Geweldig project! Professioneel aangepakt en zo te zien wordt er ook niet bezuinigd.
De basis is prima, maar ik wel wat puntjes van aandacht en wat vraagjes.
Gelukkig neem je onderwerp besmetting serieus, waar komt de luchtpomp?
Lucht die uit de reactoren komt moet je als besmet beschouwen en dus niet opnieuw aanzuigen met de luchtpomp, beste is deze niet in het hokje te plaatsen maar echt ergens anders of de lucht zwaar te gaan filteren.
Vergeet niet dat bacteriën ook concurrenten zijn van je fytoplankton, dus het bijvullen vanuit het aquarium zou ik niet aanraden, brachionus, fyto en dergelijke eruit filtreren gaat nog lukken, de eitjes van ongenode gasten is al lastig maar bacteriën is onbegonnen werk.
Begin super schoon en dan blijkt fyto prima te kweken voor zeer lange tijd op hobby niveau zonder verdere ingrepen.
Ik maak mijn reactoren schoon op de volgende wijze.
Eerst zo schoon mogelijk met de borstel, vervolgens 2 L azijn en 8 L osmose water, 1 reactor is 10 L.
Paar dagen borrelen, aftappen en uitspoelen met osmose water.
1 L dikke chloor erin en weer borrelen, de boel gaat schuimen dus pas op, dit doe ik een uur of 2, aftappen en uitspoelen met osmose water en daarna vullen met osmose water. Vervolgens gooi ik hier een handje natriumthiosulfaat in om de chloor resten te neutraliseren. Paar uurtjes pruttelen, aftappen, naspoelen met osmose water en eindelijk klaar voor gebruik, maar wat is het schoon!
Waarom zoveel moeite? Omdat mijn kweken nu al meer dan 2 jaar achtereen lopen zonder ingrepen, is alle moeite meer dan waard.
Hier staat hoe ik fyto kweek, is al wat ouder maar ik heb niets veranderd, alleen de natriumthiosulfaat stap is erbij gekomen en maakt het af.
FYTOPLANKTON Een belangrijke schakel voor succesvol zeewatervissen kweken Iedereen heeft het wel eens aan de had gehad in zijn aquarium: een koppeltje van het één of het ander en later een zwerm jonge visjes. Uitvangen met een netje, maar dan…… Wat geef je ze te eten? Hoe kweek je ze...
www.zeewaterforum.info
Post 45 en 88 gaan over mijn bevindingen qua temperatuur extremen.
Vorig jaar lange tijd warm met top temperatuur van 38 graden, dit jaar 41, kweek loopt nog steeds, wel een flinke dip erna maar gewoon doorgegaan en de fyto herstelde zichzelf.
Waarom heb je niet voor zonlicht gekozen als je toch buiten aan de gang gaat?
Waar staat het hokje, noorden, zuiden?
Probeer aan Walne's medium te komen als voeding, is beter voor bewegelijke fyto soorten zoals tetraselmis.
Je plan is goed, maar neem een flinke tijd rust na het doseren van voeding aan de fyto, oftewel geen voeren aan de zooplankton/aquarium nadat de fyto gevoerd is.
Hou ook een dag nacht ritme aan voor de fyto, is belangrijk! Combineer deze 2 gegevens en dan is het in jouw geval logisch om de fyto te voeren als het licht in je aquarium uit gaat, geef de fyto ook 8 uurtjes donker. Waarschijnlijk gaat dan het licht van fyto dan eerder aan dan van je aquarium, als het licht een uurtje aan is bij de fyto is het tijd om alle zooplankton die je kweekt te voeren. Uurtje later kan je gaan voeren aan het aquarium. Op deze wijze zou ik het doen en voer je zeer voedzame zooplankton met zo min mogelijk afvalstoffen.
Net als Erwin2 zou ik ook voor brachionus en tigerpods gaan, super voer en valt bijna niet te crashen.
Spoel je slangen na doseren na met osmose water, zodoende zit er geen plankton meer in de slang wat dood gaat en blijft alles lange tijd schoon, waarschijnlijk een uitbreiding op je project maar think about it.
Blijf de onderneming van je volgen want als je het goed wekend krijgt is dat wel een dingetje!
Groet,
Ruby