Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Limburgs DSR Rif

Kbroeren

ZeewaterForum gebruiker
Hallo Allemaal,

Daar ben ik weer, sommige kennen mij misschien nog wel van vroeger. Ik heb in het verleden verschillende bakken gehad welke nooit echt lekker gedraaid hebben helaas. Na een jaar of 5 geen bak gehad te hebben begint het me weer erg te kriebelen om een bakje te zetten dus dat gaat er zeer binnenkort van komen. En om het gelijk maar eens over een andere boeg te gooien omdat de andere bakken met klassieke starts nooit lekker gedraaid hebben wil ik deze keer gaan starten via de full DSR methode.

De maten van het aquarium gaan ongeveer 100x50x60 worden. Wat betreft techniek ben ik nog bezig met een lijst samen te stellen, evenals een lijst met benodigdheden daar ik niet veel materiaal meer heb. Ik merk wel dat er de laatste 5 jaar weer redelijk wat veranderd is dus ik ben me ook nog veel aan het bij lezen. Ik vind het vooral verrassend hoeveel mensen er al zijn overgestapt op ledverlichting! Het idee is om op te starten met enkel 39 watt T5 verlichting en eventueel later led toe te voegen. De opvoerpomp gaat hoogstwaarschijnlijk de Jecod dcp8000 worden. Iets overkill voor de bak maar wil hem op een lager percentage laten draaien om het geluid te reduceren. Voor de rest nog op zoek naar een geschikte afschuimer, stromingspompen en powerfilter.

Ik wil dus een opstart met de full DSR methode. Ik vind het alleen wel lastig dat de informatie daarover best gefragmenteerd is. Wat betreft benodigdheden en testen is het allemaal wel duidelijk maar de opstartprocedure is mij nog een beetje vaag. De bedoeling is dat ik mijn opstartwater aan ga maken met de DSR custom reef salt, en heb de aquaforest AF rock mix op het oog om het rif mee op te bouwen. Volgens de documentatie die ik heb kunnen vinden over het toevoegen van levend zand moet er een laag aangebracht worden van 1 a 2 cm dik. Welk koraalzand kan ik hier het beste voor gebruiken, moet dit levend zand zijn of juist niet? En er moet een deel geënt zand in, is dit te koop in winkels of is dit juist het levende zand en moet de rest aangevuld worden met "dood" zand. Daarnaast moet er ook nog "echt" levend steen toegevoegd worden in de bak. Wat is hierbij aan te raden? Vers levend steen of steen dat al een tijdje meedraait, en dit juist toevoegen in de bak of in de sump? De documentatie spreekt ook nog over het stukslaan van levend steen, waar en hoe moet ik dit toevoegen in het systeem?

Verhaal is lang genoeg voor nu blijft een leuke fase de spulletjes uitzoeken, to be continued!

Succes met de opstart.

Veel plezier en succes met je nieuwe aquarium.

Flinke vorderingen, heb mijn profiel inmiddels ook aangepast. Ik ben inderdaad geboren en getogen in Roosendaal maar mijn vrouw is van Roermond vandaar dat ik nu in Limburg terecht ben gekomen. We wonen nu dan ook in het dorpje Melick onder de rook van Roermond.

We hebben inmiddels weer een bak in huis! Van een andere liefhebber een mooie bak, techniek en heel veel accessoires kunnen overnemen.

Hierbij een kleine opsomming van de set waar ik mee wil gaan starten:
Aquarium van 130x50x50
Sump van royal exclusive
Opvoerpomp: Jcod DCP-4000
Afschuimer: Bubble magnus C7
Verlichting: Vertex ilumina
Stroming: 2x Tunze 6095 regelbaar
Doseerpomp: Coral box wifi doser 4ch

Zoals eerder aangegeven wil ik full dsr gaan starten. Ik ben er enkel nog niet over uit of ik gelijk zand ga inbrengen en of ik hiervoor gewoon zand moet gebruiken als bijvoorbeeld de aquamedic 0-1mm korrel of beter levendzand. Ik heb al een doos Aquaforest Rock mix besteld en er komt nog een paar kilo levend steen bij. In de handleiding van een fulldsr start geven ze aan dat er 10% ingedraaid levend zand ingebracht moet worden als enting maar moet dit uit een systeem zijn of kan dit ook het levendzand zijn wat te koop wordt aangeboden? Ik ben er nog niet over uit of ik kakelvers levendsteen ga inbrengen of reeds ingedraaid steen. Aanvullend ga ik bij het definitieve water nog extra enting inbrengen in de vorm van Microbelift special blend, maar later meer over de start!

Ik ben nu nog vooral bezig met het schoonmaken van de bak, sump en materialen. Ik verwacht morgen het meubel met de bak op de plek te kunnen plaatsen en misschien al een paar dingen aan te sluiten. Uiteraard volgen dan ook fotos!

De bak Met het meubel staan op de plek. De steunen voor de verlichtingsbalk hangen en de sump staat erin. Er ontbreken nog enkele O ringen van de koppelingen die komen morgen binnen en dan kan het pvc verder worden aangesloten. Daarnaast is er nog een silicone slang onderweg voor aan de opvoerpomp tot het pvc doorvoer. Werk voor komende dagen is een geaard stopcontact naar de bak trekken en de technische ruimte verder inrichten. Hopelijk kunnen we dit weekend met zoetwater proefdraaien / spoelen!

Bijlagen

• 3F1C8A13-6999-4EB1-A240-55F765F049C3.jpeg
    3F1C8A13-6999-4EB1-A240-55F765F049C3.jpeg
    66,5 KB · Weergaven: 68
  • 203C9D01-565E-48D0-AB6C-456E381AEF02.jpeg
    203C9D01-565E-48D0-AB6C-456E381AEF02.jpeg
    82,2 KB · Weergaven: 68
Weer een kleine update.

Afgelopen dagen bezig gehouden met het aansluiten van de leidingen. Daarvan is alles aangesloten en wellicht gaan we morgen met zoetwater proefdraaien!

Ook de stenen van aquaforest binnen gekregen, ik moet zeggen dat er best mooie stukken bij zitten en de prijs valt ook alles mee. Ook is het osmose apparaat opgehangen en bijna klaar voor gebruik, hoeft alleen nog maar aangesloten te worden.

Bijlagen

• 753456E6-B015-474C-AD03-340298C8AE94.jpeg
    753456E6-B015-474C-AD03-340298C8AE94.jpeg
    81 KB · Weergaven: 48
  • 1DB30055-E318-43F8-98C2-7A06E04F6EE4.jpeg
    1DB30055-E318-43F8-98C2-7A06E04F6EE4.jpeg
    72,4 KB · Weergaven: 48
  • FB5B5F8B-83F8-4424-A32E-C56E9E7C7539.jpeg
    FB5B5F8B-83F8-4424-A32E-C56E9E7C7539.jpeg
    93,6 KB · Weergaven: 48
Blijft toch een mooi moment het eerste water erin. De waterlijn was nog niet helemaal waterpas ook dus heb onder enkele pootjes een dun plaatje geplaatst, hij ligt nu nagenoeg waterpas. Daarnaast 1 lekkende koppeling maar met wat teflon was dit zo opgelost. Het water is er inmiddels weer uit. Alles zo goed als droog gemaakt en nu is het wachten op de kraan voor tussen de wasmachinekraan te zetten voor het osmose apparaat. Dan kan ik eerst de stenen spoelen met ro water en daarna gaan we het rif bouwen met cement in de bak. Verder moet de techniek ruimte nog netjes gemaakt worden. Als alles mee zit kan er volgend weekend zout water in de bak!

Bijlagen

• 60153893-2C9B-4CDD-84EF-115A52104203.jpeg
    60153893-2C9B-4CDD-84EF-115A52104203.jpeg
    83,5 KB · Weergaven: 26
  • F02D4B4F-6A04-4949-931F-ECEBCBFE65CB.jpeg
    F02D4B4F-6A04-4949-931F-ECEBCBFE65CB.jpeg
    104,3 KB · Weergaven: 30
  • 859CF842-388D-4133-88FC-1EB939F68B19.jpeg
    859CF842-388D-4133-88FC-1EB939F68B19.jpeg
    110,2 KB · Weergaven: 31
  • 7E67341B-50F6-45A0-ACEF-635CE6275C29.jpeg
    7E67341B-50F6-45A0-ACEF-635CE6275C29.jpeg
    154,7 KB · Weergaven: 30
Het vullen van de bak komt steeds dichterbij. De aquascape is voorlopig af en dit is het rif waar ik mee ga starten. Ik twijfel nog om het zand er al in te doen voordat ik de bak ga vullen. Ik heb fuji white sand van Ati 1-2mm korrelgrootte. Nu kan ik overal nog goed bij en stoft het natuurlijk niet zo. Overigens ga ik het zand nog wel spoelen met osmose water voordat het in de bak gaat. Iemand nog tips voor en nadelen van zand er in doen voor of na het vullen? Thanks!

Bijlagen

• 9CA300DF-C88A-4BF4-BA44-4E966ABCD4CA.jpeg
    9CA300DF-C88A-4BF4-BA44-4E966ABCD4CA.jpeg
    181,7 KB · Weergaven: 48
  • E3CF1577-E45A-42EC-BBB0-77BC5FFA4AAA.jpeg
    E3CF1577-E45A-42EC-BBB0-77BC5FFA4AAA.jpeg
    176,3 KB · Weergaven: 48
  • A39AB6A9-6AAF-431E-AA7A-0611E9A8545E.jpeg
    A39AB6A9-6AAF-431E-AA7A-0611E9A8545E.jpeg
    174,9 KB · Weergaven: 37
  • 413CCA41-3D43-4F8C-B453-0B70C3BD95D8.jpeg
    413CCA41-3D43-4F8C-B453-0B70C3BD95D8.jpeg
    169,1 KB · Weergaven: 49
Het vullen van de bak komt steeds dichterbij. De aquascape is voorlopig af en dit is het rif waar ik mee ga starten. Ik twijfel nog om het zand er al in te doen voordat ik de bak ga vullen. Ik heb fuji white sand van Ati 1-2mm korrelgrootte. Nu kan ik overal nog goed bij en stoft het natuurlijk niet zo. Overigens ga ik het zand nog wel spoelen met osmose water voordat het in de bak gaat. Iemand nog tips voor en nadelen van zand er in doen voor of na het vullen? Thanks!
Mooie opbouw. Ik zou het zand er pas na het vullen in doen.

Dank voor je reactie, wat is het voordeel en nadeel van het zand plaatsen na het vullen?
Nadeel van zand voor het vullen is, dat je tijdens het vullen op moet letten dat het zand niet alle kanten uitvliegt.
Verder maakt het niet veel uit lijkt me

Nadeel van zand voor het vullen is, dat je tijdens het vullen op moet letten dat het zand niet alle kanten uitvliegt.
Verder maakt het niet veel uit lijkt me
Dankje, ik ga het toch voor het vullen doen. Ik vul mijn bak rechtstreeks vanuit het osmose toestel dus dat gaat toch traag en daar verwacht ik verder geen problemen mee. Nu kan ik wel het zand overal mooi aanbrengen!

Zoals eerder aangegeven wil ik full dsr gaan starten. Ik ben er enkel nog niet over uit of ik gelijk zand ga inbrengen en of ik hiervoor gewoon zand moet gebruiken als bijvoorbeeld de aquamedic 0-1mm korrel of beter levendzand. Ik heb al een doos Aquaforest Rock mix besteld en er komt nog een paar kilo levend steen bij. In de handleiding van een fulldsr start geven ze aan dat er 10% ingedraaid levend zand ingebracht moet worden als enting maar moet dit uit een systeem zijn of kan dit ook het levendzand zijn wat te koop wordt aangeboden? Ik ben er nog niet over uit of ik kakelvers levendsteen ga inbrengen of reeds ingedraaid steen.
Leuke bak ben je op aan het zetten! Voor wat betreft het zand: zover ik weet is het de bedoeling dat dit levende zand 'vies zand' moet zijn uit een gezond draaiend aquarium. Levend zand is leuk en bevat wel wat bacteriestammen, maar bevat beslist niet de biologische soortenrijkdom die je aantreft in een gezond rifaquarium.

Leuke bak ben je op aan het zetten! Voor wat betreft het zand: zover ik weet is het de bedoeling dat dit levende zand 'vies zand' moet zijn uit een gezond draaiend aquarium. Levend zand is leuk en bevat wel wat bacteriestammen, maar bevat beslist niet de biologische soortenrijkdom die je aantreft in een gezond rifaquarium.
Dank voor je reactie! Dit wordt inderdaad ook geadviseerd vanuit Glen. Ik heb dit weekend in elk geval de mogelijkheid om een aantal KG levend steen uit een goed draaiend systeem te kunnen krijgen voor de enting van mijn nieuwe systeem dus dat is al mooi. Ik ga ook op zoek naar een collega Aquariaan waar ik wat zand van zou kunnen overnemen door extra enting. Dit kan ik dan weer mengen door mijn zand.

Dank voor je reactie! Dit wordt inderdaad ook geadviseerd vanuit Glen. Ik heb dit weekend in elk geval de mogelijkheid om een aantal KG levend steen uit een goed draaiend systeem te kunnen krijgen voor de enting van mijn nieuwe systeem dus dat is al mooi. Ik ga ook op zoek naar een collega Aquariaan waar ik wat zand van zou kunnen overnemen door extra enting. Dit kan ik dan weer mengen door mijn zand.
Mooie setup heb je om mee te beginnen!
Heb nog een vraagje/opmerking: ik lees levend zand (of zand van een collega aquariaan) en vullen met osmosewater. Ik weet niet hoeveel leven er overblijft in levend zand als het ondergedompeld wordt in osmosewater. Of was het plan om het aquarium te vullen, te zouten en vervolgens pas het levend zand toe te voegen?

Succes met de opstart! :)

Back
Bovenaan