Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Ik zie deze mooie opstelling nu pas. Complimenten! Dit ziet er zeer goed uit. Als het eenmaal werkend is, heb je ineens legio nieuwe mogelijkheden. Viskweek, het houden van allerlei NPS-koralen... Je zou zelfs de phyto kunnen voeden met aquariumwater. Als je dat door een mechanisch voorfilter zoals bij osmose-apparaten gebruikt wordt laat lopen, is het risico je phyto te besmetten met zoö miniem. Tegelijk gebruik je de in je bak ontstane nitraat en fosfaat als voeding voor je phyto.

Heel interessant!!!

met een kleur sensor zou je langs de buitenkant de 'groenheid' kunnen aflezen ;)
Klopt! Maar ben benieuwd hoe betrouwbaar dit nu is.
Een aantal automatische KH meters werken trouwens wel volgens hetzelfde principe.
Dat is nu eens een mooi project . Mooi gemaakt ook .
Welke soorten zooplankton ga/wil je kweken ? Artemia-copepoden-brachionus ??
Ik ben er enkele jaren mee zoet geweest , maar sinds vorige maand mee gestopt (effe pauze , veel werk !)
Ik zou gaan voor de copepoden , die zijn niet seizoensgebonden en dus ook goed kweekbaar in de winter (buiten)
Hier wat inspiratie van mijn kant voor je project , copepoden tigriopus californicus ;) culturen zijn 500 liter+ , de top van visvoer .
Filmpje is avonds buiten genomen met een grote zaklamp , is geen microscoopzicht zoals sommige destijds dachten .

Momenteel drie soorten phyto:
Nannochloropsis salina
Tetraselmis seucida
Seynechococcus

Eventueel wil ik daar ook nog Isochrysis aan toevoegen.
De Tetraselmis seucida gaat wat minder goed; maar Marcel gaf al aan dat hier eigenlijk een andere voedingsbron dan F/2 voor nodig is.

Mijn eerste gedachte was inderdaad om codepoden en rotiferen (zeewatersoort) te kweken (de codepoden meer voor de vissen en de rotiferen meer voor de koralen).
Met deze stap heb ik nog geen ervaring. Eerst die phytokweek stabiel krijgen en dan de zooplankton kweek langzaam opzetten.
Maar prachtige resultaten die je deelt! Als je nog tips hebt hoor ik dit heel erg graag.
Wat heb je zelf als voedingsbron gebruikt als ik het vragen mag?

Ik zie deze mooie opstelling nu pas. Complimenten! Dit ziet er zeer goed uit. Als het eenmaal werkend is, heb je ineens legio nieuwe mogelijkheden. Viskweek, het houden van allerlei NPS-koralen... Je zou zelfs de phyto kunnen voeden met aquariumwater. Als je dat door een mechanisch voorfilter zoals bij osmose-apparaten gebruikt wordt laat lopen, is het risico je phyto te besmetten met zoö miniem. Tegelijk gebruik je de in je bak ontstane nitraat en fosfaat als voeding voor je phyto.

Heel interessant!!!
Klopt helemaal!
Momenteel gebruik ik osmosewater + zout voor het bijvullen van de reactoren.
Het zou inderdaad mogelijk zijn hier ook direct aquarium water voor te gebruiken maar hier zit dan toch een risico aan vast.
Stel een phyto zo zoo plankton deelje slipt langs het filter.. Deze kan een hele kweek uitroeien wegens het gebrek van een natuurlijke vijand.
Maar toch lijkt het wel interessant.. zo kan je de pyhto eigenlijk als een soort filtermedia gebruiken (net als je met wieren doet).

Alle suggesties en ideeen zijn meer dan welkom!!!

Geweldig project! Professioneel aangepakt en zo te zien wordt er ook niet bezuinigd.
De basis is prima, maar ik wel wat puntjes van aandacht en wat vraagjes.

Gelukkig neem je onderwerp besmetting serieus, waar komt de luchtpomp?
Lucht die uit de reactoren komt moet je als besmet beschouwen en dus niet opnieuw aanzuigen met de luchtpomp, beste is deze niet in het hokje te plaatsen maar echt ergens anders of de lucht zwaar te gaan filteren.
Vergeet niet dat bacteriën ook concurrenten zijn van je fytoplankton, dus het bijvullen vanuit het aquarium zou ik niet aanraden, brachionus, fyto en dergelijke eruit filtreren gaat nog lukken, de eitjes van ongenode gasten is al lastig maar bacteriën is onbegonnen werk.

Begin super schoon en dan blijkt fyto prima te kweken voor zeer lange tijd op hobby niveau zonder verdere ingrepen.
Ik maak mijn reactoren schoon op de volgende wijze.
Eerst zo schoon mogelijk met de borstel, vervolgens 2 L azijn en 8 L osmose water, 1 reactor is 10 L.
Paar dagen borrelen, aftappen en uitspoelen met osmose water.
1 L dikke chloor erin en weer borrelen, de boel gaat schuimen dus pas op, dit doe ik een uur of 2, aftappen en uitspoelen met osmose water en daarna vullen met osmose water. Vervolgens gooi ik hier een handje natriumthiosulfaat in om de chloor resten te neutraliseren. Paar uurtjes pruttelen, aftappen, naspoelen met osmose water en eindelijk klaar voor gebruik, maar wat is het schoon!
Waarom zoveel moeite? Omdat mijn kweken nu al meer dan 2 jaar achtereen lopen zonder ingrepen, is alle moeite meer dan waard.

Hier staat hoe ik fyto kweek, is al wat ouder maar ik heb niets veranderd, alleen de natriumthiosulfaat stap is erbij gekomen en maakt het af.
Post 45 en 88 gaan over mijn bevindingen qua temperatuur extremen.
Vorig jaar lange tijd warm met top temperatuur van 38 graden, dit jaar 41, kweek loopt nog steeds, wel een flinke dip erna maar gewoon doorgegaan en de fyto herstelde zichzelf.

Waarom heb je niet voor zonlicht gekozen als je toch buiten aan de gang gaat?
Waar staat het hokje, noorden, zuiden?

Probeer aan Walne's medium te komen als voeding, is beter voor bewegelijke fyto soorten zoals tetraselmis.

Je plan is goed, maar neem een flinke tijd rust na het doseren van voeding aan de fyto, oftewel geen voeren aan de zooplankton/aquarium nadat de fyto gevoerd is.
Hou ook een dag nacht ritme aan voor de fyto, is belangrijk! Combineer deze 2 gegevens en dan is het in jouw geval logisch om de fyto te voeren als het licht in je aquarium uit gaat, geef de fyto ook 8 uurtjes donker. Waarschijnlijk gaat dan het licht van fyto dan eerder aan dan van je aquarium, als het licht een uurtje aan is bij de fyto is het tijd om alle zooplankton die je kweekt te voeren. Uurtje later kan je gaan voeren aan het aquarium. Op deze wijze zou ik het doen en voer je zeer voedzame zooplankton met zo min mogelijk afvalstoffen.

Net als Erwin2 zou ik ook voor brachionus en tigerpods gaan, super voer en valt bijna niet te crashen.

Spoel je slangen na doseren na met osmose water, zodoende zit er geen plankton meer in de slang wat dood gaat en blijft alles lange tijd schoon, waarschijnlijk een uitbreiding op je project maar think about it.

Blijf de onderneming van je volgen want als je het goed wekend krijgt is dat wel een dingetje!

Groet,
Ruby

Een aantal automatische KH meters werken trouwens wel volgens hetzelfde principe.

Momenteel drie soorten phyto:
Nannochloropsis salina
Tetraselmis seucida
Seynechococcus

Eventueel wil ik daar ook nog Isochrysis aan toevoegen.
De Tetraselmis seucida gaat wat minder goed; maar Marcel gaf al aan dat hier eigenlijk een andere voedingsbron dan F/2 voor nodig is.

Mijn eerste gedachte was inderdaad om codepoden en rotiferen (zeewatersoort) te kweken (de codepoden meer voor de vissen en de rotiferen meer voor de koralen).
Met deze stap heb ik nog geen ervaring. Eerst die phytokweek stabiel krijgen en dan de zooplankton kweek langzaam opzetten.
Maar prachtige resultaten die je deelt! Als je nog tips hebt hoor ik dit heel erg graag.
Wat heb je zelf als voedingsbron gebruikt als ik het vragen mag?

Hieronder wat bevindingen van je huidige kweken fyto:
-Nannochloropsis salina , goed voor EPA , maar dien je aan te vullen met isochrysis of met cheatoceros om tot volwaardig dieet te komen voor zooplankton (de laatste 2 bevatten het DHA in voldoende mate)
-Seynechococcus : niet echt geschikt voor kweek zooplankton , bevat geen voedingswaarde
Zelf ook gekweekt , wordt zogoed als niet gegegeten , echter als je een rode variant kunt bemachtigen veranderd ineens alles !
-tetraselmis : matig , wordt niet gretig gegeten , bevat wel iets van voedingswaarde
Het een is dus rijk in DHA en een andere soort in EPA , isochrysis scoort in beide het beste .

Zelf maar heel matig succes gehad met je bovenstaande culturen :
De beste in gecombineerd voeren : rode cyano , cheatoceros en phaedactylum tricornutum
En ik vermoed dat een overvloed aan bacterien ontzettend bijdraagt in de kweek .
Ik kweekte ze voornamelijk in vijvers buiten , werden opgezet met grondwater waar veel silicaat inzit .
Zout erin brengen tot matig brak en dan laten staan en na een tijd enten met copepoden . Bijvoeren met bovenstaande culturen .
Als het goed verloopt zit je heel je kweek tegen wat bruinig water aan te kijken .
De weersinvloeden spelen ook een belangrijke rol erin (bv. regenbuien !)
Draadalgen ten alle tijden vermijden , die werken de gehele kweek tegen ! Net als neergeslagen plankton door regen .

Ik kweek alle plankton met het f/2 (zelf laten maken in Duitsland) , ook de tetraselmis , alles op kraanwater en nooit op osmose .
Isochryis zal je waarschijnlijk wel op osmose moeten kweken , de rest in elk geval niet .

ik heb hiermee ook een KH meter gebouwd, en als je met een blauwe led door het water op de sensor straalt,
dan zie je bij de kleuromslag (blauw naar groen/geel) een inzakking van ongeveer 20% in blauw waarde, dus goed te detecteren.
ik gebruik hierbij de reagens van een Red Sea kh test (omdat dit maar 1 vloeistof is), samen met een druppel teller, een spuitpomp en een magneet roer.
alles via een arduino en redelijk simpele code aangestuurd.
Dan is het maar weten hoeveel druppels je nodig hebt tot de kleur omslag, en hoeveel druppels 1ml zijn en dan vergelijken met het tabelletje van de test.
werkt redelijk goed, alleen nog eens tijd en goesting vinden om het fatsoenlijk af te maken :D (zoals al die andere hobby projectjes zeker)

@muhkuhx @erwin2 @Ruby van Ruyven bedankt voor de gedetailleerde feedback!!

Ik ga mijn huidige plan even netjes uitschrijven en zal hem dan hier posten.
Een aantal zaken had ik al aan gedacht... maar jullie posts bevatten ook veel nieuwe informatie.

Het is niet realistisch om te denken dat ik de opstelling in 1x goed gebouwd krijg, maar met deze tips heb ik toch alweer wat nieuwe inzichten.
Dit stel ik zeer op prijs!

Vergeet niet dat bacteriën ook concurrenten zijn van je fytoplankton, dus het bijvullen vanuit het aquarium zou ik niet aanraden, brachionus, fyto en dergelijke eruit filtreren gaat nog lukken, de eitjes van ongenode gasten is al lastig maar bacteriën is onbegonnen werk.
Heel goede aanvulling, thanks!!

Ondertussen heb ik de schakelkast geïnstalleerd en is de noodstroom voorziening ook actief.
De eerste tests zijn geslaagd en de accu's kunnen alle stromingspompen voor ongeveer 9 uur van energie voorzien.
Meer dan voldoende aangezien de gemiddelde stroomuitval in Nederland maar 2-3 uur duurt.

Whats-App-Image-2019-12-08-at-18-58-56.jpg

Daarnaast ben ik ook aan het bekijken hoe ik de phyto reactoren ga automatiseren.
Ik wil gebruik maken van 24V 3-weg kleppen en een enkele doseerpomp.
Het doel is om de leiding zo schoon als mogelijk te houden en onderlinge besmetting voorkomen.

Hierbij een schematisch voorbeeld hoe ik het denk te gaan bouwen (dit is alleen maar voor een enkele reactor getekend; de andere reactoren staan net als reactor 1 ook achter elkaar op dezelfde doseer leiding):

Whats-App-Image-2019-12-08-at-14-49-12.jpg

Stel ik wil reactor 1 van voeding voorzien:
Dan zet ik eerst alle kleppen OPEN en klep 2 en 4 dicht (van links naar rechts gezien).
Daarna zet ik de doseerpomp voor een korte duur aan.
Nu zal er voeding in het doseerkanaal gepompt worden.
Daarna zet ik klep 2 weer uit, en klep 1 aan.
De doseerpomp zal dan "water" aanzuigen (waarschijnlijk zal dit vers aangemaakt zout water worden).
De doseerpomp duwt de vloeistof door de leiding tot het reactor 1 bereikt.
De leiding wordt dan direct doorgespoeld met het zoutwater.
Eventueel kan ik ook nog een extra klepje erbij zetten om het overtollig spoelwater in een dump container te pompen.

Op de foto staan ook de klepjes; Bovenaan zit het NO contact, in het midden het Common contact en onderaan het NC contact.
De kleppen worden dan dus rechtstreeks aan de bovenkant van de reactoren gemonteerd.
Op de witte koppelingen plaats ik een buisje waarmee vloeistof uit de reactor aangezogen (of gedoseerd) kan worden.

Wat denken jullie hiervan? Goed idee of zie ik iets over het hoofd.

Ik kan geen tips geven, maar vind het wel ontzettend interessant wat je aan het doen bent. En ben zeker benieuwd naar het resultaat.

Heb je die accu’s continue op een druppellader of gewoon zo? Als dat zo is lopen ze langzaam leeg. Kan je aanraden om voor een gelaccu te gaan. Stukje duurder maar is meer bedoeld om langer stil te staan :).

Zou het niet mogelijk zijn als je voedingswater uit het aquarium haalt dit door een zware uv lamp te laten lopen en daarna het filter .geweldig dit zo te zien prachtig project

De voortgang met de automatische phyto kweek gaat goed (ben nu met de software bezig).
Spoedig probeer ik het wat foto's van te delen.. maar vandaag even de tijd genomen om wat foto's van de bak te maken.
Zijn niet de beste foto's maar ben erg tevreden over hoe de bak nu draait :).

DSC-0380-01.jpg

DSC-0390-01.jpg

DSC-0392-01.jpg

DSC-0393-01.jpg

DSC-0395-01.jpg

Luc, je zou voor minder tevreden zijn 😉. Dat zijn foto's voor de boekjes 😎

Ppfffooooohhh.... kanonnen wat een prachtige bak. Geweldig hoe je met diepte werking gespeeld hebt, op mijn telefoontje zie ik gewoon de diepte in je bak😎

Heb nog niet alles terug gelezen/voor een deel, maar hoeveel ga je toevoegen in je bak van alle fyto die je nu aan het kweken bent?

Mooi Luc!!!!!

wat is t visje op de tweede foto bovenaan?
Dankjewel! Het is een Genicanthus Melanospilos (vrouwtje)

Luc, je zou voor minder tevreden zijn 😉. Dat zijn foto's voor de boekjes 😎
Ben toch wel een klein beetje jaloers. 😉
Ppfffooooohhh.... kanonnen wat een prachtige bak. Geweldig hoe je met diepte werking gespeeld hebt, op mijn telefoontje zie ik gewoon de diepte in je bak😎

Heb nog niet alles terug gelezen/voor een deel, maar hoeveel ga je toevoegen in je bak van alle fyto die je nu aan het kweken bent?
Bedankt voor de leuke reacties!! Ik heb nog niet direct een idee hoeveel phyto ik kan gaan toevoegen vanuit de reactoren. Denk 50ml per dag per soort (grove eerste inschatting).

Ik heb nog niet direct een idee hoeveel phyto ik kan gaan toevoegen vanuit de reactoren. Denk 50ml per dag per soort (grove eerste inschatting).

Om te beginnen prima hoeveelheid .
Jouw bak is zwaar bezet , die kan wel wat verzetten .
Buiten dat zegt 50ml niet veel , je kunt beter bekijken hoeveel cellen erin zitten per ml .
En zien dat je geen restanten meevoert vanuit je bemesting .
Je kan de fyto prima mestloos voeren in je bak .
Maar dat zal moeilijk worden als je automatiseerd .
Je kan denk ik beter het kweken tot de gewenste kwaliteit en die dan naar doseerflessen overzetten (bezinksoorten met een magnetisch roerstaafje eventueel erin )

Ik voer de fyto zelf als de nitraattest niet verkleurd , dat is een 2-3 daagse cyclus ongeveer bij mij .
Vroeger deed ik ook wel eens die rood uitslaat gelijk , nadelen heb ik daar ook nog niet aan ondervonden , maar is het slechts een kleine moeite voor mij om de cyclus wat in de gaten te houden .

Back
Bovenaan