U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Bah!
Gisteren viel me op dat één van de Acropora's 'raar deed', er verdween weefsel zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Helaas had ik gisteren geen tijd in te grijpen. Vandaag viel me op dat vrijwel de gehele kolonie dood was. Ik heb het stuk er letterlijk met hamer, beitel en zaag uit moeten breken. Er zat nog één deel in met levend weefsel.
Toen ik het koraal eenmaal uit de bak had, zag ik wat er aan de hand was: Acropora Eating Flatworms ofwel AEFW. Deze platwormen zijn met het blote oog nauwelijks te zien maar richten wel veel schade aan. Ik heb het goede deel van het koraal af gebroken en gebaad in Fauna Marin Ultra Pest Control.
Dat goedje heb ik voor noodgevallen in de kast staan. Je baadt het koraal in aquariumwater met daarin het middel gedurende 15 minuten. Af en toe roeren of het koraal door het water schudden. Na zo'n tien minuten beginnen eventuele parasieten los te laten. Vroeger gebruikte ik voor dit bad jodiumbetadine. Dat werkt weliswaar ook erg effectief maar heeft (door het in het middel aanwezige fosfaat?) als bijwerking dat het behandelde koraal ERG bruin wordt. Erg kwetsbare koralen konden er ook niet altijd even goed tegen... Wat dat betreft is het middel van Fauna Marin een betere keus. Ik weet niet wat de samenstelling is, ik ruik in elk geval kruidnagelolie.
Ik hoop dat ik een stekje van het koraal overhoud zodat ik weer een nieuwe kolonie uit kan laten groeien.
Op de foto's de fles van Fauna Marin en een maatbeker met daarin twee AEFW. Breedte 2-3 mm, lengte 5-6 mm. De witte 'stipjes' zijn gruis van het hakken en breken van het koraal.
Kristof,Hoi Tanne,
Weet jij of dit middel ook gebruikt kan worden tegen red/black bugs? Ik heb namenlijk een tricolor valida met paarse basis die het al een tijdje niet goed doet. (krijg hem maar niet op kleur)
Gisterenavond met de flashlight van mijn iphone het koraal bestudeerd en ik meende kleine donkere puntjes op het koraal te zien.
Ik heb nu een vermoeden dat er iets van parasiet opzit en betrapte mezelf er op dat ik ondanks mijn voornemens bij het starten van deze bak, mijn koralen niet preventief dompel voor introductie...
Nu ben ik dus op zoek naar een middel dat ik kan gebruiken als preventief dompelbadje tegen allerhande parasieten. Is er iets dat zowel tegen AEFW als tegen red bugs werkt?
Of de paarse valida nog te redden valt vraag ik me sterk af, ik overweeg het koraaltje op te offeren en zo een verdere infectie van de bak te voorkomen/beperken.
Wat zou jij er mee doen? Het betreft een ingegroeide stek van een goede 5x5 cm.
Alvast bedankt.
Kristof,
Ik las elders dat je dit stuk niet meer hebt, maar toch... Zover ik weet werkt het ook tegen red bugs. Je moet het koraal wel uit het aquarium halen om het te behandelen. Als preventief middel na aanschaf van nieuwe stukken zou ik dit middel zeker overwegen. Voor wat betreft behandelen IN de bak is afspoelen met zoet water een prima optie, de vissen happen de diertjes die los komen uit het water. Uit m'n hoofd weet ik geen natuurlijke vijand van red bugs, wat dat betreft zijn AEFW een stuk eenvoudiger te bestrijden.
Overigens: ik heb een paar maanden geleden m'n belichtingsschema aangepast. Doel: ik wilde een iets langzamere 'zonsondergang' met wat meer fluorescentie. Het is erg mooi om te zien. het schema is nu:
[TABLE="class: cms_table_cms_table"]
<tbody>[TR]
[TD]channel
[/TD]
[TD]1 blue
[/TD]
[TD]2 white
[/TD]
[TD]3 blue uv
[/TD]
[TD]4 white red
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2
[/TD]
[TD]8.00 0%
[/TD]
[TD]9.00 0%
[/TD]
[TD]9.00 0%
[/TD]
[TD]8.00 0%
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3
[/TD]
[TD]9.00 70%
[/TD]
[TD]10.00 70 %
[/TD]
[TD]10.00 70 %
[/TD]
[TD]10.00 70 %
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4
[/TD]
[TD]16.00 90 %
[/TD]
[TD]16.00 100%
[/TD]
[TD]16.00 90%
[/TD]
[TD]16.00 100%
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5
[/TD]
[TD]20.00 10 %
[/TD]
[TD]20.00 13 %
[/TD]
[TD]20.00 10 %
[/TD]
[TD]20.00 13%
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]6
[/TD]
[TD]21.00 0%
[/TD]
[TD]21.00 0%
[/TD]
[TD]22.00%
[/TD]
[TD]21.00 0%
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
Zelf vind ik het zo nog mooier
Ondertussen nog twee nieuwkomers: twee prachtige Ricordea's van Aqua Compleet. D
e rest doet 't allemaal prima, ook de twee C. declivis hebben onderling nauwelijks nog strijd. Door de waterwaarden wat te fine-tunen heb ik nu nog minder algengroei dan eerst, ik voer tegenwoordig danook dagelijks nori-vellen bij aan de vissen. Erg leuk te zien dat het overgrote deel ervan eet. Niet alleen de dokters, maar ook de keizers, de vlinders en de anemoonvissen vallen er letterlijk op aan. De Anthiassen, de juffer (Chromis cyanea), de grondels (Nemateleotris magnifica en Gobiosoma oceanops), de vijlvis (Oxymonacanthus halli) en de twee Carmabivisjes (Liopropoma carmabi) hebben er geen interesse in. Voor hen is de hoeveelheid voedsel de laatste tijd ook vergroot. Naast circa 2 x dagelijks droogvoer is de hoeveelheid diepvriesvoer (ik voer zo'n 3-4 x per week diepvriesvoer naast wat ik dagelijks doe) ook vergroot tot totaal 6 blokjes per keer: 2 Dutch Mysis, 1 Lobstereggs, 3 Artemia. Gewicht vóór het ontdooien van het diepvriesvoer is 27 gram. Het gewicht na het spoelen en uitlekken heb ik nog niet gemeten.
Het wordt tijd voor wat foto's geloof ik...![]()
Graag gedaan Kristof. Hoe is het nu met je plaagdiertjes?Hoi Tanne,
Bedankt voor de info! Ik had dus 2 plagen in 1 klap, AEFW en red bugs.
Van de AEFW ben ik zo goed als zeker verlost, de red bugs daarvoor ga ik nu zsm actie ondernemen.![]()
Dank je Marco. Ik doe m'n best. Zoals ik al eerder schreef: ik krijg steeds meer plezier in de vissen. Jaren geleden lag m'n focus op de koralen en waren de vissen bijzaak, dat evenwicht is de afgelopen jaren wel een beetje verschoven...Helemaal mee eens. Altijd leuk om jouw bak tegen te komen. Ik vind hem heel geslaagd kwa opbouw en geweldig wat voor een vissen je er allemaal in hebt. En dat het ook nog allemaal goed gaat. Petje af hoor.
Grt Marco
Dank je Wijnand. Zeker van een ouwe rot een erg leuk compliment.Hoi tanne
je blijft de lat hoog houden , al zoveel jaar achtereen
Respekt voor je
groet Wijnand
Dank je Marcwat een prachtige foto's …. mijn complimenten
Bedankt voor de nominatie Wijnand. Er zijn zo veel schitterende bakken op dit forum, als ik zou stemmen zou ik 't ook erg moeilijk vinden om te kiezen, elke bak is mooi op z'n eigen manierHeb alweer spijt dat ik je op nummer 3 heb gezet , bij de verkiezing
Volgende keer zet ik je op 1
Ook prachtige gezonde vissen , een prachtig levend schilderij
Wat kan de natuur onder water toch mooi zijn
Groet Wijnand
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Helemaal waar Glenn. Ik gebruik deze techniek nu zo'n 15 jaar en het bevalt prima. Inderdaad wordt het water kristalhelder op deze manier en vang je erg veel vuil weg. Tijdens het onderhoud heb ik meteen een paar stukken een beetje verplaatst om ze wat meer ruimte te geven. Verder heb ik de oortjes van Ricordeafarm nu ergens gelijmd, op het eerste gezicht minder zichtbaar, maar ik denk dat als ze eenmaal 'gesetteld' zijn, het erg mooi wordt.Het gebruik van watten na de bodem omploegen is zeker een aanrader tanne.
Deze combinatie maakt het water de volgende dag kristal helder.
greetings, GlennF
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.