Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Het gaat goed met de werkzaamheden rondom het nieuwe aquarium.
Ik hoop in de kerstvakantie veel stappen te kunnen maken en misschien zelfs te starten met het rif (misschien wat optimistisch maar goed; je moet een doel stellen).

Ik heb besloten de vloer onder het aquarium via de kruipruimte te stutten aangezien het om een "broodjesvloer" gaat die geen hoge piekbelasting aankan.
Dit klinkt niet zo'n uitdaging totdat je in de kruipruimte bent.
De kruipruimte was al vrij laag; maar door het aanbrengen van isolatie blijft er nog maar een 50cm hoogte over (op sommige plekken zelfs lager).
Aangezien ik toch al de kruipruimte in moest voor het leggen van stroom en water naar de aanbouw heb ik ook besloten het stutwerk uit te voeren.
Dit bleek achteraf een heel avontuur.. ik heb samen met een vriend 4 uur lang in de kruipruimte doorgebracht... wat een feest :O

De doorgangen tussen de verschillende delen van de kruipruimte.. Hier zijn we dus doorheen moeten kruipen terwijl we alle spullen mee moesten nemen (denk aan stoeptegels, stutten en gereedschap).
Whats-App-Image-2021-12-20-at-12-53-46.jpg

Het stutwerk
Whats-App-Image-2021-12-20-at-12-53-47-1.jpg

En ik blij toen het eindelijk klaar was :)
Whats-App-Image-2021-12-20-at-12-53-47.jpg

Daarnaast heb ik ook de meterkast moeten vervangen aangezien er geen uitbreidingsmogelijkheden meer waren en het systeem ook verouderd was.

oude kast:
Whats-App-Image-2021-12-20-at-12-50-21-2.jpg

En de nieuwe; de kast lust door naar een uitbreiding in de aanbouw. Ook nog voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor zonnepanelen of een e-auto.
Whats-App-Image-2021-12-20-at-12-50-21-1.jpg

Als laatste nog wat foto's van de aquarium installatie door Aqualife:

Whats-App-Image-2021-12-20-at-12-50-22-2.jpg

Plaatsen van de bak. Dit ging gelukkig vrij eenvoudig mbv goed materiaal!
Whats-App-Image-2021-12-20-at-12-50-22-1.jpg

Whats-App-Image-2021-12-20-at-12-50-22.jpg

En klaar (na het schilderen en afwerken van wat randen):
Whats-App-Image-2021-12-20-at-12-50-20.jpg

Heel fraai hoor!
Vraag - op welke wijze zijn de panelen aan het rvs frame bevestigd?
Zoek al een tijdje naar een goede oplossing en dit ziet er wel heel strak uit.

Ziet er fraai uit.
Wat was de levertijd?
Heb op die van mij vorig jaar er 5 maanden op mogen wachten.

super strak man , echt prachtig
Bedankt :)

Leuk behang btw 😜
Doel je op de Sinterklaas slinger 😅

Heel fraai hoor!
Vraag - op welke wijze zijn de panelen aan het rvs frame bevestigd?
Zoek al een tijdje naar een goede oplossing en dit ziet er wel heel strak uit.
Via standaard keuken scharnieren. Ze hebben een kunststof lat achter het RVS frame geplakt waar de scharnieren op vast zitten.

Ziet er fraai uit.
Wat was de levertijd?
Heb op die van mij vorig jaar er 5 maanden op mogen wachten.
Ja levertijd was wel lang.. maar ik was al op tijd begonnen met plannen dus het was voor mij geen probleem.

Prachtig Luc. Ziet er gelikt uit
Bedankt!

Prachtig man he luc.

Goede keuze het vervangen van de meterkasten.
Gelijk 2 pompen op verschillende groepen etc werkt toch lekker.
Succes met de opbouw man leuke fase komt eraan.

Groetjes wesley

Dag Luc, leuk om te lezen en roept tevens herinneringen op van de kruipruimte alhier: https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/alexanders-rifaquarium-306-65-75.180849/ Ik vond dat stempelen in ieder geval een geruststellende gedachte en de bak draait inmiddels al enkele jaren zonder door de vloer te zakken :).

Heb je de stempels direct tegen de betonnen vloerdragers gesplaatst? Ik kreeg van de constructeur het advies er stutbalken tussen te zetten zodat meer dragers worden ondersteund. Ook kreeg ik het advies een betonnen vloer te storten waar de stempels op staan. Ik zie dat jij tegels hebt gebruikt? Zal vast ook werken :).

Twee groepen met eigen aardlek voor je aquarium in je meterkast werkt ook top. Ik heb op beide groepen een stromingspomp met batterij back-up.

Nog wat persoonlijke aqualife ervaringen: Qua frame: insmeren met vaseline als je het standaard ongecoat frame van hun hebt. Bij mij verschenen er na een jaar al roestvlekjes. Ik heb het hele frame in de vaseline gezet en dat heeft verdere oxidatie tegengehouden (ook de rvs scharnieren gaan al snel roesten). De grijze deurstoppers hielden er bij mij ook steeds na een paar maanden mee op, en heb ik vervangen door een ander merk.

Succes!

Laatst bewerkt:
Dag Luc, leuk om te lezen en roept tevens herinneringen op van de kruipruimte alhier: https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/alexanders-rifaquarium-306-65-75.180849/ Ik vond dat stempelen in ieder geval een geruststellende gedachte en de bak draait inmiddels al enkele jaren zonder door de vloer te zakken :).

Heb je de stempels direct tegen de betonnen vloerdragers gesplaatst? Ik kreeg van de constructeur het advies er stutbalken tussen te zetten zodat meer dragers worden ondersteund. Ook kreeg ik het advies een betonnen vloer te storten waar de stempels op staan. Ik zie dat jij tegels hebt gebruikt? Zal vast ook werken :).

Twee groepen met eigen aardlek voor je aquarium in je meterkast werkt ook top. Ik heb op beide groepen een stromingspomp met batterij back-up.

Nog wat persoonlijke aqualife ervaringen: Qua frame: insmeren met vaseline als je het standaard ongecoat frame van hun hebt. Bij mij verschenen er na een jaar al roestvlekjes. Ik heb het hele frame in de vaseline gezet en dat heeft verdere oxidatie tegengehouden (ook de rvs scharnieren gaan al snel roesten). De grijze deurstoppers hielden er bij mij ook steeds na een paar maanden mee op, en heb ik vervangen door een ander merk.

Succes!

Bedankt voor alle informatie.
Het aquarium staat tussen de fundering van de schouw en convector put.
Ofwel de betonnen liggers aan de buitenkanten werden al goed ondersteund.
Er bleven nog 4 liggers over en die heb ik alle 4 apart kunnen ondersteunen.
De liggers rusten ook op de binnen/buitenmuur dus heb alleen op ~80cm afstand van de muur ondersteund.
De stempels staan op dikke tegels en zijn strak aangedraaid. Een vloertje storten was beter geweest; maar wegens de beperkte werkruimte echt onmogelijk.
Als er gewicht op de stempels komt ga ik de zaak nogmaals controleren en bepalen of het zo voldoende is.
De grond onder de woning is namelijk van klei dus verwacht niet zo snel een verzakking.

Betreffende je opmerking over het frame... daar schrik ik toch even van.
Vanuit Aqualife gaven ze aan dat het frame niet zou roesten; en als er toch roest zou ontstaan dit eenvoudig met aceton verwijderd kon worden.
Ik lees vaker dat een RVS frame gaat roesten; maar zelf heb ik ook lang een RVS frame onder mijn bak gehad en daar zit nog geen spatje roest op.
Ik ging er altijd van uit dat dit te maken had met de RVS kwaliteit (wat ook wel het geval zal zijn).
Nu lees ik dat dit frame misschien toch gaat roesten.. grr.. dat zou ik wel erg zonde vinden.
Ik heb nu nog de mogelijkheid om hem te behandelen; wat zouden jullie adviseren?
Het nadeel van lak lagen vind ik het risico op afbladderen..Juist als dit materiaal in het water komt is het probleem groter dan de oxidatie vlekken die op het rvs ontstaan. Deze fout heb ik in mijn vorige bak gemaakt; daar had ik een multiplex zijplaat gelakt; waarbij na een jaar de verf van los kwam.
Vaseline lijkt me geen slecht idee; maar hoe vaak moet je dit herhalen en trekt dit niet veel stof aan? Ik zal vaker op de RVS balk aan de voorkant van de bak steunen om in de bak te komen (de balk die op de bak rust); zal de vaseline daar niet steeds verdwijnen?

RVS 304 is niet zeewaterbestendig, RVS316 of beter nog RVS316L is dat wel.
Je zou mogen verwachten dat Aqaulife RVS 316(L) gebruikt heeft, aangezien ze wisten dat het om een zeewateraquarium ging (neem ik aan) en ze zelf hebben aangegeven dat het frame niet zou roesten.
Ik zou in eerste instantie contact opnemen met Aqualife om te vragen welke kwaliteit RVS ze gebruikt hebben. Als dit RVS316 of beter is zou ik me geen zorgen maken en zeker niet gaan lakken of met vaseline insmeren.

https://www.hego.nl/welke-materiaalkeuze-rvs-304-of-rvs-316/

Verder ziet het er strak uit allemaal, heel mooi (y)

RVS 304 is niet zeewaterbestendig, RVS316 of beter nog RVS316L is dat wel.
Je zou mogen verwachten dat Aqaulife RVS 316(L) gebruikt heeft, aangezien ze wisten dat het om een zeewateraquarium ging (neem ik aan) en ze zelf hebben aangegeven dat het frame niet zou roesten.
Ik zou in eerste instantie contact opnemen met Aqualife om te vragen welke kwaliteit RVS ze gebruikt hebben. Als dit RVS316 of beter is zou ik me geen zorgen maken en zeker niet gaan lakken of met vaseline insmeren.

https://www.hego.nl/welke-materiaalkeuze-rvs-304-of-rvs-316/

Verder ziet het er strak uit allemaal, heel mooi (y)

RVS316 en RVS316L roest ook. Zeker als het gewoon blank staal is. Ik heb met mijn werk veel ervaring met RVS in een zilte omgeving. Enkel gepolijst weerstaat roest bijna volledig. En dan nog moet er geen metaalstof o.i.d. opkomen.

Ik zou zelf alles poeder coaten, als dat niet gaat in de hamerrite of een ander soort vergelijkbare lak. Zolang het niet constant door vocht word belast (lees druppels eraan) zou dit echt niet mogen loslaten.

Ik zou contact opnemen met Aqualife en aankaarten wat je hier zojuist te horen hebt gekregen van een ander forumlid met Aqualife frame dan is kijken wat ze voorstellen. Vaseline vind ik persoonlijk geen oplossing voor een dergelijk product. Dat word een stofbende.

RVS316 en RVS316L roest ook. Zeker als het gewoon blank staal is. Ik heb met mijn werk veel ervaring met RVS in een zilte omgeving. Enkel gepolijst weerstaat roest bijna volledig. En dan nog moet er geen metaalstof o.i.d. opkomen.

Ik zou zelf alles poeder coaten, als dat niet gaat in de hamerrite of een ander soort vergelijkbare lak. Zolang het niet constant door vocht word belast (lees druppels eraan) zou dit echt niet mogen loslaten.

Ik zou contact opnemen met Aqualife en aankaarten wat je hier zojuist te horen hebt gekregen van een ander forumlid met Aqualife frame dan is kijken wat ze voorstellen. Vaseline vind ik persoonlijk geen oplossing voor een dergelijk product. Dat word een stofbende.
Klopt ook wel weer, hoewel ik me voor het onderstel in RVS316 geen zorgen zou maken.

Het gedeelte boven de bak is inderdaad wat anders. Zeker die horizontale liggers , die komen toch vaak direct in contact met zeewater.
Misschien is het een optie om die er eraf te halen en te laten poedercoaten ?

Klopt ook wel weer, hoewel ik me voor het onderstel in RVS316 geen zorgen zou maken.

Het gedeelte boven de bak is inderdaad wat anders. Zeker die horizontale liggers , die komen toch vaak direct in contact met zeewater.
Misschien is het een optie om die er eraf te halen en te laten poedercoaten ?

Ik kan je wel wat foto's laten zien dat je vertrouwen in 316 laat verdwijnen hoor :).

Ik zou persoonlijk nooit ergens blank staal willen hebben al is het titanium :P.

Herkenbaar dit. Ook ik ging er vanuit dat het niet zou oxideren (dat was mij ook gezegd). Volgens mij kan elke vorm van RVS oxideren na verloop van tijd (ook RVS316), zoals net hierboven gezegd. Ik wilde naast mijn sump niet gaan rommelen met een (giftige) behandeling en heb gekozen voor vaseline. Aangezien je een dichte bovenkast hebt misschien wel de moeite waard je er nu nog even in te verdiepen? (zie ook dit topic: https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/roest-op-rvs-frame.199067/#post-1513757)

Elk soort rvs gaat gewoon oxideren. Bij boten bevestigen ze een ander soort metaal om te voorkomen dat rvs aangevreten wordt. Ik heb rvs 320(voedselindustrie) en dat heb ik voor zekerheid laten poedercoaten

Bijlagen

• AF4D9490-908B-4301-9224-2893C6D27740.jpeg
    AF4D9490-908B-4301-9224-2893C6D27740.jpeg
    101,2 KB · Weergaven: 92
  • 2692961A-5B46-4DBE-950B-A05C6E384C6A.jpeg
    2692961A-5B46-4DBE-950B-A05C6E384C6A.jpeg
    109,8 KB · Weergaven: 92
  • 3CB11022-2088-4849-8AE9-24C7BBF07953.jpeg
    3CB11022-2088-4849-8AE9-24C7BBF07953.jpeg
    73,2 KB · Weergaven: 92
Elk soort rvs gaat gewoon oxideren. Bij boten bevestigen ze een ander soort metaal om te voorkomen dat rvs aangevreten wordt. Ik heb rvs 320(voedselindustrie) en dat heb ik voor zekerheid laten poedercoaten
Klopt, alleen rvs heeft de eigenschap van binnenuit te oxideren waardoor je buiten niks ziet. Inspecteren kan alleen met speciale apparatuur. Dit is vanuit de zwembadbranche ook een hele happening geweest toen de bevestiging van een luidspreker boven het bad kapot ging en hierbij een kind net wel/net niet verongelukt is. Geloof in Breda een zwembad.

Daardoor is RVS als ophanging / constructie not don.

Gave bak verder luc, en slim dat je de rvs constructie ook nog coat. Dit gaat zeker helpen. Wanneer de coating loslaat weet je dat er iets mis is.

De verhalen over hoe slecht RVS zou zijn worden steeds sterker 💪🏼😅

Ik zou gewoon even met Aqaulife contact opnemen en dan je eigen plan trekken 😉

Back
Bovenaan