Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Mooi uitgegroeide koralen Tanne :goed: ook toch goede foro's met un beetje blauw :) !!

Het blijft een inspirerend mooie bak Tanne. En helder ook, je bank en stoel zijn goed te zien :p

Hoe bevalt de Balling-methode...? Ik heb er ook aan gedacht toen ik begin dit jaar een herstart maakte met steenkoralen in mijn bak...het is toen toch weer een kalkreactor geworden. Maar ik denk af en toe nog wel eens als ik een pH van 7.8 meet en een Ca2+ van krap 400 ...zou Balling niet beter zijn op mijn bakkie?!

Luc: inderdaad zijn ze jong mooier. M'n vriendin noemt ze prehistorische monsters :rolleyes: Ik wil er wel wat lipvisjes bij, maar twijfel of ze niet erg agressief verwelkomd zullen worden. Mandarijnvisjes kan ik bijvoorbeeld NIET houden bij deze monsters... Wat denk jij?

Thijs: thanx ;)

Manuel: ook bedankt. De verlichting is ook ietsje blauwer dan vroeger. Het heeft wel wat.

Hooli: speciaal voor jou nieuwe foto's, gemaakt met de andere camera...

Frode zei:
Het blijft een inspirerend mooie bak Tanne. En helder ook, je bank en stoel zijn goed te zien :p

Hoe bevalt de Balling-methode...? Ik heb er ook aan gedacht toen ik begin dit jaar een herstart maakte met steenkoralen in mijn bak...het is toen toch weer een kalkreactor geworden. Maar ik denk af en toe nog wel eens als ik een pH van 7.8 meet en een Ca2+ van krap 400 ...zou Balling niet beter zijn op mijn bakkie?!
Dank je :) Jouw bak wordt ook steeds mooier. Anders dan anderen: leuk!
Balling: super: einde pH-problemen en praktisch onbeperkt Ca, Mg en 'KH" toevoegen. Ook geen vrije CO2 meer, dus iets minder algengroei. Als je je inkopen slim doet, is het ook nog een zeer goedkope methode. Ik voeg het NaCl-vrije zeezout toe bij de waterverversing. Ik houd bij hoeveel van de andere componenten ik toevoeg, en kan dan simpel berekenen hoeveel gewoon zeezout moet worden vervangen door NaCl-vrij zeezout. Ik weet dat niet iedereen dit doet, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere :)

Waarom heb jij destijds voor de 'kalki' gekozen?

Bijlagen

• overz66.JPG
    overz66.JPG
    100,7 KB · Weergaven: 63
  • overz67.JPG
    overz67.JPG
    102,8 KB · Weergaven: 137
Tanne zei:
...

Waarom heb jij destijds voor de 'kalki' gekozen?

Ja, dat vraag ik me nu ook af :rolleyes:

Ach, ik had nog vrijwel alle CO2-apparatuur en het was op dat moment goedkoper dan een doseerpomp...ik heb nu wel een beetje spijt.
Behalve de steenkoralen heb ik ook een bos groene kalkwieren (Halimeda) groeien onder in de bak. Vind ik ook leuk, maar die leggen ook veel kalk vast...

Ik denk dat ik tzt ook over stap op Balling :p

...mooie overzichtsfoto's :goed:

Luc: inderdaad zijn ze jong mooier. M'n vriendin noemt ze prehistorische monsters :rolleyes: Ik wil er wel wat lipvisjes bij, maar twijfel of ze niet erg agressief verwelkomd zullen worden. Mandarijnvisjes kan ik bijvoorbeeld NIET houden bij deze monsters... Wat denk jij?
Ikzelf heb geen last van hem,naar andere vissen kijkt hij niet om,misschien is dit bij jou omat ze met twee zijn,de mandarijn zien ze misschien als voedelconcurrent

Welke verlichting gebruik je nu Tanne ?

michael zei:
Dat ziet er een stuk beter uit of niet dan?
Het begint er op te lijken ;) Maar goed, dank je :)

Frode zei:
Ja, dat vraag ik me nu ook af :rolleyes:

Ach, ik had nog vrijwel alle CO2-apparatuur en het was op dat moment goedkoper dan een doseerpomp...ik heb nu wel een beetje spijt.
Behalve de steenkoralen heb ik ook een bos groene kalkwieren (Halimeda) groeien onder in de bak. Vind ik ook leuk, maar die leggen ook veel kalk vast...

Ik denk dat ik tzt ook over stap op Balling :p

...mooie overzichtsfoto's :goed:
Dank je :)

Ik heb al die spullen ook nog staan, maar was het gedoe eromheen zat. Voor een normaal bezet aquarium van zo'n 400 liter was mijn uitrusting afdoende, maar niet voor wat ik ermee wil. Ik had ook voor een grotere reactor kunnen kiezen, ik vond Balling een meer praktische keus.

jawsee zei:
Ikzelf heb geen last van hem,naar andere vissen kijkt hij niet om,misschien is dit bij jou omat ze met twee zijn,de mandarijn zien ze misschien als voedelconcurrent
Dat denk ik. Daarom ben ik ook wat bezorgd om nieuwe lipvissen...

Stefan zei:
Welke verlichting gebruik je nu Tanne ?
2 x 150 W hqi blv 10.000 K
2 x 54 W T5 blauw (AM)
2 x 39 W T5 blauw (AM)

De hqi is geler, de T5 blauwer. Optisch oogt deze combinatie naar mijn smaak beter.

AquaThomas zei:
ziet er weel prachtig uit
heb je nog veel ei afzetting van je pygo's?
Thanx. Eiafzetting is volgens mij elke avond. Het kleinste exemplaar, dat inmiddels bijna zo groot is als de grote, is enkele dagen geleden 3 geworden. De grote wordt in maart 8.

Aquariumhouden begint weer leuker te worden. Over een tijd nieuwe visjes, onder andere een uitbreiding van het schooltje blauwoogjes.

Hoi Tanne en Bertina(Martine).
Was een gezellige avond afgelopen vrijdag.
We hebben weer genoten van je schitterende aquarium onder het genot van een heerlijk biertje.
Bak staat echt mega vol gegroeid en de kleur zit er ook goed in .
Alleen vondt ik persoonlijk dat de bak er wel beter bij gestaan heeft .
Met de name de bauwe kleuren vondt ik minder heftig als wat ze ooit waren .
Maar je steekt er ook minder tijd in dus dat zal dat wel verklaren denk ik.
Het paar gedrag van de Pygo,s is echt super .
Alle vissen zagen er trouwens perfect uit.
Blijft een super bak hoor .
We horen wel wanneer jullie even tijd hebben .
Bier en wijn zijn genoeg aan wezig ...............
vrg Mike en Mirjam

He Tanne,

Je bak ziet er prachtig uit.
Waar haal je de spullen voor de ballingmethode. Bij de apotheek?
Staat er ergens op het forum al een uitgebreide uitleg hierover?
Want voor veel mensen kan het interessant zijn.
Ik stoei namelijk ook contstant met mijn reactor, het afstellen blijft een continue aandachtspunt.

Gr. Wim.

Hi Mike, vond 't ook erg gezellig. Inderdaad gaat een deeltijd-studie die bijna voltijd-uren kost naast een meer dan volledige baan ten koste van iets. In dit geval ten koste van de 'puntjes op de i' in mijn aquarium. Wat het blauw betreft heb je gelijk: het is zo geleidelijk gegaan dat 't een beetje aan mijn aandacht ontsnapt is. Eens kijken wat ik er aan kan doen. Binnenkort bij jullie kijken lijkt me leuk!

Wim: de Balling-toevoegingen heb ik nog niet 'betaalbaar' in Nederland weten te vinden. Ik bestel het in Duitsland, de meeste zouten kosten zo uit m'n hoofd dan zo'n 4-5 euro per kilo, in de apotheek betaal je makkelijk tien keer meer. Hier kun je meer lezen over de Balling-methode. Vooral de Balling-rechner is m.i. erg praktisch.

hey tanne
goed om te zien dat je bak het weer goed doet.
ga binnenkort ook weer beginnen.
wacht alleen effe de ervaringen af van de nieuwe redsea max 250 vind het een pracht bakkie alleen effe afwachten of er veel kinderziektes in zitten.

Ben benieuwd Michel!

Gistermiddag heb ik een paar nieuwe foto's gemaakt van de bak. Ik heb ze dit keer in een wat hogere resolutie geupload.

Nieuw zijn 10 blauwoogjes, totaal zijn 't er nu weer 15. De 'rommel' linksonder is veroorzaakt door een hoeveelheid stekjes, die moeten binnenkort nog van eigenaar verwisselen. Verder heb ik de bak een kleine onderhoudsbeurt gegeven...

Bijlagen

• overz63.JPG
    overz63.JPG
    160,3 KB · Weergaven: 258
  • overz65.JPG
    overz65.JPG
    175 KB · Weergaven: 675
  • overz64.JPG
    overz64.JPG
    141,8 KB · Weergaven: 154
Hé Tanne,

heel erg mooie foto's. Zijn die blauwoogjes makkelijker houdbaar dan de chromis viridis? Of merk je bij de blauwoogjes ook dat ze langzaam verdwijnen?

Gr. Roy

Boarder zei:
Hé Tanne,

heel erg mooie foto's. Zijn die blauwoogjes makkelijker houdbaar dan de chromis viridis? Of merk je bij de blauwoogjes ook dat ze langzaam verdwijnen?

Gr. Roy
Dank je Roy :)

Het kan lastig zijn ze in het begin aan het eten te krijgen, maar dat probleem is simpel te verhelpen: als ze de kunst kunnen 'afkijken' van soortgenoten. Vul je dus een bestaand groepje aan, eten de nieuwkomers binnen enkele uren zelfs droogvoer. Begin je met deze soort, zou ik beginnen met zo'n 5 exemplaren die dan bijv. van bestaande C. viridis kunnen afkijken, dit gaat moeizamer dan afkijken van soortgenoten. Cyclops wordt vaak het makkelijkst geaccepteerd. Ook kreefteneitjes zijn sterk aan te raden. Als ze later groter zijn, eten ze ook mysis.

Als ze eenmaal eten zijn ze prima houdbaar, ze hebben een levensduur die naar mijn ervaring 2-4 jaar is. In tegenstelling tot C. viridis knokken ze onderling niet, dus je kunt er theoretisch ERG veel bij elkaar houden. Ook blijven ze dichter bij elkaar. Nieuwkomers worden ook probleemloos geaccepteerd door de al aanwezige dieren.

Het grote nadeel van dit visje is de aanvankelijke transportgevoeligheid, beter schaf je ze pas aan als ze al minstens enkele dagen bij de handelaar zitten (en liefst ook eten!).

Tanne,

Ik heb er 3 in men aquarium,en ben toch zinnens er een echte school van te maken.Spijtig dat ze zo prijzig zijn.Nu de mijnen zijn in de dag niet zichtbaar.Ze worden door de medebewoners steeds achter de decoratie gestuurd.Ik hoop als de school wat groter is ze meer zichtbaar zullen worden.
Is het geslacht van deze dieren te bepalen?Je moet weten als s'avonds 2 van men 4 lampen uit zijn durven ze al eens uit hun schuilplaats komen,en dan zie ik bij 2 van hen de buikvinnen een blauwe schijn vertonen,en bij de derde de vinnen totaal kleurloos zijn.De 2 houden ook wat schijngevechten.Zou dat er op wijzen dat ik 2 mannen en 1 vrouwtje bezit?

Gr,Eddy

Hoi Eddy,

Inderdaad lijken sommige exemplaren een iets andere vinbouw te hebben dan andere, ik vermoed dat de exemplaren met 'extremere' vinnen de mannetjes zijn.

Als je er meer exemplaren bij zet, zul je ze zeker vaker te zien krijgen, dat merk ik hier ook.

Sinds zaterdag een visje erbij: een Corythoicthys sp naaldje, ik heb er nog geen goede foto van.

Sinds vanmiddag ook twee nieuwe aanwinsten, zie de foto's :cool:

Bijlagen

• borb01 (2).JPG
    borb01 (2).JPG
    187,9 KB · Weergaven: 138
  • borb01.JPG
    borb01.JPG
    69 KB · Weergaven: 68
  • borb01 (1).JPG
    borb01 (1).JPG
    96,8 KB · Weergaven: 54
Back