Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

hoi dennis,
ze komen uit op de avond dat de ogen glimmen en de rose kleur van het lichaam grijs wordt.
Als het licht uit is dan komen ze binnen 20 minuten uit.
Dan is het zaak om ze eruit te zuigen. Eventueel je kan ook gaan scheppen met een fijnmazige net maar daar krijgen ze wel meer stress van.
Ze moeten in ieder geval gelijk brachio hebben, anders ligt alles in de ochtend dood op de bodem.

Update kweekkamer: 14-18 mei

Alleen tegenslag met de paardjes. Ze eten niet vermageren. Ik ben de hele dag alleen maar bezig geweest dooie paardjes te verwijderen ook de reidi's moesten eraan geloven:mad: .
ik was het op een gegeven moment zat, en kwakte alle beschikbare voer in de viskom, ook de oude en ouder dan 48 uur. Daarna ben ik gaan slapen. Volgende dag verwachte ik meer dooie en ben pas in de avond gaan kijken. Wat blijkt, die beesten zijn weer opgeknap. ik zit in dubio, ga ik ermee door of stop ik ermee, de tijd zal het leren.

14 mei
~17 dooie comessen uitgevist.
~40 dooie reidi

15 mei
op alle kweken een breed werkende anti bacteriël medicijn toegepast.
bellenstroom verhoogt, vanwege kluwen met drijvers.
~2 dooie comessen uitgevist.
~47 dooie reidi

16 mei
op alle kweken een breed werkende anti bacteriël medicijn toegepast (tweede dosering)
~1 dooie comessen uitgevist.
~25 dooie reidi

17 mei
~6 dooie reidi, voor zover ik vuchtig gekeken heb. (ik heb het ff gehad met de paardjes kweek)
er is nagenoeg op een enkel verdwaalde niks meer over van de comes kweek.

18 mei
enkel dooien tussen de planten en op de bodem, echter heb ik de tijd niet gehad om er wat aan te doen.

het geinstalleerde filter syteem werkt nu stabiel en ik heb geen water meer gewisseld sindsdien. Zelfs het hevelen heb ik tot een mininumum beperkt.

Ik heb tevens op de 17e nacht een afschuimer in de nemoi lave kweek geplaatst. Maar door een giga overschot aan voer is een deel van de nemo's vanmorgen dood op de bodem beland. Afschuimer had wel alle voer in de beker afgeschuimt.

Samenvatting: 14+18
comes 2L flessen ...tot heden 78 dood (+30) (dag 17-21),nagnoeg niks meer over, niet alles is genoteerd.
reidi 11L viskom .... tot heden 165 dood (+116) (dag 16-20)
comes-k2 2L fles... tot heden ..1 dood (+1) (dag 3-7)[/QUOTE]

Laatst bewerkt:
Glenn!

Niet de moed verliezen....je moet doorzetten!!
Je bent 1 van de pioniers op dit gebied ....

De sabea's die ik van je heb, zijn inmiddels ook hele mooie plaatjes aan het worden!

Keep it up!! :goed::goed::goed::goed:

Hey Glenn misschien ff pause;) Ik werd/word het ook goed zat...

12mei heb ik stiekum weer een nestje uitgevangen.

Gister middag om 13.00 niks aan de hand 17.00 op 6 na allemaal dood ik had er zeker 80 tot 100 terwijl ze om 13.00 nog vrolijk rondzwommen ik zag ze eten.

Heb elke dag 1,5 liter van de 3 ververst heb er op dit moment nog 2 waarvan ik er 1 nog wel zie gaan vanavond.
Heb ze verhuist naar een nog kleiner bakje volgepropt met brachionus al het water ververst etc etc

Het leek deze reis echt te gaan lukken tot dag 5 dan @#$$#$#@#.

Wil nu mijn brachionus kweek gaan uitbreiden naar 80L Als het dan niet meer lukt kap ik er echt mee.

Glenn, jonge haal een paar keer diep adem ga ff iets anders doen en dan weer vol er tegen aan!!

Succes!!!!!!!

hoi frank,

pas op met overvoeren! als er teveel voer aanwezig is dan gaat de kweek ook dood door ...zuurstof tekort...stress...vervuiling... joost mag het weten.

mijn ervaring is zorg dat er net zoveel brachio rondzwemt dat je en soort bewegende mist ziet het water. Ze moeten dit liefst binnen één middag op kunnen eten. Het is echt een balans ! Te weinig betekend ook dooien.
Om de juiste hoveelheid te bepalen kan je het beste tegen het licht door de bak kijken.

Als je op de eerste ochtend veel dooie ziet dan betekend dit te weinig brachio, of juist teveel en de boel is verstikt.

Veel dooie op dag 4-6 beteken meestal voer tekort. Op dag 4 moet je al voorzichting artemia geven. (niet veel, kijk wat ze op krijgen en langzaam opbouwen.)

gebruik jij die 9L bak ?
dag1- ik doe gewoon 3cm water en ~400 visjes en brachio erin.
dag4- vul 3cm ver water erbij=6cm
dag6= vul 3cm bij = 9cm
dag8= vul 3cm bij = 12cm (vand hier mag je pipetten, daarvoor laat de rommel maar gewoon staan)
dag10 +3cm =15cm
verversen is niet noodzakelijk ! echt niet ! ik doe makelijk 2 weken met hetzelfde water.
momenteel staat mijn kweek op 12 dagen oude water en sinds gisteren een afschuimertje.

Hey Glenn misschien ff pause;) Ik werd/word het ook goed zat...

12mei heb ik stiekum weer een nestje uitgevangen.

Gister middag om 13.00 niks aan de hand 17.00 op 6 na allemaal dood ik had er zeker 80 tot 100 terwijl ze om 13.00 nog vrolijk rondzwommen ik zag ze eten.

Heb elke dag 1,5 liter van de 3 ververst heb er op dit moment nog 2 waarvan ik er 1 nog wel zie gaan vanavond.
Heb ze verhuist naar een nog kleiner bakje volgepropt met brachionus al het water ververst etc etc

Het leek deze reis echt te gaan lukken tot dag 5 dan @#$$#$#@#.

Wil nu mijn brachionus kweek gaan uitbreiden naar 80L Als het dan niet meer lukt kap ik er echt mee.

Glenn, jonge haal een paar keer diep adem ga ff iets anders doen en dan weer vol er tegen aan!!

Succes!!!!!!!

Laatst bewerkt:
hoi marc,

Zelf voor mij is dit best ontwrichtend en tijdrovend geworden.
Als er niet een keer positief nieuws is wordt het lastig volhouden.
Elke keer als er een kweek misluk blijf je zelf ook niet koud onder.
Je kan niet zeggen dat ik geen geduld heb:)

Glenn!

Niet de moed verliezen....je moet doorzetten!!
Je bent 1 van de pioniers op dit gebied ....

De sabea's die ik van je heb, zijn inmiddels ook hele mooie plaatjes aan het worden!

Keep it up!! :goed::goed::goed::goed:

Hey Glenn,

Ben gister idd begonnen met naupli's miss te veel naupli's wie zal het zeggen

maar er zal toch wel eens ooit een dag komen dat ik ze groot krijg...:rolleyes:

Ik gebruikt het 60l bakje met een cm of 4/5 water.Heb vandaag de laatse 2 overgezet naar het 9lbakje met 3cm water 1tje haalt de nacht niet denk ik ligt continue op zijn zij en zwemt dan weer een stukje en gaat weer liggen.de andere zwemt druk door het bakje.

frank ,
ze kunnen met 100x makelijk 3 weken in de 9L bakje zoals ik aangeeft. water verversen doe je alleen als je zichtbaar de boel geel of troebel ziet worden. Ik heb succesvolle kweken die continu in geel of troebel water zwommen. waterwissel is vaak een ergere verstoring van de rust en de aanwezige voer hoeveelheid. zeker de eerst 10 dagen niks doen dan aleen voeren.

laatste aanpassingen bij omslag.

toen het fout ging heb ik het volgende gedaan.
1- ledlamp met top verlichting terug geplaats
2- Anti bateriël medicijn
3- bellenstroom verhoogd
4- alle voer erin gedumpt (wolk, ook oude naupli)
5- dag ervoor filter geinstalleerd en gestopt met waterwissels.
6- minder tijd en aandacht schenken aan de kweek
7- klein hoeveleheid brachio gevoerd
na deze aanpassingen ging het ineens weer goed

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 20 mei

vandaag voor het eerste sinds 5 dagen weer de dooie paardjes verwijderd.
na een aantal dagen schijnen ze volledig op te lossen.
Gevoerd met een mix van nieuwe en oude artemia, gewoon alles wat er beschikbaar is gooi ik erin. Tevens een kleine hoevellhedi brachio bijgegooid. Als er tijd over is verrijk ik de artemia anders niet.
het filter systeem doet perfect zijn werk, anders was alles nu al vervuild en dood. Vijf dagen gewoon niks gedaan dan alleen voeren.
paardjes lijken gezonder dan ooit en sommige exemplaren zijn best groot en vet. Ik heb ze niet eerder op dit formaat gehad met rode buiken.

Samenvatting: 19-20mei
reidi 11L viskom .... tot heden ~175 dood (~10) (dag 22)
comes-k2 2L fles... tot heden ..~21 dood (~20) (dag 9)

Laatst bewerkt:
foto update

foto's zeggen meer dan woorden.
Het woord is "voedsel bombardement".
Vergeet al het secuur scheiden van artemia maar, ik doe gewoon een mix van alle beschikbare artemia erin, dus ook grotere artemia van 1-2mm.
Dit gaat denk ik niet op voor de eerste week, want dan is hun spijsverterings kanaal nog niet goed ontwikkeld.

Bijlagen

• reidi27apr3w1.JPG
    reidi27apr3w1.JPG
    195,3 KB · Weergaven: 22
  • reidi27apr3w2.JPG
    reidi27apr3w2.JPG
    160,8 KB · Weergaven: 16
hoi ron,
ik ben zo reuze blij met het filtersyteem. ik was per dag 25 liter aan het verversen ! het water werd door het eten per minuut vuiler.
Nu heb ik al 5 dagen nagenoeg niet gehevel of ververst en het gaat prima. Bijkomstigheid is dat oude artemia ook automatisch uit het syteem verdwijnt en dooie paardjes na 2 dagen gewoon oplossen en verwijnen in het syteem zonder mijn tussenkomst. Het water ziet er nu op zicht perfect helder uit, dat hoefde ik zonder filter niet eens te proberen. Dan was het binnen enkele uren troebel.
Nog belangerijker ik ben niet teveel tijd meer me bezig. ik stond echt op het punt om het paardjes kweken op te geven.

mijn voornemen is hooguit eens per week een deel van het water te verversen.

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn,

Ik doe eigenlijk precies hetzelfde...maar misschien iets minder rigoureus (is dit goed geschreven??). Ik denk dat je de 1e 14 dagen wel moet verversen maar daarna is een afschuimer/filtersysteem prima..

Kun je iets meer vertellen over hoe je filtersysteem eruit ziet en wat het doet? Ik zie je eigengemaakte afschuimer, maar hoe creëer je schuim (is dat met een houtje??).

Ik ben tot nu toe ook erg tevreden over mijn afschuimer, het is alleen de vraag of dit ook zo blijft.

Suc6 Ron,

Trouwens ik heb nog een andere vraag aan je Glenn, ik zag een heel aantal posts geleden dat jij een aantal 'kwallen' had bij de je kweek. Wat heb je daarmee gedaan?

Ik had er ineens ook 1-tje en ik ben een te grote dierenliefhebber om hem gewoon eruit te gooien en heb hem dus laten zitten, maar ondertussen is ie ook vijf centimeter geworden en ik heb er eigenlijk geen idee van wat ik ermee moet en ook niet of hij mogelijk kwaad kan voor de paardjes, weet jij dat???

Groet Ron,

ik heb me voorgenomen om niet teveel werk ervan te maken. 2 weken terug ben alles in de perfectie gaan doen en dat is me niet echt bevallen. De hoeveelheid tijd dat ik ermee bezig was, was buiten proporties.

ik heb 2 versie afschuimers gemaakt.
beide gebruiken een lindenhoutje. Dit werk gewoon prima ! eens per maand of zelfs 2 maanden vervangen doet het voor mij.
1- de inboard afschuimer: een bronwater flesje die ik de bodem perforeerd en een gaasje overheen plakt. De waterhoogte wordt bepaald door de kweekbak. (verzwaard met een glasplaatjes geplakt met polymax)
2- de afschuimer met regelbare hoogte voor in de sump. Ook hier een bronwater flesje met een bruishoutje erin.
fles is gesloten. water kom binnen op 2/3 hoogte via 9mm slangetje vanaf de pomp. op de boden van de fles is een afvoergeplaats waarbij je met een pvc buisje de hoohte in de fles regeld.
beide afschuimbekers bestaan uit een omgekeerd AA flesje.
alles wordt gebruikt dus ook de schoefdoppen van de flesjes.
POLYMAX van BISON werk super !!!
gaatjes in plastic flessen maak je met een REGELBARE soldeerbout

Hoi Glenn,

Ik doe eigenlijk precies hetzelfde...maar misschien iets minder rigoureus =ok (is dit goed geschreven??). Ik denk dat je de 1e 14 dagen wel moet verversen maar daarna is een afschuimer/filtersysteem prima..

Kun je iets meer vertellen over hoe je filtersysteem eruit ziet en wat het doet? Ik zie je eigengemaakte afschuimer, maar hoe creëer je schuim (is dat met een houtje??).

Ik ben tot nu toe ook erg tevreden over mijn afschuimer, het is alleen de vraag of dit ook zo blijft.

Suc6 Ron,

Laatst bewerkt:
bedoel jij niet millimeter ?

Ze werden er steeds meer. Op een gegeven moment heb ik ze allemaal uitgevangen en apart gezet want ze eten veel van je naupli op. Trouwens kwallen netelen. Heb ze een tijdje in een vaas gehad op de salon tafel, echter door een tekort aan aandacht zijn ze langzaam verpieterd en bruin geworden. Heb er nog een aantal over en de bron ligt nog in een verlaten bak vol met poliepen die bij genoeg voeren tot ontwikkeling komen. Ze sluimeren blijkbaar bij weinig voer. Kwallen zijn alleen atractief als je ze kan houden in een kreiselsyteem anders zwemmen ze de hele tijd tegen de wanden of bodem aan.

Trouwens ik heb nog een andere vraag aan je Glenn, ik zag een heel aantal posts geleden dat jij een aantal 'kwallen' had bij de je kweek. Wat heb je daarmee gedaan?

Ik had er ineens ook 1-tje en ik ben een te grote dierenliefhebber om hem gewoon eruit te gooien en heb hem dus laten zitten, maar ondertussen is ie ook vijf centimeter geworden en ik heb er eigenlijk geen idee van wat ik ermee moet en ook niet of hij mogelijk kwaad kan voor de paardjes, weet jij dat???

Groet Ron,

Bijlagen

• kwal1.jpg
    kwal1.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 8
  • kwal2.jpg
    kwal2.jpg
    41,5 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan