Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Marc.B

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal,
Ik heb eigenlijk al meer dan een jaar mijn huidige aquarium, een Red Sea Reefer 250, en ben stiekem al vaker op het forum te vinden om dingen te lezen (of te vragen of antwoorden). Ik ga dan nu toch eindelijk een dagboek beginnen.
Om mezelf maar even voor te stellen, ik ben Marc en ben nog een student in Delft. Ik heb eerder al eens een zoutwater aquarium gehad bij mijn ouders thuis tot een verhuizing, maar het begon weer te kriebelen en in mijn studentenkamer in Delft toch maar opnieuw begonnen.
IMG_9919.jpgIMG_9849.jpgIMG_9323.jpg

Ik heb veel dingen tweedehands op het forum kunnen vinden en dat heeft heel veel geholpen. Ik begon ook heel lang met maar een lamp De opstart begon met niet al te veel tegenslagen, alleen veel cyano en de standaard algen. Toen mijn waterwaardes stabiel bleven gingen slakken als schoonmaakploeg erin en een tweetal weekjes later mijn eerste koppel anemoonvissen en twee poetsgarnalen. Daarna was mijn enige (grote) issue dat ik altijd een Picasso, een Desjardini (gestreepte zeilvindokter) en een gele doktervisje in mijn aquarium wou hebben (wetende dat ik later de Picasso en zeilvindokter weg moest doen). Mij werd gewaarschuwd dat de gele dokter van prijs omhoog aan het schieten was dus ik had maar snel het drietal aangeschaft nadat mijn bak 6 weken draaide (en dus net stabiel was). Helaas had stip de koppel anemoonvisjes, Picasso en de Desjardini het leven gekost. Mijn gele dokter bleef wel gezond, maar ik besloot toen maar om de uv lamp aan te schaffen. Mijn gele dokter is nog steeds de trotse baas van de bak. Ik besloot ook om geen nieuwe doktersvissen te nemen.
IMG_1011.jpg

Na een poosje deed ik wel een nieuw koppel anemoonvissen weer erin en begon ik mijn scape om te bouwen zodat ik beter koralen kon neerzetten. Bij een volgend tripje bij mijn LFS werd ik verliefd op een escenius stigmatura dus die kwam ook met mij mee.

Paar maandjes kwamen er langzamerhand steeds meer koralen in en wist ik nog niet dat koralen dippen een ding was, dus had ik heel veel last van planaria en ander gespuis, dus was het tijd dat ik voor een lipvis ging, een Pseudocheilinops Ataenia (achtstreep lipvis) . Moet toegeven dat ik echt heel veel planaria had dus alleen met mijn Ataenia wist ik dat het niet voldoende zou zijn. Met het water verversen hevelde ik altijd heel veel van die ondingen en cyano mee om de populatie in toom te houden. Ik durfde wel meer vissen aan en dus kwam een koppel vuurpijlvisjes en ook een gramma loreto erbij, maar de gramma en een vuurpijlvis hadden het helaas niet volgehouden. (kwamen de eerste dagen niet tevoorschijn bij het eten en na een lang weekendje weg had mijn huisgenoot ze elke dag gevoerd, maar toen ik terug kwam zag ik ze op de bodem…). Mijn conclusie is dat ik ze op het verkeerde moment had gekocht. Een tweetal bloedgarnalen, pepermuntgarnalen tegen de glasanemonen en een koppel mithrax krabben tegen de valonia kwamen erbij. In de toekomst ga ik weer achter de gramma loreto en nog een vuurpijlvis aan onder andere.

Met dank aan @LALA, @Mitchel en anderen heb ik mijn aquarium langzamerhand kleurrijker kunnen maken. Was ook goed om bij hun advies kunnen krijgen, dus nogmaals dankjewel.
Toen mijn aquarium een jaar oud was ging ik achter een mandarijn pitvis aan, een vrouwtje, om te helpen tegen de planaria en ik zag wel elke avond overal veel copepoden dus had er vertrouwen in. Dit ging nog maanden goed.

De zomer kwam er aan en tijdens mijn vakantie kwam cyano terug. Een paar koralen waren eraan gesneuveld toen ze helemaal onder zaten. Ik heb ze weer terug kunnen dringen maar ben er nog niet van af. Nu een paar maanden later heb ik nog eens mijn scape verbeterd en ook nog een mannetje mandarijnpitvis erbij gedaan en zwemt hij met het vrouwtje vaak samen. Ik heb verder nog steeds redelijk veel planaria en een beetje flap.

Mijn techniek is:
AI Hydra lampen, een 26HD en een 32HD
Afschuimer red sea Skimmer 300
Opvoerpomp TMC reef-pump 400
300w verwarming
Hailea koeler
18W UV lamp van aqua medic
2 jebao sow-8 Stromingspompen
Kamoer f4 doseerpomp (de oude variant)

IMG_9157.jpgIMG_9175.jpg

De foto's zijn een beetje troebel omdat mijn oude zonnebril vol met krassen zit, excuus. Ik zal binnenkort betere foto's proberen te maken :D

Waterwaardes van vandaag zijn:
Zoutgehalte: 1.025
temp: 25
KH: 11,5
Ca: 450
Mg: 1350
PH: 8,4
NO3: 1
PO4: 0.03
Overgrote deel van de waardes komt van Salifert testjes, behalve zoutgehalte en voor PO4 heb ik een Hanna checker. Alle waardes kwamen wel ongeveer overeen met de ICP test die ik afgelopen week binnen had. (moest allen mangaan en jodium bij doseren).

Tegen de planaria heb ik vanmiddag het middeltje blue life flatworm rx gekocht want het zit echt overal. Tegen de cyano probeer ik strakker op te letten op niet te veel voeren en bij elke waterwissel nog steeds zoveel mogelijk weg hevelen. :)

Het is een langer verhaal geworden dan dat het mijn bedoeling was x) eenmaal begonnen met typen

Bijlagen

• IMG_9013.jpg
    IMG_9013.jpg
    164,3 KB · Weergaven: 161
  • IMG_9155.jpg
    IMG_9155.jpg
    129,4 KB · Weergaven: 184
Laatst bewerkt:
Heel wat meegemaakt zo te lezen. Hoop dat het middeltje helpt, zodat je eindelijk goed kan draaien en kan beginnen met genieten. Je hamer staat er in ieder geval al leuk bij.

Ja dankjewel @AquaFish! Ik ben ook blij dat het hamertje zo gegroeid is, dus ik doe in ieder geval iets goed. :) Verder nog aan het wachten op het middeltje die vandaag bezorgd zou moeten worden.

Vanmiddag een waterwissel gedaan en heel veel flap en platwormen weggezogen. Ik had daarna flatworm rx gebruikt en een uur later toen ik meer dode planaria zag nog een tweede waterwissel gedaan. Ik zie nog wel levende platwormen maar het is nu vele malen minder. In het algemeen ziet mijn aquarium er nu netter uit. Nu kijken of het zo blijft!
Ook een stuk Alien Explosion gestekt voor de geïnteresseerden. Er zit wel wat cyano eromheen en ga daarom er nu nog even geen advertentie van maken dacht ik.
Deze keer foto's genomen met een zonnebril op sterkte, daarom is alles een beetje vervormd 😅
IMG_9242.jpg
IMG_9279.jpg

Bijlagen

• IMG_9236.jpg
    IMG_9236.jpg
    105,1 KB · Weergaven: 58
  • IMG_9241.jpg
    IMG_9241.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 53
  • IMG_9254.jpg
    IMG_9254.jpg
    97 KB · Weergaven: 49
  • IMG_9257.jpg
    IMG_9257.jpg
    96,5 KB · Weergaven: 50
  • IMG_9308.jpg
    IMG_9308.jpg
    114,3 KB · Weergaven: 46
  • IMG_9282.jpg
    IMG_9282.jpg
    76,4 KB · Weergaven: 47
  • IMG_9269.jpg
    IMG_9269.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 41
  • IMG_9261.jpg
    IMG_9261.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 58
Kleine update:
Nog steeds cyano te spotten op mijn steen en achterwand. Ik zou eens een keertje er echt vanaf willen... elke keer dat ik het wegzuig en wegschraap groeit het redelijk snel terug naar mijn idee.
Planaria is grotendeels weg, maar ik ga van de week nog een tweede keer flatworm rx gebruiken en een grote waterwissel doen.
Verder zie ik groei bij veel monti en meer poliepen verschijnen bij mijn zoanthus dus dat is altijd leuk

Even weer water getest:
KH: 12
Ca: 440
Mg: 1350
PH: 8,4
NO3: 0.2
PO4: 0.02
Ik had een week geleden op het forum een tip gelezen over een theelepel honing tegen cyano, en was dat maar gaan uitproberen. Ik doe dat nu om de dag. De marathon qua cyano ben ik denk ik wel langzamerhand aan het winnen
IMG_9630.jpg

Bijlagen

• IMG_9634.jpg
    IMG_9634.jpg
    173,2 KB · Weergaven: 23
Hoe heb je die honing precies gedoseerd? Ik heb ook al een tijd last van flap en ben er eigenlijk wel goed klaar mee 😂.

Bijna van de flap af, het is er nog een beetje.
Gisteren een waterwissel gedaan. Pompen ook helemaal schoongemaakt en de nieuwe stroming vonden mijn koralen niet zo leuk in het begin, vooral de roze gonio niet. Ik ga kijken of hij morgen meer van zich laat zien zo niet wordt het verplaatsen.
Verder ben ik langzaam aan het onderzoeken welke nieuwe vissen ik erin wil doen. Ik dacht aan een koppel gramma loreto, maar heeft iemand een tip wat ook leuk zou zijn?
Mijn achtstreep lipvis zat leuk voor de camera vandaag dus dan maar een foto plaatsen dacht ik IMG_9833.jpgIMG_9828.jpg

Bijlagen

• IMG_9819.jpg
    IMG_9819.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 55
  • IMG_9848.jpg
    IMG_9848.jpg
    91,1 KB · Weergaven: 43
  • IMG_9742.jpg
    IMG_9742.jpg
    138,9 KB · Weergaven: 51
  • IMG_9814.jpg
    IMG_9814.jpg
    110,5 KB · Weergaven: 53
De laatste eindsprint om van flap af te komen is toch nog wel het zwaarst heb ik het idee. Ik zit erover na te denken om iets qua cyano RX te gebruiken. Het is in vergelijking met de afgelopen foto's niet veel minder geworden. Misschien wel iets minder maar niet per se veel minder.
Mijn net gemeten waterwaardes:
KH: 11.2
Ca: 440
Mg: 1320
PH: 8.4
NO3: 0.1
PO4: 0.03

Ik was ook een klein beetje klaar mee met hoe luid de Red Sea Skimmer is, dus was even aan het onderzoeken welke stiller is en kom vaak op de Deltec 600i uit. Ik heb hem inmiddels besteld.

Verdachte nummer 1 is een borsteltand- of Acanthurus dokter.
Blennies en dokters zijn voedselconcurrenten en die doen wel eens onaardig tegen elkaar.
Blennies en Zebrasoma dokters zitten elkaar minder in de weg.

Niet ernstig verder, geneest vanzelf.

Bijna van de flap af, het is er nog een beetje.
Gisteren een waterwissel gedaan. Pompen ook helemaal schoongemaakt en de nieuwe stroming vonden mijn koralen niet zo leuk in het begin, vooral de roze gonio niet. Ik ga kijken of hij morgen meer van zich laat zien zo niet wordt het verplaatsen.
Verder ben ik langzaam aan het onderzoeken welke nieuwe vissen ik erin wil doen. Ik dacht aan een koppel gramma loreto, maar heeft iemand een tip wat ook leuk zou zijn?
Mijn achtstreep lipvis zat leuk voor de camera vandaag dus dan maar een foto plaatsen dacht ik Bekijk bijlage 572032Bekijk bijlage 572034

Dan nog iets wat me opviel. Die achtstreep is geen achtstreep.
Een achtstreep lipvis is een Pseudocheilinus octotaenia, de vis op de foto is een Pseudocheilinops ataenia in het Engels Pink Streaked Wrasse genoemd.
Verschild op zich niet zo veel letters, maar in temperament een verschil van dag en nacht. Een ataenia wordt ook maar half zo groot.

Ik was ook een klein beetje klaar mee met hoe luid de Red Sea Skimmer is,
Wat geluid maakt die dan mss? Want hier is die echt stil moet ik letterlijk mijn oor op leggen voor ik hem hoor. Wat ik wel heb moeten doen is de rode buis dat door de behuizing zit en in de rubber dat dan op de pomp zit. Helemaal tot tegen de pomp en dan 1 a 2 mm terug trekken.

Verdachte nummer 1 is een borsteltand- of Acanthurus dokter.
Blennies en dokters zijn voedselconcurrenten en die doen wel eens onaardig tegen elkaar.
Blennies en Zebrasoma dokters zitten elkaar minder in de weg.

Niet ernstig verder, geneest vanzelf.

Gelukkig maar dat het vanzelf geneest. Dank @Erbe2307
Ik heb een Zebrasoma Flavescens (Gele dokter) als enige doktersvis/tang. Nooit gezien dat die twee mekaar in de weg zaten, ze zwemmen wel vaak samen of grazen toevallig op dezelfde steen of achterwand dus misschien een eenmalige ruzie (ze zwemmen nu weer samen in ieder geval).

Dan nog iets wat me opviel. Die achtstreep is geen achtstreep.
Een achtstreep lipvis is een Pseudocheilinus octotaenia, de vis op de foto is een Pseudocheilinops ataenia in het Engels Pink Streaked Wrasse genoemd.
Verschild op zich niet zo veel letters, maar in temperament een verschil van dag en nacht. Een ataenia wordt ook maar half zo groot.

Ja dat klopt, foutje van mijn kant, het is een Ataenia inderdaad 🙈 de nederlandse benaming volgens mij nergens gelezen dus verkeerd onthouden

PS: overige vissen in de bak zijn een koppel clownvissen (de simpele Ocellaris naar mijn weten) en een koppel mandarijnpitvissen (Pterosynchiropus Splendidus). Verder zit ik te bedenken of ik een tweetal Gramma Loreto en ook een tweetal Centropyge Argi erbij zou willen toen, dat leek mij wel leuk.

Wat geluid maakt die dan mss? Want hier is die echt stil moet ik letterlijk mijn oor op leggen voor ik hem hoor. Wat ik wel heb moeten doen is de rode buis dat door de behuizing zit en in de rubber dat dan op de pomp zit. Helemaal tot tegen de pomp en dan 1 a 2 mm terug trekken.
Ik hoor het gebrom van de motor en de luchtzuiging. Het is zachtjes maar net storend als ik lange uren in mijn kamer doorbreng... Ook van alles geprobeerd en inderdaad, als die rode slang ertegenaan zit wordt al het geluid vele malen groter, dus met die 2mm is het vele malen stiller, maar niet onhoorbaar vanaf mijn bureau, 1m van mijn aquarium vandaan...
Blijkbaar is het een goeie gok of je een stille hebt of eentje die geluid maakt volgens Amerikaanse fora, dus ik denk dat ik gwn pech heb... ik hoor veel goeds over deltec dus wou een poging wagen

4 dagen weggeweest en cyano nam weer veel over... geen enkel koraal is echt happy geweest maar deze gonio heeft het écht zwaar gehad... ik ga morgen langs de winkel voor iets sterkers tegen die 🤬 bacteriën...IMG_0070.jpg

Bijlagen

• IMG_0067.jpg
    IMG_0067.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 33
Back
Bovenaan