Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lorre's rif

Hey,

't is lang geleden dat ik hier nog iets laten weten heb; de hobby heeft dan ook een tijdje op een laag pitje gestaan. Een hele poos geleden heb ik namelijk een tegenslag gehad met een aanval van witte stip en dat heeft mijn zin voor de hobby flink de kop ingedrukt. Veel vissen ben ik eigenlijk niet kwijtgeraakt, maar wel enkele van mijn belangrijkste: mijn Pygoplites Diacanthus, mijn overgebleven Paracentropyge multifasciatus, de doktersvis die de besmetting binnengebracht heeft en misschien nog 1 of 2 vissen. Die vissen waren veel meer waard voor mij dan de geldwaarde die je er in verband mee kan brengen. De tijd nadien heb ik mij beperkt tot het hoogst noodzakelijk onderhoud en dat heeft er dan toe geleid dat ik de meeste van mijn koralen ben kwijtgespeeld. Mijn overgebleven vissen heb ik echter wel de nodige zorgen gegeven en die hebben me toch altijd van mijn aquarium blijven laten houden. Mijn anemoonvissen, pincetvis, lipvissen, ... fantastische beestjes.

Bon, ik wil niet te dramatisch doen, zo'n dingen gebeuren, maar ik verwijt het mijzelf wel en trek er mijn conclusies uit voor in de toekomst. Een impulsaankoop bij een winkel waar je niet zeker bent van de kwaliteit hoeft maar 1 keer gebeuren om de gevolgen voor heel de bak te dragen. Er wordt genoeg voor gewaarschuwd, en toch...

Ik ben ondertussen met nieuwe moed aan een weer veel betere opvolging van de bak begonnen en 't is nu vooral belangrijk voor mij terug te kunnen genieten van het kijken naar de bak. En hier weer regelmatig op 't forum komen zien naar de andere bakken en meningen delen/informatie opvangen is deel van 't plezier van de hobby...

Ik zal hier maw terug wa meer komen rondhangen ;)

Jammer van zo'n grote tegenslag Lauwrens :( ....goed dat je de moed niet hebt verloren :) :goed: !!

lorre zei:
Ik ben ondertussen met nieuwe moed aan een weer veel betere opvolging van de bak begonnen en 't is nu vooral belangrijk voor mij terug te kunnen genieten van het kijken naar de bak. En hier weer regelmatig op 't forum komen zien naar de andere bakken en meningen delen/informatie opvangen is deel van 't plezier van de hobby...

Ik zal hier maw terug wa meer komen rondhangen ;)
Zo'n tegenslag kan inderdaad de moed een beetje in je schoenen doen zakken, maar de echte krabbelen toch altijd weer op...:goed: Het is al meer gezegd deze week een dip hebben we allemaal wel eens.Maar ik ben blij dat je je ervaringen en kennis weer gaat delen op het forum. Met deze instelling komt het met de bak ook weer dik in orde.

Dank voor de steun :)

Veel valt er op dit ogenblik niet te vertellen: ik ben nu bezig met veel water te verversen en hoop zo van de resterende algen af te geraken. Voor de rest geduld hebben zeker.

Ik wens je dit jaar ook weer een dikke proficiat met je verjaardag, En dat je in de toekomst geen tegenslag meer moogt krijgen met je hobby. En nog veel succes voor de rest.

Groetjes Erik

Bedankt Erik! Ik was toevallig net in jouw dagboek aan 't rondsnuisteren :p

En ik ga mijn werk maken van de bak dit jaar, 1 van mijn prioriteiten! Tegenslag/geluk heeft vooral ook veel met inzet te maken blijkt altijd...

Groeten

Gefeliciteerd Laurens :) !!

De nitraatwaarde is ondertussen, hoewel nog niet helemaal perfect, mooi onder controle. Fosfaatgehalte echter is aardig hoog. Extra waterverversingen en filteren over Rowaphos is de boodschap...

Ik denk er ook aan mijn oogvlek vossekop een nieuwe thuis te schenken. Leuk en sociaal dier met de andere aquabewoners, maar hij is echt wel de bak uit aan het groeien...

En zo ziet het er op dit moment uit. Een beeld dat ik zo snel mogelijk weg wil werken, het is maar een troosteloze blik. Ik vraag me soms af of dit nog wel goedkomt of ik helemaal opnieuw ga moeten starten... Eerst alleszins proberen de waterwaarden op orde te krijgen.

Bijlagen

• IMG_0308 (Small).JPG
    IMG_0308 (Small).JPG
    52 KB · Weergaven: 48
  • IMG_0309 (Small).JPG
    IMG_0309 (Small).JPG
    80,7 KB · Weergaven: 20
lorre zei:
De nitraatwaarde is ondertussen, hoewel nog niet helemaal perfect, mooi onder controle. Fosfaatgehalte echter is aardig hoog. Extra waterverversingen en filteren over Rowaphos is de boodschap...

Ik denk er ook aan mijn oogvlek vossekop een nieuwe thuis te schenken. Leuk en sociaal dier met de andere aquabewoners, maar hij is echt wel de bak uit aan het groeien...
Hoi Laurens,

Zojuist je dagboek doorgenomen.
De bak heeft er inderdaad stukken beter bij gestaan, maar is nog niet verloren.
Wat is nu je nitraatwaarde? en fosfaat?

Nitraatwaarde is zo'n 5 mg/l, die zal wel rustig verder dalen met de waterverversingen.
Fosfaat ga ik straks nog eens meten. Deze was 0,34 mg/l en dus echt een probleem. Ik heb mijn dosage rowaphos wat verhoogd (200 ml) en gisteren nog een waterverversing doorgevoerd. Ik schat dat ik elke 4-5 dagen nu water ververs (telkens 10%).

Wat ik gisteren wel merkte, was dat een deel van de rode alg op de stenen in slierten naar boven aan het trekken was, aan het lossen dus. Ik hoop dat dit een goed teken is.

Ik vind het echt een pracht van een hobby en de motivatie is er om er terug wat van te maken. Wordt vervolgd...

lorre zei:
En zo ziet het er op dit moment uit. Een beeld dat ik zo snel mogelijk weg wil werken, het is maar een troosteloze blik. Ik vraag me soms af of dit nog wel goedkomt of ik helemaal opnieuw ga moeten starten... Eerst alleszins proberen de waterwaarden op orde te krijgen.
Hoi,

Zie topic , laatste bericht.

Ik ben nu zelf met een kuur van ZEOzym en ZEObak bezig. Na bijna zeven dagen, twee keer per dag de kuur toe te voegen, heb ik bijna alles op orde qua waterwaarden en is de flap zo goed als verdwenen.

Mocht je hier verder vragen over hebben, pb me

Groeten en succes!

Vincent

Bedankt voor de tip Vincent. Ik heb me vorige week Biogro besteld omdat ik er ook van gelezen had dat het bij verschillende mensen tot positieve resultaten leidde bij gebruik. Moet 1 dezer in de bus zitten, dan ga ik het testen.

Mijn fosfaat is na meting 1 trapje gedaald op de schaal, naar 0,25 mg/l (rowa testje).

Groeten

Hey Laurens ,

heb net je dagboek even doorgenomen. Zit goed ineen, lekker veel info. Kan ik zelf veel van leren.

wat een mooie buttons heb jij :goed:

ps. de groene sinularia heb ik ook , doet het ook goed....

groetjes
Kris

Hey Kris, bedankt voor je bericht. Hopelijk kan ik het oog ook weer wat bieden binnenkort...

Maar het is nog niet allemaal kommer en kwel in mijn bak. Even snel een fotootje geschoten van 1 van mijn anemoonvissen met vers broed. Ik denk dat ik wel eens een poging ga doen deze op te kweken, maar nu nog niet.

Bijlagen

• IMG_0329 (Large).JPG
    IMG_0329 (Large).JPG
    92 KB · Weergaven: 7
Lorre hier staat ook nog altij wel een stekje van je vroeger monti klaar he. Heb nog groene en paarse hier ook staan die kan hebben.

Groeten!

LaurensVL zei:
Hey Kris, bedankt voor je bericht. Hopelijk kan ik het oog ook weer wat bieden binnenkort...

Maar het is nog niet allemaal kommer en kwel in mijn bak. Even snel een fotootje geschoten van 1 van mijn anemoonvissen met vers broed. Ik denk dat ik wel eens een poging ga doen deze op te kweken, maar nu nog niet.

Das heel tof!! Nu is het nog te vroeg, de koraaltjes zouden het waarschijnlijk niet overleven van de algen/fosfaat. Maar van het moment mijn bak weer in orde is, zou ik die graag als eerste weer in mijn bak hebben :) Al was het maar om sentimentele redenen. Ik hou je op de hoogte :goed:

Kleine update:

- na een inefficiënt gebruik van de rowaphos overgeschakeld op een grovere korrel en een snellere daling van het fosfaatgehalte. Het gaat de goede richting uit en dat laat zich zien in de bak met ondermeer bv. een koraaltje dat zich oorspronkelijk als stipje tegen de achterwand (overblijfsel oud koraal) tot een koraal van enkele cm aan het ontwikkelen is.

- eindelijk een mantis kunnen verwijderen die doorheen de tijd voor heel wat slachtoffers gezorgd heeft onder de kleinere dieren van de bak (slakken, heremietjes, ...). Eindelijk kan ik deze leuke diertjes dus weer introduceren in de bak.

- inzetten van Percnon gibbesi voor de verwijdering van hardnekkige korte algen op enkele stenen

- inzetten van 2 poetsgarnalen. Zomaar, omdat het leuke dieren zijn :D Mijn vorige exemplaren zijn x aantal maanden geleden "verdwenen" na een respectabele leeftijd bereikt te hebben.

- gisteren een handige krabber met mesje gekocht (aqua-medic dacht ik?) dat ideaal dienst doet om de anders onbereikbare achterwand te ontdoen van (kalk)algen. Als bij wonder paste het perfect op een 20mm pvc buis die ik hier nog staan had= superhandig verlengstuk :)

- die 20mm pvc buis was een overblijfsel van het materiaal dat ik gebruikt heb voor een zuilenconstructie te maken. Bedoeling is een zuil te plaatsen waar de tepelanemoon + bewoners zich kunnen vestigen, met verlagen van de kans dat de tepelanemoon op wandel gaat. En gewoon omdat het (hopelijk) een mooi zicht is. Ik moet nog wel een boor vinden om de gepaste gaten in het steen te boren zodat ik ze kan stapelen op de pvc-constructie.

Zo, hopelijk kan de hobby nu eindelijk weer echt wat van start gaan!

Mooi dat je nogmaals de draad opneemt! Ik heb hier nog wat cheato indien je wenst! Moet dit ook erg regelmatig oogsten!

Groeten!

Back
Bovenaan