Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Blik in het schoolbakje. Ik ben best tevreden. Planaria wordt aan gewerkt. En tegen de Valonia is een legertje van 12 Mithrax-krabbetjes geplaatst. De voorste Tridacna derasa is niet van mij, die logeert hier omdat de bak waar hij in stond momenteel met wat probleempjes kampt.

IMG_2651.jpegIMG_2652.jpegIMG_2653.jpegIMG_2654.jpegIMG_2655.jpegIMG_2657.jpegIMG_2659.jpeg

Een tijd geleden hield één van de Panta Rhei pompen er mee op. Hun programma onthielden ze allebei al een tijd niet meer.

Pomp vervangen door een Tunze die -op papier- dezelfde hoeveelheid water zou moeten verplaatsen.

Op papier:
PR ECM 42: 33 W, 11280 l/h
6105: 11 W, 12.000 l/h

In theorie ongeveer hetzelfde. In de praktijk zou ik willen dat deze Tunze op 200 of 300% kon draaien om het zelfde effect te veroorzaken als de PR. Helaas is de PR écht een veel krachtigere pomp dan de 6105. Tijd is schaars, dus de PR is even blijven liggen. Bij testen bleek dat de pomp, aangesloten op een andere controller, gewoon werkte.

Ik had het idee dat de controller wellicht een intern backup-batterijtje zou hebben en dat dat batterijtje leeg zou zijn. Kortom: eens van binnen kijken. Ik was bang dat er een gesoldeerd batterijtje zou zijn, maar eerlijk is eerlijk: een 2032 knoopcel. Aangename verrassing. Nu eens kijken of beide pompen nu weer helemaal werken.

Dit bericht is mede ter info naar andere liefhebbers met hetzelfde probleem. Torx-schroevendraaiertje en een knoopcel, hooguit een paar minuten werk :)

IMG_2743.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik gun het je van harte en de kids zeker.

Desalniettemin frustrerend om te zien dat je school bakje met weinig techniek en ogenschijnlijk weinig moeite hetzelfde, of zelfs mooier erbij staat als mijn gewone bak😂

Prachtig. Goed gedaan.

Mooi hoor.
De blauwe en rode zeester zijn kennelijk goed houdbaar in tegenstelling tot ander soorten?
Wat zijn de namen hiervan?
De blauwe is een Linckia laevigata, heb ik in december 2020 gekocht. Ik zie ze best vaak in de handel en voor de meeste zou ik nog geen euro geven. Dit was een kleiner exemplaar en het oogde zeer gezond. Het was destijds een gok. De rode is een zogenaamde 'rode Linckia', heb ik een paar weken geleden gekocht.

Deze twee soorten zeesterren zijn beslist niet makkelijk houdbaar. Waarom de blauwe het bij mij al zo lang goed doet is enigszins een gok, maar ik heb een aantal vermoedens. Mede daarom heb ik de rode er bij geplaatst om eens te zien of dat net zo goed gaat. Tegen de tijd dat ik met meer zekerheid wat kan zeggen zal ik dat zeker delen.

De blauwe is een Linckia laevigata, heb ik in december 2020 gekocht. Ik zie ze best vaak in de handel en voor de meeste zou ik nog geen euro geven. Dit was een kleiner exemplaar en het oogde zeer gezond. Het was destijds een gok. De rode is een zogenaamde 'rode Linckia', heb ik een paar weken geleden gekocht.

Deze twee soorten zeesterren zijn beslist niet makkelijk houdbaar. Waarom de blauwe het bij mij al zo lang goed doet is enigszins een gok, maar ik heb een aantal vermoedens. Mede daarom heb ik de rode er bij geplaatst om eens te zien of dat net zo goed gaat. Tegen de tijd dat ik met meer zekerheid wat kan zeggen zal ik dat zeker delen.
En wat zijn die vermoedens? #cliffhanger

En dat met zo weinig techniek erin.
Schitterend.
Licht, stroming, powerfilter en doseerpomp en dan zijn we al een heel eind. Er staat ook een voerautomaat op. Binnenkort ook een bijvulautomaat: degene met wie ik het onderhoud tijdens vakanties deel gaat met pensioen en ik wil zelf nog wel op vakantie kunnen ;)

Ik gun het je van harte en de kids zeker.

Desalniettemin frustrerend om te zien dat je school bakje met weinig techniek en ogenschijnlijk weinig moeite hetzelfde, of zelfs mooier erbij staat als mijn gewone bak😂

Prachtig. Goed gedaan.
Dank je wel. Veel mensen maken het ingewikkelder dan nodig. Ik focus me liever op wat ik belangrijk vind: de inhoud van de bak.

En wat zijn die vermoedens? #cliffhanger
Iets met voer.

Ik was een paar dagen geleden wat vroeger op school: een deel van het blauwe licht was al aan, net als de Ikea-groeilamp. Een erg mooie combinatie vind ik. De AI Blade en de DSR Color waren nog uit.

Laatste toevoeging aan de schoolbak: Cirrhilabrus aquamarinus. Dit was een exemplaar met een buitengewoon mooie tekening: diepe kleuren en een mooi contrast.

IMG_2878.jpegIMG_2869.jpegIMG_2870.jpeg

Wist niet dat rode zeesterren aan ballet deden...

Staat er mooi bij! Heb je de M. cyanoguttatus nog?
Helaas niet. Ik vond het een bijzonder mooie vis. Helaas heb ik er maar een paar dagen plezier van gehad. Hopelijk doet de gelegenheid zich nogmaals voor. Ik vraag me wel af hoe de Bodianus dan reageert.

Jammer zeg! Begint de Bodianus dominanter te worden?
Tot nu toe is het gedrag van de Bodianus absoluut voorbeeldig. Geen enkel gedoe met geen enkele vis. Ik heb sinds ik hem heb enkele Anthiassen (dispar en evansi) en een ocellaris toegevoegd. Ook geen enkel probleem. Maar zijn potentiële reactie is wel iets dat ik in mijn achterhoofd houd.

Back
Bovenaan