Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Merci! Wist niet dat het een Micromussa lordhowensis was 😇 zal zo meer over lezen om hem een betere plaats te geven
Ze zijn hernoemt in 2016.

Ja las dat nu net. Helaas is er nog (onbedoeld) veel misinformatie over te vinden als je puur op acan zoekt, en komt er pas meer informatie tevoorschijn als je duidelijk op micromusa zoekt.
Klopt. We zijn in deze hobby niet altijd even vlot om dit soort naamsveranderingen over te nemen.
Ondanks dat deze niet voor niets doorgevoerd worden en direct betere inzichten geven in het gedrag/hoe te houden van dieren.

Rene de wandelende zee encyclopedie 👊
Als een dergelijk klein stukje in mijn ogen vrij belangrijke informatie over een van de aller bekendste koralen in de hobby mij al een wandelende zee encyclopedie maakt…. Dan ligt die drempel eigenlijk best wel laag. 😉

Om het in de woorden van wijlen Jake Adams te zeggen “Names matter. And yes, we should care about them.” Hiermee doelende op wetenschappelijke namen niet de fancy kleur geneuzel namen.

Laatst bewerkt:
Sneu maar volgens mij is hij sinds gisteren verstoten van de groep... om de rust even te bewaren ook het glas even niet schoongemaakt. Maar als het morgen nog steeds zo blijft gaat hij morgen maar naar mijn LFS zodat hij elders een beter huisje kan vinden.
IMG_7052.jpgIMG_7055.jpg

3 dagen geleden nieuwe rowaphos ingezet met weer eens 10gram extra en onbalans is zichtbaar, of mijn osmosefilters zijn aan vervanging toe en ik heb te veel silicaat in het water (toevallig een melding gekregen dat dat moest gebeuren dus net nieuwe besteld). Goudalgen probably?
Nitraat 12.6
Fosfaat: 0.23

IMG_7263.jpgIMG_7265.jpg

En een acro heeft het niet overleefd zo te zien en sommige euphyllias zijn ook niet echt happy dus ga voorlopig niet nog meer veranderingen doen.

IMG_7242.jpgIMG_7307.jpg

Op dat na gaat het verder allemaal wel prima, een paar koraaltjes verplaatst want sommige koralen groeien harder dan andere en mijn vissen zijn bijna altijd zichtbaar :)

IMG_7323.jpg
IMG_7327.jpg
IMG_7362.jpg

Iets hogere zoutwaarde, heb misschien toch niet netjes kunnen meten met weinig licht in de refractometer deze donkere dagen.
Toch wel wat verhoogde silicaten in mijn water. Had het osmosewater eigenlijk moeten testen voordat ik het filter had vervangen want gelukkig geeft de ICP test nu bij alles netjes 0.0 aan. Ik denk dat als ik de silicaten weer laag krijg dat die vlek op het zand verdwijnt.
Ook een hoog fosfaat en hoog nitraat.
Alle overige supplementen zijn makkelijker recht te trekken gelukkig. Zout langzamerhand ook.

Bijlagen

Lijken mij eerder dinoflagellaten Marc, en geen diatomeeën. Je hebt kans dat het averechts gaat werken als je je nutrients verlaagd en je silicaat weg haalt.

Lijken mij eerder dinoflagellaten Marc, en geen diatomeeën. Je hebt kans dat het averechts gaat werken als je je nutrients verlaagd en je silicaat weg haalt.
Zou dat kunnen met een nitraat van 16 en fosfaat van 0.20? Ik heb namelijk geen microscoop om dat te echt te checken.
Ik heb ooit eens een nitraat van 0.6 gemeten maar toen was fosfaat nog hoger, rond de 0.3-0.4 (mijn bodem zag er toen wel beter uit dan nu)

Zou dat kunnen met een nitraat van 16 en fosfaat van 0.20? Ik heb namelijk geen microscoop om dat te echt te checken.
Ik heb ooit eens een nitraat van 0.6 gemeten maar toen was fosfaat nog hoger, rond de 0.3-0.4 (mijn bodem zag er toen wel beter uit dan nu)
Dat kan zeker bij de waarden. Wordt vaker getriggert bij lagere of onmeetbare waarden, maar kan ook ontstaan bij hogere waarden. Ik zou het zeker even onder de microscoop leggen, wellicht op school of ergens een winkel in de buurt? Overigens zou ik die plek op de bodem voorzichtig weghevelen, en dan met het toplaagje van het zand, aangezien het zich daar lijkt te concentreren.

Dat kan zeker bij de waarden. Wordt vaker getriggert bij lagere of onmeetbare waarden, maar kan ook ontstaan bij hogere waarden. Ik zou het zeker even onder de microscoop leggen, wellicht op school of ergens een winkel in de buurt? Overigens zou ik die plek op de bodem voorzichtig weghevelen, en dan met het toplaagje van het zand, aangezien het zich daar lijkt te concentreren.
Ja klopt, het is een hele lokale vlek (wel in het midden dus lekker zichtbaar).
Ik was inderdaad van plan om het morgen weg te zuigen met het toplaagje zand. Ik zal ook morgen even navragen of mijn lfs of een buddy die klinische technologie studeert misschien een microscoop heeft om dit te checken (meeste kans op)
Verder ben ik alleen extra bacteriën aan het toevoegen dus misschien is dat de reden waarom de vlek niet groter is geworden iig

Ja klopt, het is een hele lokale vlek (wel in het midden dus lekker zichtbaar).
Ik was inderdaad van plan om het morgen weg te zuigen met het toplaagje zand. Ik zal ook morgen even navragen of mijn lfs of een buddy die klinische technologie studeert misschien een microscoop heeft om dit te checken (meeste kans op)
Verder ben ik alleen extra bacteriën aan het toevoegen dus misschien is dat de reden waarom de vlek niet groter is geworden iig
Bacteriën toevoegen is altijd goed 👍 Al houdt dat geen dino’s tegen hoor. Zijn vaak gewoon de omstandigheden die dino’s in stand houden of voor een uitbraak zorgen. Te weinig nutriënten, maar ook missende sporen elementen. En te weinig biodiversiteit in veel bakken die gestart zijn met alleen dood steen.

Nitraat: 16.1
Fosfaat: 0.25

Drukke dagen gehad dus microscoop kunnen gebruiken vandaag. Het is wel volledig geïmproviseerd geweest zonder testglas maar een stukje normaal glas.

Zag er uit als een combinatie van alles... maar misschien toch wel een dino

De vlek was eventjes groter geworden maar na het weekend lijkt de vlek toch wat kleiner:
IMG_7889.jpg

Bijlagen

• IMG_7862.JPG
    IMG_7862.JPG
    61,6 KB · Weergaven: 35
  • IMG_7882 (1).jpg
    IMG_7882 (1).jpg
    203 KB · Weergaven: 34
  • IMG_7877 (1).jpg
    IMG_7877 (1).jpg
    202,7 KB · Weergaven: 21
Drukke dagen bleven druk tot gisteren/vandaag. Er was (helaas) nog een tweede vlek bijgekomen op het grind, maar deze week heeft het zich allemaal stabiel gehouden en is het niet groter geworden. Ik heb wel mijn UV weer 24/7 aanstaan (voorheen alleen in de avond) en mijn voerregime wat aangepast omdat ik wat minder thuis was (1blok voer (wisselend welke) en overdag voederautomaat 3x). Binnenkort maar betere microscoop opstelling zoeken om te weten hoe ik er 100% van af kom, grote kans dat het inderdaad dinos zijn. Ik heb het eens lichtelijk weggezogen en kwam weer terug.
Verder heb ik gisteren een paar koralen verplaatst. De kleine fungia heeft zich na het verplaatsen zijn weg weer teruggevonden naar de oude plek dus ik laat hem daar maar lekker. Vooral de gonio die dichtbij de vlek zat heeft zijn poliepen al 10 dagen gesloten gehouden... hopelijk komt ie er weer bovenop en krijg ik weer poliepen te zien.

Testrondje gedaan:
Zoutgehalte: 35
temp: 24
KH: 7.3
Ca: 440
Mg: 1320
PH: 8.41

NO3: 16.9
PO4: 0.26
Ik heb ook een ICP test de deur uit gestuurd

Verder zag ik gisteravond dat al mijn 4 lampen de lens moest worden vervangen. Deze twee waren goed gesmolten en heb ik nu vanmiddag vervangen, de andere twee wacht ik tot de nieuwe lenzen binnen zijn gekomen om ze te vervangen.
IMG_7993.jpgIMG_7991.jpgIMG_8019.jpgIMG_8012.jpgIMG_8001.jpg

Bijlagen

• IMG_8054.jpg
    IMG_8054.jpg
    170,5 KB · Weergaven: 18
  • IMG_8010.jpg
    IMG_8010.jpg
    185,4 KB · Weergaven: 18
  • IMG_8024.jpg
    IMG_8024.jpg
    184,8 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
ICP test binnen
Misschien is mijn magnesium testje al te oud, en qua zoutgehalte moet ik misschien ook een nieuwe kalibratie vloeistof kopen.
Verder is zoals verwacht fosfaat en nitraat hoog maar dat hou ik even zo tot na de vakantie want ben dan een paar dagen weg en ik wil mijn huisgenoot niet met extra werk opzadelen

Bijlagen

Paar daagjes weggeweest voor kerst en de jaarwisseling met mijn familie. In Lissabon zijn wij het oceanarium in geweest zodat ik mijn aquarium niet zou missen :LOL:
Mooie collectie aquaria en dieren, dus aanradertje voor als iemand ooit in Lissabon is (wel soms een oogje dichtknijpen voor de aiptasia oa net zoals in mijn eigen bak, maar over het algemeen is het allemaal heel netjes onderhouden)

Bijlagen

• IMG_9360.jpg
    IMG_9360.jpg
    219,5 KB · Weergaven: 35
  • IMG_9296.jpg
    IMG_9296.jpg
    158,4 KB · Weergaven: 35
  • IMG_9358.jpg
    IMG_9358.jpg
    189,2 KB · Weergaven: 34
  • IMG_9384.jpg
    IMG_9384.jpg
    152 KB · Weergaven: 33
  • IMG_9380.jpg
    IMG_9380.jpg
    190,9 KB · Weergaven: 34
Tijdens mijn dagen weg heeft mijn huisgenoot een raar getik gehoord en kwam hij erachter dat de voerautomaat vast was gelopen en al het eten in mijn bak was gekieperd... snap nog niet helemaal hoe dat mogelijk was maar onze gok is dat het klepje bleef haken op het frame en zo al het eten erin tikte... hij zei dat hij verder niks bijzonders zag en zou vanaf de daaropvolgende dag een blokje diepvriesvoer voeren per dag. Misschien heeft dat er wel voor gezorgd dat mijn dinos uitgeroeid zijn door cyano en andere algen want toen ik terug kwam zag mijn aquarium er zo uit:
IMG_1268.jpgIMG_1265.jpg
Mijn hele zand is verkleurd maar het lijkt nu eerder op bruine algen dan dinos in ieder geval. Op een wat rustiger moment ga ik het beter schoonmaken.
Tijdens het schoonmaken van de ramen heb ik wel mijn stylophora moeten halveren (kwam echt niet meer bij het glas in die hoek) dus er is een tweede grote stek weer beschikbaar. De linkerkant ziet er nu wat gehavend uit maar die paarse stylo groeit vanzelf weer terug tot een grote bol.
Verder hebben deze twee goniopora en deze acropora het helaas zwaar gehad, maar ik ga even wachten en kijken wat er gebeurt... overige koralen doen het goed en meeste andere acropora hebben zelfs meer kleur en groeipunten gekregen :)
IMG_1300.jpgIMG_1306.jpgIMG_1315.jpg

Metingen:
Zoutgehalte: 35.8
temp: 24.4
KH: 6.1
Ca: 420
PH: 8.56
NO3: 23.1
PO4: 0.15

Sommige koralen zijn nog een beetje ingetrokken op de foto sinds ik het glas heb schoongemaakt en meteen maar zoveel mogelijk majano anemonen heb verwijderd.
IMG_1356.jpg
IMG_1338.jpg

Bijlagen

• IMG_1360.jpg
    IMG_1360.jpg
    185,9 KB · Weergaven: 29
  • IMG_1359.jpg
    IMG_1359.jpg
    142,8 KB · Weergaven: 26
  • IMG_1353.jpg
    IMG_1353.jpg
    170,5 KB · Weergaven: 48
Drukke dagen bleven druk tot gisteren/vandaag. Er was (helaas) nog een tweede vlek bijgekomen op het grind, maar deze week heeft het zich allemaal stabiel gehouden en is het niet groter geworden. Ik heb wel mijn UV weer 24/7 aanstaan (voorheen alleen in de avond) en mijn voerregime wat aangepast omdat ik wat minder thuis was (1blok voer (wisselend welke) en overdag voederautomaat 3x). Binnenkort maar betere microscoop opstelling zoeken om te weten hoe ik er 100% van af kom, grote kans dat het inderdaad dinos zijn. Ik heb het eens lichtelijk weggezogen en kwam weer terug.
Verder heb ik gisteren een paar koralen verplaatst. De kleine fungia heeft zich na het verplaatsen zijn weg weer teruggevonden naar de oude plek dus ik laat hem daar maar lekker. Vooral de gonio die dichtbij de vlek zat heeft zijn poliepen al 10 dagen gesloten gehouden... hopelijk komt ie er weer bovenop en krijg ik weer poliepen te zien.

Testrondje gedaan:
Zoutgehalte: 35
temp: 24
KH: 7.3
Ca: 440
PH: 8.41

NO3: 16.9
PO4: 0.26
Ik heb ook een ICP test de deur uit gestuurd

Verder zag ik gisteravond dat al mijn 4 lampen de lens moest worden vervangen. Deze twee waren goed gesmolten en heb ik nu vanmiddag vervangen, de andere twee wacht ik tot de nieuwe lenzen binnen zijn gekomen om ze te vervangen.
Bekijk bijlage 602910Bekijk bijlage 602911Bekijk bijlage 602915Bekijk bijlage 602914Bekijk bijlage 602912
Ik dit probleem ook met mijn Hydra's gehad. Vind dit echt een slecht punt van deze lampen. Bij mij zijn hierdoor zelfs een aantal witte leds doorgebrand van een lamp.
Schijnt ook al langer voor te komen bij deze lampen.
Ga er toch maar eens een melding van maken bij AI. Ben benieuwd naar hun reactie.

Back
Bovenaan