Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Thuis kan het er ook mee door.

Tussen de Stratons heb ik een led-spotje gehangen. De Aipai A7 III. Bleek in Nederland nog goedkoper verkrijgbaar te zijn dan online uit China.

Het idee er achter is nu iets meer schittering te hebben. Zonder het spotje is de bak uitstekend uitgelicht, maar met spotje oogt het duidelijk mooier.

IMG_4180.JPG

Bodianus neopercularis. Tot nu toe nul agressie of gedoe. En erg mooi vind ik.

IMG_4244.jpegIMG_4241.jpegIMG_4240.jpeg

Prachtig!

Wat is je ervaring met de larvatus? Pikt hij aan de koralen? Acro poliepen? Euphyllia?
Vooral Acropora, geen probleem dus. Het eerste jaar was deze vis ongeveer een uur werk per dag om hem stabiel gezond te krijgen. Koper, zoetwaterbaden, ontwormen, oesters, sps voeren in de bak met koper (dagelijks nieuwe sps, het koraal overleeft het ongeveer een dag…) en ik kan nog wel even doorgaan. Nu is het nog altijd de meest gevoelige vis in mijn bak. En dagelijks oester is nog altijd beslist een must. Leuke uitdaging tijdens vakanties 😁

Vrijdag kwamen we terug van vakantie. Bak thuis stond er top bij!

Bak op school: degene die normaal tijdens mijn vakanties voor de bak zorgde is met pensioen. Zijn opvolger is vol goede wil. Maar hij heeft (nog) geen gevoel voor aquaria.

Om risico's te verkleinen heb ik hem het absoluut minimale laten doen: elke paar dagen voeren en controleren en mij dan een paar foto's/video's laten appen. Verder: voerautomaat, bijvulautomaat voor verdampt water en geen watten op de powerfilter tijdens mijn afwezigheid. Elke handeling die níet gedaan hoeft te worden, is een risico minder.
Resultaat: erg vieze ruiten. Daarnaast was de KH gedaald naar ongeveer 3: slangetje van de doseerpomp was verstopt geraakt.

Vandaag even een uurtje aan die bak gewerkt: ruiten schoon, alle slangen van de doseerpomp vervangen en de korfjes van de pompen schoongemaakt. Verder heb ik een T-stukje gebruikt om op die manier het osmosewater van de ATO te gebruiken de opening van het slangetje van de doseerpomp schoon te spoelen. Het idee is dat daardoor een dergelijke verstopping minder snel zal plaatsvinden. Resultaat: het ziet er weer netjes uit. De schade door de KH-daling valt wel mee: de onderste paar cm van de grote groene formosa is niet mooi meer.

Komende week wat puntjes op de 'i': nieuw zand, emmertje verversen en klaar. Foto's volgen later, toen ik vanmiddag weg ging was het water nog wat troebel.

Alle tijd om kh weer op niveau te zetten.

Bakje stond er gisteren heel ok bij.

Voordat de school weer begint nog wat puntjes op de ‘i’ zetten, maar ik ben niet ontevreden.

IMG_4531.jpegIMG_4532.jpegIMG_4533.jpegIMG_4534.jpeg

Mooie bak en veel zeesterren. Hoe houd je deze in leven?

Prachtig hoor, tevreden over de Straton X dus? Hoe is je ervaring met de lichtopbrengst, heb je hier (naast het toegevoegde spotje) voldoende aan 2x Straton X op jouw bak?
Ik heb nog Straton G2 (2x), 102 variant (de kleinste met 102 leds / max. 165W per lamp, mijn schema draait op piek op totaal 284W op bak van 125x65x60wh) en ik zag dat puur qua specificaties Staton X dus in feite kleiner is dan deze G2 102 variant (100 leds / max. 150W per lamp). Qua wattage is Straton X dus ook lager dan de vorige Reef Flares neem ik aan; is de Straton X naar jouw ervaring efficiënter?

Nee, niet echt een reden tot klagen, prachtige bak!
Dank je wel :)

Erg mooi dit aquarium. Is het trouwens al jaren.
Een voorbeeld voor velen.
Thanks! Ik doe m'n best.

Mooie bak en veel zeesterren. Hoe houd je deze in leven?
De blauwe Linckia heb ik sinds 2021. De Nardoa heb ik nu een paar jaar. Nardoa is de makkelijkste van de drie. De rode Linckia (?) heb ik nu iets van een half jaar. De blauwe was een beetje een gok, maar ik zag een kerngezond ogend klein exemplaar. De meeste die ik in de handel zie ogen naar mijn mening beslist niet gezond. De rode heb ik geplaatst met het idee dat de eisen waarschijnlijk met die van de blauwe vergelijkbaar zijn. Ik ben een beetje aan het experimenteren met voeding, ik sluit niet uit dat de dagelijkse oester die de larvatus krijgt ook voor deze sterren van nut kan zijn.

Prachtig hoor, tevreden over de Straton X dus? Hoe is je ervaring met de lichtopbrengst, heb je hier (naast het toegevoegde spotje) voldoende aan 2x Straton X op jouw bak?
Ik heb nog Straton G2 (2x), 102 variant (de kleinste met 102 leds / max. 165W per lamp, mijn schema draait op piek op totaal 284W op bak van 125x65x60wh) en ik zag dat puur qua specificaties Staton X dus in feite kleiner is dan deze G2 102 variant (100 leds / max. 150W per lamp). Qua wattage is Straton X dus ook lager dan de vorige Reef Flares neem ik aan; is de Straton X naar jouw ervaring efficiënter?
Ik ben zeker tevreden over de X! Twee stuks is meer dan genoeg. Spotje is totaal overbodig, maar ik vind wat meer schittering en schaduwwerking mooier. Ik heb geen par-waardes gemeten: ik wil gewoon een intens belichte bak, dat vind ik zelf mooier. Momenteel draaien ze beiden op een vermogen van 88 W elk. Het spotje draait op vol vermogen omdat je er anders weinig van ziet. Ik heb de X'en niet omlaag gedraaid na het plaatsen van de spot.
Volgens de app van de X'en heb ik op 30 cm onder de lamp een par-waarde van 625, ik heb beslist het idee dat ze efficiënter zijn dan de RF's.
Als je nu Straton G2's hebt zou ik ze beslist niet vervangen door X'en, ze zijn vast wat efficiënter maar voor je dat hebt terugverdiend... ;)

Ik ben zeker tevreden over de X! Twee stuks is meer dan genoeg. Spotje is totaal overbodig, maar ik vind wat meer schittering en schaduwwerking mooier. Ik heb geen par-waardes gemeten: ik wil gewoon een intens belichte bak, dat vind ik zelf mooier. Momenteel draaien ze beiden op een vermogen van 88 W elk. Het spotje draait op vol vermogen omdat je er anders weinig van ziet. Ik heb de X'en niet omlaag gedraaid na het plaatsen van de spot.
Volgens de app van de X'en heb ik op 30 cm onder de lamp een par-waarde van 625, ik heb beslist het idee dat ze efficiënter zijn dan de RF's.
Als je nu Straton G2's hebt zou ik ze beslist niet vervangen door X'en, ze zijn vast wat efficiënter maar voor je dat hebt terugverdiend... ;)
Thanks voor je reactie, ik denk eerlijk gezegd ook niet dat X zoveel efficiënter is dan G2, aangezien het LED principe tussen de 2 niet zoveel scheelt. Ik doelde eerder op de RF inderdaad. Toch zou ik wel eens benieuwd zijn naar de daadwerkelijke PAR in jouw setting, 88W per lamp op zo’n oppervlakte en hoogte van de bak lijkt me best laag (iig uitgaande van wattages van andere lampen). Bij mij geeft de app ook een PAR van 740 aan bij 30cm, maar ik heb m’n lampen dan weer redelijk hoog hangen (hier wordt geen rekening mee gehouden in de app). Heb je een PAR meter? Heb zelf een MQ510 liggen.

Eindelijk op foto: interrupta met compleet andere tekening.
Bijna elke avond verandert de tekening voor een paar minuten. Het lijkt alsof hij paargedrag naar de arcuatus vertoont, maar de arcuatus heeft hogere standaarden 😁
Een paar minuten later is alles weer terug naar normaal.
Best spectaculair om te zien.

IMG_4625.jpegIMG_4623.jpegIMG_4622.jpegIMG_4627.jpeg

Back
Bovenaan