Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Hey Luc, een tijdje niet gevolgd maar wat heerlijk om je zo te kunnen uitleven om alles zo praktisch en uitgedacht uit te voeren, en jazeker een ideaal en droomvol project, succes, het is toch een ietsje meer water om in toom te houden, en ik kom zeker wel een keer aan met wat leuks voor de aankleding...gr. Marcel

Hoi Marcel, bedankt voor de complimenten, het systeem loopt erg goed tot nu toe!
Ondanks dat het groter is, is het systeem ook veel praktischer te onderhouden waarmee ik ook weer tijd win.
Je bent meer dan welkom eens op bezoek te komen.
Waaauuuwww 👌😎👍💪

Mind blowing!!!
Thanks!
Toch lekker opgeschoten mooi hoor
Vraagje hoeveel lucht trek je weg boven de bak?
Dat moet ik eens nazoeken. Mee dat de ventilator 35 Watt is.
Er is echt voldoende afzuiging nodig; zonder de afzuiging werd het toch vochtig in de kap.

Mooi hoor! Heb je uiteindelijk nog iets tegen roestvorming van het frame gedaan?

Ik heb dit uitvoerig met Aqualife besproken en hun claimen dat ik me niet zorgen hoef te maken voor roets MITS de afzuiging voldoende is (en ik uiteraard het frame voldoende droog hou). Vooralsnog kan ik nog geen aanslag zien en blijft het wegens de afzuiging ook relatief droog in de kap.

Kleine update; het aquarium draait prima maar de (sps) koralen staan nog niet zo gezond als voorheen.

Ik heb moeite met het vinden van de juiste waterwaarde balans.
Als ik mijn nitraat rond de gewenste 1mg/l en fosfaat rond de gewenste 0.04mg/l stuur dan heb ik veel last van cyano.
Door een suiker/alcohol oplossing te doseren reduceert de cyano maar zakt de nitraat en fosfaat ook verder.
Als gevolg (bij een constante kalkreactor dosering) schiet mijn CA/KH omhoog (wegens de beperktere opname van de koralen).

Ik heb afgelopen week een ATI test gedaan; hierbij de resultaten: //lab.atiaquaristik.com/share/ab26feb151803ef573a0

Hier zijn de tekorten/overschotten duidelijk zichtbaar; maar blijken ook wat andere waarden uit balans.
Iemand enige tips om beter/gerichter bij te kunnen sturen?

Kleine update; het aquarium draait prima maar de (sps) koralen staan nog niet zo gezond als voorheen.

Ik heb moeite met het vinden van de juiste waterwaarde balans.
Als ik mijn nitraat rond de gewenste 1mg/l en fosfaat rond de gewenste 0.04mg/l stuur dan heb ik veel last van cyano.
Door een suiker/alcohol oplossing te doseren reduceert de cyano maar zakt de nitraat en fosfaat ook verder.
Als gevolg (bij een constante kalkreactor dosering) schiet mijn CA/KH omhoog (wegens de beperktere opname van de koralen).

Ik heb afgelopen week een ATI test gedaan; hierbij de resultaten: //lab.atiaquaristik.com/share/ab26feb151803ef573a0

Hier zijn de tekorten/overschotten duidelijk zichtbaar; maar blijken ook wat andere waarden uit balans.
Iemand enige tips om beter/gerichter bij te kunnen sturen?

Mijn ervaring is dat je het beste een iets hogere nitraat/fosfaat waarde kan aanhouden gedurende het eerste jaar na opstart of doorstart.
Denk dan aan nitraat 10 en fosfaat 0,08 tot 0,1. Na het 1/2 jaar tot een jaar langzaam iets laten zakken naar jou gewenste streefwaarde. Koralen gaan van deze waarde niet dood, vertonen alleen wat minder kleur en minder groei.
Grote voordeel is dat alle biomassa dan een gelijke kans krijgt om zich te vermenigvuldigen en in evenwicht te komen met elkaar.
De kans op flap en dino's neemt daarmee ook gelijk af. Ook na dat jaar als je de waarde laat zakken heb je er nog steeds voordeel bij.

Hoi Luc ..... je ati is helaas niet te openen op deze wijze volgens mij?

ah .... het scheelt als ik er wat htpps zaken voor zet ......

ik zie niet zoveel bijzondere zaken muv dat de toevoegingen in onbalans zijn met de saliniteit. Je zou NaCl kunnen toevoegen om terug op je 35 ppt te komen zonder de andere zaken te verstoren. In deze fase van je bak zal je sps het beter doen bij een lagere Kh. De gekozen Kh is niet in verhouding met de aangeboden voedingswaarden (lees fosfaatwaarde). Je stimuleert groei met Kh en licht die niet geleverd kan worden. Hoe staan de acro's erbij op dit moment qua kleur en poliepexpansie? Zie je overbelichtingsverschijnselen?

De koolstofbron gaat helpen om P bij je koralen te krijgen. Om je acro's wat meer te helpen zou je deze koolstofbron kunnen halveren en aanvullen met amino's (bv acropower) zodat je totale koolstofbron gelijk blijft .... extra vis gaat natuurlijk ook helpen

Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is dat je het beste een iets hogere nitraat/fosfaat waarde kan aanhouden gedurende het eerste jaar na opstart of doorstart.
Denk dan aan nitraat 10 en fosfaat 0,08 tot 0,1. Na het 1/2 jaar tot een jaar langzaam iets laten zakken naar jou gewenste streefwaarde. Koralen gaan van deze waarde niet dood, vertonen alleen wat minder kleur en minder groei.
Grote voordeel is dat alle biomassa dan een gelijke kans krijgt om zich te vermenigvuldigen en in evenwicht te komen met elkaar.
De kans op flap en dino's neemt daarmee ook gelijk af. Ook na dat jaar als je de waarde laat zakken heb je er nog steeds voordeel bij.
Ik herken dat men beter een te hoge dan lage fosfaat/nitraat waarde kan hebben; maar als ik deze waarden ophoog zie ik de cyano enorm agressief toenemen.
Ofwel ik zoek een manier om de bacterie cultuur te verhogen zonder direct een verlaging in nitraat/fosfaat te verkrijgen.
Ik kan dit doen door zowel suiker/alcohol toe te voegen alsmede fosfaten en nitraten; maar dit klinkt een beetje dubbel op.
Vanochtend bedacht ik me dat mijn visbestand niet zo uitgebreid is ten opzichte van het water volume.
Dit zou op een natuurlijkere manier een goede nutriënt bron kunnen zijn...

Hoi Luc ..... je ati is helaas niet te openen op deze wijze volgens mij?

Zo wel?

ah .... het scheelt als ik er wat htpps zaken voor zet ......

ik zie niet zoveel bijzondere zaken muv dat de toevoegingen in onbalans zijn met de saliniteit. Je zou NaCl kunnen toevoegen om terug op je 35 ppt te komen zonder de andere zaken te verstoren. In deze fase van je bak zal je sps het beter doen bij een lagere Kh. De gekozen Kh is niet in verhouding met de aangeboden voedingswaarden (lees fosfaatwaarde). Je stimuleert groei met Kh en licht die niet geleverd kan worden. Hoe staan de acro's erbij op dit moment qua kleur en poliepexpansie? Zie je overbelichtingsverschijnselen?
Ik herken de te hoge calcium/KH waarde; deze zal ik langzaam weer richting de 9 gaan sturen.

Het is een balans spel wat nu veel te instabiel verloopt.
Begin vorige week was alles goed onder controle uitgezonderd van de cyano groei.
Na de verlaging van de nutriënten, stagneerde de groei en liep de KH/CA op..

Ik zie een duidelijke terugval van de kleur groen in de SPS koralen.
De groene formosa gaat richting (licht)bruin (en heeft inderdaad overbelichting verschijnselen) terwijl blauw/rode kleuren nog prominent aanwezig zijn.
Vandaar dat ik ook dacht aan andere tekorten.

sorry ..... heb mijn verhaal later nog wat uitgebreid ...... er staat nog wat onder ;)

En (flink) phyto plankton voeren?
Voer op zich voor de koralen, geeft aminozuren en uit eindelijk nutriënten waardoor je de koolstof dosering wel in stand kan houden om de flap te onderdrukken.

Ik herken dat men beter een te hoge dan lage fosfaat/nitraat waarde kan hebben; maar als ik deze waarden ophoog zie ik de cyano enorm agressief toenemen.
Ofwel ik zoek een manier om de bacterie cultuur te verhogen zonder direct een verlaging in nitraat/fosfaat te verkrijgen.
Ik kan dit doen door zowel suiker/alcohol toe te voegen alsmede fosfaten en nitraten; maar dit klinkt een beetje dubbel op.
Vanochtend bedacht ik me dat mijn visbestand niet zo uitgebreid is ten opzichte van het water volume.
Dit zou op een natuurlijkere manier een goede nutriënt bron kunnen zijn...

Als de Cyano bacterie al in overmaat aanwezig is, en je gaat dan nitraat en fosfaat ophogen dan krijg je inderdaad een explosie aan Cyano. Logisch want dat wat al de overhand heeft gaat natuurlijk bij toevoegen van meer voedingsstoffen ook meer in volume toenemen dat de goede bacteriën welke in mindere mate maar aanwezig waren. Zoals bij veel plagen het geval, als je niet tijdig bij de eerste signalen ingrijpt raak je in een vicieuze cirkel waar je lastig uitkomt. Deze zul je moeten doorbreken. Dat kan door de Nutriënten op te hogen, flap afzuigen elke dag, *, bacteriën toevoegen elke dag en zorgen dat je nitraat ±10 ppm is en fosfaat ± 0,08 ppm. Hier geldt voor dat de aanhouder wint. Eventueel de bacteriën die je toevoegt stimuleren met een koolstofbron. Ikzelf zou het puur alleen bij Wodka houden. Met suiker en azijn of deze in combinatie met Wodka heb ik minder goede ervaring in combinatie met Cyano.

* op de plaatst van dit sterretje zou ik zelf chemieclean inzetten maar ben altijd terughouden in het advies hiermee omdat ik weet dat dit bij vele erg gevoelig ligt.

Overigens klopt het ook wat Marc zegt. Ik zou de KH verlagen naar 7 tijdelijk en eventueel je lichtintensiteit tijdelijk iets minderen. Je stimuleert groei hiermee nu, maar voor groei zijn er onvoldoende nutriënten beschikbaar op dit moment.

Ik heb de zelfde ervaring als erik lage fosfaat en nitraat waardes bak gelijk van slag.
Met ciano's en vaker dino's tot gevolg dan moest ik ook even door zetten met het verhogen van de waardes, wat ik meestal door meer voeren liet stijgen.
Wat hogere fosfaat en nitraat waardes stimuleert bacteriengroei.
Alleen afzuigen en waterwisselen werkt averechts.

Allen bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat ik het volgende ga proberen:

Verlichting 20% terugdraaien
KH terug laten zakken (in ongeveer 6 dagen van 11 naar 7-8)
NaCl toevoegen om het zout gehalte op peil te krijgen (in 3 dagen)
Vodka/suiker dosering verlagen (halvering van toevoeging in 3 dagen)

Als gevolg zal de nitraat en fosfaat weer gaan stijgen en de cyano terugkomen.
Ik ga bekijken of ik weer bacteriën ga doseren, veel afzuigen of eventueel in het slechtste geval chemiclean ga toepassen (dit ligt al klaar).

phyto plankton doseren of het visbestand uitbreiden zijn beide ook opties die ik nog overweeg; maar dat zal niet op korte termijn realiseerbaar zijn.

Ik heb wel een nadeel ontdekt in mijn nieuwe systeem waar ik een oplossing voor moet verzinnen.
De sump staat in de techniekruimte (dus niet in de woonkamer bij de hoofdbak); als ik cyano afzuig dan kan ik dat water niet eenvoudig weer terug in de bak krijgen. Ik moet dus een soort potfilter maken, het gehevelde water filteren en dan weer terug in de bak pompen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Betreffende het wegvallen van de groene kleur.. relateren jullie dat ook aan een tekort aan ijzer; of is dit moeilijk te isoleren van de andere onbalans?

phyto plankton doseren of het visbestand uitbreiden zijn beide ook opties die ik nog overweeg; maar dat zal niet op korte termijn realiseerbaar zijn.

Met Easyreef Easy Booster is dat zo geregeld. Dode phyto in een niet uitzakkende suspensie in een "infuus"zak die je gewoon op kan hangen en aan kan sluiten op een doseer pomp. Werkt als een trein.

Betreffende het wegvallen van de groene kleur.. relateren jullie dat ook aan een tekort aan ijzer; of is dit moeilijk te isoleren van de andere onbalans?

Nu er zoveel gaande is zou ik het niet zoeken in een ijzergebrek, maar de algehele onbalans waardoor ze bruiner kleuren.

Ik heb vrij eenvoudig alle waarden kunnen bijsturen (kh laat ik nog wat langzamer zakken) maar de cyano is dermate toegenomen dat ik besloten heb chemiclean toe te passen. Deze morgen gedoseerd; was even vergeten wat voor een gigantische impact op de afschuimer is, die kookte bijna instantaan over. Gelukkig had ik hem net schoongemaakt. Voor nu de schuimer maar uitgezet.

Ik heb vrij eenvoudig alle waarden kunnen bijsturen (kh laat ik nog wat langzamer zakken) maar de cyano is dermate toegenomen dat ik besloten heb chemiclean toe te passen. Deze morgen gedoseerd; was even vergeten wat voor een gigantische impact op de afschuimer is, die kookte bijna instantaan over. Gelukkig had ik hem net schoongemaakt. Voor nu de schuimer maar uitgezet.
Afschuimer moet aanblijven voor zuurstof volgens de instructie. Gewoon op laagste waterstand zetten en beker eraf of uitstroom van de beker gewoon open zetten en terug in sump laten lopen.

Nog een tip : De ergste flap plekken een beetje omwoelen of afblazen zodat de cyano goed in contact komt met de chemieclean.

Hierbij heb ik snel wat foto's van de situatie gemaakt (met de telefoon dus het geeft een iets wat vertekend beeld):

Ik heb zondagavond wat cyano weten te verwijderen door de stenen en boden af te hevelen.
Daarna ben ik maandag begonnen met de cyano bestrijding middels Blue Life red cyano RX
Na het doseren heb ik met een borstel (2x grondig gedaan tot nu toe) de overige cyano verwijderd (los wapperen).
De cyano is nu ongeveer 36 uur later nog steeds niet volledig verdwenen maar wel extreem verminderd.

Whats-App-Image-2022-04-19-at-5-13-21-PM-3.jpg

Whats-App-Image-2022-04-19-at-5-13-21-PM-2.jpg

Whats-App-Image-2022-04-19-at-5-13-21-PM.jpg

Vooral op deze foto zie je duidelijk dat de koralen nog niet kleuren zoals ze behoren te kleuren.
Het koraal midden op de foto is een groene formosa. De groene kleur is dus bijna volledig afwezig en het koraal heeft ook duidelijk stres van het licht.

Whats-App-Image-2022-04-19-at-5-14-09-PM.jpg

Morgen avond start ik met een water wissel van 25% (dat is nogal een onderneming aangezien het om 600 liter gaat); maar ondertussen heb ik een IBC vat klaar staan wat ik langzaam met osmose water ben aan het vullen. Daarna wil ik de afschuimer weer afstellen en actief kool toevoegen.
Ook wil ik dan eventueel weer starten met het doseren van een carbon bron om zo de bacterie cultuur weer op peil te krijgen.
Iemand nog extra tips?

Ik heb bij de laatste keer dat ik chemieclean heb gebruikt na de kuur een dop over de ingang van de afschuimer gedaan met een gaatje die de helft was als de ingang van de afschuimer .
Hij kookte niet meer over en op die manier kon ik toch al beginnen met afschuimen , na 2 a 3 dagen kon de dop er af...

Back
Bovenaan