Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Gelukkig heb je ze zo ondekt.
wat als hun gastheer dood was dan hadden ze ander onderkomen gezocht!?

Bah!

Gisteren viel me op dat één van de Acropora's 'raar deed', er verdween weefsel zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Helaas had ik gisteren geen tijd in te grijpen. Vandaag viel me op dat vrijwel de gehele kolonie dood was. Ik heb het stuk er letterlijk met hamer, beitel en zaag uit moeten breken. Er zat nog één deel in met levend weefsel.

Toen ik het koraal eenmaal uit de bak had, zag ik wat er aan de hand was: Acropora Eating Flatworms ofwel AEFW. Deze platwormen zijn met het blote oog nauwelijks te zien maar richten wel veel schade aan. Ik heb het goede deel van het koraal af gebroken en gebaad in Fauna Marin Ultra Pest Control.

Dat goedje heb ik voor noodgevallen in de kast staan. Je baadt het koraal in aquariumwater met daarin het middel gedurende 15 minuten. Af en toe roeren of het koraal door het water schudden. Na zo'n tien minuten beginnen eventuele parasieten los te laten. Vroeger gebruikte ik voor dit bad jodiumbetadine. Dat werkt weliswaar ook erg effectief maar heeft (door het in het middel aanwezige fosfaat?) als bijwerking dat het behandelde koraal ERG bruin wordt. Erg kwetsbare koralen konden er ook niet altijd even goed tegen... Wat dat betreft is het middel van Fauna Marin een betere keus. Ik weet niet wat de samenstelling is, ik ruik in elk geval kruidnagelolie.

Ik hoop dat ik een stekje van het koraal overhoud zodat ik weer een nieuwe kolonie uit kan laten groeien.

Op de foto's de fles van Fauna Marin en een maatbeker met daarin twee AEFW. Breedte 2-3 mm, lengte 5-6 mm. De witte 'stipjes' zijn gruis van het hakken en breken van het koraal.

Ik heb dit meegemaakt met een koraal wat ik bij martin v overgenomen had.Ik zag op een gegeven moment dat het koraal aangevreten was.
Ik heb het toen uit het aquarium gehaald en een reefdip gegeven.Kwamen uit de wond twee naaktslakken.Hitchhikers kunnen op meerdere
manieren in je systeem komen.Ik gebruik dit merk reefdip, in mijn vorige bak ook al van pas gekomen met een platwormplaag.

Bijlagen

• 20140530_161817.jpg
    20140530_161817.jpg
    40,3 KB · Weergaven: 92
Stevig balen Tanne. Sommige Acro's lijken gevoeliger dan andere. Ik heb ze ook eens gehad. Dompelbaden in zoetwater werkten toen. Steeds 10-20 seconde, dan minuutje terug in zeewater. De tweede of derde dompeling begonnen de awf los te laten. Maar de acro's vonden dat dompelen in zoetwater volgens mij ook niet echt fijn.

Was het een valida soort tanne

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gelukkig heb je ze zo ondekt.
wat als hun gastheer dood was dan hadden ze ander onderkomen gezocht!?
Ik denk dat ze in veel aquaria latent aanwezig zijn en vooral verzwakte stukken pakken...

Ik heb dit meegemaakt met een koraal wat ik bij martin v overgenomen had.Ik zag op een gegeven moment dat het koraal aangevreten was.
Ik heb het toen uit het aquarium gehaald en een reefdip gegeven.Kwamen uit de wond twee naaktslakken.Hitchhikers kunnen op meerdere
manieren in je systeem komen.Ik gebruik dit merk reefdip, in mijn vorige bak ook al van pas gekomen met een platwormplaag.
Balen dat soort dingen, maar het is onvermijdelijk. Dit soort middelen hoop je nooit nodig te hebben maar horen denk ik bij de serieuze liefhebber op de plank te staan voor het geval dat...

Stevig balen Tanne. Sommige Acro's lijken gevoeliger dan andere. Ik heb ze ook eens gehad. Dompelbaden in zoetwater werkten toen. Steeds 10-20 seconde, dan minuutje terug in zeewater. De tweede of derde dompeling begonnen de awf los te laten. Maar de acro's vonden dat dompelen in zoetwater volgens mij ook niet echt fijn.
Nee, inderdaad vinden ze dat niet fijn maar zoetwaterbaden werken wel. Alleen vooral weer die gevoelige soorten. Wat dat betreft is baden met een middel zoals dat van Fauna Marin milder voor het koraal heb ik het idee.

Was het een valida soort tanne

Het doet er wel aan denken. Dat soort koralen lijkt inderdaad gevoeliger te zijn voor dit soort parasieten. Ik hoop dat het hier bij blijft.

Vandaag een paar stukjes Real Reef Rock gekocht bij Aqua Compleet. Mooi van vorm en het milieuvriendelijke aspect spreekt me aan. Ik ben benieuwd hoe mijn ervaring met deze stukjes steen gaat zijn. Het gat dat ik gisteren heb geslagen (nouja, gehamerd, gebeiteld en gezaagd) om de door de AEFW opgegeten Acropora te verwijderen ziet er nu een stuk beter uit.

Morgen de ruiten poetsen en een nieuwe foto.

Heb je andere acro.s gecheckt
Of wacht je het af
Vooral als de lampen uit zijn effe met een zaklamp kjjken
Zo heb ik het weken gedaan
Was toch bang voor nieuwe uitbraak

Heb je andere acro.s gecheckt
Of wacht je het af
Vooral als de lampen uit zijn effe met een zaklamp kjjken
Zo heb ik het weken gedaan
Was toch bang voor nieuwe uitbraak

Ik zou dat wel moeten doen... Interessant detail is wel dat ik in geen tijden een nieuwe Acropora gekocht heb. De laatste was een Acro Red Dragon. Die heeft nergens last van. De Acro daar voor weet ik niet eens, dat zou zomaar een half jaar eerder geweest kunnen zijn.

Aan de ene kant denk ik dat een parasietje niet zoveel kwaad kan als de koralen verder gezond zijn, aan de andere kant heeft je opmerking me wel aan het denken gezet...

Ik zou dat wel moeten doen... Interessant detail is wel dat ik in geen tijden een nieuwe Acropora gekocht heb. De laatste was een Acro Red Dragon. Die heeft nergens last van. De Acro daar voor weet ik niet eens, dat zou zomaar een half jaar eerder geweest kunnen zijn.

Aan de ene kant denk ik dat een parasietje niet zoveel kwaad kan als de koralen verder gezond zijn, aan de andere kant heeft je opmerking me wel aan het denken gezet...

Worden toch spannende tijden zo tanne..
Toch jammer, waardoor denk je dat de acro verzwakt was?

greetings, GlennF

Worden toch spannende tijden zo tanne..
Toch jammer, waardoor denk je dat de acro verzwakt was?

greetings, GlennF
Simpel. Alles er om heen is zo ontzettend gegroeid, dat dat koraal nauwelijks nog stroming kreeg. Er hoopte zich vuil in de kolonie op en hoewel ik dat er af en toe af wapperde denk ik dat dat vuil samen met een gebrek aan stroming dat stuk de das om heeft gedaan.

Voordeel van m'n keizers en vlinders is dat ze samen met de lipvis de koralen afzoeken naar platwormpjes et cetera. Natuurlijk pikken ze ook aan de koralen zelf, maar ik denk dat ze ook de hoeveelheid parasieten laag houden. De gezonde koralen hebben hier naar mijn idee echt voordeel van.

Simpel. Alles er om heen is zo ontzettend gegroeid, dat dat koraal nauwelijks nog stroming kreeg. Er hoopte zich vuil in de kolonie op en hoewel ik dat er af en toe af wapperde denk ik dat dat vuil samen met een gebrek aan stroming dat stuk de das om heeft gedaan.

Voordeel van m'n keizers en vlinders is dat ze samen met de lipvis de koralen afzoeken naar platwormpjes et cetera. Natuurlijk pikken ze ook aan de koralen zelf, maar ik denk dat ze ook de hoeveelheid parasieten laag houden. De gezonde koralen hebben hier naar mijn idee echt voordeel van.

Ok ...altijd handig om de oorzaak te kunnen pin pointen. Dat geeft een veilig en gerustellend gevoel.

greetings, GlennF

Oei Tanne,

Elke keer als ik bij iemand lees over AEF moet ik denken aan mijn oude bak welke er aan onderdoor is gegaan. Ben er een beetje panisch voor geworden.

Een jaar verder ben ik achter de oorzaak van mijn uitbraak gekomen. Ik trok mijn bak toen veel te arm. Koralen hadden geen verweer meer.

Ze zitten nu eenmaal in je bak.

Hopen dat het stekje weer een mooie kolonie gaat worden. Wel zonde om een moederdier te zien afsterven.

Gr Erik

Ok ...altijd handig om de oorzaak te kunnen pin pointen. Dat geeft een veilig en gerustellend gevoel.

greetings, GlennF
Helemaal mee eens :)

Vervelend he dat groei....:D
Je kan letterlijk zeggen "ze groeien zich kapot"

greetings, GlennF
Het is een luxeprobleem, maar hoewel luxe, wel degelijk een probleem. Je blijft snoeien of moet accepteren dat dit soort dingen nu en dan gebeuren... Moeilijk.

Oei Tanne,

Elke keer als ik bij iemand lees over AEF moet ik denken aan mijn oude bak welke er aan onderdoor is gegaan. Ben er een beetje panisch voor geworden.

Een jaar verder ben ik achter de oorzaak van mijn uitbraak gekomen. Ik trok mijn bak toen veel te arm. Koralen hadden geen verweer meer.

Ze zitten nu eenmaal in je bak.

Hopen dat het stekje weer een mooie kolonie gaat worden. Wel zonde om een moederdier te zien afsterven.

Gr Erik
Thanks Erik! Ze zitten inderdaad in m'n bak en ik moet zeggen: mijn bak begint ook wel arm te worden. Gisteren water laten testen bij Aqua Compleet. Nitraat 4 mg/l en fosfaat 0,08 mg/l. Fosfaat is dus nog iets hoog, maar nitraat begint zorgwekkend laag te worden. KH en magnesium waren in orde, calcium was door mijn onoplettendheid wat hoog geworden. Ik stuur nu bij door tijdelijk geen calcium toe te voegen, ik ga er van uit dat binnen enkele dagen deze waarde weer normaal is.

Gisteren heb ik wat geknutseld in de bak om de lelijke plek die ontstaan was door het verwijderen van dat stuk weg te werken. Ik heb meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele stukken die erg weinig ruimte hadden wat meer ruimte te geven. Oordeel zelf :)

Ook nog een foto van de twee declivis. Ze zoeken erg veel contact met elkaar, maar het gedoe tussen de twee lijkt voorbij te zijn, al valt me op dat de kleine declivis de grote wel erg vaak opzoekt, ik kan me voorstellen dat de grote daar niet altijd op zich te wachten ;)

Fijne zondag!

Bijlagen

• declivis_1.6.14.jpg
    declivis_1.6.14.jpg
    102,5 KB · Weergaven: 198
  • overz159b.jpg
    overz159b.jpg
    95,8 KB · Weergaven: 194
  • overz159a.jpg
    overz159a.jpg
    98,7 KB · Weergaven: 187
  • overz159.jpg
    overz159.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 228
Nou Tanne, ondanks de tegenslag met de acro is de bak een plaatje. De afgeknipte stukjes niet weggooien he. Nog even en dan kan ik ze goed gebruiken ;-)

Nou Tanne, ondanks de tegenslag met de acro is de bak een plaatje. De afgeknipte stukjes niet weggooien he. Nog even en dan kan ik ze goed gebruiken ;-)
Dank je Erik :)

prachtig hoor , zeg maar aan de grote "this the real life" :cool:
Bedankt Hans :)

dit ga je in reel life zelden tegenkomen, allé bij het snorkelen toch.... of je moet gaan duiken :)
knap uitgegroeide koralen!
Bedankt! Met duiken en snorkelen kom je dit niet tegen. Een dergelijke 'tuin' aan felgekleurde koralen met deze vissen ga je nergens vinden. Wat dat betreft 1-0 voor het aquarium. Wat je met duiken weer wel vindt, is een veel grotere soortenrijkdom dan je in de meest schitterende bakken tegenkomt. De fotosynthetische koralen, vissen en enkele groepen ongewervelden kunnen we prima houden, maar de rest? Wat dat betreft valt er nog heel veel winst te behalen... Eindstand: oneindig - 1... ;)

Ik doe m'n best er wat leuks van te maken. Ik heb jaren geleden een bak gehad die veel meer onderhoud vroeg dan m'n huidige bak. Die bak stond er toen geweldig bij, maar ik merkte dat het echt een handenbindertje was. Een uur werk per dag was niks. De bak zoals ik hem nu draai vraagt natuurlijk ook tijd en aandacht, maar meer dan een paar minuten per dag is het niet. Daar komt natuurlijk nog wel wekelijks een kwartiertje ofzo bij voor zaken als ruiten reinigen met het mes, en natuurlijk elke paar weken wat tijd voor een verversing.

Ik heb één en ander bewust versimpeld omdat ik van de bak wil genieten en er niet non-stop aan wil moeten werken. Houd ik ook nog tijd over voor andere leuke dingen, er is meer in 't leven dan een bak gevuld met water, visjes en koralen ;)

Blijft prachtig je bak Tanne, erg mooie foto's als altijdtopjes
Goed gezegd ook over het leven...;) geniet er van!

Het ziet er weer fantastisch uit tanne ben benieuwd in echt ik kom woensdag mee met Youri (als goed is wist je dat) ;) ik blijf het ook zeker volgen

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Back
Bovenaan