Ok Manuel, een update is inderdaad al even geleden
Ik heb net een bewogen nacht/ochtend achter de rug ivm het aquarium. Gisterennacht kon ik de slaap niet goed vatten en ok, ipv schaapjes tellen begin ik dan uiteraard vissen te tellen :biggrin: En deze keer kwam ik tot de ontnuchterende constatatie dat ik 1 van mijn vissen al een héél lange tijd niet meer gezien had: mijn rode koraalklimmer. Onbegrijpelijk dat ik zijn verdwijning niet al langer opgemerkt had. Damn...die kan niet anders dan dood zijn...
Bon, de slaap al helemaal niet goed meer kunnen vatten en deze morgen er vroeg uit om de overloop, met heel weinig vertrouwen, te controleren. En toch...daar zag ik een rode schim verdwijnen bij het 1ste licht dat ik in de overloop scheen

Heel onwaarschijnlijk daar ik bovenaan mijn overloop al een tijdje met watten filter en de vis dus enerzijds enkel tijdens het wisselen van watten door er in geraakt kan zijn en hij anderzijds over bijna geen voedsel zal beschikt hebben door toedoen van die watten

Maar met heel veel geluk heb ik hem dan toch levend teruggevonden. De reddingsactie was niet simpel, maar hij zit weer in het aquarium. Hij zal wel verzwakt zijn en laat zich, begrijpelijk, ook niet zien nu, maar ik hoop dat het goedkomt. Ik had niet gerekend op een happy-end gott1
Maar goed, de beloofde UPDATE:
Mijn verlichting is zoals gepland gewijzigd in 6x54W T5. Esthetisch valt de omschakeling goed mee, het is niet dramatisch veel minder licht dan de 2x250W HQI + 2x54W T5.
Verder erger ik me dood aan algen die op enkele stenen zitten. Ik heb een ganse ploeg met Tominiensis dokter, vossekop, zeeëgel, Percnon gibbesi en ondertussen ook heremietkreeftjes, maar het is een alg waar maar weinige dieren interesse in lijken te vertonen. Met het probleem bij de bron aan te pakken ben ik al een tijdje bezig: het probleem van hoog fosfaatgehalte is hier al aangehaald en ik ben er nog steeds mee bezig om het op 0 te krijgen. Ofwel is er iets fout met mijn methode, ofwel met mijn metingen weet-het-niet Het sleept nu al zo lang aan, dat ik dit probleem nu echt wel dringend van de baan wil. Tijdsgebrek heeft het mij tot hiertoe belet, maar morgen ga ik naar Reef-Corner toe en ik ben er zeker van dat Theo me de goeie richting uit zal duwen :goed: Ik word echt ziek van de algen telkens ik naar mijn bak kijk.
Maar goed, het is niet allemaal kommer en kwel, anders zou ik de hobby al lang vaarwel hebben gezegd. De koraaltjes die ik staan heb, doen het prima. En eens de algen weg zijn, wil ik echt iets moois maken van het aquarium. Ik heb nooit zoveel energie gestoken in mijn bak als het laatste half jaar. De zin is er, ik moet gewoon de problemen overwinnen en mijn energie efficiënt benutten. Nu voel ik me soms als emmertjes water naar de zee dragende.
Foto's volgen zeker! Is het niet vandaag, dan morgen!
Pfff, lange tekst, wie heeft zin om dat te lezen... :biggrin: