Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Lorre's rif

LaurensVL

Senior Forumlid
Na ondertussen zowat een jaar een klein zeewateraquariumpje (100l) draaiende te hebben gehouden, is het beginnen kriebelen om groter te gaan. Iedereen kent dat gevoel hier wel. Ondertussen zijn er al enkele stappen in de goeie richting gezet en mijn nieuwe bak van 500l is een feit. Hij zit nu in de opstartfase, dus begin ik ook maar met een dagboek :)

Dit zijn de details :

Aquarium : 130(l)x60(b)x70(h) met een waterhoogte van 65cm.
Sump : 100x30x40

Techniek :

- Verlichting : Aquaspacelight 2 x 250W HQI 14000K + 2 PL 24W
- Afschuimer : MTT1
- Opvoer : Ocean Runner 3500
- Stroming : Tunze streamer 6100 met singlecontroller
- Kalkreactor : Deltec P 500 en Ph controller
- Verwarmingselement : 250W
- Bijvulsysteem : Tunze 5016

Ik heb een ionenwisselaar in gebruik om het leidingwater te zuiveren.

Zowat al mijn techniek is 2de hands. Wat ik daar dan op bespaar, investeer ik in vers levend steen. Momenteel zit er sinds 2 weken 30kg in en daar komt volgende week nog eens 25kg bij. Nu is het afwachten, nog wat rondhangen op het forum en plannen maken voor de levende have.
Het is de bedoeling dat het een aquarium wordt met vooral kleine visjes en met een mix aan leder-/steenkoralen.

Foto's volgen.

Groeten

Lekker een grotere uitdaging he Lorre.
Eens je water op T° zal je het verwarmingselement niet meer nodig hebben,aangezien je ook met 2x250w HQI zit net als ik.
Ik ga je dagboek volgen,zal zeker iets moois worden.

Ja, dat zou wel eens goed kunnen zijn. En met de zomer in aantocht zal koeling eerder aan de orde zijn :rolleyes:

noels zei:
hey lorre sucses met die nieuwe bak :)
Bedankt :goed:

We zijn ondertussen weer een poos verder en de grootste verandering is dat er ondertussen een deel maricultuur steen bijgekomen is. Over de kwaliteit van dat steen ben ik tevreden, er zat aardig wat leven op en het heeft leuke vormen.
De opbouw is nog niet helemaal wat ik wil. Vooral aan de rechterkant wil ik nog wat veranderen, dat vind ik nu wat te recht en niet luchtig genoeg. Dat is nog wat puzzelen geblazen.

De algen in de bak zijn al serieus wat vermindert tov een week of 2 geleden. Nitriet en nitraat was bij de laatste meting =0. Ik wacht nog wat af en dan zullen de eerste bewoners er in komen : gele dokter en een salarias fasciatus.

Groeten

Bijlagen

• aqua.JPG
    aqua.JPG
    60,2 KB · Weergaven: 76
is dat het nieuw model van afschuimer naast je bak ?:p

alle ben kontent dat alles op zen pootjes terecht komt en hoop dat je er veel geniet van zult hebben van je nieuwe aanwinst(en)

veel plezier en tot kijks

grtz
mark

haha, yes schoon model hé :p
Ik had dat stuk er eigenlijk bijgetrokken omdat ik momenteel aan de rechterzijde van het aquarium een blauwe achtergrond heb hangen die het invallende licht tegenhoudt. Ik was me aan het afvragen of ik die achtergrond nu zou verwijderen of toch maar behouden. Het raam is aan de oostkant, dus er is 's morgens zonlicht dat binnenvalt.

Nog eens bedankt voor de hulp en de tips Mark!

We zijn een hele poos verder en de bak draait ondertussen goed. Ik ga er niet te veel woorden aan verkwisten, maar ik ga een paar foto's plaatsen.

Hier is een overzicht van de bak te vinden :

Foto

Op deze foto zie je 3 oude bewoners (2 magnifica's en een pseudochromis fridmani) en 3 nieuwe bewoners (2 x ocellaris en een zebrasoma flavescens). En er is duidelijk nog veel plaats voor koralen :D
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk zwemruimte te creëeren met anderzijds toch voldoende schuilruimte. De opbouw aan de rechterkant vind ik niet zo geslaagd, maar ik verwacht dat het er beter uit gaat zien als er wat meer koralen op staan.

Dan enkele koralen... Niets bijzonder, maar ik was al blij als de foto wat lukte.

Bijlagen

• zwam.JPG
    zwam.JPG
    97,3 KB · Weergaven: 20
  • Groene montipora.JPG
    Groene montipora.JPG
    177,2 KB · Weergaven: 22
  • Emblemaria.JPG
    Emblemaria.JPG
    143,8 KB · Weergaven: 76
En nog wat.

Bijlagen

• anemoon.JPG
    anemoon.JPG
    125,6 KB · Weergaven: 16
  • ricordea.JPG
    ricordea.JPG
    139,7 KB · Weergaven: 19
  • Salarias.JPG
    Salarias.JPG
    82,5 KB · Weergaven: 18
bon ik zal blijkbaar nekeer moeten langskomen , omdit van kortbij te bekijken :D

Thanks Aïssa. Ik probeer mijn best te doen met de foto's, maar ik heb een even vaste hand als onze koning en dat wilt al eens voor problemen zorgen :p

En Mark, gelle bent altijd welkom hé. Ge moet zeker eens afkomen 1 dezer, om het eens van dichtbij te komen bekijken. Als ge de verre reis ziet zitten ;)

Een mens mag geen te zware inspanningen verrichten met dit zware weer, dus tijd om wat foto's te nemen!
Ik sukkel wel vooral om de irritante weerkaatsing op het glas te vermijden, met foto's uit soms wat rare hoeken als gevolg...

Bijlagen

• DSC00724 (Small).JPG
    DSC00724 (Small).JPG
    55,9 KB · Weergaven: 64
  • DSC00715 (Small).JPG
    DSC00715 (Small).JPG
    61,5 KB · Weergaven: 36
  • DSC00722 (Small).JPG
    DSC00722 (Small).JPG
    68,6 KB · Weergaven: 41
En nog wat.

Bijlagen

• DSC00695 (Small).JPG
    DSC00695 (Small).JPG
    70,5 KB · Weergaven: 19
  • DSC00702 (Small) (2).JPG
    DSC00702 (Small) (2).JPG
    78,3 KB · Weergaven: 17
  • DSC00706 (Small).JPG
    DSC00706 (Small).JPG
    64,6 KB · Weergaven: 23
Het is al lang geleden dat ik nog iets laten weten heb over de stand van dit aquarium, bij deze zal ik daar verandering in brengen. Het draait nog steeds aardig goed en er zijn natuurlijk wat koralen en ook enkele visjes bijgekomen. Het grootste minpunt op dit ogenblik vind ik de lichtkleur (te gelig) en de niet 100% helderheid van het water. Als oplossing voor het licht komt er een T5 balk met blauw licht bij de HQI. Die balk had ik al een tijdje en ik heb hem deze week trachten te installeren, maar helaas bleek deze defect te zijn. Eventjes wachten op een nieuwe maw. En verder zal ik voor de helderheid van het water dus nu ook wat regelmatiger gaan filteren over kool.

En bezie het maar als mijn goed voornemen voor het nieuwe jaar dat ik wat meer inzicht wil verwerven in de processen in een aquarium en over het hoe, wat en waarom van de techniek die bij het houden van een aquarium komt kijken. Ik hoor het nog te vaak donderen in Keulen als de techniek ter sprake komt in een discussie :D En ik voel dat daar vooral verandering in moet komen als ik van een degelijk draaiende bak naar een echt mooie bak wil gaan.

In bijlage nog een fotootje van de huidige toestand. (Mijn buttons zijn trouwens grotendeels overgezet naar mijn nano)

Greetz

Bijlagen

• DSC00929 (Large).JPG
    DSC00929 (Large).JPG
    184,3 KB · Weergaven: 77
Het is er nog niet van gekomen, maar hier al enkele van de beestjes die er in zitten (in de nano). Ik heb een zwak voor al dat klein grut :D

Bijlagen

• boxer.jpg
    boxer.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 33
  • sexy1.jpg
    sexy1.jpg
    181,6 KB · Weergaven: 22
  • symbiose1.jpg
    symbiose1.jpg
    229 KB · Weergaven: 16
Back
Bovenaan