Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Glenn, Brian en Wesley: ik vind 't ook een hele eer.

Glenn: inderdaad zelf water gaan scheppen. Het was mooi weer voor zo'n ritje en de bak was (na twee weken Cuba en opeenvolgend een week Engeland) wel toe aan wat tender loving care ;)

Verder zag ik dat mijn artikel over de groene Gramma's zojuist online is gegaan op ReefBuilders.com: http://reefbuilders.com/2014/05/19/green-gramma-sp-deep-cuban-water-surface/

Glenn, Brian en Wesley: ik vind 't ook een hele eer.

Glenn: inderdaad zelf water gaan scheppen. Het was mooi weer voor zo'n ritje en de bak was (na twee weken Cuba en opeenvolgend een week Engeland) wel toe aan wat tender loving care ;)

Verder zag ik dat mijn artikel over de groene Gramma's zojuist online is gegaan op ReefBuilders.com: http://reefbuilders.com/2014/05/19/green-gramma-sp-deep-cuban-water-surface/

Leuk artikel, jammer van de foto toestellen.

Wat je al niet moet afzien voor de hobby he:)
Helemaal naar cuba voor een visje en helemaal naar de strand op een mooi dag.

greetings, GlennF

Ey Tanne,

mooie vissen! En leuk stuk op reef bilders.
waar schep je water als ik vragen mag.

gr Jeroen

Leuk artikel, jammer van de foto toestellen.

Wat je al niet moet afzien voor de hobby he:)
Helemaal naar cuba voor een visje en helemaal naar de strand op een mooi dag.

greetings, GlennF
Fototoestel was inderdaad zonde. Die van mij is overleden. We hebben hem goed uitgespoeld met zoet water en daarna in de airco en in de zon laten drogen, maar het was bekeken. Heb hem thuis open gemaakt en alle printplaten zijn sterk geoxideerd. Gelukkig kon ik via Marktplaats voor 40 euro zo'n zelfde toestel in erg goede staat kopen zodat ik die met m'n onderwaterhuis kan gebruiken. Bij het toestel van m'n duikmaatje was het een instelling die verkeerd stond, ik weet daar het fijne niet van.

In elk geval kan ik komende zomer weer foto's maken :)

Ey Tanne,

mooie vissen! En leuk stuk op reef bilders.
waar schep je water als ik vragen mag.

gr Jeroen
Dank je Jeroen :)

Ik schep water bij de Brouwersdam bij Brouwershaven. Er is daar aan het eind (of het begin, afhankelijk van welke kant je komt) een boothelling. Even op internet de getijden opzoeken en dan vlak voor hoog water met de auto de boothelling af rijden, emmertjes vullen en klaar. Het is een klusje van niks (ik ben in 10 minuten klaar!) maar leuk om te doen en de bak reageert er erg goed op. De laatste keer was het water 18 graden, bijverwarmen was dus bijna niet nodig.

Reden dat ik dit punt heb gekozen is dat het buitengaats is (dus als je op het juiste moment komt vers zeewater), dat je zonder gedoe (pompen) makkelijk water kunt scheppen en dat dit vanuit mijn woonplaats de dichtstbijzijnde plek is. In totaal rij ik op zo'n dag zo'n 120 km. De kosten van de brandstof zijn ongeveer vergelijkbaar met de kosten van het zout, maar het moet niet alleen om geld gaan, het is ook gewoon leuk om te doen en zoals ik al schreef goed voor de bak.

Fototoestel was inderdaad zonde. Die van mij is overleden. We hebben hem goed uitgespoeld met zoet water en daarna in de airco en in de zon laten drogen, maar het was bekeken. Heb hem thuis open gemaakt en alle printplaten zijn sterk geoxideerd. Gelukkig kon ik via Marktplaats voor 40 euro zo'n zelfde toestel in erg goede staat kopen zodat ik die met m'n onderwaterhuis kan gebruiken. Bij het toestel van m'n duikmaatje was het een instelling die verkeerd stond, ik weet daar het fijne niet van.

In elk geval kan ik komende zomer weer foto's maken :)

Dank je Jeroen :)

Ik schep water bij de Brouwersdam bij Brouwershaven. Er is daar aan het eind (of het begin, afhankelijk van welke kant je komt) een boothelling. Even op internet de getijden opzoeken en dan vlak voor hoog water met de auto de boothelling af rijden, emmertjes vullen en klaar. Het is een klusje van niks (ik ben in 10 minuten klaar!) maar leuk om te doen en de bak reageert er erg goed op. De laatste keer was het water 18 graden, bijverwarmen was dus bijna niet nodig.

Reden dat ik dit punt heb gekozen is dat het buitengaats is (dus als je op het juiste moment komt vers zeewater), dat je zonder gedoe (pompen) makkelijk water kunt scheppen en dat dit vanuit mijn woonplaats de dichtstbijzijnde plek is. In totaal rij ik op zo'n dag zo'n 120 km. De kosten van de brandstof zijn ongeveer vergelijkbaar met de kosten van het zout, maar het moet niet alleen om geld gaan, het is ook gewoon leuk om te doen en zoals ik al schreef goed voor de bak.

Dan hebben volgend jaar betere foto's tanne.

Zo'n ritje is je dagje uit met mooi weer, wat wil je nog meer.....

greetings, GlennF

Heey Tanne!

Ik heb mijn bak opgestart met water van bij Neeltje Jans, maar de Brouwersdam is dus ook een goed punt waar je water kan halen? Scheelt toch al weer een paar km op en neer!
Goed plekje om te onthouden dus!

Ik weet nog wel toen ik ging starten.. 400 Liter water in jerrycans achterin de auto. Alles geschept toen op de stijger waar ook mossels worden gekweekt, duurde wel wat langer dan 10 min haha. Heb nog nooit zo langzaam rotondes genomen als toen trouwens.

Groetjes Youri

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Dan hebben volgend jaar betere foto's tanne.

Zo'n ritje is je dagje uit met mooi weer, wat wil je nog meer.....

greetings, GlennF
Inderdaad was het een lekker dagje. Ik hoop dat ik deze zomer nog een paar mooie onderwaterfoto's kan maken ;)

Heey Tanne!

Ik heb mijn bak opgestart met water van bij Neeltje Jans, maar de Brouwersdam is dus ook een goed punt waar je water kan halen? Scheelt toch al weer een paar km op en neer!
Goed plekje om te onthouden dus!

Ik weet nog wel toen ik ging starten.. 400 Liter water in jerrycans achterin de auto. Alles geschept toen op de stijger waar ook mossels worden gekweekt, duurde wel wat langer dan 10 min haha. Heb nog nooit zo langzaam rotondes genomen als toen trouwens.

Groetjes Youri

Youri, ik vervoer het water in zoutemmers. Ook ik rijd op de terugweg nog voorzichtiger dan de meeste bejaarden, ik moet er niet aan denken dat ik een plons zeewater in mn auto krijg... ;) Zelf ben ik over het punt waar ik schep tevreden, maar misschien moet ik de volgende keer eens bij die steiger gaan kijken. Wat is daarvan precies de locatie?

Youri, ik vervoer het water in zoutemmers. Ook ik rijd op de terugweg nog voorzichtiger dan de meeste bejaarden, ik moet er niet aan denken dat ik een plons zeewater in mn auto krijg... ;) Zelf ben ik over het punt waar ik schep tevreden, maar misschien moet ik de volgende keer eens bij die steiger gaan kijken. Wat is daarvan precies de locatie?

Het is wel een kleine inham waar de stijger zit, maar het water was glashelder en je zag mossels groeien aan de palen. Sowieso is het erg leuk stukje om eens te kijken en je kan het ook combineren met een bezoekje aan Neeltje Jans. :)
Bij de rode markering staat de stijger ongeveer. Je kan er gewoon met de auto naartoe rijden.

ypy9ybar.jpg

Groetjes Youri

Youri, aan dat kaartje heb ik wat, de volgende keer ga ik daar eens kijken, dank je wel!!

Frode: dank je. Ik vind het eigenlijk nog steeds bizar dat ik zó diep onder water geweest ben... ;)

Wesley: dank je wel :)

Verder ben ik al een tijdje aan het kijken wat de declivissen doen. Hoe meer ik observeer, hoe meer het me opvalt dat het geen koppel is. (Als het een koppel zou zijn, zouden ze in relatietherapie moeten ;)). Het grote exemplaar is zeer dominant naar het kleine exemplaar, het kleine exemplaar is eigenlijk nauwelijks zichtbaar en als hij zich vertoont, wordt hij opgejaagd.

Ik heb dit bij dwergkeizer-koppels in spe ook al meegemaakt, dit loste zich meestal vanzelf op. Omdat ik me toch wel zorgen begon te maken, heb ik het grote exemplaar vandaag gevangen en (tijdelijk?) apart gezet. Heel gek: het kleine exemplaar is niet alleen veel meer zichtbaar, maar zwemt ook erg veel rond het bakje waar de grote in zit... Nu het dilemma: laat ik het grote exemplaar over een paar dagen weer los om te zien wat er gebeurt, of zoek ik een nieuw adres voor het grote exemplaar? Ze zijn beiden kerngezond en meer reefsafe dan de dwergkeizers die ik de afgelopen 20 jaar heb gehad...

Keuzes... :confused::confused::confused:

Pff lekkere keuzes moet jij altijd maken tanne. Ik zou ze nog een kans geven over een paar dagen. You never no..
Succes in ieder geval.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Het is wel een kleine inham waar de stijger zit, maar het water was glashelder en je zag mossels groeien aan de palen. Sowieso is het erg leuk stukje om eens te kijken en je kan het ook combineren met een bezoekje aan Neeltje Jans. :) Bij de rode markering staat de stijger ongeveer. Je kan er gewoon met de auto naartoe rijden. Groetjes Youri Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Ik ben nadat ik water was gaan halen in Den Helder wel eens beticht van eenvoudige stroperij.

Wetboek van strafrecht art. 314
"Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie."

Gelukkig staat er geen water tussen en konden we dus gewoon water halen. Inmiddels hebben we een vergunning gekregen van de gemeente Den Helder om water te halen en tevens om de auto dicht aan de waterkant te mogen parkeren om alles in te laden! ;-) goed geregeld toch!!

Heey tanne hoop dat het nog een paartje gaat worden ze zijn echt schitterend zo bij elkaar.
En dan geen keuze maken natuurlijk;-)

Groetjes wesley

Jemig Tanne, een mitratus is genoeg vlinder in mijn buik eh bak hoor :p
Als je hem zo snel kan vangen, kan je het toch ook gewoon nog een keer proberen?
Dat de kleine de grote nu opzoekt, tja, ...die grote kan hem niet wegjagen, en dat kan die kleine dan misschien verkeerd 'begrijpen'?
Maar misschien kan de kleine niet zonder de grote ( heerlijk, zo antropomorfiseren, morgen weer lessen ethologie, dan mag dat niet ;) ).

Brian, Wesley en Frode: ik heb hem zojuist los gelaten uit z'n gevangenis. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen. Tot nu toe zijn beide declivis goed zichtbaar. De grote valt de kleine ook niet lastig, de kleine lijkt wel gericht het gezelschap van de grote op te zoeken. Ik hoop dat het staakt-het-vuren blijft.

Bas: ik heb wel eens eerder opgevangen dat volgens sommige ambtenaren water scheppen in een soort grijs gebied valt. Ik zou denk ik een flauw grapje maken over zeespiegelstijging... ;)

Ha ha, kunnen we met onze hobby toch nog iets goeds betekenen voor het milieu ;)

Bah!

Gisteren viel me op dat één van de Acropora's 'raar deed', er verdween weefsel zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Helaas had ik gisteren geen tijd in te grijpen. Vandaag viel me op dat vrijwel de gehele kolonie dood was. Ik heb het stuk er letterlijk met hamer, beitel en zaag uit moeten breken. Er zat nog één deel in met levend weefsel.

Toen ik het koraal eenmaal uit de bak had, zag ik wat er aan de hand was: Acropora Eating Flatworms ofwel AEFW. Deze platwormen zijn met het blote oog nauwelijks te zien maar richten wel veel schade aan. Ik heb het goede deel van het koraal af gebroken en gebaad in Fauna Marin Ultra Pest Control.

Dat goedje heb ik voor noodgevallen in de kast staan. Je baadt het koraal in aquariumwater met daarin het middel gedurende 15 minuten. Af en toe roeren of het koraal door het water schudden. Na zo'n tien minuten beginnen eventuele parasieten los te laten. Vroeger gebruikte ik voor dit bad jodiumbetadine. Dat werkt weliswaar ook erg effectief maar heeft (door het in het middel aanwezige fosfaat?) als bijwerking dat het behandelde koraal ERG bruin wordt. Erg kwetsbare koralen konden er ook niet altijd even goed tegen... Wat dat betreft is het middel van Fauna Marin een betere keus. Ik weet niet wat de samenstelling is, ik ruik in elk geval kruidnagelolie.

Ik hoop dat ik een stekje van het koraal overhoud zodat ik weer een nieuwe kolonie uit kan laten groeien.

Op de foto's de fles van Fauna Marin en een maatbeker met daarin twee AEFW. Breedte 2-3 mm, lengte 5-6 mm. De witte 'stipjes' zijn gruis van het hakken en breken van het koraal.

Bijlagen

• pestcontrol.jpg
    pestcontrol.jpg
    53,3 KB · Weergaven: 88
  • aefw.jpg
    aefw.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 112
AI! dat is minder, welke acro was/is het?
Enig idee hoe deze erin zijn gekomen en of er meer van deze in zitten?

Het was een paars tafeltje. Ik ben zo'n 6-7 jaar begonnen met een heel klein stekje en kan nu hopelijk opnieuw beginnen.

Zonder twijfel zitten er meer in de bak maar dit is niet zo'n probleem naar mijn idee. Gezonde koralen kunnen wel wat hebben en de vissen houden ze ook binnen de perken. Ik vermoed dat dit koraal gepakt werd omdat het wat verzwakt was: alles er om heen was zo gegroeid dat het stuk duidelijk te weinig stroming kreeg.

Back
Bovenaan