Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Ik zit heel erg bij je in de buurt met het Tingehalte (ik had 22ug/l een halve maand geleden). Ook ik heb daarbij detox gebruikt, maar sindsdien nog niet laten testen dus weet niet of het geholpen heeft. Heb je enig idee waar het vandaan kan komen? Ik ben er niet echt achter kunnen komen. Ook als de detox wel werkt zou het natuurlijk wel het best zijn om de oorzaak te achterhalen :)
Op het moment een raadsel waar het tin vandaan komt. Ik ga van de week alle apparaten eens na kijken of ik iets geks zie... las al ergens dat het kan betekenen dat er een metaal aan het roesten is...
Ik ga denk ik wel volgende week nog een ICP test sturen en kijken of detox geholpen heeft, ik ben nogal nieuwsgierig geworden in wat dtox nog meer doet met minor elements :)

Een paar dagen geleden langs @LALA geweest voor leuke koralen :D
Deze nieuwe acro en stylo kregen ook meteen een inspectie van mijn ataenia
IMG_5799.jpgIMG_5897.jpg

Deze porites? Heeft wel een shock gehad maar ik zie inmiddels steeds meer poliepen verschijnen
IMG_5889.jpg

Op de foto's is te zien dat ik wel wat asterina zeesterren heb maar ik heb ook een Nardoa zeester die zich wou laten fotograferen dus bij deze. Hopelijk houdt hij mijn asterina populatie in toom. En ja ik moet mijn glas eens beter schoonmaken 😇
IMG_5900.jpg

Mijn fosfaat is inmiddels gehalveerd naar 0.31 met 25gram rowaphos. Langzaam ga ik het verder laten zakken.
Nitraat heeft ook een duik naar beneden genomen naar 0.3 dus ik heb inmiddels ook de dosering NoPox gehalveerd zodat het niet helemaal fout gaat. Ik blijf het komende dagen wel monitoren.
Nieuwe ICP test na het verwijderen van de actieve kool is ook al verzonden, dus ik ben benieuwd of ik nog last heb van tin en aluminium.
Ik zie ook dat de gonioporas en montipora die ik verplaatst heb weer langzaam helen dus dat vind ik zeer mooi nieuws.
Zo staat het er nu bij ☺️ binnenkort maar echt even minder lui zijn met die echt hardnekkige algen wegpoetsen 😇

IMG_5990.jpg
IMG_5869.jpg
IMG_5882.jpg

Een paar dagen geleden langs @LALA geweest voor leuke koralen :D
Deze nieuwe acro en stylo kregen ook meteen een inspectie van mijn ataenia
Bekijk bijlage 596064Bekijk bijlage 596065

Deze porites? Heeft wel een shock gehad maar ik zie inmiddels steeds meer poliepen verschijnen
Bekijk bijlage 596066

Op de foto's is te zien dat ik wel wat asterina zeesterren heb maar ik heb ook een Nardoa zeester die zich wou laten fotograferen dus bij deze. Hopelijk houdt hij mijn asterina populatie in toom. En ja ik moet mijn glas eens beter schoonmaken 😇
Bekijk bijlage 596067

Mijn fosfaat is inmiddels gehalveerd naar 0.31 met 25gram rowaphos. Langzaam ga ik het verder laten zakken.
Nitraat heeft ook een duik naar beneden genomen naar 0.3 dus ik heb inmiddels ook de dosering NoPox gehalveerd zodat het niet helemaal fout gaat. Ik blijf het komende dagen wel monitoren.
Nieuwe ICP test na het verwijderen van de actieve kool is ook al verzonden, dus ik ben benieuwd of ik nog last heb van tin en aluminium.
Ik zie ook dat de gonioporas en montipora die ik verplaatst heb weer langzaam helen dus dat vind ik zeer mooi nieuws.
Zo staat het er nu bij ☺️ binnenkort maar echt even minder lui zijn met die echt hardnekkige algen wegpoetsen 😇

Bekijk bijlage 596070
Bekijk bijlage 596071
Bekijk bijlage 596072
Mooie bak Marc!

Ik heb laatst ook een nardoa zee ster gekocht en die ziet er heel anders uit.. met roze uiteindes de verkoper gaf aan dat dit hoort bij deze soort echter begin ik nu toch erg te twijfelen .. 🤔

Bijlagen

• 4C15919D-B752-421B-9A72-674CCE9207EA.jpeg
    4C15919D-B752-421B-9A72-674CCE9207EA.jpeg
    116,9 KB · Weergaven: 31
Mooie fijne heldere witte foto's.

Niks mis met blauwe bakken, maar deze foto's zijn fijn helder wit. Top!, Mooie bak!
Dank! Worden allemaal gemaakt door een zonnebril op de lenzen van mijn mobiel te zetten :) 🙈
Vind nog wel dat ik moet leren om nog betere foto's te maken, vooral om die eeuwige reflectie van andere lampen weg te krijgen.

Mooie bak Marc!

Ik heb laatst ook een nardoa zee ster gekocht en die ziet er heel anders uit.. met roze uiteindes de verkoper gaf aan dat dit hoort bij deze soort echter begin ik nu toch erg te twijfelen .. 🤔
Thanks! :D

Als je op google meer plaatjes van de nardoa zoekt zie je ze in verschillende kleuren en patronen, ook met gekleurde pootjes dus ik denk dat dat wel goed zit

Nitraat van 0.6
Po4 van 0.43
Ik ga mijn NoPox hoeveelheid weer halveren (gaat nu 1ml zijn) en Rowaphos vervangen en 10gram erbij doen (totaal 35gram ipv 25gram), als ik nu weer hoger fosfaat meet zal het al wel verzadigd zijn.
Ik weet niet of het gevoelsmatig is maar heb wel het idee dat mijn koralen het beter aan het doen zijn sinds fosfaat langzaam aan het zakken is.
Ook al te horen gekregen zat zodra mijn fosfaat verder zakt het makkelijker gaat zijn om de ruiten schoon te krabben. Ook net een paar koralen van locatie veranderd om netelen te voorkomen en omdat mijn montipora platen hard groeien en sommige ervan echt onder in de schaduw hebben gelegd.
IMG_6145.jpg
Meer voeren zal het probleem in ieder geval niet oplossen want heb ook echt een grote hoeveelheid borstelwormen en asterina zeesterren die ik in toom probeer te houden. Vang elke dag deze week zo'n emmertje asterina zeesterren en gooi ze weg. Als ze niet meer in overvloed op de ruiten zitten komt het goed.

IMG_6099.jpg

Tegen borstelwormen zat ik te denken om nog een lipvisje te nemen... maar twijfel nog omdat ik al een Pseudocheilinops Ataenia (pink striped wrasse) en een koppel mandarijn pitvisjes heb (al bijna 2 jaar) en niet wil dat deze problemen krijgen met voedseltekort. Ik zie soms de mandarijnpitvisjes wel diepvries- en vlokvoer accepteren en daarom twijfel ik. Iemand enig advies?
Verder nog een tweetal Flavoguttatus besteld om van mijn overgebleven anthiasje weer een groepje van te maken. Vond hem iets te zielig alleen, en iets meer schikachtig laatste tijd.

IMG_6151.jpg

Nitraat is 1.0
Fosfaat is bij 0.47. Ga binnenkort maar weer het rowaphos verwisselen door verse en 10gram er extra bij doen.

Verder heb ik afgelopen weekend van mijn enkeling weer een drietal Pyronotanthias Flavoguttatus (tegenwoordig heten ze zo) gemaakt. Mijn oude anthias die er een maandje alleen zat kibbelt nog wel met ze dus ga komende week bekijken of het langzamerhand steeds minder wordt.

IMG_6397.jpg

Er zijn nog wat stekjes montipora voor de geïnteresseerden

IMG_6352.jpg

Bloedrood garnaaltje was leuk op de voorgrond aan het lopen dus kon het niet laten om even snel een foto te maken (moet alleen even met osmosewater het glas beter schoonmaken, gaat zo wel gebeuren).
En gewoon een paar foto's omdat het er mooi uitzag, zelfs al is het glas nog niet schoon :cool:😇

IMG_6348.jpg

IMG_6319.jpgIMG_6255.jpg

Helaas al twee weken mijn pseudocheilinus ataenia niet meer gezien dus ik denk dat hij overleden is 😔
Ik zie ook echt grote borstelwormen van zo’n 10cm lang in de avonduren. Zouden zij de boosdoeners kunnen zijn geweest? (Lees vaak dat zij opruimers zijn maar ze zouden in theorie een visje van 5cm aan kunnen?)

Helaas al twee weken mijn pseudocheilinus ataenia niet meer gezien dus ik denk dat hij overleden is 😔
Ik zie ook echt grote borstelwormen van zo’n 10cm lang in de avonduren. Zouden zij de boosdoeners kunnen zijn geweest? (Lees vaak dat zij opruimers zijn maar ze zouden in theorie een visje van 5cm aan kunnen?)
Dat heb ik in de afgelopen 20 jaar nog niet meegemaakt met de 'standaard' borstelwormen (vleeskleurig, nachtactief, flexibele lengte).

Voor wat betreft een Eunice sp. moet inderdaad je beducht zijn (https://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/84.html#eunice).

Maar in de totaal lijst (https://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/84.html#katID84)) staan wel meer 'vrienden' die net even een extra'tje lusten.
Vraag blijft wel of ze snel genoeg zijn, of de juiste kaken hebben, om een vitale vis te kunnen overmeesteren.

Dat heb ik in de afgelopen 20 jaar nog niet meegemaakt met de 'standaard' borstelwormen (vleeskleurig, nachtactief, flexibele lengte).

Voor wat betreft een Eunice sp. moet inderdaad je beducht zijn (https://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/84.html#eunice).

Maar in de totaal lijst (https://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/84.html#katID84)) staan wel meer 'vrienden' die net even een extra'tje lusten.
Vraag blijft wel of ze snel genoeg zijn, of de juiste kaken hebben, om een vitale vis te kunnen overmeesteren.
Het zijn bij mij inderdaad de flexibele "gewone" lelijke borstelwormen die ik niet met mijn blote handen zou willen aanraken. Geen enkele anders gezien of eentje die ook maar lijkt op de Eunice sp. of vergelijkbaar.
Wellicht ouderdom, maar ik heb hem pas iets meer dan een jaar gehad daarom dacht ik eerder dat het wat anders zou zijn...

Mark, ik heb sinds augustus mijn zand zwevende zeester nooit meer gezien, en mijn bak is niet zo groot als de jouwe en was een stuk groter dan het visje die je helaas kwijt bent.
Er zijn vele dieren die een hapje mee pakken, de heremietkreeften bijvoorbeeld die lusten er ook wel wat van, plus natuurlijk de bacteriën.
Ik heb het gehad met mijn zesstreep lipvisje, smorgens kwijt daarna naar me werk en savonds terug en alleen zijn kop was nog herkenbaar.

Allemaal erg zonde, maar wel hoe de natuur werkt.

Complimenten voor je bak vindt hem er heel mooi uit zien ! 👍🏻

* Ik heb je vraag verkeerd begrepen excuus, je bedoeld of een borstelworm je vis levend heeft kunnen grijpen. Dit verwacht ik niet tenminste niet het formaat wat je aangeeft

Mark, ik heb sinds augustus mijn zand zwevende zeester nooit meer gezien, en mijn bak is niet zo groot als de jouwe en was een stuk groter dan het visje die je helaas kwijt bent.
Er zijn vele dieren die een hapje mee pakken, de heremietkreeften bijvoorbeeld die lusten er ook wel wat van, plus natuurlijk de bacteriën.
Ik heb het gehad met mijn zesstreep lipvisje, smorgens kwijt daarna naar me werk en savonds terug en alleen zijn kop was nog herkenbaar.

Allemaal erg zonde, maar wel hoe de natuur werkt.

Complimenten voor je bak vindt hem er heel mooi uit zien ! 👍🏻

* Ik heb je vraag verkeerd begrepen excuus, je bedoeld of een borstelworm je vis levend heeft kunnen grijpen. Dit verwacht ik niet tenminste niet het formaat wat je aangeeft
Thanks!

En ja ik verwacht dat ook niet, maar was zomaar aan het speculeren waarom mijn lipvisje overleden zou kunnen zijn en kon niks anders bedenken

Nitraat: 3.6
Fosfaat: 0.28
Beetje bij beetje laten zakken en alles reageert goed :)
Ook twee nieuwe bewoners mee naar huis genomen, een tweetal nemateleotris magnifica vuurpijlvisje omdat ik rode visjes toch wel mistte.
IMG_6597.jpg

Verder ben ik nog langs @mauritsvanderschraaf langs geweest voor leuke nieuwe stekjes en de bak even goed schoon gemaakt
IMG_6910.jpgIMG_6915.jpgIMG_6860.jpg

IMG_6878.jpg
IMG_6891.jpg
IMG_6851.jpg

Bijlagen

• IMG_6904.jpg
    IMG_6904.jpg
    199,6 KB · Weergaven: 30
En pas na het posten van de foto zag ik dat ik het stekkenrekje hartstikke scheef terug heb geplaatst 🤣 zal het morgen weer rechtzetten. Moet eigenlijk achter nieuwe zuignappen gaan ervoor want deze doen het wat minder…
Verder heb ik deze scheve foto gekozen omdat bij de rechte foto’s niet zoveel vissen en een garnaal te zien was en bij deze wel 😇 volgende keer beter

Gonio wint in dit geval sowieso. Dat zijn sterk netelende koralen. Maar de majano zullen zeker ook niet helpen.

Micromussa lordhowensis is een heel passief koraal, die leggen het af tegen de meeste andere koralen.
Echte Acanthastrea (zoals A. echinata en A. pachysepta) zijn juist heel agressief. Daarbij is het maar de vraag of een gonio zou winnen.
Zo zie je maar dat het belangrijk is om de correcte wetenschappelijke naam te gebuiken...

Laatst bewerkt:
Gonio wint in dit geval sowieso. Dat zijn sterk netelende koralen. Maar de majano zullen zeker ook niet helpen.

Micromussa lordhowensis is een heel passief koraal, die leggen het af tegen de meeste andere koralen.
Echte Acanthastrea zoals A. echinata en A. pachysepta zijn juist weer heel agressief. Daarbij is het maar de vraag of een gonio zou winnen.
Zo zie je maar dat het belangrijk is om de correcte wetenschappelijke naam te gebuiken...

Merci! Wist niet dat het een Micromussa lordhowensis was 😇 zal zo meer over lezen om hem een betere plaats te geven

Back
Bovenaan