koolstofje
ZeewaterForum lid
Prachtig, mooie foto's ook..jaloers 
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Geweldig mooi. Zo te zien staat het buiten hoe doe je het als het gaat vriezen?Hierbij een korte update over de automatische Phyto kweek opstelling.
De hardware is volledig af en dit weekend gaat het systeem in gebruik.
De software is klaar en ben de laatste programma's aan het testen.
Ben benieuwd wat dit gaat brengen voor mijn aquarium en op welk termijn in een duidelijk verschil kan waarnemen.
In een notendop; de installatie werkt met 8 kleppen en een enkele doseerpomp. Door de kleppen slim te schakelen kan er vloeistoffen worden uitgewisseld tussen het aquarium, dump container, sporenelementen mix (en tevens bijvulwater) en reactoren.
Met behulp van vlotters kan ik niveau;s inschatten, de reactoren beschermen tegen overvulling en meldingen verkrijgen wanneer de dump container vol is.
![]()
![]()
![]()
Bedankt Twan!geweldig luc
Hier ben ik niet zo bang voor aangezien zoutwater niet snel zal bevriezen. Daarnaast blijven de kolommen nog enigszins verhit door de verlichting.Geweldig mooi. Zo te zien staat het buiten hoe doe je het als het gaat vriezen?
Geweldig
Nu nog patentje![]()
Elke reactor heeft kleppen waardoor ze nooit direct met elkaar in contact staan. De vaste leiding zal wel een mix van vloeistoffen kunnen bevatten maar die spoel ik telkens door voordat ik er een nieuwe vloeistof doorheen pomp. Het spoelen gaat met schoon zeewater.Fantastisch om te zien Luc dat je zo bezig bent met hobby'e naast de hobby!
Besmetting via de vaste leiding ben je niet bang voor? Of zitten er hier terugslagklepjes op? Prachtige setup en goed doordacht. Ben benieuwd naar de biodiversiteit van je bak.
Wel gewoon een afschuimer in de bak?
Prachtige bak!De Phytoreactoren draaien nu enkele maanden en ik ben tevreden met het ontwerp.
Het systeem loopt goed en is betrouwbaar.
Elke anderhalve week moet ik het dumpwater emmertje legen en de filters op de reactors schoon blazen.
Een klus van ongeveer 10 minuten... daarnaast heb ik geen omkijken naar het systeem.
Ook kan ook voorzichtig! concluderen dat de impact op het aquarium ook positief is.
Ik zag een duidelijke verlaging van mijn nutriënten en verhoging van KH verbruik... en duidelijk teken dat het de koralen goed doet.
Binnenkort ga ik nog een lab test opsturen om te bekijken of er geen ophoping van bepaalde elementen ontstaat (bijvoorbeeld silicaten).
Volgende project --> Het maken en opstarten van codepods reactoren..
Ik ben er nog steeds niet over uit hoe groot ik ze wil maken en waar de reactoren allemaal op voorbereid moeten zijn.
Ik denk dat goede beluchting een must is; maar heeft het ook zin om verlichting aan de reactor toe te voegen (activiteit van de dieren?).
Het is de bedoeling de phyto productie ook geautomatiseerd aan de codepods reactoren toe te voegen.
Maar welk van de soorten? Zijn de codepoden hier selectief voor? Ik heb dus nog veel vragen.
Naast de reactoren heb ik ook nieuws over mijn bak in de huiskamer.
Ik heb de laatste pilot productie van de CoralCare Gen 2 armaturen mogen ontvangen en deze boven mijn bak geïnstalleerd.
Wisselen van verlichting geeft altijd een risico want de dieren zijn nu eenmaal gewend aan hun verlichting.
Ik heb dus eerst een PAR meting gedaan van enkele locaties in mijn aquairum; de verlichting gewisseld en proberen deze PAR waardes te evenaren.
Dit is goed gelukt en hierdoor merk ik dat de dieren ook weinig "last" hebben van de verlichting overgang.
Hierbij wat foto's. De PAR metingen zal ik later ook delen.
Bak voor het wisselen:
![]()
![]()
![]()
Bak na het wisselen
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.