Erbe2307
René van der Bel
Ze zijn hernoemt in 2016.Merci! Wist niet dat het een Micromussa lordhowensis waszal zo meer over lezen om hem een betere plaats te geven
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Ze zijn hernoemt in 2016.Merci! Wist niet dat het een Micromussa lordhowensis waszal zo meer over lezen om hem een betere plaats te geven
Ja las dat nu net. Helaas is er nog (onbedoeld) veel misinformatie over te vinden als je puur op acan zoekt, en komt er pas meer informatie tevoorschijn als je duidelijk op micromusa zoekt.Ze zijn hernoemt in 2016.
Klopt. We zijn in deze hobby niet altijd even vlot om dit soort naamsveranderingen over te nemen.Ja las dat nu net. Helaas is er nog (onbedoeld) veel misinformatie over te vinden als je puur op acan zoekt, en komt er pas meer informatie tevoorschijn als je duidelijk op micromusa zoekt.
Als een dergelijk klein stukje in mijn ogen vrij belangrijke informatie over een van de aller bekendste koralen in de hobby mij al een wandelende zee encyclopedie maakt…. Dan ligt die drempel eigenlijk best wel laag.Rene de wandelende zee encyclopedie![]()

Zou dat kunnen met een nitraat van 16 en fosfaat van 0.20? Ik heb namelijk geen microscoop om dat te echt te checken.Lijken mij eerder dinoflagellaten Marc, en geen diatomeeën. Je hebt kans dat het averechts gaat werken als je je nutrients verlaagd en je silicaat weg haalt.
Dat kan zeker bij de waarden. Wordt vaker getriggert bij lagere of onmeetbare waarden, maar kan ook ontstaan bij hogere waarden. Ik zou het zeker even onder de microscoop leggen, wellicht op school of ergens een winkel in de buurt? Overigens zou ik die plek op de bodem voorzichtig weghevelen, en dan met het toplaagje van het zand, aangezien het zich daar lijkt te concentreren.Zou dat kunnen met een nitraat van 16 en fosfaat van 0.20? Ik heb namelijk geen microscoop om dat te echt te checken.
Ik heb ooit eens een nitraat van 0.6 gemeten maar toen was fosfaat nog hoger, rond de 0.3-0.4 (mijn bodem zag er toen wel beter uit dan nu)
Ja klopt, het is een hele lokale vlek (wel in het midden dus lekker zichtbaar).Dat kan zeker bij de waarden. Wordt vaker getriggert bij lagere of onmeetbare waarden, maar kan ook ontstaan bij hogere waarden. Ik zou het zeker even onder de microscoop leggen, wellicht op school of ergens een winkel in de buurt? Overigens zou ik die plek op de bodem voorzichtig weghevelen, en dan met het toplaagje van het zand, aangezien het zich daar lijkt te concentreren.
Bacteriën toevoegen is altijd goedJa klopt, het is een hele lokale vlek (wel in het midden dus lekker zichtbaar).
Ik was inderdaad van plan om het morgen weg te zuigen met het toplaagje zand. Ik zal ook morgen even navragen of mijn lfs of een buddy die klinische technologie studeert misschien een microscoop heeft om dit te checken (meeste kans op)
Verder ben ik alleen extra bacteriën aan het toevoegen dus misschien is dat de reden waarom de vlek niet groter is geworden iig

Ik dit probleem ook met mijn Hydra's gehad. Vind dit echt een slecht punt van deze lampen. Bij mij zijn hierdoor zelfs een aantal witte leds doorgebrand van een lamp.Drukke dagen bleven druk tot gisteren/vandaag. Er was (helaas) nog een tweede vlek bijgekomen op het grind, maar deze week heeft het zich allemaal stabiel gehouden en is het niet groter geworden. Ik heb wel mijn UV weer 24/7 aanstaan (voorheen alleen in de avond) en mijn voerregime wat aangepast omdat ik wat minder thuis was (1blok voer (wisselend welke) en overdag voederautomaat 3x). Binnenkort maar betere microscoop opstelling zoeken om te weten hoe ik er 100% van af kom, grote kans dat het inderdaad dinos zijn. Ik heb het eens lichtelijk weggezogen en kwam weer terug.
Verder heb ik gisteren een paar koralen verplaatst. De kleine fungia heeft zich na het verplaatsen zijn weg weer teruggevonden naar de oude plek dus ik laat hem daar maar lekker. Vooral de gonio die dichtbij de vlek zat heeft zijn poliepen al 10 dagen gesloten gehouden... hopelijk komt ie er weer bovenop en krijg ik weer poliepen te zien.
Testrondje gedaan:
Zoutgehalte: 35
temp: 24
KH: 7.3
Ca: 440
Mg: 1320
PH: 8.41
NO3: 16.9
PO4: 0.26
Ik heb ook een ICP test de deur uit gestuurd
Verder zag ik gisteravond dat al mijn 4 lampen de lens moest worden vervangen. Deze twee waren goed gesmolten en heb ik nu vanmiddag vervangen, de andere twee wacht ik tot de nieuwe lenzen binnen zijn gekomen om ze te vervangen.
Bekijk bijlage 602910Bekijk bijlage 602911Bekijk bijlage 602915Bekijk bijlage 602914Bekijk bijlage 602912
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.