Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Hey Tanne, hoe is het met de bakken? Met het opstarten van m’n nieuwe bak veel inspiratie uit je dagboek aan het halen. Ik had een specifiek vraagje over je verlichting, als het goed is, is je schoolbak een dichte bak, hoe heb je nu de verlichting erin gemonteerd? Ik heb ook een dichte maatwerkbak en daar zat van oorsprong ledbalkjes op een aluminium balkje vastgemaakt (klemmetje en tiewraps). Het werkt prima maar misschien heb jij een betere oplossing 😁

En de scape, hopeloos vol nu dus ben aan het hakken en vind het minimalistische van je schoolbak prachtig, ga zeker zoiets proberen 👌🏻

Fijne avond!

Hopelijk gaat alles met de schoolbak goed... Ik ben net terug van twee weken vakantie en ga vanmiddag kijken en de ruiten poetsen. De bak thuis staat er in elk geval top bij!

De verlichting: de kap staat -in verband met warmte en condensvorming- eigenlijk altijd gedeeltelijk open. Er liggen ook dekruiten op de bak. De lampen (HVP blauw, DSR Color, AI Blade Grow, Ikea Groeilamp) liggen op de dekruiten. Ik heb er van stukjes kabelgoot kleine voetjes onder gemaakt zodat water minder makkelijk via cappilaire werking de armaturen in kruipt.

Hier een foto van hoe de lampen op de ruiten liggen.

WhatsApp Image 2026-05-04 at 08.50.13.jpeg

Twee weken in Thailand geweest. Prachtige natuur, geweldige cultuur, heerlijk weer, aardige mensen, geweldig eten en... Mooi onderwaterleven. Oudste zoon heeft inmiddels ook een duikbrevet dus we hebben samen een paar duikjes gemaakt. Vanwege zijn leeftijd is onze maximale diepte tot 12 meter beperkt, maar dat mag de pret niet bederven :)

Hier een paar foto's (gewoon onbewerkt een kleine selectie) :)

IMG_2936.jpegIMG_2953.jpegIMG_2985.jpegIMG_3004.jpegIMG_3029.jpegIMG_3060.jpegIMG_3063.jpeg

Hopelijk gaat alles met de schoolbak goed... Ik ben net terug van twee weken vakantie en ga vanmiddag kijken en de ruiten poetsen. De bak thuis staat er in elk geval top bij!

De verlichting: de kap staat -in verband met warmte en condensvorming- eigenlijk altijd gedeeltelijk open. Er liggen ook dekruiten op de bak. De lampen (HVP blauw, DSR Color, AI Blade Grow, Ikea Groeilamp) liggen op de dekruiten. Ik heb er van stukjes kabelgoot kleine voetjes onder gemaakt zodat water minder makkelijk via cappilaire werking de armaturen in kruipt.

Hier een foto van hoe de lampen op de ruiten liggen.

Bekijk bijlage 669221
Dank! Dus je hebt dekruiten en daar ligt het los op? Makkelijk dat het zo kan, dan valt het best mee. Heb ze nu vasthangen aan een aluminium balkje, maar de dekruiten weggehaald voor beter licht. Misschien plaats ik die nog eens terug tegen de verdamping. Dank!

Dank! Dus je hebt dekruiten en daar ligt het los op? Makkelijk dat het zo kan, dan valt het best mee. Heb ze nu vasthangen aan een aluminium balkje, maar de dekruiten weggehaald voor beter licht. Misschien plaats ik die nog eens terug tegen de verdamping. Dank!
Los er op, maar aan de kopse kanten van elk balkje is dus een voetje gemaakt. Op de foto's niet heel duidelijk zichtbaar.

Wat voor camera gebruik je? Ik gebruik mijn telefoon in een Sportdiver behuizing van Sealife. Werkt hartstikke mooi.
Een Canon G7X in bijbehorend onderwaterhuis. In helderder water krijg je mooiere beelden. Ik zou een onderwaterhuis voor mijn telefoon ook wel eens willen proberen. Ik denk dat de software van moderne telefoons heel mooie resultaten kan opleveren, ongeacht de zeer kleine chip in de camera. De Canon heeft een 1" chip, daar kan op zich geen telefoon tegenop.

Troebel water en wat geïrriteerde koralen: ik had net de ruiten gepoetst. Maar het belangrijkste: alles staat er uitstekend bij!

IMG_3786.jpegIMG_3787.jpegIMG_3788.jpeg

De ruit thuis is weer schoon, een paar snelle kiekjes.

IMG_3795.jpegIMG_3796.jpegIMG_3799.jpegIMG_3800.jpegIMG_3801.jpegIMG_3798.jpeg

Bijlagen

• IMG_3803.jpeg
    IMG_3803.jpeg
    528,7 KB · Weergaven: 24
Vandaag was het wel heel warm in school. In sommige lokalen is airconditioning, in het biologielokaal niet. Even de watertemperatuur gemeten: 29 graden.

Gedurende het grootste deel van het jaar is koeling voor die bak niet nodig. Er is ook weinig ruimte voor een koeler en zowel het geluid als de warmte-afgifte zijn niet heel wenselijk in een klaslokaal.Bij 29 graden is er maar één optie: actie. Dus de koeler tevoorschijn gehaald en geïnstalleerd.

Thuis draait de koeler ook alweer even. In huis is het wat koeler dan op school (geen airco in de woonkamer en aquariumkamer) en de bak thuis wil ik ook niet warmer dan circa 23,5 graden laten worden.

Verdere update: de defecte Panta Rhei ECM 42 draait weer. Nadat PR het driverkastje had onderzocht (en had gerepareerd...) werkte de pomp nog altijd niet. Wat bleek na verder onderzoek: voeding defect. Gek genoeg kwam er voldoende vermogen uit om de controller te laten werken en de pomp op zeer laag toerental te laten draaien. Omdat de originele PR voeding drie pinnetjes had én een nogal afwijkend type was heb ik voor ongeveer 110 euro een nieuwe voeding gekocht bij PR. En inderdaad: de pomp draait weer.

De nieuwe voeding is anders: nog altijd de stekker met drie pinnetjes, maar de voeding zelf is van MeanWell en kan voor een gering bedrag online gekocht worden, zie bijvoorbeeld hier: https://www.bol.com/nl/nl/p/mean-we...spanning-24-v-dc-2-5-a-60-w/9300000025347033/. Kortom: bij een defect stekker afknippen, overzetten op nieuwe voeding en klaar.

Het water stroomt nu weer een stuk meer. Naast genoemde PR hangt een Tunze met hetzelfde vermogen. Ik ken de theorie over laminaire stroming die 'anders' is dan die van de PR. Ik zie ook wat er in mijn bak gebeurt: de Tunze geeft aan de andere kant van de bak een lichte bries, de PR laat het water en het zand wervelen.

Best tevreden :)

Over een tijdje wil ik het groepje Pseudanthias wat uitbreiden met enkele dispars en wellicht enkele tuka's.

IMG_3919.jpegIMG_3920.jpegIMG_3921.jpegIMG_3922.jpegIMG_3923.jpegIMG_3925.jpegIMG_3926.jpegIMG_3927.jpeg

Ik heb mezelf wat leuks cadeau gedaan van mijn vakantiegeld :)

Een aantal dispars er bij. Een Mastergrade Gonio en een paar mooie oortjes.

IMG_3967.JPGIMG_3968 2.JPGIMG_3969.JPG

Ik ga wisselen van licht. Ik ben zeer tevreden over de Reef Flare L lampen van Reef Factory, maar ik moet toegeven dat ik de nieuwe ATI Straton X een erg aantrekkelijke optie vind.
De Reef Flare's staan te koop. Zie hier de advertentie: https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/reef-factory-reef-flare-pro-l-erg-mooie-lampen.222474/.

Ik verwacht dat de Straton X lampen eind volgende week hangen.
Als gebruiker van de ATI Straton Flex (zelfde lampen maar dan langgerekt) kan ik je alleen maar complimenteren met jouw keuze. Succes met de installatie!
Ik ben benieuwd welk lichtschema je gaat hanteren. Zou je die hier willen delen?

Ik ga wisselen van licht. Ik ben zeer tevreden over de Reef Flare L lampen van Reef Factory, maar ik moet toegeven dat ik de nieuwe ATI Straton X een erg aantrekkelijke optie vind.
De Reef Flare's staan te koop. Zie hier de advertentie: https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/reef-factory-reef-flare-pro-l-erg-mooie-lampen.222474/.

Ik verwacht dat de Straton X lampen eind volgende week hangen.
Tanne, ik heb er ook twee boven mijn nieuwe bak ben benieuwd naar je ervaringen. Ik je de lampen via bleuthooth gekoppeld aan de app reef pilot. Ik weet van de eerste generatie dat die op de laptop goed in te stellen waren maar met deze app is het wat lastiger. Ik zie ook dat ze wifi hebben maar nog niet uitgevonden hoe ik die koppeling moet leggen.

Succes met de nieuwe ATI Straton X lampen, ik heb dezelfde overstap gemaakt, van 2x reef flare M naar 2x ATI Straton G2 (102), wat in de basis bijna dezelfde lampen zijn als de X. Ik ben er erg tevreden van, qua dekking toch net iets voller en per watt nog hogere PAR output, zo lijkt het (gemeten met Apogee MQ510). Daarnaast vind ik het design van de lampen erg mooi; dat zal bij jouw bak minder van toepassing zijn, gezien de kap, maar ze zijn echt super dun. Ten slotte werken de leds met een enorme overcapaciteit per led, waardoor ze niet vol aan staan (minder inkijk).

Back
Bovenaan