Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lorre's rif

Bedankt Johnny. We doen ons best hé. Ik zal blij zijn als de bak weer beter staat, dat het plezier van de hobby terugkeert. Maar ik heb er vertrouwen in :)

Ik stuur je een pb in verband met het aanbod van chaeto.

Edit: de lederkoraaltjes doen het trouwens prima ;)

Laatst bewerkt:
Vandaag nog maar eens een waterverversing gedaan. Ik heb bij wijze van experiment nu ook filterwatten bevestigd op streamer en overloop, teneinde zweefvuil te verminderen. Voorheen als eens geprobeerd met een gafzak, maar daar kon ik geen handige plaats voor vinden en vond ik niet makkelijk om te reinigen. De filterwatten vervang ik dagelijks. Als ik me aan die routine niet kan houden, stop ik met dat systeem.

Nog een paar foto's. Hopelijk een nieuw begin voor de bak. De laatste foto dateert al weer van enkele maanden terug. Grootste verschil zit hem in wat je niet kan zien (waterwaarden) en het feit dat mijn zandbodem eruit is. Nog een ander verschil is dat mijn paddestoelleder, het enige dat ik nog zowat had in mijn bak, er treurig bij ligt op de bodem. Reden daarvan is een 2de exemplaar van deze worm:

http://www.zeewaterforum.info/forums/showthread.php?p=390550#post390550

Waarschijnlijk het "stuk" dat destijds bij het verwijderen van de oorspronkelijke worm in het steen achtergebleven is en dus zich terug ontwikkeld heeft tot een behoorlijk exemplaar dat trek had in de paddestoelleder. Gelukkig heeft hij zich op een nacht aangeboden op een dienblaadje daar hij vastgezogen bleek te zitten op mijn overloop...

Het koraaltje op de foto is mss niets bijzonder, maar staat voor mij wat symbool voor (hopelijk) de terugkeer naar een mooi rifaquarium. Het heeft zich als stipje ontwikkeld op de achterwand (waarschijnlijk het moederkoraal dat er eens tegengestaan heeft).

En dan mijn favoriet onder de vissen, Pinchy de pincetvis -geinig

Ik ben er dus nog LANG niet, maar de zin om er deze keer echt iets goed van te maken is er.

Bijlagen

• BEL-IMG_0506 (1).jpg
    BEL-IMG_0506 (1).jpg
    269,6 KB · Weergaven: 22
  • BEL-IMG_0511 - Version 2 (1).jpg
    BEL-IMG_0511 - Version 2 (1).jpg
    203,9 KB · Weergaven: 5
  • BEL-IMG_0523 - Version 2 (1).jpg
    BEL-IMG_0523 - Version 2 (1).jpg
    180,7 KB · Weergaven: 6
Vandaag een mooie koraalvlinder (Chaetodon mitratus) gaan ophalen bij forumlid "koraalrif". Het is geen reefsave exemplaar, dus dat zorgt voor beperkingen mbt het weer opvullen van mijn aquarium met koraal. Maar ik pas graag mijn koraalbestand aan in functie van de vissen. Wat het juist gaat worden, weet ik nog niet. Voorlopig even tijd steken in de examens die voor de deur staan en dan kan ik plannen maken welke richting ik juist uit wil met de bak.

Bedankt voor je berichtje......

Je hebt ook al aardig wat tegenslag gehad lees ik.... maar je weet aan het einde van de tunnel komt licht...

Laurens,
Succes met de Mitratus ! Is toch een beauty...
Tof dat er nog aquarianen zijn die vissen op de eerste plaats stellen.
Wat de inrichting betreft er is keuze te over, hoeft niet allemaal 't zelfde te zijn.
Bedankt voor de vlotte afhandeling en zoals reeds gezegd succes met de hobby !
Vriendelijke groeten - Danny

Bedankt Danny. Er zijn inderdaad wel wat mogelijkheden ivm inrichting, ben overal wat ideëen aan het opdoen. Ik wil het qua aquascaping vooral erg luchtig maken en er dan met koralen veel kleur in brengen. Maar wat die koralen dan juist moeten zijn, weet ik nog niet.
De mitratus doet het ondertussen prima :) Ben verrast dat hij meer geïnteresseerd is in vlokkenvoer dat in het diepvriesvoer dat ik geef.

Ik ben ondertussen sterk aan het overwegen mijn verlichting aan te passen.

Op dit moment hangt er 2x250w HQI + 2x54w T5 boven. Onnodige energieverspilling voor een aquarium waar toch geen koralen in gaan komen die het licht zo hard nodig hebben + het warmt de bak altijd aardig op. Heb de voorkeur voor ofwel 8x54w T5 (6x lijkt me te weinig op 130x65x65) en dan had ik gedacht aan 2 armatuurtjes van ATI sunpower, ofwel zou ik bij HQI blijven en een armatuur met 2x150w HQI + 2x54 T5 kiezen. Ben er nog niet helemaal uit.

Ok Joeri. Ik maak me alleen wat zorgen of het dan niet al te donker oogt. Zou eens een systeem willen zien met vergelijkbare verhouding T5-verlichting/liter. Op zich zou ik kunnen kiezen voor de 6xT5 en mijn huidige 2xT5 houden voor het geval dat... Maar dan zit ik weer met 2 verschillende armaturen en ik had nu graag een verlichting die er ook mooi uitziet ;)

En enkel vis houden gaat het niet worden, ben nog wel van zin de bak op te vrolijken met koraal, maar dan geen sps ed. Dus inderdaad minder nood aan intens licht, maar moet toch nog voldoende zijn.

En ja, energievebruik is bij deze mijn grootste motivatie. Kunnen we het weer elders in de hobby investeren :p

Hey Lorre hoe is het daar?! Update........stof stof stof :rolleyes: !!

Ok Manuel, een update is inderdaad al even geleden ;)

Ik heb net een bewogen nacht/ochtend achter de rug ivm het aquarium. Gisterennacht kon ik de slaap niet goed vatten en ok, ipv schaapjes tellen begin ik dan uiteraard vissen te tellen :biggrin: En deze keer kwam ik tot de ontnuchterende constatatie dat ik 1 van mijn vissen al een héél lange tijd niet meer gezien had: mijn rode koraalklimmer. Onbegrijpelijk dat ik zijn verdwijning niet al langer opgemerkt had. Damn...die kan niet anders dan dood zijn...
Bon, de slaap al helemaal niet goed meer kunnen vatten en deze morgen er vroeg uit om de overloop, met heel weinig vertrouwen, te controleren. En toch...daar zag ik een rode schim verdwijnen bij het 1ste licht dat ik in de overloop scheen :eek: Heel onwaarschijnlijk daar ik bovenaan mijn overloop al een tijdje met watten filter en de vis dus enerzijds enkel tijdens het wisselen van watten door er in geraakt kan zijn en hij anderzijds over bijna geen voedsel zal beschikt hebben door toedoen van die watten :( Maar met heel veel geluk heb ik hem dan toch levend teruggevonden. De reddingsactie was niet simpel, maar hij zit weer in het aquarium. Hij zal wel verzwakt zijn en laat zich, begrijpelijk, ook niet zien nu, maar ik hoop dat het goedkomt. Ik had niet gerekend op een happy-end gott1

Maar goed, de beloofde UPDATE:

Mijn verlichting is zoals gepland gewijzigd in 6x54W T5. Esthetisch valt de omschakeling goed mee, het is niet dramatisch veel minder licht dan de 2x250W HQI + 2x54W T5.
Verder erger ik me dood aan algen die op enkele stenen zitten. Ik heb een ganse ploeg met Tominiensis dokter, vossekop, zeeëgel, Percnon gibbesi en ondertussen ook heremietkreeftjes, maar het is een alg waar maar weinige dieren interesse in lijken te vertonen. Met het probleem bij de bron aan te pakken ben ik al een tijdje bezig: het probleem van hoog fosfaatgehalte is hier al aangehaald en ik ben er nog steeds mee bezig om het op 0 te krijgen. Ofwel is er iets fout met mijn methode, ofwel met mijn metingen weet-het-niet Het sleept nu al zo lang aan, dat ik dit probleem nu echt wel dringend van de baan wil. Tijdsgebrek heeft het mij tot hiertoe belet, maar morgen ga ik naar Reef-Corner toe en ik ben er zeker van dat Theo me de goeie richting uit zal duwen :goed: Ik word echt ziek van de algen telkens ik naar mijn bak kijk.

Maar goed, het is niet allemaal kommer en kwel, anders zou ik de hobby al lang vaarwel hebben gezegd. De koraaltjes die ik staan heb, doen het prima. En eens de algen weg zijn, wil ik echt iets moois maken van het aquarium. Ik heb nooit zoveel energie gestoken in mijn bak als het laatste half jaar. De zin is er, ik moet gewoon de problemen overwinnen en mijn energie efficiënt benutten. Nu voel ik me soms als emmertjes water naar de zee dragende.

Foto's volgen zeker! Is het niet vandaag, dan morgen!

Pfff, lange tekst, wie heeft zin om dat te lezen... :biggrin:

Nou ik heb me net door die zware kost heen geworsteld ;).
Goed dat je de koraalklimmer hebt weten te redden en hopelijk komt hij er ook weer bovenop.

Heb je al eens een zeehaas geprobeerd?
Deze heeft ons aquarium binnen 2 weken algenvrij gemaakt.
Hierna kunnen de andere algeneters het wel bijhouden.
Daarnaast zul je uiteraard ook het probleem op moeten sporen..

Heb je al eens een zeehaas geprobeerd?
Deze heeft ons aquarium binnen 2 weken algenvrij gemaakt.
Hierna kunnen de andere algeneters het wel bijhouden.
Daarnaast zul je uiteraard ook het probleem op moeten sporen..

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Vandaag bij iemand langsgeweest die me hetzelfde aanraadde. Als de situatie niet betert, ga ik het zeker overwegen.

photopic Vandaag en morgen zijn al voorbij :p !!
Foto's volgen zeker! Is het niet vandaag, dan morgen!

Pfff, lange tekst, wie heeft zin om dat te lezen... :biggrin:

Laatst bewerkt door een moderator:
photopic Vandaag en morgen zijn al voorbij :p !!

dominaresje:biggrin:

Ik heb vandaag een Salarias fasciatus (een mooie donkere variant) in de strijd gegooid tegen de algen. En heb er ook 1 steen uitgehaald die echt vol stond. Hopelijk eindigt de miserie snel, heb er lang genoeg geduld mee gehad.

Bijlagen

• BEL-IMG_0838.jpg
    BEL-IMG_0838.jpg
    263,3 KB · Weergaven: 78
Ik heb het zand klaar liggen om mijn bodem weer aan te dikken. Dit gaat 1 van de komende dagen gebeuren.

Ook werk ik nu met ozon.

Groeten

Ik heb je een pb gestuurd met een beetje advice.
Groetjes Erik

Ik heb het zand klaar liggen om mijn bodem weer aan te dikken. Dit gaat 1 van de komende dagen gebeuren.

Ook werk ik nu met ozon.

Groeten

Een geluk dat er niet veel volk in de frituur stond :biggrin:

Waarom? Niet enkel om de voor de hand liggende reden dat lang wachten niet mijn favoriet tijdverdrijf is, maar vooral voor de lipvis die het nodig vond terwijl uit de bak te springen. Hij lag er volgens mij gelukkig echt nog niet lang uit en eens terug in het water was er niets verkeerds aan te zien. Enkele klanten meer in het frietkot waren hem misschien fataal geworden :rolleyes:

Back
Bovenaan