Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Haha dat was ook precies wat ik heb gedaan. Ook mooi verschillende kanten op en als ze voetjes gaan maken heb ik al weer een 'tafeltje', dat verzacht de pijn :)

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Bah!

Gisteren viel me op dat één van de Acropora's 'raar deed', er verdween weefsel zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Helaas had ik gisteren geen tijd in te grijpen. Vandaag viel me op dat vrijwel de gehele kolonie dood was. Ik heb het stuk er letterlijk met hamer, beitel en zaag uit moeten breken. Er zat nog één deel in met levend weefsel.

Toen ik het koraal eenmaal uit de bak had, zag ik wat er aan de hand was: Acropora Eating Flatworms ofwel AEFW. Deze platwormen zijn met het blote oog nauwelijks te zien maar richten wel veel schade aan. Ik heb het goede deel van het koraal af gebroken en gebaad in Fauna Marin Ultra Pest Control.

Dat goedje heb ik voor noodgevallen in de kast staan. Je baadt het koraal in aquariumwater met daarin het middel gedurende 15 minuten. Af en toe roeren of het koraal door het water schudden. Na zo'n tien minuten beginnen eventuele parasieten los te laten. Vroeger gebruikte ik voor dit bad jodiumbetadine. Dat werkt weliswaar ook erg effectief maar heeft (door het in het middel aanwezige fosfaat?) als bijwerking dat het behandelde koraal ERG bruin wordt. Erg kwetsbare koralen konden er ook niet altijd even goed tegen... Wat dat betreft is het middel van Fauna Marin een betere keus. Ik weet niet wat de samenstelling is, ik ruik in elk geval kruidnagelolie.

Ik hoop dat ik een stekje van het koraal overhoud zodat ik weer een nieuwe kolonie uit kan laten groeien.

Op de foto's de fles van Fauna Marin en een maatbeker met daarin twee AEFW. Breedte 2-3 mm, lengte 5-6 mm. De witte 'stipjes' zijn gruis van het hakken en breken van het koraal.

Hoi Tanne,

Weet jij of dit middel ook gebruikt kan worden tegen red/black bugs? Ik heb namenlijk een tricolor valida met paarse basis die het al een tijdje niet goed doet. (krijg hem maar niet op kleur)
Gisterenavond met de flashlight van mijn iphone het koraal bestudeerd en ik meende kleine donkere puntjes op het koraal te zien.
Ik heb nu een vermoeden dat er iets van parasiet opzit en betrapte mezelf er op dat ik ondanks mijn voornemens bij het starten van deze bak, mijn koralen niet preventief dompel voor introductie...
Nu ben ik dus op zoek naar een middel dat ik kan gebruiken als preventief dompelbadje tegen allerhande parasieten. Is er iets dat zowel tegen AEFW als tegen red bugs werkt?
Of de paarse valida nog te redden valt vraag ik me sterk af, ik overweeg het koraaltje op te offeren en zo een verdere infectie van de bak te voorkomen/beperken.
Wat zou jij er mee doen? Het betreft een ingegroeide stek van een goede 5x5 cm.

Alvast bedankt.

Hoi Tanne,

Weet jij of dit middel ook gebruikt kan worden tegen red/black bugs? Ik heb namenlijk een tricolor valida met paarse basis die het al een tijdje niet goed doet. (krijg hem maar niet op kleur)
Gisterenavond met de flashlight van mijn iphone het koraal bestudeerd en ik meende kleine donkere puntjes op het koraal te zien.
Ik heb nu een vermoeden dat er iets van parasiet opzit en betrapte mezelf er op dat ik ondanks mijn voornemens bij het starten van deze bak, mijn koralen niet preventief dompel voor introductie...
Nu ben ik dus op zoek naar een middel dat ik kan gebruiken als preventief dompelbadje tegen allerhande parasieten. Is er iets dat zowel tegen AEFW als tegen red bugs werkt?
Of de paarse valida nog te redden valt vraag ik me sterk af, ik overweeg het koraaltje op te offeren en zo een verdere infectie van de bak te voorkomen/beperken.
Wat zou jij er mee doen? Het betreft een ingegroeide stek van een goede 5x5 cm.

Alvast bedankt.
Kristof,

Ik las elders dat je dit stuk niet meer hebt, maar toch... Zover ik weet werkt het ook tegen red bugs. Je moet het koraal wel uit het aquarium halen om het te behandelen. Als preventief middel na aanschaf van nieuwe stukken zou ik dit middel zeker overwegen. Voor wat betreft behandelen IN de bak is afspoelen met zoet water een prima optie, de vissen happen de diertjes die los komen uit het water. Uit m'n hoofd weet ik geen natuurlijke vijand van red bugs, wat dat betreft zijn AEFW een stuk eenvoudiger te bestrijden.

Overigens: ik heb een paar maanden geleden m'n belichtingsschema aangepast. Doel: ik wilde een iets langzamere 'zonsondergang' met wat meer fluorescentie. Het is erg mooi om te zien. het schema is nu:
[TABLE="class: cms_table_cms_table"]
<tbody>[TR]
[TD]channel[/TD]
[TD]1 blue[/TD]
[TD]2 white[/TD]
[TD]3 blue uv[/TD]
[TD]4 white red[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]8.00 0%[/TD]
[TD]9.00 0%[/TD]
[TD]9.00 0%[/TD]
[TD]8.00 0%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3[/TD]
[TD]9.00 70%[/TD]
[TD]10.00 70 %[/TD]
[TD]10.00 70 %[/TD]
[TD]10.00 70 %[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4[/TD]
[TD]16.00 90 %[/TD]
[TD]16.00 100%[/TD]
[TD]16.00 90%[/TD]
[TD]16.00 100%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5[/TD]
[TD]20.00 10 %[/TD]
[TD]20.00 13 %[/TD]
[TD]20.00 10 %[/TD]
[TD]20.00 13%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]6[/TD]
[TD]21.00 0%[/TD]
[TD]21.00 0%[/TD]
[TD]22.00%[/TD]
[TD]21.00 0%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[TD]0.00 0%[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

Zelf vind ik het zo nog mooier :)

Ondertussen nog twee nieuwkomers: twee prachtige Ricordea's van Aqua Compleet. D

e rest doet 't allemaal prima, ook de twee C. declivis hebben onderling nauwelijks nog strijd. Door de waterwaarden wat te fine-tunen heb ik nu nog minder algengroei dan eerst, ik voer tegenwoordig danook dagelijks nori-vellen bij aan de vissen. Erg leuk te zien dat het overgrote deel ervan eet. Niet alleen de dokters, maar ook de keizers, de vlinders en de anemoonvissen vallen er letterlijk op aan. De Anthiassen, de juffer (Chromis cyanea), de grondels (Nemateleotris magnifica en Gobiosoma oceanops), de vijlvis (Oxymonacanthus halli) en de twee Carmabivisjes (Liopropoma carmabi) hebben er geen interesse in. Voor hen is de hoeveelheid voedsel de laatste tijd ook vergroot. Naast circa 2 x dagelijks droogvoer is de hoeveelheid diepvriesvoer (ik voer zo'n 3-4 x per week diepvriesvoer naast wat ik dagelijks doe) ook vergroot tot totaal 6 blokjes per keer: 2 Dutch Mysis, 1 Lobstereggs, 3 Artemia. Gewicht vóór het ontdooien van het diepvriesvoer is 27 gram. Het gewicht na het spoelen en uitlekken heb ik nog niet gemeten.

Het wordt tijd voor wat foto's geloof ik... :)

Kristof,

Ik las elders dat je dit stuk niet meer hebt, maar toch... Zover ik weet werkt het ook tegen red bugs. Je moet het koraal wel uit het aquarium halen om het te behandelen. Als preventief middel na aanschaf van nieuwe stukken zou ik dit middel zeker overwegen. Voor wat betreft behandelen IN de bak is afspoelen met zoet water een prima optie, de vissen happen de diertjes die los komen uit het water. Uit m'n hoofd weet ik geen natuurlijke vijand van red bugs, wat dat betreft zijn AEFW een stuk eenvoudiger te bestrijden.

Overigens: ik heb een paar maanden geleden m'n belichtingsschema aangepast. Doel: ik wilde een iets langzamere 'zonsondergang' met wat meer fluorescentie. Het is erg mooi om te zien. het schema is nu:
[TABLE="class: cms_table_cms_table"]
<tbody>[TR]
[TD]channel
[/TD]
[TD]1 blue
[/TD]
[TD]2 white
[/TD]
[TD]3 blue uv
[/TD]
[TD]4 white red
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2
[/TD]
[TD]8.00 0%
[/TD]
[TD]9.00 0%
[/TD]
[TD]9.00 0%
[/TD]
[TD]8.00 0%
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3
[/TD]
[TD]9.00 70%
[/TD]
[TD]10.00 70 %
[/TD]
[TD]10.00 70 %
[/TD]
[TD]10.00 70 %
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4
[/TD]
[TD]16.00 90 %
[/TD]
[TD]16.00 100%
[/TD]
[TD]16.00 90%
[/TD]
[TD]16.00 100%
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]5
[/TD]
[TD]20.00 10 %
[/TD]
[TD]20.00 13 %
[/TD]
[TD]20.00 10 %
[/TD]
[TD]20.00 13%
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]6
[/TD]
[TD]21.00 0%
[/TD]
[TD]21.00 0%
[/TD]
[TD]22.00%
[/TD]
[TD]21.00 0%
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]7
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[TD]0.00 0%
[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

Zelf vind ik het zo nog mooier :)

Ondertussen nog twee nieuwkomers: twee prachtige Ricordea's van Aqua Compleet. D

e rest doet 't allemaal prima, ook de twee C. declivis hebben onderling nauwelijks nog strijd. Door de waterwaarden wat te fine-tunen heb ik nu nog minder algengroei dan eerst, ik voer tegenwoordig danook dagelijks nori-vellen bij aan de vissen. Erg leuk te zien dat het overgrote deel ervan eet. Niet alleen de dokters, maar ook de keizers, de vlinders en de anemoonvissen vallen er letterlijk op aan. De Anthiassen, de juffer (Chromis cyanea), de grondels (Nemateleotris magnifica en Gobiosoma oceanops), de vijlvis (Oxymonacanthus halli) en de twee Carmabivisjes (Liopropoma carmabi) hebben er geen interesse in. Voor hen is de hoeveelheid voedsel de laatste tijd ook vergroot. Naast circa 2 x dagelijks droogvoer is de hoeveelheid diepvriesvoer (ik voer zo'n 3-4 x per week diepvriesvoer naast wat ik dagelijks doe) ook vergroot tot totaal 6 blokjes per keer: 2 Dutch Mysis, 1 Lobstereggs, 3 Artemia. Gewicht vóór het ontdooien van het diepvriesvoer is 27 gram. Het gewicht na het spoelen en uitlekken heb ik nog niet gemeten.

Het wordt tijd voor wat foto's geloof ik... :)

Hoi Tanne,

Bedankt voor de info! Ik had dus 2 plagen in 1 klap, AEFW en red bugs.
Van de AEFW ben ik zo goed als zeker verlost, de red bugs daarvoor ga ik nu zsm actie ondernemen. :)

Helemaal mee eens. Altijd leuk om jouw bak tegen te komen. Ik vind hem heel geslaagd kwa opbouw en geweldig wat voor een vissen je er allemaal in hebt. En dat het ook nog allemaal goed gaat. Petje af hoor.

Grt Marco

Hoi tanne

je blijft de lat hoog houden , al zoveel jaar achtereen
Respekt voor je

groet Wijnand

Hoi Tanne,

Bedankt voor de info! Ik had dus 2 plagen in 1 klap, AEFW en red bugs.
Van de AEFW ben ik zo goed als zeker verlost, de red bugs daarvoor ga ik nu zsm actie ondernemen. :)
Graag gedaan Kristof. Hoe is het nu met je plaagdiertjes?

Helemaal mee eens. Altijd leuk om jouw bak tegen te komen. Ik vind hem heel geslaagd kwa opbouw en geweldig wat voor een vissen je er allemaal in hebt. En dat het ook nog allemaal goed gaat. Petje af hoor.

Grt Marco
Dank je Marco. Ik doe m'n best. Zoals ik al eerder schreef: ik krijg steeds meer plezier in de vissen. Jaren geleden lag m'n focus op de koralen en waren de vissen bijzaak, dat evenwicht is de afgelopen jaren wel een beetje verschoven... :)

Hoi tanne

je blijft de lat hoog houden , al zoveel jaar achtereen
Respekt voor je

groet Wijnand
Dank je Wijnand. Zeker van een ouwe rot een erg leuk compliment.

Vandaag een paar nieuwe foto's gemaakt met de iPhone. Een overzichtje van de voorkant, een van de zijkant, eentje van wat vissen tijdens voertijd en een onscherpe van de twee Chaetodon declivis.

Het blauw knalt er op de foto's wel heel erg uit, eerlijk is eerlijk: in het echt is het iets minder blauw maar ik ben desondanks tevreden :)

Bijlagen

• declivis_8.7.14.jpg
    declivis_8.7.14.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 182
  • overz160c.jpg
    overz160c.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 187
  • overz160a.jpg
    overz160a.jpg
    73,6 KB · Weergaven: 203
  • overz160b.jpg
    overz160b.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 182
wat een prachtige foto's …. mijn complimenten

Heb alweer spijt dat ik je op nummer 3 heb gezet , bij de verkiezing
Volgende keer zet ik je op 1
Ook prachtige gezonde vissen , een prachtig levend schilderij
Wat kan de natuur onder water toch mooi zijn

Groet Wijnand

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

wat een prachtige foto's …. mijn complimenten
Dank je Marc :)

Heb alweer spijt dat ik je op nummer 3 heb gezet , bij de verkiezing
Volgende keer zet ik je op 1
Ook prachtige gezonde vissen , een prachtig levend schilderij
Wat kan de natuur onder water toch mooi zijn

Groet Wijnand

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Bedankt voor de nominatie Wijnand. Er zijn zo veel schitterende bakken op dit forum, als ik zou stemmen zou ik 't ook erg moeilijk vinden om te kiezen, elke bak is mooi op z'n eigen manier:)

Vanmorgen even een kleine verversing en een 'orkaan' gedaan: ik heb tijdens het verversen met een sterke pomp detritus tussen en onder de stenen weggeblazen. Een deel van dat water (ik heb 130 liter ververst) is nu weg, de rest wordt door de schuimer en door filterwatten verwijderd. Ik gebruik normaal geen filterwatten, maar na een 'orkaan' pers ik al het water door goed uitgespoelde filterwatten, ik verwacht dat die binnen 24 uur geheel dichtgeslibd zijn.

Het gebruik van watten na de bodem omploegen is zeker een aanrader tanne.
Deze combinatie maakt het water de volgende dag kristal helder.

greetings, GlennF
Helemaal waar Glenn. Ik gebruik deze techniek nu zo'n 15 jaar en het bevalt prima. Inderdaad wordt het water kristalhelder op deze manier en vang je erg veel vuil weg. Tijdens het onderhoud heb ik meteen een paar stukken een beetje verplaatst om ze wat meer ruimte te geven. Verder heb ik de oortjes van Ricordeafarm nu ergens gelijmd, op het eerste gezicht minder zichtbaar, maar ik denk dat als ze eenmaal 'gesetteld' zijn, het erg mooi wordt.

Ik kwam ook nog een mooie kleine Tridacna squamosa tegen, die kon ik niet laten staan... Bruin met een mooie goudkleurige tekening met hier en daar een blauw stipje erin. Binnenkort weer wat foto's :)

Foto's van een week geleden zien er goed uit Tanne. Koralen vormen een kleurrijk dicht 'woud'. En dan te bedenken dat ik net ergens anders op het forum lees dat 'alle topbakken nog steeds op hqi draaien'.
Nou, de bak die het langs top is, die draait op led...en een heleboel kennis en ervaring natuurlijk, knap hoor!

Ind dit is het bewijs dat je een top bak kunt draaien op allen led ik heb hem afgelopen week in het echt mogen zien wat een pracht bak tanne

Zo... Even het stof afblazen. Ik ben ruim drie weken met vakantie geweest en gisteravond weer teruggekomen. Samen met m'n vriendin een geweldige reis gemaakt door de Filippijnen. Ik zal jullie niet met de boven-water foto's lastig vallen, maar hier een heel kleine selectie duik- en snorkelfoto's...

Bijlagen

• IMG_2101.jpg
    IMG_2101.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 69
  • IMG_2049.jpg
    IMG_2049.jpg
    66,1 KB · Weergaven: 67
  • IMG_1948.jpg
    IMG_1948.jpg
    17,7 KB · Weergaven: 76
  • IMG_1828.jpg
    IMG_1828.jpg
    53 KB · Weergaven: 77
  • IMG_1810.jpg
    IMG_1810.jpg
    81,1 KB · Weergaven: 73
En nog een paar... Speciaal voor Robert: ik vond het koraal dat jij ook hebt voor 't eerst in het wild.

Bijlagen

• IMG_2128.jpg
    IMG_2128.jpg
    44,2 KB · Weergaven: 72
  • IMG_2118.jpg
    IMG_2118.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 90
Een van de leuke dingen aan aquariumhouden is dat je zo veel nieuwe mensen leert kennen, zowel in binnen- als in buitenland. In 2008 was ik voor de eerste keer op bezoek bij Chingchai in Thailand, zie hier een kort verslagje: http://zeewaterforum.info/forums/sh...Tanne&p=498732&highlight=chingchai#post498732

Via e-mail en Facebook hebben Chingchai en ik geregeld contact. We waren 'in de buurt' en hebben dus een stop-over van een paar nachten in Bangkok gemaakt. Het hotel was slechts een paar kilometer bij Chingchai vandaan dus terwijl vriendin bij 't zwembad lag heb ik Chingchai een bliksembezoekje gebracht... :)

In 2008 was zijn aquarium al 'bizar', maar nu is het nog veel gekker. Voor freaks van zeldzame vissen is dit het paradijs. Een kleine greep uit wat ik er zag: Sacura sp., Amphiprion mccullochi, Zebrasoma gemmatum, Holanthias fuscipinnis, Chaetodon tinkeri, Acanthurus achilles en tot slot in z'n eigen aquariumpje: Paracentropyge boylei. Chingchai zelf is er heel nuchter en bescheiden over en vertelde me dat hij het met z'n nieuwe bedrijf (hij handelt in fruit en heeft een seafood-restaurant) zo druk bezig is dat hij de laatste tijd meestal slechts een keer per week de tijd heeft/neemt om even van al dit moois te gaan genieten...

Bijlagen

• IMG_6655.jpg
    IMG_6655.jpg
    84,8 KB · Weergaven: 179
  • IMG_2445.jpg
    IMG_2445.jpg
    71,1 KB · Weergaven: 163
  • IMG_2441.jpg
    IMG_2441.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 155
  • IMG_2440.jpg
    IMG_2440.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 142
  • IMG_2429.jpg
    IMG_2429.jpg
    96,3 KB · Weergaven: 149
Laatst bewerkt:
Lang weg gaan is altijd spannend, vooral als je een aquarium hebt... Via de webcam heb ik af en toe gekeken en ook via whatsapp hoorde ik dat alles goed ging. De bak staat er eigenlijk bij alsof ik niet weg ben geweest: team Aquacompleet + buurman heeft weer fantastisch werk geleverd.

Complimenten!!!

Gaaf Tanne!

Mooi contrast zo met de foto's. De Eviota bij de Harlekijntjes en de Walvishaai die amper helemaal op de foto past [emoji41]
Wat een prachtige bak heb je bezocht zeg!
Klinkt allemaal als een geslaagde vakantie en dan is het fijn dat bij thuis komst nog steeds je bak top draait!

Alleen wel jammer dat je de zon niet mee hebt genomen [emoji12]

Groetjes Youri

Hee tanne
Wat een prachtige reis heb je gemaakt

Back
Bovenaan