Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Eigenlijk te erg om grappen over te maken. Heb het koraal gezien en op de foto gezet. Maar met al mijn bewerkingen krijg ik het niet in de buurt van de foto op basis waarvan Tanne het koraal heeft gekocht.

Oke. Ik zou toch graag als ik al die bakken zo zie, ook wel al jullie bakken in het echt willen bewonderen. Maargoed, als je in de bijstand zit en je bent net een opleiding begonnen die flink in je portemonee hangt dan is benzine toch ook erg duur als je al die bakken langs wil gaan. Hopelijk gaat het er wel een keer van komen!!:)

Tanne, boekje ondertussen al uitgelezen tijdens de ritten woon/werkverkeer op de trein.
Toch wel wat nuttige info kunnen uithalen en het was leuk lezen.

Kevin

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dank je voor je reactie Youri! Ik hoop wat te kunnen regelen met Whitecorals, maar eerst zien, dan geloven...

Eigenlijk te erg om grappen over te maken. Heb het koraal gezien en op de foto gezet. Maar met al mijn bewerkingen krijg ik het niet in de buurt van de foto op basis waarvan Tanne het koraal heeft gekocht.
Arie is het met Google Picasa redelijk gelukt, maar zie onder voor iets anders interessants...

Dat moeten we vaker doen Tanne het was gezellig en dit is waar de hobby om draai.
Samen gezellig genieten en praten .
Leuk kennis gemaakt te hebben met Arjan . Wel jammer dat Tim niet mee kon komen.
Ik had graag ook zijn ongezouten mening aangehoord. Tenslotte leren we juist door te fouten in te zien en te verbeteren.
Nog bedankt voor de gesigneerd exemplaar van je boek. Ik was al van plan hem te gaan halen.
Ik ga hem zeker lezen. Iets wat ik niet vaak doe. Maar voor jou maak ik natuurlijk een uizondering:D

greetings, GlennF
Heel erg jammer dat Tim niet mee kon komen, maar inderdaad zijn dit soort gesprekjes en bezoekjes waar de hobby om draait. Leuk, gezellig, open en erg leerzaam. Dit soort tweerichtingsverkeer heeft voor mij erg veel waarde. Ik ben heel benieuwd wat jij van m'n boekje vindt!

Zie dat jij het fotograferen ook wel in de vingers hebt :cool:.

Die bak van glenn ziet er idd mooi uit.
Dank je Frank. Ik heb de foto's gewoon met m'n iPhone gemaakt, van Glenn's aquarium kun je geen slechte foto's maken ;)

He Tanne,

Wat een mooie foto's ben eigenlijk best wel nieuwsgierig hoe dit toch elke keer weer voor elkaar krijgt.
Ik vindt het ook interessant dat dat verschillende ervaring toch goed samen kunnen werken waar een hoop mensen wat van kunnen leren.

Gr. Karel.
Karel, dank je. Zoals ik schreef: de foto's heb ik met m'n iPhone gemaakt en ze zijn geheel onbewerkt. Door samen te werken en ideeën uit te wisselen wordt de hobby alleen maar verder geholpen.

Was een topdag Tanne, zoals altijd. Paar mooie bakken gezien, nieuwe mensen ontmoet (Glenn) en weer heerlijk gegeten. En last but not least:
Bekijk bijlage 380014
Mooie selfie Arjen ;) Ik vond 't ook een erg leuk dagje! Binnenkort weer en dan als het even kan ook met Tim :)

Oke. Ik zou toch graag als ik al die bakken zo zie, ook wel al jullie bakken in het echt willen bewonderen. Maargoed, als je in de bijstand zit en je bent net een opleiding begonnen die flink in je portemonee hangt dan is benzine toch ook erg duur als je al die bakken langs wil gaan. Hopelijk gaat het er wel een keer van komen!!:)
Bertuz, als je in de buurt bent, ben je natuurlijk welkom. Heel veel succes met studeren, te zijner tijd volgt de baan vanzelf en dan volgen de ritjes ook vanzelf. Ik weet het, makkelijk praten, maar ik hoop dat je tot die tijd ook van de foto's kunt genieten :)

Tanne, boekje ondertussen al uitgelezen tijdens de ritten woon/werkverkeer op de trein.
Toch wel wat nuttige info kunnen uithalen en het was leuk lezen.

Kevin
Bedankt voor het compliment Kevin. Fijn te horen dat je plezier hebt van m'n boekje, ik hoop dat je met de tips je aquarium nog beter kunt krijgen.

De laatste weken heb ik niet stil gezeten. Zo heb ik vorige week een lezing gegeven in de Rifwachter, Hilversum. Ik heb daar ook hun 'onderwaterdierentuin' bezocht en ik moet zeggen dat dat er erg leuk uit zag!

Afgelopen donderdag een lezing bij Reefshop Breda. Net als bij de Rifwachter was alles uitstekend verzorgd en waren de bezoekers en organisatoren erg geïnteresseerd. Erg leuk om lekker over de hobby te kunnen kletsen! Onderweg naar Breda heb ik nog een stop gemaakt bij Martin Kroon. Ik heb me tussen de minstens 100 (serieus!) honden door geworsteld om daar zijn pronkstuk te bekijken. De bak is werkelijk enorm en kan van drie kanten worden bekeken. De bak is mooi dicht gegroeid met verschillende kleinpoliepige koralen. Afgezien van het flowerkoraal staat er niks in waar slim gekozen koraalvlinders erg veel schade aan zouden aanrichten. Martin en ik hebben even bijgekletst over de hobby en ik heb hem op slechte ideeën gebracht, ik ben heel benieuwd hoe het uit gaat pakken ;) Hieronder een paar foto's van Martin's prachtige bak.
martinkroon1.jpg

martinkroon2.jpg

martinkroon3.jpg

Naar aanleiding van het gedoe met het 'oranje' hamerkoraal kreeg ik ook een berichtje van Claude Schuhmacher van Extreme Corals. Hij wil bewijzen dat hij wél een oranje hamerkoraal kan leveren. Op de foto staan, volgens Claude, een echt oranje hamerkoraal naast het koraal waarvan hij denkt dat ik het heb. Waarschijnlijk wordt het echt oranje hamerkoraal komende week naar Nederland gestuurd. Als ik het heb zal ik uiteraard een foto maken van het Extremecorals-koraal naast het Whitecorals-koraal. Hieronder de foto die ik van Claude kreeg. Ik ben heel benieuwd!

extreme_hamertjes_8.3.14.jpg

Ben benieuwd tanne.
Zit ik even lekker onderuit gezakt tv te kijken. Zie ik opeens tanne in een reclame. Top haha

Hoi Tanne, ik heb eindelijk de tijd genomen om door je boek te bladeren.
Ik moet zeggen, ik ben onder de indruk van de hoeveelheid informatie die je in dit boekje geperst heb.
Het boekje lijkt dun, waardoor je in de eerste instantie de indruk krijg dat daar niet veel in kan staan.
Maar schijn bedriegt ....
Het staat vol praktische en zeer bruikbare informatie. Zowel starter als gevorderder zullen wat aan je boekje hebben.
Zelfs voor de niet (aspirant) aquarium houder is het al de moeite waard om naar de mooie voorbeeld aquaria en illustraties te kijken.

Met dit boekje zal je heel wat nieuwe mensen een mogelijkheid geven de hobby te kunnen beleven met een goeie basis.

Tevens neem je de winkeliers veel werk uit handen door voor een klein bedrag alles netjes op een rijtje te zetten.

Top werk voor een mooie hobby...

greetings, GlennF

Dank je voor je reactie Youri! Ik hoop wat te kunnen regelen met Whitecorals, maar eerst zien, dan geloven...

Arie is het met Google Picasa redelijk gelukt, maar zie onder voor iets anders interessants...

Heel erg jammer dat Tim niet mee kon komen, maar inderdaad zijn dit soort gesprekjes en bezoekjes waar de hobby om draait. Leuk, gezellig, open en erg leerzaam. Dit soort tweerichtingsverkeer heeft voor mij erg veel waarde. Ik ben heel benieuwd wat jij van m'n boekje vindt!

Dank je Frank. Ik heb de foto's gewoon met m'n iPhone gemaakt, van Glenn's aquarium kun je geen slechte foto's maken ;)

Karel, dank je. Zoals ik schreef: de foto's heb ik met m'n iPhone gemaakt en ze zijn geheel onbewerkt. Door samen te werken en ideeën uit te wisselen wordt de hobby alleen maar verder geholpen.

Mooie selfie Arjen ;) Ik vond 't ook een erg leuk dagje! Binnenkort weer en dan als het even kan ook met Tim :)

Bertuz, als je in de buurt bent, ben je natuurlijk welkom. Heel veel succes met studeren, te zijner tijd volgt de baan vanzelf en dan volgen de ritjes ook vanzelf. Ik weet het, makkelijk praten, maar ik hoop dat je tot die tijd ook van de foto's kunt genieten :)

Bedankt voor het compliment Kevin. Fijn te horen dat je plezier hebt van m'n boekje, ik hoop dat je met de tips je aquarium nog beter kunt krijgen.

De laatste weken heb ik niet stil gezeten. Zo heb ik vorige week een lezing gegeven in de Rifwachter, Hilversum. Ik heb daar ook hun 'onderwaterdierentuin' bezocht en ik moet zeggen dat dat er erg leuk uit zag!

Afgelopen donderdag een lezing bij Reefshop Breda. Net als bij de Rifwachter was alles uitstekend verzorgd en waren de bezoekers en organisatoren erg geïnteresseerd. Erg leuk om lekker over de hobby te kunnen kletsen! Onderweg naar Breda heb ik nog een stop gemaakt bij Martin Kroon. Ik heb me tussen de minstens 100 (serieus!) honden door geworsteld om daar zijn pronkstuk te bekijken. De bak is werkelijk enorm en kan van drie kanten worden bekeken. De bak is mooi dicht gegroeid met verschillende kleinpoliepige koralen. Afgezien van het flowerkoraal staat er niks in waar slim gekozen koraalvlinders erg veel schade aan zouden aanrichten. Martin en ik hebben even bijgekletst over de hobby en ik heb hem op slechte ideeën gebracht, ik ben heel benieuwd hoe het uit gaat pakken ;) Hieronder een paar foto's van Martin's prachtige bak.
Bekijk bijlage 380726

Bekijk bijlage 380727

Bekijk bijlage 380725

Naar aanleiding van het gedoe met het 'oranje' hamerkoraal kreeg ik ook een berichtje van Claude Schuhmacher van Extreme Corals. Hij wil bewijzen dat hij wél een oranje hamerkoraal kan leveren. Op de foto staan, volgens Claude, een echt oranje hamerkoraal naast het koraal waarvan hij denkt dat ik het heb. Waarschijnlijk wordt het echt oranje hamerkoraal komende week naar Nederland gestuurd. Als ik het heb zal ik uiteraard een foto maken van het Extremecorals-koraal naast het Whitecorals-koraal. Hieronder de foto die ik van Claude kreeg. Ik ben heel benieuwd!

Bekijk bijlage 380728

Mooi! Ben heel benieuwd

Ben benieuwd tanne.
Zit ik even lekker onderuit gezakt tv te kijken. Zie ik opeens tanne in een reclame. Top haha
Haha, ik moet er ook telkens nog om lachen als ik mezelf zie... Het was echt superleuk om te doen!

Hoi Tanne, ik heb eindelijk de tijd genomen om door je boek te bladeren.
Ik moet zeggen, ik ben onder de indruk van de hoeveelheid informatie die je in dit boekje geperst heb.
Het boekje lijkt dun, waardoor je in de eerste instantie de indruk krijg dat daar niet veel in kan staan.
Maar schijn bedriegt ....
Het staat vol praktische en zeer bruikbare informatie. Zowel starter als gevorderder zullen wat aan je boekje hebben.
Zelfs voor de niet (aspirant) aquarium houder is het al de moeite waard om naar de mooie voorbeeld aquaria en illustraties te kijken.

Met dit boekje zal je heel wat nieuwe mensen een mogelijkheid geven de hobby te kunnen beleven met een goeie basis.

Tevens neem je de winkeliers veel werk uit handen door voor een klein bedrag alles netjes op een rijtje te zetten.

Top werk voor een mooie hobby...

greetings, GlennF
Glenn, dank je wel voor je complimenten. Inderdaad is het doel de mensen een goede basis te geven, van daar uit kan iedereen zelf experimenteren. Zonder basis kom je nergens.

Mooi! Ben heel benieuwd
Ik ook ;)

Voor vandaag twee overzichtjes: één van de grote bak en één van het nanobakje, op dit moment verlicht met een Illumagic Blaze armatuur.

Bijlagen

• IMG_5819.jpg
    IMG_5819.jpg
    45,4 KB · Weergaven: 143
  • overz157.jpg
    overz157.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 189
Het staat er allemaal goed bij tanne.

Wat doe jij verder nog aan toevoegingen?

groetjes
twan

Het staat er allemaal goed bij tanne.

Wat doe jij verder nog aan toevoegingen?

groetjes
twan
Dank je wel Twan. Dagelijks KH, calcium, magnesium en strontium via de ballingmethode. Daarnaast dagelijks 3 ml Grotech ABC. Dan in wissel:
- Sporenelementen van Fauna Marin
- Sporenelementen van ReefCorner
- Sporenelementen (B-Balance, Zeospur, Spongepower, Amino's, kaliumjodidefluoride) van KZ
- Waterverversing (daarbij wissel ik tussen Reef Crystals, Tropic Marin en natuurlijk zeewater

In principe een 4-wekelijkse cyclus dus. Daarnaast wekelijks 2 capsules Reef Vitality van Fauna Marin.

groeten
Tanne

Leuk dat twee toppers (Glenn en Tanne) elkaar ontmoet hebben. Ben erg benieuwd hoe jullie denken over elkaars methode(n) en in hoeverre deze nou eigenlijk verschilt of juist overeenkomt naar jullie mening.

Leuk dat twee toppers (Glenn en Tanne) elkaar ontmoet hebben. Ben erg benieuwd hoe jullie denken over elkaars methode(n) en in hoeverre deze nou eigenlijk verschilt of juist overeenkomt naar jullie mening.

Vooral respect voor elkaar, er zijn meerdere manieren en meerdere doelstellingen een ieder beleeft de hobby anders. Je kiest primair voor jezelf en niet omdat een ander dat zegt.
Ik denk dat zowel tanne al ik proberen een gezamenlijk doel te bereiken en dat is mensen op weg helpen te slagen deze mooie hobby .

greetings, GlennF

Hoi Tanne.

Merk je het als je een merk/soort sporenelementen weg laat.

Als je alleen die van reef corner zou gebruiken, zoals ik, zou ik dan wat missen in mijn bak.
Voor zover ik begrijp zou daar alles in moeten zitten, aangevuld met de power-shot.

gr
twan

Dank je wel Twan. Dagelijks KH, calcium, magnesium en strontium via de ballingmethode. Daarnaast dagelijks 3 ml Grotech ABC. Dan in wissel:
- Sporenelementen van Fauna Marin
- Sporenelementen van ReefCorner
- Sporenelementen (B-Balance, Zeospur, Spongepower, Amino's, kaliumjodidefluoride) van KZ
- Waterverversing (daarbij wissel ik tussen Reef Crystals, Tropic Marin en natuurlijk zeewater

In principe een 4-wekelijkse cyclus dus. Daarnaast wekelijks 2 capsules Reef Vitality van Fauna Marin.

groeten
Tanne

Hoi Tanne, als je B Balance toevoegt verminder je dan het toevoegen van Zeospur ook met 50%?

Mvg, Sander
Sander, mijn bak is denk ik iets te rijk voor het maximale effect van de Zeospur. Ik verminder die dosis dus niet.

Dank je, zie onder Glenn's reactie :)

Vooral respect voor elkaar, er zijn meerdere manieren en meerdere doelstellingen een ieder beleeft de hobby anders. Je kiest primair voor jezelf en niet omdat een ander dat zegt.
Ik denk dat zowel tanne al ik proberen een gezamenlijk doel te bereiken en dat is mensen op weg helpen te slagen deze mooie hobby .

greetings, GlennF
Dank je Glenn :)

Naast respect voor elkaar, denk ik dat de methodes verschillen in intentie. Ik denk dat 'mijn methode', voor zover ik een methode heb of verdedig, gebaseerd is op het totaal van het aquarium: opzet, onderhoud, chemie, beheersing van ongewenste organismen, inzet van natuurlijke vijanden et cetera. DSR kan m.i. zeker een deel van wat ik nu doe vervangen.

Hoi Tanne.

Merk je het als je een merk/soort sporenelementen weg laat.

Als je alleen die van reef corner zou gebruiken, zoals ik, zou ik dan wat missen in mijn bak.
Voor zover ik begrijp zou daar alles in moeten zitten, aangevuld met de power-shot.

gr
twan
Twan, ik denk niet dat je iets zou missen als je alleen met de elementen van RC zou werken. Mijn ervaring is echter dat mijn bak beter draait wanneer ik de verschillende elementen afwissel. Met powershot heb ik zelf nog geen ervaring, zou het best eens willen proberen om te zien of ik er nog meer uit kan persen ;)

Hey Tanne,

Ik heb in de loop der jaren je dagboek al enkele malen doorgelezen.
Maar nu ik zelf een groter aquarium start met afmetingen die in de verte vergelijkbaar zijn aan jou bak, ben ik enorm aan het zoeken naar informatie in de inmiddels 173 pagina's van je dagboek!

Ondanks je boek is het misschien handig en/of leuk om een terug te blikken op jou hardware, techniek, populatie, e.d.
Ik zoek me een slag in de rondte in je dagboek om te kijken hoe jij je sump, afvoer, opvoer, stroming en techniek hebt toegepast/weggewerkt!

Zolang Internet en/of dit forum niet een duidelijke inhoudsopgave voor dagboeken geeft, zoals in bijv. je boekje... zou het misschien nuttig zijn om eens te weten wat voor apparaten en technieken jou bak zo mooi laten blijven.

Natuurlijk vraag ik dit zeker ook omdat ik met mijn bak ook mooie resultaten wil behalen, en dan is een goed begin het halve werk. Ik wil je niet kopiëren, maar het wiel opnieuw uitvinden lijkt mij ook zonde :biggrin:

Groet, Jordy

Jordy,

Dank je voor het compliment dat je mijn bak min of meer na wil bouwen. Het gaat niet alleen om de techniek, maar ook om bepaalde inzichten. Ik heb geprobeerd dit alles zo kort en compact mogelijk samen te vatten en kwam uit op de tekst uit m'n boekje. De omschrijving qua techniek en de technische layout van mijn eigen bak zijn eigenlijk identiek aan die in m'n boekje. In het boekje staan geen merknamen van producten, maar die staan wel in m'n handtekening hier op het forum. Dat is dus wat ik heb gebruikt. Kopiëren van mijn werkwijze staat je geheel vrij :)

Voor wat betreft het wegwerken van de techniek: voor de stromingspompen en voor de terugvoer van de opvoerpomp staan koralen of stukken levend steen. Zo zie je ze niet vanaf de voorkant.

Een paar belangrijke 'mijlpalen' in mijn loopbaan als aquariaan:
Ik denk dat, afgezien van een slimme en efficiënte opzet van het geheel (ik ben ook door schade en schande wijs geworden de afgelopen ruim 20 jaar...) een aantal zaken een belangrijke bijdrage/verbetering hebben opgeleverd in mijn bak:
- inzet van de Bubble King: Toen ik deze in 2004 kocht, waren er eigenlijk geen goede alternatieven. Deze schuimer is zo veel krachtiger dan alles wat ik eerder had en vooral zó veel betrouwbaarder dat dit een belangrijke peiler is van mijn aquarium.
- inzet van biopellets: een erg eenvoudige manier (i.c.m. de krachtige schuimer en sterke opvoerpomp!) om gehaltes fosfaat en nitraat laag te houden.
- switch van HQI/T5 naar led: minder algengroei, veel meer groei bij de koralen, minder warmte inbreng in de bak.
- switch van kalkreactor naar Balling: de gehaltes Ca en KH (en ook Sr en Mg) blijven sindsdien veel stabieler en ik heb daardoor veel minder onderhoud en zorgen aan de bak.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, vragen staat vrij :) Ik ben benieuwd!!

Hey Tanne,
Ik ga je aquarium niet nabouwen hoor. Maar het is altijd slim om zoveel mogelijk proberen te leren van de mooie bakken, en kijken wat deze mede-aquarianen doen, zodat het wiel niet helemaal opnieuw uitgevonden hoeft te worden. Jou bak is daarbij één van de voorbeelden.
Je boekje heb ik al een aantal maal gelezen, maar er blijven altijd vragen. Ik had bij je lezing bij de rifwachter willen zijn, maar had toevallig al een workshop zeewater op dezelfde dag (of niet helemaal toevallig, maar dat is een ander verhaal).

Maar juist het wegwerken van techniek en de manier waarop de terugvoer werkt staat niet in je boek. Het "onzichtbare" maakt het voor mij juist zo interessant.
Ik heb ook juist een vraag gesteld in het techniek gedeelte van het forum, omdat ik een slimme, maar ook mooie manier wil gebruiken voor deze techniek.

Wat betreft jou "mijlpalen" is het (voor mij) ook wel een kwestie van goed sparen. Het zijn nogal uitgaven als je het in 1x moet aanschaffen. Wat betreft schuimer en verlichting zal ik een stapje kleiner moeten beginnen.
Balling en biopellets gaan bij mij wel vanaf het begin meewerken als ik over een paar weken echt ga opstarten met de nieuwe bak. Nu ben ik eerst lekker relaxt aan het knutselen. ;)
Balling gebruik ik overigens al in mijn nano en ik zie dat juist testen en juist doseren een grote invloed heeft!

Maargoed, ik zal de eerste tijd ook geen vergelijkbare vis en koraal populatie hebben, dus doorsparen voor "betere" en "betrouwbaardere" techniek is natuurlijk goed mogelijk.

Ik zou het leuk vinden om een keer bij je te kijken als dat mogelijk is. Ik heb familie in de buurt wonen :p

Mvg Jordy

Maar juist het wegwerken van techniek en de manier waarop de terugvoer werkt staat niet in je boek. Het "onzichtbare" maakt het voor mij juist zo interessant.
...
Wat betreft jou "mijlpalen" is het (voor mij) ook wel een kwestie van goed sparen. Het zijn nogal uitgaven als je het in 1x moet aanschaffen. Wat betreft schuimer en verlichting zal ik een stapje kleiner moeten beginnen.
...
Ik zou het leuk vinden om een keer bij je te kijken als dat mogelijk is. Ik heb familie in de buurt wonen :p
Jordy, gewoon een steen of een koraal ervoor en klaar ben je :) Wat de mijlpalen betreft: m'n dagboek bestaat al meer dan 10 jaar, en ik ben meer dan 't dubbele met de hobby bezig... Ik heb er ook hard voor gespaard, in de loop der jaren heb ik aardig wat verzameld ondertussen ;) Laat maar weten wanneer je deze kant op komt.

Nog een update: het oranje hamerkoraal komt waarschijnlijk woensdag. Maandag komt er iets anders leuks... :)

Ik zit alvast wachten op de foto's.
En ben erg benieuwd of deze wel sturen wat ze zeggen .

m.v.g henk

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit alvast wachten op de foto's.
En ben erg benieuwd of deze wel sturen wat ze zeggen .

m.v.g henk
Ik ben ook erg benieuwd... Eigenlijk zou het koraal maandag komen, maar op mijn verzoek is het verzet omdat woensdag me beter uit komt. Maandag komt er zeer waarschijnlijk iets anders leuks ;)

Ondertussen heb ik contact met whitecorals gehad. Het lijkt er op dat alles in orde gemaakt gaat worden met hen. Ik hoop echt dat ze dat doen, later dit jaar wil ik weer een roadtrip maken en ik vond zowel whitecorals als extremecorals beslist een bezoek waard.

Back
Bovenaan