Marc.B
ZeewaterForum lid
Over een beetje wetenschap gesproken:Persoonlijk vind ik dit soort dingen een enorme charme van de hobby, af en toe is het bijna een beetje wetenschap
Zoutgehalte: 35
temp: 23.5
KH: 10.9
Ca: 380
Mg: 1380
PH: 8.4
NO3: 5
PO4: 0.07
Nieuw in dit rijtje:
Jodide: 0.01
Fosfaat dus rustig en steady aan het zakken, dat is goed. Verder meet ik nog steeds een andere KH waarde dan bij een ICP test, maar het is in ieder geval wel consistent zo.
Ca is wat lager geworden, ik ga het morgen opnieuw testen op hetzelfde tijdstip en kijken of het is door meer gebruik of doordat ik het vandaag toevallig op een ander tijdstip heb gemeten.
Verder vrij content.
Jodide is ook een testje van salifert (al mijn testjes zijn salifert op PO4 na, waar ik een hanna checker ULR 774 voor gebruik). Enig advies hoe nu verder?
Dankjewel! En hier heb je helemaal gelijk in. Ik gebruik die van iodine en mangaan van ATI. @Ponky83 is het voor jou ook toevallig hetzelfde merk?Ook lees ik eerder in dit thread (mooi aquarium overigens!) doseringen als 0,2 ml en 0,8 ml voorbij komen. Heeft iedereen het dan wel over hetzelfde merk iodine toevoeging? Ik neem aan dat 0,2ml van het ene merk qua dosering wel iets verschilt van 0,2 ml van het andere merk. Weet dit niet zeker, maar wel iets om rekening mee te houden wellicht.
Ik bedenk mij net dat ik hier nooit echt antwoord op heb gegeven, maar ik draai dus op ATI Essentials Pro. Dat wordt gedoseerd door een Kamoer f4 doseerpomp waar ik nog steeds content over ben.Op wat voor systeem draait je aquarium?
Dit is nieuwe informatie voor mij. Ik was eigenlijk van plan om te sparen voor een tweede doseerpomp zodat ik vaker en nauwkeuriger iodine en mangaan kon doseren. @Arachno is dan het handigste moment om een ICP test uit te sturen een dag voor het iodine toevoegen om ervoor te zorgen dat ik een beter beeld heb hoeveel er gebruikt wordt?elders op het forum heb ik gelezen dat een iodine toevoeging bij fles #1 toegevoegd kan worden
Ik ben vooral koralen beter gaan leren lezen denk ik. Ik heb wel echt gemerkt dat mijn gonioporas beter groeien. Er is zelfs eentje die ten dode door een andere aquariaan was opgeschreven omdat het maar een poliepje had. Inmiddels zijn het er bij mij drie
En mijn poestgarnalen. bij elke vervelling als ik zie dat ze bruine vlekjes op hun antenne hebben weet ik dat het komt door een iodide tekort. Als de tweede garnaal precies een paar dagen nadat ik iodine heb toegevoegd zit hij er helemaal mooi en nieuw uit in vergelijking met diegene die als eerste vervelde.