Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Fingers crossed dat het nu wel gestopt is met doodgaan... weer eens het bewijs hoe fragiel die dingen zijn. Overigens ziet de rest er nog goed uit dus het is wel echt iets lokaals dat mis was gegaan
IMG_0214.jpg

PH meter binnen (ik was bijna vergeten dat ik hem besteld had)
IMG_0304.jpg
En stabiel nu rond de 8.15, klinkt voor mij prima
IMG_0307.jpg

Kan wel ff duren maar laat inderdaad maar staan.
Ik heb hem nu wel verplaatst omdat ik hem sneu uit vond zien zo op de voorgrond, maar hij ziet er nog hetzelfde uit als op de foto.
Ook weer eens bewezen dat ik onhandig ben dus er zijn stekjes montipora 😅 wel zijn ze echt 1cm dus zal ze pas aanbieden als ze wat groter zijn.
IMG_0302 (1).jpgIMG_0294.jpg

PH meter binnen (ik was bijna vergeten dat ik hem besteld had)
Bekijk bijlage 589256
En stabiel nu rond de 8.15, klinkt voor mij prima
Bekijk bijlage 589257

Ik heb hem nu wel verplaatst omdat ik hem sneu uit vond zien zo op de voorgrond, maar hij ziet er nog hetzelfde uit als op de foto.
Ook weer eens bewezen dat ik onhandig ben dus er zijn stekjes montipora 😅 wel zijn ze echt 1cm dus zal ze pas aanbieden als ze wat groter zijn.
Bekijk bijlage 589259Bekijk bijlage 589258
Leuk hè die PH meter ik heb hem op Ali gekocht

Over stroming:
Ik heb het even geprobeerd om met een Nero 3 en een reefwave een betere stroming te krijgen. Vanwege mijn scape ging het naar mijn mening toch minder lekker en toen heb ik toch maar impulsief de Nero 5 die hier op het forum te koop was erbij gekocht. Meteen op de dag dat ik de 5 en de 3 samen kon voegen ben ik overtuigd dat het de betere keuze was geweest. Het was vooral goed te zien dat mijn acropora stekjes meer poliepen gaven en al mijn waaiers (LPS en goniopora, op eentje na, maar die heeft het zwaar gehad bij wissen van een reefwave dus denk dat hij nog even moet bijkomen) die wat lager stonden er ook voller uit zagen. Enige gekke was dat de Nero 3 een ratelend geluid gaf waar ik minder content mee was, maar na een week heeft dat zich ook opgelost en is hij ook onhoorbaar.

IMG_0629.jpgIMG_0697.jpgIMG_0577 (1).jpg

Vissen:
Ik ben sinds afgelopen week ook de trotse eigenaar van drie Pseudanthias Flavoguttatus :D ik had het eerder bij mijn LFS over anthiasjes en vooral eigenlijk de twijfel tussen de Serranocirrhitus Latus of toch de Flavo, en was toen overtuigd door de meer groepsverband die de Flavo kan hebben in verhouding met een/twee latus. Neemt niet weg dat ik in de toekomst ook nog een latus kan aanschaffen 🙈
Ze zwemmen als sinds dag een in mijn bak alsof ze er altijd al zijn geweest. Ze zijn even een uurtje achterna gezeten door mijn argi en toen in de avond zwom iedereen vrolijk samen. Vooral de chromis zwemmen vaak met ze samen en dat zorgt echt voor een explosie aan kleur.

IMG_0588.jpg
IMG_0561 (1).jpg
IMG_0614.jpg
IMG_0582.jpg

Nu heb ik al twee volgende projectjes voor de zomer: Een clarisea installeren (scheelt vooral in de vakantie zodat mijn huisgenoot niet de watten hoeft te wisselen, dat vindt hij toch een smerig werkje) en een betere ATO om ervoor te zorgen dat ik toch meer speling heb op dagen dat ik niet meteen het osmosewater kan vullen.

Ik heb inmiddels een (tweedehands) clarisea kunnen bemachtigen dus ik ga morgen mijn sump modificeren zodat het erbij kan. Ook komt er een nieuwe ATO en gate valve om de aquarium oppas meer gemak te geven als ik op vakantie ben (meer liters osmosewater en minder vaak millimeters draaien om geluid noodoverloop).

De gate valve ga ik vervangen met behulp van deze instructies: Tutorial on how to change Red sea Reefer downflow valve to a gate valve
En ook de glazen panelen zoals hier: r2r Jason's Reefer 250

Het liefste had ik eigenlijk het osmosevak boven de sump gehouden (zoals elke reefer), maar ik las al dat dat niet mogelijk is (vooral samen met een refugium, skimmer, en een kleine nog-te-maken PVC media reactor) omdat het heel erg krap zou worden, dus er komt een nieuwe osmosebak naast mijn aquarium te staan.

Verder iemand tips/foto's van een gemodificeerde reefer 250 (of vergelijkbare) sump?

Het was een taai karwei, waarbij ik mezelf zelf aan glas heb gesneden met mijn onhandigheid, maar het is gelukt om de vliesfiter, nieuwe leidingen en kraan en een nieuw reservoir voor osmosewater aan te leggen. De leidingen zijn een beetje scheef geworden door mijn slechte snelle meet/zaag/lijmkunsten maar het lekt niet dus dat is goed nieuws 😁
Ook dacht ik dat het een slim idee was om het water dat na de uv filter is geweest in een stuk pvc te laten lopen dat soort van mijn media reactor zou kunnen worden (nu in ieder geval kool en rowaphos er makkelijk in kunnen leggen en de slang laat water er precies op vallen, hopelijk stroomt het door)
Ik heb een weekje kunnen kijken of alles goed verloopt voordat ik later vandaag op vakantie ga.
7F2EF708-5901-4380-8D5D-DC78982710B5.jpeg

8117187E-A093-4A1C-9B8E-760331F5819E.jpeg

Als je de deltec 600i zijn overkook beveiliging gebruikt neem ik aan dat je geen externe luchtslang kan aansluiten?

Ik ben een volle maand weggeweest en heb alles zo goed mogelijk op de automatische piloot laten draaien. Het enige wat mijn huisgenoot hoefde te doen was het osmosewater bijvullen, de beker van de skimmer legen en letten of er genoeg voer in de voerautomaat zat (en soms een blokje diepvriesvoer geven). Hel veel dingen gingen goed, maar helaas ging niet alles zonder slag of stoot. In de 2e week ging mijn huisgenoot ook op vakantie en toen hij terugkwam had hij een van mijn Pseudanthias Flavoguttatus dood teruggevonden. Helaas, niks aan te doen behalve hem eruit halen. Verder leek alles nog goed te draaien dus ik maakte mij geen directe zorgen.

IMG_4349.jpg

Toen ik terug kwam waren de ramen wel helemaal groen, dus ik heb meteen de ramen even gepoetst en even gekeken hoe iedereen er aan toe was. Volgens mij zijn er niet een, maar twee van de Pseudanthias dood gegaan omdat ik nu nog twee dagen later constant maar eentje tel. Mijn vuurpijlvisje heb ik nog niet gespot maar wie weet komt hij nog te voorschijn. De overige vissen doen het goed gelukkig :) Mijn tweetal poetsgarnalen zijn ook nog nergens te vinden en ik zag een paar verschrompelde zoanthussen, dus ik denk dat dat door een tekort aan iodine komt. Overigens wel bijzonder om te zien dat sommige koralen het zwaar hebben gehad, andere het weer uitzonderlijk goed doen en sommigen eigenlijk echt aan het overwoekeren zijn.

IMG_5670.jpg IMG_5735.jpgIMG_5730 (1).jpg IMG_5667.jpg

Ik ben ook een klein beetje gefrustreerd dat een paar acropora het niet overleefd hebben omdat ik ze niet goed had gelijmd en ik nu de plugs in de schaduw op de grond zie bijvoorbeeld... Vooral omdat het nieuwe acropora waren terwijl de acropora die nog op het rif zijn zijn het heel goed lijken te doen. Overigens ook wel leuk dat mijn anemoonvisjes eindelijk maar hebben besloten de Lord of the Rings Zoa zijn gaan hosten, dat hadden zij nooit eerder gedaan :D

IMG_5691.jpg

Waterwaardes:
Zoutgehalte: 33
temp: 27
KH: 6.8
Ca: 380
Mg: 1230
PH: 8.41
NO3: 7.8
PO4: 0.72
Jodide: 0.01

Ik ga ook zo een ICP test sturen en kijken wat ik verder mis.
Er moet wel wat aan gebeuren maar had het erger verwacht na een maand weg zijn. Over het algemeen wel tevreden met hoe het er bij staat

IMG_5723.jpg

Waterwaardes:
Zoutgehalte: 33
temp: 27
KH: 6.8
Ca: 380
Mg: 1230
PH: 8.41
NO3: 7.8
PO4: 0.72
Jodide: 0.01
ICP test binnen.
Foutje van mijn kant: ik had het zoutgehalte klopte dus toch wel en ik had het water net met 1ppt verhoogd... moest eigenlijk alleenmaar mijn refractometer kalibreren... ik ga het zo meteen een beetje verdunnen met extra osmosewater en daadwerkelijk de refractometer kalibreren.
Tegen tin en aluminium ga ik nu Ocean art D-tox gebruiken die ik toch al in de kast had.
Fosfaat: daar ga ik over 72 uur maar samen met actieve kool mee aan de slag (weet niet of er side effects zijn om het nu samen met D-tox te doen, dus even geduld hebben). Ik ga dan met 10gram rowaphos mee beginnen en om de 2 dagen meten en bijstellen zodat het rustig zakt ipv dat het in een keer naar nul trekt.
Mangaan doseer ik al dagelijks 0.5ml per dag dus weet niet of ik daar aan moet zitten.
Zinc net toegevoegd.
Kh heb ik net de batterijen van de fotometer vervangen, nu kloppen de waardes iets beter met de icp test. Met de calculator ook de waardes van mijn doseerpomp bijgesteld zodat er elke dag 0.1 DKH wordt toegevoegd en ga ik dagelijks meten tot het weer op 7.5~8 ligt. Calcium idem dito met rustig bij doseren.

Bijlagen

Ik zit heel erg bij je in de buurt met het Tingehalte (ik had 22ug/l een halve maand geleden). Ook ik heb daarbij detox gebruikt, maar sindsdien nog niet laten testen dus weet niet of het geholpen heeft. Heb je enig idee waar het vandaan kan komen? Ik ben er niet echt achter kunnen komen. Ook als de detox wel werkt zou het natuurlijk wel het best zijn om de oorzaak te achterhalen :)

Back
Bovenaan