch allemaal uit de winkel, enkele steenkoraaltjes komen van The Seahorse en een Trachyphyllia van Oceanlife.
Maar inderdaad, het meerendeel van de dieren is zijn/haar leven begonnen als stekje van enkele centimeters. Wij zijn hier dan ook meer dan trots op, maar wel met enige reserve, maar dat geldt hoop ik voor iedereen die zijn eigen systeem en de gebreken kent.

Affijn, tijd om de komende weken eens aan de T5 te gaan knutselen.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan