Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Bedankt voor alle reacties!
Na 3 dagen heb ik besloten de blackout duur nog met 1 dag te verlengen.
Ik kwam nog steeds veel dino's in het vliesfilter tegen.. ik dacht wellicht kan een dag dit nog verbeteren.
En inderdaad de 4de dag zat er bijna niets meer in het vliesfilter.

Deze avond heb ik alles eraf gehaald en zowel de koralen als het zand zien er goed uit.
Nu afwachten wat morgen gaat doen...
Ik ben begonnen met 50% van de oude lichtduur en laat die in een week weer terug naar de oude waarde lopen.

Ik heb toch besloten het licht schema op 25% te starten en in 2 weken weer naar 100% te lopen..
Risico van een lichtshock is misschien anders toch te groot.

Ik heb toch besloten het licht schema op 25% te starten en in 2 weken weer naar 100% te lopen..
Risico van een lichtshock is misschien anders toch te groot.
Gevoelsmatig een juiste beslissing.

Vroeger kon je nog wel eens aan vers zeewater komen van neeltje jans, misschien iets om te overwegen?

Ik merk dat mijn fosfaat en nitraat gehalte enorm oploopt (P04 =0.1 en N03 25); waar zou dit aan kunnen liggen? Van de dino's die kapot zijn gegaan of omdat er te weinig bacterien zijn? Of ben ik teveel phytoplankton aan het doseren?

Ik merk dat mijn fosfaat en nitraat gehalte enorm oploopt (P04 =0.1 en N03 25); waar zou dit aan kunnen liggen? Van de dino's die kapot zijn gegaan of omdat er te weinig bacterien zijn? Of ben ik teveel phytoplankton aan het doseren?
Vergeet ook niet. 4 dagen geen licht is 4 dagen geen fotosynthese en dus vier dagen veel minder energie voor groei van koralen en dus veel minder nutrientopname daarvoor.

Wat bedoel je met "te weinig bacteriën". Het zijn juist bacteriën die het nitraat produceren. Die doen klaarblijkelijk prima hun werk.

De donker periode heeft de "stofwisseling" van je bak uit balans geduwd, die balans moet teruggevonden worden.
Ik zou nu vooral geduld hebben en voorlopig niet ingrijpen. De boel zal zeer waarschijnlijk nog wel even blijven schommelen. Dikke kans dat je het alleen maar erger maakt als je wel ingrijpt.

Laatst bewerkt:
Het is ondertussen 5 dagen na de blackout. De Dino's zijn even weg gebleven maar beginnen weet langzaam terug te komen.. wel veel minder agressief; ik heb het idee dat het rif langzaam aan het terugvechten is.

Helaas zijn de waterwaarden niet stabiel (hoge nutriënten, n03 25 en p04 0.1 iets wat ver van de waarden af ligt wat ik normaal had). Helaas begin ik hierdoor de eerste sps koralen te verliezen.

Calendarium kolonie van 20cm doorsnede
Acro Formosa groen met blauwe punten van 4 jaar oud
Acro carduus blauw begon te bleken, heb ik in stukken geknipt en aan een aquariumgenoot gegegeven.
Acro valida begint sinds vandaag te bleken (ook maar verknipt)
Blauw/groen/paarse millepora begint ook te bleken en ook maar verknipt. Verwacht er niet of nauwelijks iets van over te houden..

Handen jeuken om van allerlei dingen in de bak te doen.. maar het moet opnieuw stabiel worden want verwacht dat juist door deze schommelingen de sps koralen zijn gaan bleken.

Nu duimen dat er niet nog meer omkiept. Ik loop met een grote boog om mijn bak heen.. wordt er verdrietig van het zo te zien!

Afgelopen donderdag is trouwens 'dino expert' Jason Mack bij me thuis langs gekomen..die was toevallig aan het werk in de buurt. Samen alles nogmaals goed nagelopen (diagnose type dino en de behandelmethode).. dat lijkt allemaal correct en kunnen we helaas niets aan verbeteren.. het is dus afwachten.

Dit is allemaal wat minder, zeg maar kl.....n.
Maar met jouw kennis, ervaring en geduld zal het wel goed komen. Helaas dat dit wel ten koste gaat van mooie koralen.

Het is en blijft een lastige hobby, zeker als het niet gaat zoals je verwacht.

Velen van ons zijn wel eens door een diep dal gegaan (flap, dinos, plaagdieren, verontreinigingen, enz) en er ook weer uit gekomen. Ook bij jou komt het vast weer allemaal goed.

Helaas nog eens 4 SPS koralen verloren..
Enige positieve nieuws wat ik kan brengen is dat ik het idee heb dat de dino's afnemen en de bak terug aan het vechten is.
Ik probeer alles zo veel mogelijk met rust te laten en de schade te beperken.
Ik zal spoedig eens foto's plaatsen.. dat hoort er ook bij in een dagboek.

Hey Luc,
Vervelende plaag inderdaad. Heb er zelf ook mee gesukkeld als mijn bak ongeveer een jaar oud was.
Ik heb een methode toegepast die bij mij zeer efficient gebleken is, en die uiteindelijk zeer eenvoudig is.

Bij toeval trok mijn opvoerpomp een keer valse lucht en kregen ik microbellen in de bak.
Ik merkte dat deze bellen aan de dino's bleven hangen.

Ik ben dan begonnen met elke dag het volgende te doen een uur tot een halfuur voor lichten uit:
  • Microbubble scrubbing tot lichten uit zijn
  • Losblazen van dino's met grote pipet of powerhead
  • Powerfilter in de bak
  • Filtersok
  • Filtersok en powerfilter eruit en schoonmaken
  • Toevoegen van Fauna Marin rebiotic na stoppen met microbubbels lichten uit (geen specifieke reden waarom dit product, mogelijk kan elk ander bacteriepreparaat)
Ik was op een week, misschien 2 weken van de dino's verlost. Dit zijn mijn ervaringen, geen idee of ik gewoon geluk heb gehad, of dat het effectief aan mijn werkwijze lag. Maar veel kwalijks zie ik er in elk geval niet in. Succes met het bestrijden.

Ik heb ook deze dino's gehad anderhalf jaar geleden nadat ik een middel tegen cyano had gebruikt.
Wat bij mij heeft geholpen:
- nutrienten flink omhoog
- waterglass (silicaat) doseren
- opruimploeg uitbreiden
- bacterien toevoegen
- 1 raam laten begroeien voor meer biofilm (waar geen dino's geen kans van slagen hebben)

toch heeft het zeker 3 maanden geduurd voordat ik er van af was. Langzaam kwam daarmee ook wat cyano terug en dat was zelfs een goed teken
Wellicht kan het snelle als het je eventuele zand eruit haalt

Hey Luc,
Vervelende plaag inderdaad. Heb er zelf ook mee gesukkeld als mijn bak ongeveer een jaar oud was.
Ik heb een methode toegepast die bij mij zeer efficient gebleken is, en die uiteindelijk zeer eenvoudig is.

Bij toeval trok mijn opvoerpomp een keer valse lucht en kregen ik microbellen in de bak.
Ik merkte dat deze bellen aan de dino's bleven hangen.

Ik ben dan begonnen met elke dag het volgende te doen een uur tot een halfuur voor lichten uit:
  • Microbubble scrubbing tot lichten uit zijn
  • Losblazen van dino's met grote pipet of powerhead
  • Powerfilter in de bak
  • Filtersok
  • Filtersok en powerfilter eruit en schoonmaken
  • Toevoegen van Fauna Marin rebiotic na stoppen met microbubbels lichten uit (geen specifieke reden waarom dit product, mogelijk kan elk ander bacteriepreparaat)
Ik was op een week, misschien 2 weken van de dino's verlost. Dit zijn mijn ervaringen, geen idee of ik gewoon geluk heb gehad, of dat het effectief aan mijn werkwijze lag. Maar veel kwalijks zie ik er in elk geval niet in. Succes met het bestrijden.
Ik heb ook deze dino's gehad anderhalf jaar geleden nadat ik een middel tegen cyano had gebruikt.
Wat bij mij heeft geholpen:
- nutrienten flink omhoog
- waterglass (silicaat) doseren
- opruimploeg uitbreiden
- bacterien toevoegen
- 1 raam laten begroeien voor meer biofilm (waar geen dino's geen kans van slagen hebben)

toch heeft het zeker 3 maanden geduurd voordat ik er van af was. Langzaam kwam daarmee ook wat cyano terug en dat was zelfs een goed teken
Wellicht kan het snelle als het je eventuele zand eruit haalt
Nu, ongeveer 2 maanden na de uitbraak kan ik vermelden dat ik de dino's overwonnen heb.
In de afgelopen maanden heb ik veel over het aquarium bacterie leven geleerd en urenlang watersamples onder de microscoop bekeken.
Na de chemiclean behandeling heeft een populatie Prorocentrum dinoflagellates de overmacht gekregen en binnen 48 uur vrijwel het volledige substraat overgenomen.
Of ik nu een sample uit het zand onderzocht, of een vanaf de stenen.. onder de microscoop zag het er allemaal hetzelfde uit.. Prorocentrum Prorocentrum en nog meer Prorocentrum.
De bestrijding verliep langzaam maar is achteraf gezien wel effectief geweest. Ik ben gestart met het doseren van waterglas om zo de silicaat waarde in het water te verhogen (tot ongeveer 5 ppm). Dit om de diatoom populatie te verhogen en de dino's te verdrijven.
In eerste instantie lukte dit niet omdat de Prorocentrum populatie zich zo snel bleef vermeerderen en de diatomen geen kans gaf.
Ik heb toen besloten een blackout te doen van 4 dagen (achteraf had ik dit misschien maximaal 2 dagen moeten doen) om de expolosieve groei van de Prorocentrum te remmen. Zie het als een soort "reset" van het biologisch strijdveld.
Dit heeft goed gewerkt en binnen enkele dagen zag ik de populatie diatomen verhogen.
Uiteindelijk, ongeveer 2 weken na de blackout bleek de verhouding tussen dino en diatoom ongeveer 1:20.
Ik ben toen gestopt met het doseren van waterglass en rowaphos ingezet om de silicaat weer te onttrekken.
Dit is goed verlopen en het substraat is nu vrij van dino's.

Wat helaas minder goed is verlopen is mijn nutrient huishouding. Door de blackout en dino uitbraak (deze geeft ook giftige stoffen af) is de koraal groei (en dus ook nutrient opname) gezakt terwijl mijn vis populatie uiteraard constant is gebleven. Als gevolg (en verstrekt door de blackout) is de nitraat en fosfaat extreem opgelopen. Op een bepaald moment zat mijn nitraat op 25 en fosfaat op 0.1. Normaal gesproken draai ik op een nitraat van 2-3 en fosfaat van 0.04.. dit had dus flinke impact op mijn sps koralen. Ik ben ongeveer 1/4de van mijn koraal bestand verloren en de beschadigde dieren zijn nog altijd verzwakt.
Langzaam probeer ik de oude balans weer terug te vinden maar merk dat dit veel tijd kost.

Les geleerd.. gebruik NOOIT een middel als chemiclean als je niet 100% zeker bent of je bodem aanslag cyano is. Koop (of leen) een microscoop en valideer eerst wat je probleem is voordat je een middeltje gebruikt. Ik ben een aantal koralen verloren die ik al 10 jaar had.. dat is extreem zonde!

Ondertussen ben ik me weer aan het verdiepen in de kweek van Phytoplankton, copepoden en radar diertjes. Ik kweek nu Tetraselmis suecicaen en Tigriopus californicus wat goed verloopt en vrij eenvoudig blijkt te zijn. Deze week krijg ik een startcultuur Brachionus plicatilis (radar diertjes) binnen en ga ik hier mee aan de slag. Mijn uiteindelijke hoofddoel is het kweken van Parvocalanus crassirostris.. een copepod die een constante stroom van phytoplankton en diatomen nodig heeft.. Het soort is veel gevoeliger voor schommelingen en daarom wil ik eerst wat meer ervaring met de andere soorten opdoen. Waarom dit soort.. Dit is een vrij zwemmen soort (in tegenstelling tot Tigriopus) en heel klein (volwassen dieren max 600um en baby's 40-60um) waardoor ze als voeding voor sps koralen kunnen dienen! Veel voorkomende redenatie fout. Sps koralen eten geen phytoplankton, alleen zooplankton van klein formaat.

Goed om te lezen dat je flinke stappen hebt gemaakt en inmiddels op de goede rit zit!

Les geleerd.. gebruik NOOIT een middel als chemiclean als je niet 100% zeker bent of je bodem aanslag cyano is. Koop (of leen) een microscoop en valideer eerst wat je probleem is voordat je een middeltje gebruikt. Ik ben een aantal koralen verloren die ik al 10 jaar had.. dat is extreem zonde!

Hier wil ik graag in zijn algemeenheid even op ingaan. Dit is verder geen verwijt aan jou Luc:
Ik zou het simpelweg gewoon nooit ook maar overwegen. Van Chemiclean weten we dat het Erytromicine is. Een breed spectrum antibioticum. Het valt onder de tetraciclinen, een groep die zeer veel bacteriële resistentie opwekt.

Enerzijds, weten we niet wat het allemaal nog meer doet in een zeeaquarium naast de cyano behandelen. Maar dit is nog enkel een persoonlijke risico afweging.

Wat we echter ook niet weten is of/hoe het gemetaboliseerd wordt in aquaria. Erytromicine is op zich heel stabiel en tenzij afvalwater door actieve kool en/of door hele sterke UV filtratie gaat, kunnen we ervan uitgaan dat we het bij een waterwissel gewoon het riool in laten lopen. Medicijnresten in de waterzuivering en het milieu zijn een groot probleem. Antibiotica specifiek een nog groter probleem, laat staan volledige (onafgebroken/ongemetaboliseerde) antibiotica.

Een cyano uitbraak is ook zonder antibiotica goed te behandelen. Vergt wellicht meer werk en meer tijd, maar er is een alternatief.
Wat mij betreft ontbreekt het daardoor volledig aan enige noodzaak om in geval van een cyano uitbraak antibiotica in te zetten. Laten we dat dan ook gewoon niet doen.

Sps koralen eten geen phytoplankton, alleen zooplankton van klein formaat.

Interessant! Kan je misschien enkele linkjes delen naar relevante informatie hierover?

Laatst bewerkt:
Goed om te lezen dat je flinke stappen hebt gemaakt!

Hier wil ik graag in zijn algemeenheid even op ingaan. Dit is verder geen verwijt aan jou Luc:
Ik zou het simpelweg gewoon nooit ook maar overwegen. Van Chemiclean weten we dat het Erytromicine is. Een breed spectrum antibioticum. Het valt onder de tetraciclinen, een groep die zeer veel bacteriële resistentie opwekt.

Enerzijds, weten we niet wat het allemaal nog meer doet in een zeeaquarium naast de cyano behandelen. Maar dit is nog enkel een persoonlijke risico afweging.

Wat we echter ook niet weten is of/hoe het gemetaboliseerd wordt in aquaria. Erytromicine is op zich heel stabiel en tenzij afvalwater door actieve kool en/of door hele sterke UV filtratie gaat, kunnen we ervan uitgaan dat we het bij een waterwissel gewoon het riool in laten lopen. Medicijnresten in de waterzuivering en het milieu zijn een groot probleem. Antibiotica specifiek een nog groter probleem, laat staan volledige (onafgebroken/ongemetaboliseerde) antibiotica.

Een cyano uitbraak is ook zonder antibiotica goed te behandelen. Vergt wellicht meer werk en meer tijd, maar er is een alternatief.
Wat mij betreft ontbreekt het daardoor volledig aan enige noodzaak om in geval van een cyano uitbraak antibiotica in te zetten. Laten we dat dan ook gewoon niet doen.

Interessant! Kan je misschien enkele linkjes delen naar relevante informatie hierover?

Ik begrijp het en ik ben het hier helemaal mee eens.
Ik moet zeggen dat ik ook een chemiclean kuur heb toegepast en dat ik heel erg blij ben met het resultaat. Waarom? Ik bleef (volgens mij) namelijk sluimerend last houden van een bacteriele infectie in mijn bak. Ik ben daarop gestopt met het doseren van een koolstofbron en ik heb met een chemieclean kuur met succes een 'great reset' gedaan. Uiteraard wel over kool gefilterd daarna. Ik snap echter heel goed dat het middel niet voor niets niet verkocht mag worden. Tegen cyano zou ik niet zo 1 2 3 gebruiken, omdat er alternatieven zijn in de vorm van basisoorzaak wegnemen

Goed om te lezen dat je flinke stappen hebt gemaakt!

Ik heb inderdaad ook gelezen dat er Erytromicine in Chemiclean zit. Ik heb trouwens Blue Life Cyano RX gebruikt, Blue Life claimed dat ze geen antibiotica gebruiken maar ben daar nogal skeptisch over...het is maar hoe je "antibiotica" definieert. Je ziet overduidelijk dat actief kool zeer effectief werkt om het middel weer uit het water te krijgen. Na enkele uren kalmeert je afschuimer weer. Of dit nu alles uit het water haalt (en er door de wissel actieve stoffen in het drinkwater komen) weet ik niet en heb ik ook nog nooit bij stilgestaan.

Betreffende je vraag over Phytoplankton.. Een koraal is een carnivoor. Ik lees vaak "phytoplankton is goed voor je koralen". De phytoplankton in je aquarium verrijkt de Zooplankton populatie in je aquarium (goede voedingsbron voor je copepods). De verrijkte zooplankton wordt "opgegeten" door je koraal waardoor het koraal de juiste/betere voeding verkrijgt.

Betreffende je vraag over Phytoplankton.. Een koraal is een carnivoor. Ik lees vaak "phytoplankton is goed voor je koralen". De phytoplankton in je aquarium verrijkt de Zooplankton populatie in je aquarium (goede voedingsbron voor je copepods). De verrijkte zooplankton wordt "opgegeten" door je koraal waardoor het koraal de juiste/betere voeding verkrijgt.

Ah check, ja van Cyano RX weten we het niet.

Cyano is een bacterie. Middelen die heel effectief en selectief bacteriën remmen/doden zijn antibiotica (definitie van een antibioticum), dus kunnen we er wel redelijk van uitgaan dat een dergelijk product ook een antibioticum moet zijn.

Ik wil nog altijd uitzoeken of ik wat meer van deze producten kan laten testen. Toch maar eens werk van gaan maken.

Inmiddels had ik ook even mijn boek Aquarium Corals van Eric Borneman opengeslagen.
Daar staat het ook letterlijk in. Ik heb het blijkbaar nooit bewust zo geregistreerd.

Overigens zijn er ook uitzonderingen, Dendronephtea eten uitsluitend phytoplankton.
Daarnaast is bacterioplankton naast zoöplankton en energie/producten van zoöxanthellen de derde belangrijkste voedselbron voor koralen.

Dan heb ik dit ook weer eens op een rijtje. Thanks (y)

Laatst bewerkt:
Hoi Luc,

Jouw gevecht tegen dino’s komt mij bekend voor. Ik heb in de laatste weken ook mijn SPS stekken verloren. Een paar weken geleden had ik op mijn 150 l bakje 58W UV ingezet ( twee weken lang). De afschuimer bleef overkoken, aan het osmosewater moest ik zout toevoegen. Door verschillende zoutwaarden en nitraat die opliep tot rond de 50 en fosfaatwaarden tot soms wel 0,19 hebben alle SPS stekken het loodje gelegd.

Ik had al een paar jaar last van dino’s. Nu zijn die op zijn retour, mss zelfs niet meer aanwezig. Ik ga ook eens een microscoop kopen om zelf te checken.

Volgens een R2R artikel zit er in RX Erytromycine en dit is een antibioticum , werkt wel voor Cyano en goed ook , maar voor Dino's dat is een ander gegeven.
Hopelijk snel een goed product voor dinoflagelaten dan zijn we toch wat geruster voor onze acropora's .

Vorige update... oktober 2023.. oops wat gaat de tijd snel.
Hier gaat het goed met het aquarium en heb nog steeds veel plezier in de hobby.
Helaas kan ik er niet altijd de tijd in steken die de bak verdient, maar we hobbelen prima verder.

Momenteel heb ik wat last van aiptasia glasanemonen. Ik heb lobo's en 2 rifwachters...Specifieke vissen en garnalen geven dus een risico.
Ik probeer ze nu weg te spuiten maar dat lijkt niet voldoende effect te geven :(.

Merk wel dat ik al tijden de spiegel reflex camera niet meer heb aangeraakt en ben verleerd er echt goede foto's mee te schieten.... de telefoon is tegenwoordig dan zoveel sneller.. maar voor een aquarium nog niet volledig toereikend. Maar ik wilde de foto's toch delen om weer eens een update te geven!

Juli-013.jpg

Juli-015.jpg

Juli-014.jpg

Juli-016.jpg

Back
Bovenaan