Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Kleine grote update:
Cyano bleef ik wegzuigen en honing bleef ik gebruiken tot de chemiclean bezorgd zou worden dus het is minder geworden.
De Deltec afschuimer draait inmiddels al een paar dagen en ik ben ontzettend happy met hoeveel stiller hij is.
De bestelde Chemiclean binnen gekregen en toen belde mijn LFS dat de bestelde vissen ook binnen waren. Ik heb de visjes gisteren opgehaald en ben nu de trotse eigenaar van een koppeltje Centropyge Argi en een koppel Gramma Loreto. De Argi zie ik wel van steen naar steen zwemmen en de grammas heb ik niet gezien sinds zij twee holletjes hadden gevonden om in te schuilen (maak me er nog geen zorgen om en gun ze de tijd, heb daarom de chemiclean nog niet gebruikt tot ze gewend zijn aan hun nieuwe omgeving)

IMG_0203.jpgIMG_0205.jpgIMG_0176.jpgIMG_0132.jpgIMG_0140.jpgIMG_0131.jpg

Bijlagen

• IMG_0158.jpg
    IMG_0158.jpg
    132,2 KB · Weergaven: 18
Fijn dat je de flap er toch onder lijkt te gaan krijgen, blijft vreemd, de één is er zo vanaf, de ander heeft echt heel veel last.
Mijn oude bak heeft er maanden onder geleden, mijn nieuwe zo goed als niets.

Ontzettend gave Fungia heb je liggen.
Die gele, weet je nog waar je die vandaan hebt ?

Fijn dat je de flap er toch onder lijkt te gaan krijgen, blijft vreemd, de één is er zo vanaf, de ander heeft echt heel veel last.
Mijn oude bak heeft er maanden onder geleden, mijn nieuwe zo goed als niets.

Ontzettend gave Fungia heb je liggen.
Die gele, weet je nog waar je die vandaan hebt ?
Thanks! Eigenlijk is hij knal oranje (ziet er geel uit omdat ik via mijn zonnebril foto's probeer te maken denk ik) maar ik had hem maanden geleden bij Romberg gekocht (dacht dat ze er nog eentje hadden liggen, maar weet het niet meer zeker)

Verder inderdaad, ik snap het ook niet want volgens mij heb ik goede lampen, goede stroming... enige dat er in mij opkomt is dat ik misschien nitraat en fosfaat niet goed in balans krijg (ook gezien de algen aan de achterkant), ook al is het elke keer bij het testen wel zo
En fijn dat je geen cyano problemen hebt bij je nieuwe bak! :D

Thanks! Eigenlijk is hij knal oranje (ziet er geel uit omdat ik via mijn zonnebril foto's probeer te maken denk ik) maar ik had hem maanden geleden bij Romberg gekocht (dacht dat ze er nog eentje hadden liggen, maar weet het niet meer zeker)

Verder inderdaad, ik snap het ook niet want volgens mij heb ik goede lampen, goede stroming... enige dat er in mij opkomt is dat ik misschien nitraat en fosfaat niet goed in balans krijg (ook gezien de algen aan de achterkant), ook al is het elke keer bij het testen wel zo
En fijn dat je geen cyano problemen hebt bij je nieuwe bak! :D
Dank je, die jongens ken ik wel 😉,
Mijn bak en techniek komt er ook vandaan, zal eens informeren bij ze.

En betreft de cyano 🤞, je weet nooit, wellicht is momenteel de bruine alg nu sterker.
In mijn oude bak hielp alleen Mycosidol overigens.

Maar waarom gebruik je een zonnebril, vanwege de hoeveelheid licht ?

Maar waarom gebruik je een zonnebril, vanwege de hoeveelheid licht ?
Ik maak er een mengelmoesje van, sommige wat blauwere foto's zijn zonder zonnebril en sommige zijn met.
Kreeg een keertje te horen dat dat de truc zou zijn voor betere foto's dus probeer dat altijd weer uit

Een van de Gramma Loreto kwam letterlijk tollend tevoorschijn, maar na een paar koprollen zwemt hij nu nauwelijks... Ik dacht heel even dat hij dood was maar toen ik hem probeerde te vangen zwom hij wel een beetje verder, maar niet veel... ben een beetje in dubio wat ik nu moet doen

Helaas heeft de gramma het niet overleefd… ik baal er wel echt van en snap eigenlijk niet waarom…

er zit nog een tweede tussen de stenen verstopt maar hem heb ik ook al sinds vrijdag niet meer gezien en vraag ik mij af of ik mij zorgen moet maken over hem.
De overige vissen maken het goed.

Je zou het ook eens kunnen proberen met onderstaand product.
Heeft mij goed geholpen.

Je zou het ook eens kunnen proberen met onderstaand product.
Heeft mij goed geholpen.
Dank! inmiddels wel chemiclean binnen, ik ga het van de week gebruiken en kijken of het echt helpt (ik heb er dan meer tijd voor om water te verversen en op blijven letten), maar als ik daarna merk dat het toch terugkomt ga ik deze uitproberen (zag het al bij een winkel liggen)

De Deltec skimmer draait al een paar weekjes en ben tevreden met hoeveel stiller hij is, wel is het iets meer moeite om het schoon te maken dan de red sea skimmers merk ik (ik mis de uitlaat slang om de drab weg te halen zonder de beker elke keer weer los te maken dus eigenlijk klaag ik echt nergens over, zeer meer tevreden met de deltec).

Ik ben achter een nieuw bed aangegaan, dus moet zo mijn aquarium verplaatsen naar een andere muur om mijn kamer ruimer te maken. Gaat een grote klus worden vanmiddag.

Ik merk dat de blenny nu wel vaker ruzie aan het zoeken is met mijn andere vissen en mithrax krabben dus ik denk dat het tijd wordt om een ander huis voor hem te zoeken...

Het verplaatsen was een hele klus zoals verwacht, maar het is gelukt. Zo'n 90% van het water weggehaald en toen was het met twee man tilbaar, dus ik heb niet de stenen, koralen noch vissen weg hoeven halen. hetgeen wat het langst duurde was toch nieuw osmosewater maken (had van tevoren een redelijke hoeveelheid gemaakt maar moest nog wel echt meer zijn) De montipora's en stylophora die bovenaan zaten hebben een lange periode droog gezeten en zien er wel gehavend uit, maar nu zal ik het maar met rust laten en waarschijnlijk heelt het vanzelf.
IMG_0991.jpgIMG_0953.jpgIMG_0966.jpg

Ik zag toen wel dat ik nog een beetje planaria had, maar niet storend dus het is maar eten voor de pitvissen geworden ipv dat ik het met medicatie ga verhelpen.

De zwartvlek blenny heeft een nieuw tehuis gekregen bij een mede forumlid die ook een mooi aquarium heeft dus ik denk dat hij zich daar prettiger thuis gaat voelen. Dit was de laatste foto van hem in mijn bak.
IMG_0845.jpg

Ik zal binnenkort weer alle waardes meten. Verder nog wat foto's van hoe het er nu, 24 uur later, bijstaat:
IMG_0994.jpgIMG_0996.jpgIMG_0992.jpg
IMG_0972.jpg

Bijlagen

• IMG_0986.jpg
    IMG_0986.jpg
    67,4 KB · Weergaven: 32
  • IMG_0984.jpg
    IMG_0984.jpg
    107,2 KB · Weergaven: 39
Water getest:
Zoutgehalte: 1.026
temp: 23.5
KH: 10.9
Ca: 440
Mg: 1380
PH: 8.4
NO3: 5
PO4: 0.13

Afgelopen twee weken niks bijzonders aan mijn aquarium gedaan. Alles een beetje met rust gelaten en bijna alles gaat de goede kant op. De montipora is zijn kleur aan het herwinnen, dus ik denk dat ik alleenmaar een roze stylo heb verloren bij de verhuizing. Zoutgehalte en fosfaat zijn wat hoog maar ik ga het nu maar zo laten totdat ik weer zie dat de montipora helemaal geheeld zijn.

Mijn vuurpijlvisje is wel helaas wat schuwer geworden. Hij komt nu alleen tevoorschijn tijdens het voeren, blijft dan even hangen en verstopt zich dan weer voor de rest van de dag. Hopelijk wordt dat mettertijd weer beter.

Gezien ik super onhandig ben met de reagent zakjes van de Hanna checkers (zo vaak strooi ik ernaast in plaats van in de cuvette), heb ik een mini trechtertje kunnen vinden en de tuitje wat afgeknipt. Dit heeft het testen van fosfaat zoveel makkelijker gemaakt!
Verder zal ik binnenkort een ICP test laten uitvoeren van het water, ben wel benieuwd wat er wordt aangeraden met mangaan en iodide doseren (dat week al voor de verhuizing af en moest al wekelijks 1ml van beide toevoegen).
IMG_2237.jpgIMG_2236.jpg

Bijlagen

• IMG_2242.jpg
    IMG_2242.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 28
  • IMG_2241.jpg
    IMG_2241.jpg
    102 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Hmm thuiskomen en dit zien is toch minder leuk... Zal het zijn omdat deze alveopora te dicht op de lobophyllia aan het groeien was of toch het koppeltje argi die het plots lekker vind?
IMG_2262.jpg

Voor de zekerheid had ik maar de alveopora verplaatst en in de avond naar die hoek gekeken. Mijn conclusie is dus wel dat de alveopora keihard geneteld is door de lobo. Viel mij nu pas op hoe groot hij is geworden 🙈
IMG_2272.jpg

Vanmiddag maar even kijken welke overige koralen ik nog meer ruimte moet geven om te groeien zodat dit niet weer gebeurt :rolleyes:

Dat is wel een verschil zeg, hoe gaat het nu met de Cyano en de Planaria?
Oh ja, vergeten te posten erover.
Bij het verplaatsen van het aquarium heb ik alle zichtbare cyano weggezogen met het oude water. Ik heb uiteindelijk geen middeltjes gebruikt ervoor, alleen bacteriën (microbe lift special blend alsof het een net opgestarte bak was) en sindsdien is het niet meer teruggekomen. Hopelijk blijft het zo :D

Qua planaria: ze zijn er nog wel, vooral in de avond zie ik nog een tweetal ofzo verschijnen, maar het is geen plaag meer en volgens mij houden mijn vissen ze nu wel goed in toom. Daarvoor had ik voor het verplaatsen wel Flatworm RX van Blue Life gebruikt en is heel veel planaria doodgegaan, dus goed voordeel dat ik toen bijna 90% van het water had ververst.
Als het zo blijft ben ik heel gelukkig

Twee dagen geleden veel koralen dus verplaatst en bij een mede forumlid langs geweest voor een mooie seriatopora caliendrum.

IMG_2429.jpg

Vandaag een tweetal nieuwe mithrax krabben en een pepermuntgarnaal opgehaald bij mijn LFS tegen al die vallonia en aiptasia. (van allebei nu een drietal in mijn aquarium dus)
IMG_2484.jpgIMG_2483.jpg
metingronde:
Zoutgehalte: 1.025
temp: 23.5
KH: 10.6
Ca: 440
Mg: 1380
PH: 8.4
NO3: 5
PO4: 0.09

Fosfaat is volgens mij gaan zakken door alle sponzen en filterwatten schoon te maken of te vervangen. Dat is voor nu vast een goed teken.

Verder moet ik nog bedenken waar ik deze roze stylo ga plaatsen. Die hele hoek moet ik misschien maar eens opruimen 🙈 En tot slot nog een hamertje die niet helemaal happy is en dus misschien moet verplaatsen.

IMG_2393.jpgIMG_2385.jpg

Wat leuk is, ik zie nu elke avond mijn koppeltje Mandarijnpitvissen dit doen in de avond (slechte foto want lampen zijn uit en overal reflectie om toch nog een foto van ze allebei proberen te maken:
CaptureM2.JPG

Verder doet alles het heel erg goed volgens mij :D

IMG_2344.jpgIMG_2380.jpg
IMG_0791cropped.jpg

De Alien Explosion en Reverse Space Monsters zoanthus die op het stekkenrekje zitten ga ik zo ook een andere post maken om mee te ruilen (of verkopen)

Verder zag ik een paar leuke aquaria langskomen die koralen zoals chalices, favites en/of montipora tegen de achterwand laten groeien. Dat vond ik heel gaaf uitzien dus ga nadenken of ik dat ook ga doen. Ook ga ik misschien achter een zandzevende zeester of iets vergelijkbaars aan om mijn zand wat vaker om te woelen (slakken doen niet zoveel zo te zien).
Ten slotte ga ik ook onderzoeken welke vissen nog meer leuk zijn. Zit te denken of misschien een drietal anthiassen en/of juffers er leuk bij zouden passen.

Bijlagen

• IMG_2376.jpg
    IMG_2376.jpg
    171,9 KB · Weergaven: 31
Back
Bovenaan