Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Story Continues

Vandaag heb ik de sump flink gepoetst. De afschuimer heeft een badje gekregen in azijn met water. Hij mocht nodig ontkalkt worden. Ik heb een powerfilter in de sump gehangen. De meeste rommel is weer van de bodem. De wanden van de sump zijn weer mooi schoon. Ik had ook graag de pomp van de afschuimer en de opvoerpomp nog willen ontkalken, maar voor ik het door had was het alweer 17.00uur. Toen moest alles nog weer in elkaar gezet worden en terug in de sump. Dus die komen een volgende keer aan de beurt.
20210807_110001.jpg20210807_111029.jpg20210807_133353.jpg20210807_170611.jpg

Vandaag heb ik de sump flink gepoetst. De afschuimer heeft een badje gekregen in azijn met water. Hij mocht nodig ontkalkt worden. Ik heb een powerfilter in de sump gehangen. De meeste rommel is weer van de bodem. De wanden van de sump zijn weer mooi schoon. Ik had ook graag de pomp van de afschuimer en de opvoerpomp nog willen ontkalken, maar voor ik het door had was het alweer 17.00uur. Toen moest alles nog weer in elkaar gezet worden en terug in de sump. Dus die komen een volgende keer aan de beurt.
Bekijk bijlage 565102Bekijk bijlage 565103Bekijk bijlage 565104Bekijk bijlage 565105
Zo dat ziet er voortreffelijk uit !!

Plan de campagne
Na 2 jaar poetsen, alg en cyano ellende ben ik er even klaar mee.
Ik blijf hangen in waar ik al maanden mee bezig ben en ik zie weinig resultaat. De meeste koralen staan er goed bij, er is groei, de vissen zien er gezond en goed doorvoed uit. Behalve de kauderni, dan. Maar de cyano blijft toenemen. Eerst zat het alleen op de bodem, nu ook op het steen en bij de koralen. Gisteren zag ik dat er weer een acro is gaan bleken. Dus tijd voor een andere aanpak.

Wat zie ik:
- cyano neemt toe
- de ramen kan ik wel meerdere keren per dag schoon poetsen. Niet alleen groen/wittige aanslag, maar ook stug bruin wat ik echt met een mesje moet weghalen
- die cyano alg neemt langzaam af
- de koralen staan er met het iets hogere fosfaat beter bij, verbruik neemt toe en ik zie ook echt meer groei

Wat meet ik:
PO4: 0.03
NO3: 2.5
Kh: 7.85
Ca: 410
Mg: 1350

Wat heb ik gedaan:
Heel veel poetsen met een powerfilter tijdelijk in de bak (ongeveer 2 keer per week)
Cyano alg plukken
Om de dag bacterien toevoegen
PO4 en No3 meetbaar houden. Fosfaat is een periode tussen de 0 en de 0.02 geweest.
Ongeveer een keer in de maand een waterwissel, waarbij ik zoveel mogelijk cyano afzuig. Ik zuig de bodem schoon en doe er nieuw zand op, dat een dag heeft liggen weken in bacterien
Probeer te temp niet hoger dan 25 graden te krijgen

Doel:
Verminderen van de cyano

Plan van aanpak:
Cyano is een teken van onbalans in de bacterie huishouding. Dus ik moet zorgen dat die balans er weer meer komt.
Ik merk dat een waterwissel, waarbij ik de cyano weg zuig, het langste resultaat geeft. Na het poesten zit de cyano binnen een dag weer overal, maar na een waterwissel gaan er een paar dagen overheen.
Dus ik ga meer waterwissels doen. Het moeilijke hierbij is, dat ik op het moment alleen thuis ben en dan geeft een waterwissel vaak ook een waterballet. Je mist een slang in de emmer vasthouder. Misschien dat iemand hier nog goede tips voor heeft.
Ik hoog fosfaat en nitraat op. Nitraat wil ik tussen de 5-10 hebben en fosfaat tussen de 0.06-0.08. Ik verlaag de koolstofbron (azijn) en laat de afschuimer elke dag een paar uur zonder beker draaien.
Ik heb de laatste maande zoveel bacterien erin gedaan. Dit wil ik terug brengen naar 1 of 2 keer in de week. Hierdoor zullen nitraat en fosfaat ook een beetje gaan oplopen.

In het kort:
- nitraat ophogen, door verlagen koolstofbron
- fosfaat ophogen door elke dag de afschuimer een paar uur laten draaien zonder beker
- liefst elke dag de cyano afzuigen. Ik moet even kijken hoe ik uitkom, want het water moet ook aangevuld worden
- een keer per week bacterien toevoegen

Niet meer doen:
De flap met een tandenborstel lospoetsen en door de bak verspreiden

Evaluatie:
Over een maand. Als ik dan geen positief resultaat zie, het plan bijstellen.
Ik geef het tot het einde van het jaar. Zie ik dan geen resultaat, dan mag ik het van mijzelf opgeven.

Hoi,
Ik heb niet alles terug gelezen, maar waarom gebruik je eigenlijk een koolstofbron? Zoals je zelf al zegt mag alles (fosfaat en nitraat) gerust omhoog. Misschien kun je te hoog nitraat voorkomen door wat minder te voeren, of de afschuimer natter in te stellen.

Hoe voeg je bacteriën toe? Inweken in wat zand?

In elk geval Complimenten voor je doorzettingsvermogen, menigeen had de handdoek al in de ring gegooid!

Gr. Eeg

Hoi,
Ik heb niet alles terug gelezen, maar waarom gebruik je eigenlijk een koolstofbron? Zoals je zelf al zegt mag alles (fosfaat en nitraat) gerust omhoog. Misschien kun je te hoog nitraat voorkomen door wat minder te voeren, of de afschuimer natter in te stellen.

Hoe voeg je bacteriën toe? Inweken in wat zand?

In elk geval Complimenten voor je doorzettingsvermogen, menigeen had de handdoek al in de ring gegooid!

Gr. Eeg
Ik heb altijd begrepen dat je voor je bacterien een koolstofbron, nitraat en fosfaat nodig had. Ik ben hem nu geleidelijk aan het afbouwen met 2ml per week en wekelijks meten, totdat nitraat tussen de 5 en 10 zit. Ik heb nog nooit zonder koolstofbron gedraaid. Ik ga mij daar toch nog eens in verdiepen.

Ik voeg bacteriën op 2 manieren toe: wekend voor een paar uur in wat zeewater en dan rond 18.00 uur na het voeren in de bak en na een water wissel: laat ik de bacteriën inweken in zeewater waar wat zand in zit. Dit zand gaat dan mee de bak in.

Ik vind de koralen en vissen nog te leuk om de handdoek in de ring te gooien. En ik wil het graag leren. Wil graag goed voor de beestjes zorgen. Dat verdienen ze en ik ook.

Ik heb altijd begrepen dat je voor je bacterien een koolstofbron, nitraat en fosfaat nodig had. Ik ben hem nu geleidelijk aan het afbouwen met 2ml per week en wekelijks meten, totdat nitraat tussen de 5 en 10 zit. Ik heb nog nooit zonder koolstofbron gedraaid. Ik ga mij daar toch nog eens in verdiepen.

Ik voeg bacteriën op 2 manieren toe: wekend voor een paar uur in wat zeewater en dan rond 18.00 uur na het voeren in de bak en na een water wissel: laat ik de bacteriën inweken in zeewater waar wat zand in zit. Dit zand gaat dan mee de bak in.

Ik vind de koralen en vissen nog te leuk om de handdoek in de ring te gooien. En ik wil het graag leren. Wil graag goed voor de beestjes zorgen. Dat verdienen ze en ik ook.
Vaak is dat ook wat @Patrick_NL als eerste adviseert met dit soort problemen stop met je koolstofbron

Onderstaande bacterie preparaat heeft in mijn goed geholpen tegen Cyano.
Een stuk goedkoper dan de middeltjes van KZ, en zeer effectief.
BE992E1B-580C-4CC9-A892-121258FC0E9E.png

In het kort:
- nitraat ophogen, door verlagen koolstofbron (deze actie is goed -> je verlaagt de C component en verhoogt de N component)
- fosfaat ophogen door elke dag de afschuimer een paar uur laten draaien zonder beker (heeft geen zin .... de afschuimer gaat je zelfs helpen)
- liefst elke dag de cyano afzuigen. Ik moet even kijken hoe ik uitkom, want het water moet ook aangevuld worden (kan maar hoeft niet)
- een keer per week bacterien toevoegen (kan maar hoeft niet)

Niet meer doen:
De flap met een tandenborstel lospoetsen en door de bak verspreiden (inderdaad .... maakt het enkel erger)
Cyano (flap) is het spel van C (koolstof), N (stikstof) en P (fosfor). Als deze verhouding verstoord raakt groeien de slechte bacterien sneller dan de gewenst goede. Als er voldoende koolstof en fosfor aanwezig zijn tov stikstof ga je vaak de verkeerde richting op. Het terug proberen te herstellen van deze verhouding gaat je helpen ..... heb in het rood wat opmerkingen geplaatst bij je aanpak zie hierboven.... wat je niet doet en wat je gaat helpen is het verlagen van je fosfaat .... het doseren van fosfaat heeft je de verkeerde richting opgeduwd in deze verhouding .....tevens door het verminderen van je koolstofbron je nitraat te laten stijgen (minder C en meer N en das gewenst)..... maar dat plan had je al ..... tevens je afschuimer zo nat mogelijk laten werken ...... voor het afvoeren van het overtollig organisch afval

Laatst bewerkt:
Cyano (flap) is het spel van C (koolstof), N (stikstof) en P (fosfor). Als deze verhouding verstoord raakt groeien de slechte bacterien sneller dan de gewenst goede. Als er voldoende koolstof en fosfor aanwezig zijn tov stikstof ga je vaak de verkeerde richting op. Het terug proberen te herstellen van deze verhouding gaat je helpen ..... heb in het rood wat opmerkingen geplaatst bij je aanpak zie hierboven.... wat je niet doet en wat je gaat helpen is het verlagen van je fosfaat .... het doseren van fosfaat heeft je de verkeerde richting opgeduwd in deze verhouding .....tevens door het verminderen van je koolstofbron je nitraat te laten stijgen (minder C en meer N en das gewenst)..... maar dat plan had je al ..... tevens je afschuimer zo nat mogelijk laten werken ...... voor het afvoeren van het overtollig organisch afval
Dank je wel voor het meedenken. Fijn dat ik goed zit met het ophogen van nitraat door het verlagen van de koolstofbron.
Begrijp ik het goed, dat jij juist zegt dat ik fosfaat wat moet verlagen? Het klopt wel dat de cyano meer is geworden sinds fosfaat hoger is geworden.
Je zegt bij het toevoegen van de bacterien, kan maar hoeft niet. Bedoel je dat het toevoegen van bacterien nu niet hoeft? Helemaal niet? Ik heb bacterie wolken aan het raam zitten (van die melkachtige).
En het afzuigen van de cyano ook niet? Of bedoel je het water aanvullen? Het liefst blijf ik zoveel mogelijk uit de bak weg, want het geeft onrust + er is nog wel eens nevenschade van een koraaltje dat per ongeluk wordt omgestoten.
Vandaag heb ik zoveel mogelijk flap afgezogen en verwijderd uit de bak. Koolstofbron heb ik verlaagd van 10ml per dag naar 8 ml. Ik zou dus nu het beste de afschuimer wat natter kunnen zetten en de bak zoveel mogelijk met rust kunnen laten?

Dank je wel voor het meedenken. Fijn dat ik goed zit met het ophogen van nitraat door het verlagen van de koolstofbron.
Begrijp ik het goed, dat jij juist zegt dat ik fosfaat wat moet verlagen? Het klopt wel dat de cyano meer is geworden sinds fosfaat hoger is geworden.
Het gaat helpen. Cyano consumeert een deel van je fosfaat. Dus de totale P-waarde in je bak zal veel hoger liggen dan dat jij meet. Je zou eerst kunnen proberen om enkel de koolstofbron te verlagen en het nitraat te laten stijgen. Welke koolstofbron gebruik je? Vodka is wat geconcentreerder qua uitwerking dan azijn. Vodka zou ook meer cyano bevorderen maar daar zijn naar mijn weten geen bewijzen voor. Ik vind 10 ml op jouw bak volume heel erg veel. Een verlaging naar 8 ml is nog niet zo veel maar idd langzaam verminderen kan geen kwaad. Heb je wel een koolstofbron nodig? Op welke nitraatwaarde kom je uit als je niet zou gebruiken?
Je zegt bij het toevoegen van de bacterien, kan maar hoeft niet. Bedoel je dat het toevoegen van bacterien nu niet hoeft? Helemaal niet? Ik heb bacterie wolken aan het raam zitten (van die melkachtige).
Nou dan denk ik dat er meer dan genoeg in zit :) Door die hoge koolstofbron doseringen en heel veel bacterien uit het flesje word dit idd een witte explosie alsmede in al je leidingen en pompen.
En het afzuigen van de cyano ook niet? Of bedoel je het water aanvullen? Het liefst blijf ik zoveel mogelijk uit de bak weg, want het geeft onrust + er is nog wel eens nevenschade van een koraaltje dat per ongeluk wordt omgestoten.
Het helpt een beetje maar als de condities gunstig zijn voor deze rode rakkers is het een kwestie van een paar uur om er weer helemaal mooi en schoon bij te zijn :) Ik zou er vanaf blijven om verspreiding te voorkomen. Tenzij het van die hele dikke tapijten zijn die je makkelijk in een keer kan opzuigen ....
Vandaag heb ik zoveel mogelijk flap afgezogen en verwijderd uit de bak. Koolstofbron heb ik verlaagd van 10ml per dag naar 8 ml. Ik zou dus nu het beste de afschuimer wat natter kunnen zetten en de bak zoveel mogelijk met rust kunnen laten?
Probeer eens om elke twee dagen de koolstofbron iets te verlagen en wacht eens een 14 dagen af op het resultaat. Stoppen met bactieren doseren .... Afschuimer zo nat mogelijk om de afstervende biomassa te verwijderenen verder rustig afwachten. Slechte zaken die snel komen kunnen ook weer snel weggaan ..... Mocht enkel het afbouwen van de koolstofbron niet voldoende zijn maar wel verbetering geven zou ik proberen om een een heel klein beetje fosfaat te verwijderen ....... en met klein bedoel ik 1 eetlepel rowaphos in een klein reactortje met een hele lage doorstroming .....

Gebruik je nog steeds amino's? Zo ja hoeveel gebruik je nu nog? In amino's zitten namelijk C en N componenten .....

Laatst bewerkt:
Het gaat helpen. Cyano consumeert een deel van je fosfaat. Dus de totale P-waarde in je bak zal veel hoger liggen dan dat jij meet. Je zou eerst kunnen proberen om enkel de koolstofbron te verlagen en het nitraat te laten stijgen. Welke koolstofbron gebruik je? Vodka is wat geconcentreerder qua uitwerking dan azijn. Vodka zou ook meer cyano bevorderen maar daar zijn naar mijn weten geen bewijzen voor. Ik vind 10 ml op jouw bak volume heel erg veel. Een verlaging naar 8 ml is nog niet zo veel maar idd langzaam verminderen kan geen kwaad. Heb je wel een koolstofbron nodig? Op welke nitraatwaarde kom je uit als je niet zou gebruiken?
Ik gebruik azijn als koolstofbron. Ik gebruikte eerst 12ml per dag. Zit nu op 8. Nitraat blijft tot nu toe heel stabiel op 2.5 hangen. Ik heb nog nooit zonder koolstofbron gedraaid. Ik heb geen idee waar ik op uit kom zonder. Ik zal 2 keer in de week gaan meten, nu ik verlaag. Waarschijnlijk is een keer ook voldoende, maar vind dit een hele interessante. Ik heb de hele tijd vooral de focus op fosfaat gehad. Dus dit is een mooie nieuwe insteek.
Zou het kunnen dat ik de verlaging van de koolstofbron eerst niet terug ga zien bij de meting? Omdat het nitraat meteen verbruikt wordt door de cyano, maar ook de goede bacteriën? Dat ik het eerder terug ga zien in de bak zelf, dan in de meetresultaten? Of denk ik dan verkeerd?
Nou dan denk ik dat er meer dan genoeg in zit :) Door die hoge koolstofbron doseringen en heel veel bacterien uit het flesje word dit idd een witte explosie alsmede in al je leidingen en pompen.
Dan stop ik voorlopig met bacteriën toevoegen. Wordt de aanslag misschien ook wat minder, wat ook fijn is, want moet steeds eerst poetsen, voordat ik goed mijn bakkie in kan kijken. En voor de leidingen en pompen is dat, als ik het goed begrijp dus ook beter. Daar had ik nog niet aangedacht. Als het aan het raam zit. Dan hecht het daar natuurlijk ook.
Het helpt een beetje maar als de condities gunstig zijn voor deze rode rakkers is het een kwestie van een paar uur om er weer helemaal mooi en schoon bij te zijn :) Ik zou er vanaf blijven om verspreiding te voorkomen. Tenzij het van die hele dikke tapijten zijn die je makkelijk in een keer kan opzuigen ....
Het zijn geen grote tapijten. Ze zijn inderdaad binnen een paar uur tot een dag weer terug. Dat frustreert best, want ik heb toch ruim een uur ondersteboven in de bak gehangen om alles schoon te maken.
Probeer eens om elke twee dagen de koolstofbron iets te verlagen en wacht eens een 14 dagen af op het resultaat. Stoppen met bactieren doseren .... Afschuimer zo nat mogelijk om de afstervende biomassa te verwijderenen verder rustig afwachten. Slechte zaken die snel komen kunnen ook weer snel weggaan ..... Mocht enkel het afbouwen van de koolstofbron niet voldoende zijn maar wel verbetering geven zou ik proberen om een een heel klein beetje fosfaat te verwijderen ....... en met klein bedoel ik 1 eetlepel rowaphos in een klein reactortje met een hele lage doorstroming .....
Bedoel je verlagen tot de koolstofbron op 0 staat, of zal ik hem eerst tot 4 of 6ml per dag terugbrengen?
Ik zal de afschuimer natter afstellen.
Stoppen met poetsen. Dat vind ik voor mijzelf een hele fijne.
Ik heb rowaphos in huis. Dus als het niet voldoende werkt, kan ik die zo in de reactor doen.
Ik zal het eerst 14dgn aankijken en nitraat de tijd geven.
Gebruik je nog steeds amino's? Zo ja hoeveel gebruik je nu nog? In amino's zitten namelijk C en N componenten .....
Ik doseer elke dag 0.8ml acropower. Raad je aan hier ook voorlopig mee te stoppen?

Dank je wel voor het meedenken!! Ik was erg zoekend en nam zijweggetjes. Ik heb nu het gevoel dat ik weer op het juiste pad terecht kom.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik azijn als koolstofbron. Ik gebruikte eerst 12ml per dag. Zit nu op 8. Nitraat blijft tot nu toe heel stabiel op 2.5 hangen. Ik heb nog nooit zonder koolstofbron gedraaid. Ik heb geen idee waar ik op uit kom zonder. Ik zal 2 keer in de week gaan meten, nu ik verlaag. Waarschijnlijk is een keer ook voldoende, maar vind dit een hele interessante. Ik heb de hele tijd vooral de focus op fosfaat gehad. Dus dit is een mooie nieuwe insteek.
Een koolstofbron kan je op twee manieren gebruiken : voor verlaging van je nitraat en/of voor het maken van bacteriële voeding voor de koralen in je bak. Eigenlijk is dat de basis van de zeovit methode. Enkel gebruikt deze methode de Zeo steentjes om te zorgen dat de mulm geconcentreerd terecht komt op 1 plek en niet door je heel de bak zoals nu bij jou.

Zou het kunnen dat ik de verlaging van de koolstofbron eerst niet terug ga zien bij de meting? Omdat het nitraat meteen verbruikt wordt door de cyano, maar ook de goede bacteriën? Dat ik het eerder terug ga zien in de bak zelf, dan in de meetresultaten? Of denk ik dan verkeerd?
Dat durf ik niet te zeggen. Wat er wel gaat gebeuren is dat door het minderen van de azijn dosering er een stukje biomassa gaat afsterven welke verwijdert gaat worden door de afschuimer. Dat kan wat invloed hebben op zowel nitraat als fosfaat.
Dan stop ik voorlopig met bacteriën toevoegen. Wordt de aanslag misschien ook wat minder, wat ook fijn is, want moet steeds eerst poetsen, voordat ik goed mijn bakkie in kan kijken. En voor de leidingen en pompen is dat, als ik het goed begrijp dus ook beter. Daar had ik nog niet aangedacht. Als het aan het raam zit. Dan hecht het daar natuurlijk ook.
Een klein beetje bacterien voor bij de opstart kan geen kwaad maar zoveel als jij er in gooit heeft geen zin meer en bereik je het tegenovergestelde .....
Het zijn geen grote tapijten. Ze zijn inderdaad binnen een paar uur tot een dag weer terug. Dat frustreert best, want ik heb toch ruim een uur ondersteboven in de bak gehangen om alles schoon te maken.

Bedoel je verlagen tot de koolstofbron op 0 staat, of zal ik hem eerst tot 4 of 6ml per dag terugbrengen?
Waar wil je naar toe in de toekomst? Wil je de bak continue laten draaien op een koolstofbron om je nutriënten onder controle te houden?
Ga langzaam stapje voor stapje naar beneden met azijn en kijk wat er gebeurt. Want je wil natuurlijk van de cyano af. Proefondervindelijk kan je kijken hoeveel koolstof je bak nodig heeft om in balans te valen. Hou dan ook rekening mee met de acropower ..... Maar probeer te sturen op een nitraatwaarde welke ongeveer 100x hoger is dan je fosfaatwaarde als leidraad .....
Ik zal de afschuimer natter afstellen.
Stoppen met poetsen. Dat vind ik voor mijzelf een hele fijne.
Ik heb rowaphos in huis. Dus als het niet voldoende werkt, kan ik die zo in de reactor doen.
Ik zal het eerst 14dgn aankijken en nitraat de tijd geven.
Prima tijdsplan.
Ik doseer elke dag 0.8ml acropower. Raad je aan hier ook voorlopig mee te stoppen?
In deze acropower zit dus ook een C component dus deze bevat ook een koolstofbron. Persoonlijk gebruik ik deze ook en ben daar zeer tevreden over. Ik zou deze effe zo laten ..... prima makkelijk op te nemen voeding voor je koralen. Moeilijk te voorspellen wat er gaat gebeuren maar denk aan dat misschien een combi van 1 ml acropower + 2 ml azijn voldoende is om je nitraat in orde te houden .....

Dank je wel voor het meedenken!! Ik was erg zoekend en nam zijweggetjes. Ik heb nu het gevoel dat ik weer op het juiste pad terecht kom.
Geen probleem. Hou me maar even op de hoogte van je meetwaarden via pb. Hou ook je Kh goed in de gaten .....

Laatst bewerkt:
Dank je wel!! Duidelijk. Ga ik het zo doen. Ik hou het bakkie en de waardes in de gaten. Ben heel benieuwd en heb goede hoop. Ik hou je op de hoogte.

Foto's ter indicatie. Lijkt na het het afzuigen van vorig weekend en de verlaging van het azijn al iets minder hard terug te komen. Ik maak mij vooral zorgen over de flap zo dicht bij de koralen. 20210820_173944.jpg20210820_173952.jpg20210820_173957.jpg20210820_174000.jpg20210820_174005.jpg20210820_174008.jpg20210820_174013.jpg20210820_174017.jpg20210820_174022.jpg20210820_174026.jpg

Back
Bovenaan