Hey Luc,
Vervelende plaag inderdaad. Heb er zelf ook mee gesukkeld als mijn bak ongeveer een jaar oud was.
Ik heb een methode toegepast die bij mij zeer efficient gebleken is, en die uiteindelijk zeer eenvoudig is.
Bij toeval trok mijn opvoerpomp een keer valse lucht en kregen ik microbellen in de bak.
Ik merkte dat deze bellen aan de dino's bleven hangen.
Ik ben dan begonnen met elke dag het volgende te doen een uur tot een halfuur voor lichten uit:
- Microbubble scrubbing tot lichten uit zijn
- Losblazen van dino's met grote pipet of powerhead
- Powerfilter in de bak
- Filtersok
- Filtersok en powerfilter eruit en schoonmaken
- Toevoegen van Fauna Marin rebiotic na stoppen met microbubbels lichten uit (geen specifieke reden waarom dit product, mogelijk kan elk ander bacteriepreparaat)
Ik was op een week, misschien 2 weken van de dino's verlost. Dit zijn mijn ervaringen, geen idee of ik gewoon geluk heb gehad, of dat het effectief aan mijn werkwijze lag. Maar veel kwalijks zie ik er in elk geval niet in. Succes met het bestrijden.
Ik heb ook deze dino's gehad anderhalf jaar geleden nadat ik een middel tegen cyano had gebruikt.
Wat bij mij heeft geholpen:
- nutrienten flink omhoog
- waterglass (silicaat) doseren
- opruimploeg uitbreiden
- bacterien toevoegen
- 1 raam laten begroeien voor meer biofilm (waar geen dino's geen kans van slagen hebben)
toch heeft het zeker 3 maanden geduurd voordat ik er van af was. Langzaam kwam daarmee ook wat cyano terug en dat was zelfs een goed teken
Wellicht kan het snelle als het je eventuele zand eruit haalt
Nu, ongeveer 2 maanden na de uitbraak kan ik vermelden dat ik de dino's overwonnen heb.
In de afgelopen maanden heb ik veel over het aquarium bacterie leven geleerd en urenlang watersamples onder de microscoop bekeken.
Na de chemiclean behandeling heeft een populatie Prorocentrum dinoflagellates de overmacht gekregen en binnen 48 uur vrijwel het volledige substraat overgenomen.
Of ik nu een sample uit het zand onderzocht, of een vanaf de stenen.. onder de microscoop zag het er allemaal hetzelfde uit.. Prorocentrum Prorocentrum en nog meer Prorocentrum.
De bestrijding verliep langzaam maar is achteraf gezien wel effectief geweest. Ik ben gestart met het doseren van waterglas om zo de silicaat waarde in het water te verhogen (tot ongeveer 5 ppm). Dit om de diatoom populatie te verhogen en de dino's te verdrijven.
In eerste instantie lukte dit niet omdat de Prorocentrum populatie zich zo snel bleef vermeerderen en de diatomen geen kans gaf.
Ik heb toen besloten een blackout te doen van 4 dagen (achteraf had ik dit misschien maximaal 2 dagen moeten doen) om de expolosieve groei van de Prorocentrum te remmen. Zie het als een soort "reset" van het biologisch strijdveld.
Dit heeft goed gewerkt en binnen enkele dagen zag ik de populatie diatomen verhogen.
Uiteindelijk, ongeveer 2 weken na de blackout bleek de verhouding tussen dino en diatoom ongeveer 1:20.
Ik ben toen gestopt met het doseren van waterglass en rowaphos ingezet om de silicaat weer te onttrekken.
Dit is goed verlopen en het substraat is nu vrij van dino's.
Wat helaas minder goed is verlopen is mijn nutrient huishouding. Door de blackout en dino uitbraak (deze geeft ook giftige stoffen af) is de koraal groei (en dus ook nutrient opname) gezakt terwijl mijn vis populatie uiteraard constant is gebleven. Als gevolg (en verstrekt door de blackout) is de nitraat en fosfaat extreem opgelopen. Op een bepaald moment zat mijn nitraat op 25 en fosfaat op 0.1. Normaal gesproken draai ik op een nitraat van 2-3 en fosfaat van 0.04.. dit had dus flinke impact op mijn sps koralen. Ik ben ongeveer 1/4de van mijn koraal bestand verloren en de beschadigde dieren zijn nog altijd verzwakt.
Langzaam probeer ik de oude balans weer terug te vinden maar merk dat dit veel tijd kost.
Les geleerd.. gebruik NOOIT een middel als chemiclean als je niet 100% zeker bent of je bodem aanslag cyano is. Koop (of leen) een microscoop en valideer eerst wat je probleem is voordat je een middeltje gebruikt. Ik ben een aantal koralen verloren die ik al 10 jaar had.. dat is extreem zonde!
Ondertussen ben ik me weer aan het verdiepen in de kweek van Phytoplankton, copepoden en radar diertjes. Ik kweek nu Tetraselmis suecicaen en Tigriopus californicus wat goed verloopt en vrij eenvoudig blijkt te zijn. Deze week krijg ik een startcultuur Brachionus plicatilis (radar diertjes) binnen en ga ik hier mee aan de slag. Mijn uiteindelijke hoofddoel is het kweken van Parvocalanus crassirostris.. een copepod die een constante stroom van phytoplankton en diatomen nodig heeft.. Het soort is veel gevoeliger voor schommelingen en daarom wil ik eerst wat meer ervaring met de andere soorten opdoen. Waarom dit soort.. Dit is een vrij zwemmen soort (in tegenstelling tot Tigriopus) en heel klein (volwassen dieren max 600um en baby's 40-60um) waardoor ze als voeding voor sps koralen kunnen dienen! Veel voorkomende redenatie fout. Sps koralen eten geen phytoplankton, alleen zooplankton van klein formaat.