Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

bedank theun,

Ze kunnen veel hebben! ik heb een tijd terug diverse pogingen ondernomen om artemia met vers water en vers fyto te kweken en dat lukte gewoon niet !
Met vervuild water gaat het juist prima. (let wel op, de hoofdverdienste komt door de ZON). Goed hé, die ZON.
Dezelfde ton met water heeft in mijn garage gestaan met een 11Watt Spaarlamp die 24/7 aanstond en dat ging niet.

Deze winter ga ik het proberen met een 55wat PL Lamp die ik 14 uur per dag gaan aanzetten. Dus een 1/4 watt per liter.

Geen beluchting, met beluchting gaat het juist niet goed. Beluchting gooit alles door elkaar. Mogelijk zorg beluchting er ook voor dat water teveel beweegt, waardoor het water juist teveel in temperatuur gaat variëren.
De artemia zoekt de waterlaag op die ze prettig vinden. Overdag is de bovenste laag warmer dan onderin. Onderin is de temperatuur dus vrij stabiel. Hoe meer water hoe stabieler de kweek.

in de 225L is de kweek prima ! ik heb een enting gedaan naar een 30L curver krat en dat is na enkel dagen dood, idem voor een 60L specie ton.
het water werd ook door de dag warmer, tot wel 28 graden !

Als je kweek helder wordt kan je overwegen om pokon te gebruiken, maar afvalwater uit de kweek is prima!

Update kweekkamer: 29 mei

Comes-W22, 26-29mei
Meerdere keren per dag voeren met uitsluitend verse naupli, hevelen en stofzuigen meerdere keren per dag. Water mag niet troebel worden en niet ruiken. Tot heden gemiddeld 1 liter per dag vervangen. Als water troebel wordt vervang ik 90-95%, anders bij hevelen steeds 10%.
eerste dagen brachio, en voorzichtig artemia daarna afbouwen brachio.
Stroming is wat hoger dan normaal gezet als experiment tegen drijvers.
25/5 (-1) Brachio+artemia.
26/5 Brachio+artemia, Antibacterie medicijn toegedient al prefentief maatregel.
27/5 (-1) 12:00u 50% ververst, 24:00u 90% ververst.
29/5 (-7) de 7 stuks waren mager! Veel magere, mogelijk door onrust van sterke stroming of door artemia die te oud werd (12u+)
29/5 16:00u alles overgezet naar een 11L viskom met redelijk sterke oppervlakte circulatie !
ik weet niet meer of ik op 27/28 brachio had gegeven (niet opgeschreven), op 29 in ieder geval niet. Ga vanaf heden weet kleine hoeveelheid brachio bijvoeren. Ik vind ze te mager en uitval te hoog. Geteld zijn ~149 stuks.

Reidi_W18/ Comes_W20
Ze zitten samen in één viskom en krijgen zoveel mogelijk voer naupli van alle formaten, vers en zeef3 artemia.
26/5 (-10), Antibacteriël medicijn.
27/5 (-14), Antibacteriël medicijn, 3 flessen afgekoppels uit systeem (-6L), 10 liter water uit systeem ververst = ~50%. zeef3 artemia gevoerd.
sterfte 26/27 is mogelijk door te oud water laatste water wissel was van 12 mei (dus ruim 2 weken). het kan ook door te oude artemia > 12u ! ik heb gelijk de voer aftap schema aangepast.
28/5 2x voeren zeef 3 artemia en verse naupli.
29/5 (-1) zeef3 artemia

huidige lopende kweken:
Reidi_W5,30jan = 2x
Reidi_W7,13feb = 1x
Reidi 11L noemen we voortaan Reidi_W18,28apr
Comes_K2 >>>>>>>>>>>>>> Comes_W20,12mei
Comes_K3 >>>>>>>>>>>>>> Comes_W22,25mei

Samenvatting: 26-29
Reidi_W18,28apr .... (T= -212) (-25) (dag 31)
Comes_W18,27apr ...(A= xx ) nog te tellen
Comes_W20,12mei... (A= ....8) (-..0) (dag 17)
Comes_W22,25mei .. (T= ...-8) (-..7) (dag .4)

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 30 mei

Comes_W22
kweek gaat niet goed, door de dag (-60) stuk eruit gehaald. Oorzaak ligt aan de dagen hiervoor. De dooie paardje zijn duidelijk de kleiner exemplaren. Die zijn de helf kleine dan de exemplaren die gezond lijken.
mogelijke reden:
1- teveel in 2L fles gezet (~150st) ?
2- artemia te oud, of dooie Artemia clusters ?
3- te vroeg gestopt met brachio ?
4- te harde bellen stroom ?
5- naupli niet verrijkt met selco ?

Per heden alle naupli verrijken en dagelijks brachio tot dag 14.

Reidi_W18
Kweek ziet er goed uit (-1) eruit. Gevoerd met naupli en zeef3 Artemia.
mag wel wat meer voer dan u het geval is. Vanaf morgen meer zeef3 artemia en verse naupli, beide verrijken.

Door de weinige zon van de afgelopen week is de artemia kweek niet meer optimaal groen. Tevens staat de zon wat hoger waardoor de ton nu in de schaduw staat van de pruimenboom. Heb vandaag gelijk wat takken gesnoeid zodat de zon wat langer op de ton staat.

Update kweekkamer: 31 mei - 5juni

het is alweer een tijdje geleden.
dus ff in het kort een update van de lopende kweken.

31/5
Comes_W22 (-27) , verrijkte Naupli & Brachio gevoerd
Reidi_W18, verrijkte Naupli, 22:00 200ml fyto in de kweek gezet.

1/6
Comes_W22 (-5) , verrijkte Naupli & Brachio gevoerd
Reidi_W18 (-3), verrijkte Naupli, Zeef2 artemia, fyto mogelijk niet goed bevallen.

2/6
Comes_W22 (-6) , verrijkte Naupli & Brachio gevoerd
Reidi_W18, verrijkte Naupli, Zeef2 artemia.

3/6
ledlamp deed het niet meer, in de avond hersteld.
Comes_W22 (-8) , verrijkte Naupli gevoerd
Reidi_W18 (-1) , verrijkte Naupli, Zeef2 artemia, kleine diepvries mysis en klein gehakte mysis.

4/6
Comes_W22 (-5) , verrijkte Naupli, zeef2 artemia, en klein diepvries mysis gevoerd.
Reidi_W18 (-1) , verrijkte Naupli, zeef2 artemia, kleine diepvries mysis.

5/6
nitriet gemeten en deze was >>> 33mg/l, veel hoger dan de test kan meten. Direct 80% van de water ververst, filter gereinigd en alle watten uit de binnenfilter gehaald. Alles afgekopppeld en nieuw opstelling gemaakt. met aleen 2 viskommen. Comes_W22 en en Reidi_W18 bij elkaar gezet in gereinigd viskom. Totaal 25L ververst inclusief de Sabea kweek (50% wissel).
Tot overmaat van ramp komen de beide artemia kweekjes vandaag niet voldoende uit. Er zijn van die dagen dan gebeurt dat gewoon dat ze niet uitkomen. Ik doe dan net iets anders of zo.
Gevolg is water is schoon bijna geen naupli aanwezig en ook geen nieuwe aanvoer, dus voer is aan de magerekant vandaag. Is ook te merken aan de comes paardjes want die willen in het voer zwemmen. Nu blijven ze vandag wat magertjes. Ik heb ook het idee dat naarmate de nitriet stijgt de paardjes hun eetlust verliezen. Dus is als ze stoppen met eten rigoreuze waterwissel en veel vers verrijkte voer.
Comes_W22 (-2) + Reidi_W18 (-1) , zeer matige volume verrijkte Naupli uit oude kweek, kleine diepvries mysis.

Samenvatting: 30mei - 6juni
Reidi_W18,28apr .... (T= -218) (-6) (dag 39)
Comes_W18,27apr ...(A= xx ) nog te tellen
Comes_W20,12mei... (A= ....8) (-..0) (dag 25)
Comes_W22,25mei .. (T= -121) (-113) (dag 12)

Laatst bewerkt:
afschuimer

Het artemia zeefje die ik op de afschuimer heb bevestigd om te voorkomen dat er artemia wordt afgeschuimd werkt niet erg handig. De zeef gaat langzaam dicht zitten en komt het uitwisselen van gereinigd en oud water niet ten goede. Deze moet uiterlijk ééns per week uitgespoeld worden. Mogelijk is het toch handig een minder fijne zeef toe te passen. Ga op zoek naar een groffere zeef.

recycle artemia naupli

Doordat ik een verversings systeem met afschuimer en koolfilter toepast. wordt het vuil en nog niet opgegeten artemia afgevoerd. Deze gingen in de afschuimer en in de filtermassa zitten en dus rotten, waardoor de nitriet omhoog ging. Heb in de avond van 6/6 een tuit geinstalleerd waardoor de afvalwater eerst door een 180mu artemia zeef gaat. Nu wordt de artemia opgevangen en weer verrijk en gebruik voor de sabea anemoon vissen. Dus twee vliegen in één klap.
Merk nu ook dat de andere (lege) viskom schoner worden en er dus geen oude artemia terugkomt uit de filter. Het water word nu ook een stuk helderder dan voorheen. logisch... geen stervende en rottende artemia in de filter meer.
ik heb echt geen spijt dat ik een filter en afschuimer heb geinstalleerd. Het scheelt mij 3 keer per dag water ruilen.
Nu hevel ik alleen het groffe vuil 2x per dag. dat is amper 0,5 liter water per dag tegen over 25L per dag.
Ik voer nu een mix van verrijkt naupli en klein dooie mysis en nog heb ik helder water.

Laatst bewerkt:
dank je..... dank je.... frank
Eigenlijk vind ik het geknutselen eromheen nog leuker dan de kweek zelf :).

ik denk al een stap verder.
wil een systeem gaan opzetten dat bestaat uit 4 reservoir delen.
1: fytokweek
2: brachionus/artemiakweek blijkbaar kunnen ze samen heb ze nu samen zwemmen in één kweek.(voor hoelang moet nog blijken)
3: kweekvat(en) voor de dieren, paardjes, nemo, poetsgarnaal. volume van dit vat is variabel afhankelijk van de kweekdieren.
4: reinigings/recycling vat. hier word het afval kweekwater biologisch behandeld. bioloog en afschuimer.

de reservoirs worden elk 50 liter dus totaal een kleine 150-200L syteem

Dit moet een loop worden dat gaat van 1 > 2 > 3 > 4 > 1
Eigenlijk is dit gewoon een biologish stabiel draaiende aquarium met 4 compartimenten.

Of dit haalbaar is moet nog blijken, het draait nu al op 3 delen.
2,3,4 staan al gekoppel met een aantal proefdieren, fyto doe ik handmatige 2x per dag ingooien.

nieuwe nestje Comes_W24

Comes_W24
8/6 5:30, een nestje comes paardjes uitgevangen en in een 1,8l fles gezet met gematig sterke bellenstroom. ~10 bellen op 15cm.
zeer rijk in brachio (bruin) gezet en ze hebben tot de namiddag van 9/6 erover gedaan om het enigzins op te eten. Bodem pas op 9/6 n.m. geheveld en nieuwe brachio bijgevoerd. Hele klein hoeveelheid verse (28-30u) onverrijkt naupli gevoerd. Na voeren naupli dudelijk meer afval op de bodem. Als je begint te voeren met naupli begint ook de schoonmaak race, 2-3 keer per dag hevelen en gedeeltje verversen. Als water troebel word moet je alles (90-100%) verversen. ander is in no time de boel weer troebel. Mogelijk is dat een bacterie ontwikkeling die op gang komt, dus moet je zoveel mogelijk oude water (bacterie) weggooien.
10/6 brachio en verrijkte naupli gevoerd (36-48u). Fles omgeruild en 2x bodem geheveld. Ze zien er erg goed uit en hebben allen rose buikjes en eten goed. Nog geen uitval gehad.

11/6 0:30 8x gezonde exemplaren in de middelste experimentele kweekvat gezet. We gaan kijken of de experiment met de 4 reservoir voeder/recycling systeem werkt.

ammoniak en Nitriet in de kweek

ik heb in de kweek regelmatige een nitriet van > 33mg/l gemeten zonder dat dit to schade lijdt bij de paardjes.
Wie weet waar de grens eigenlijk ligt waarbij er schade optreed?
idem geldt dat voor de ammoniak, deze heb ik nog niet eerder gemeten.

De stikstof kringloop ging toch als volg:
1- Door ontbindend afval onstaat amoniak
2- Amoniak wordt d.m.v. aerobe bacterie nitrosomas omgezet naar nitriet
3- Nitriet wordt d.m.v. aerobe bacterie nitrobacter omgezet naar Nitraat

in de kweek is alleen fase 1 en 2 van toepassing, want het water blijft niet lang genoeg in gebruik om fase3 door te gaan.

in een steriele omgeving zoals een kale kweekfles met vers water is er volgens mij amper een bacterie cultuur aanwezig.
Volgens mij zou je dan eigenlijk meer last moeten hebben van ammoniak dan van Nitriet, want er is amper een Nitrosomas cultuur aanwezing om door te ontwikkelen binnen 1-2 dagen, want dan is het kweek water al gedeeltelijk of geheel ververst.
Zou de weinige bacterien die zich hechten aan de wanden dan zoveel ammoniak omzetten naar nitriet ?

Ik kan me voorstellen dat in een gefilterd systeem (met filter massa) zowel nitrosomas en nitrobacter aanwezig zijn die dan hun werk gaan doen.

nestje poetsgarnalen

Net een nestje poetsgarnalen uitgevangen en in een mix van 3L water 1L fyto en 1L brachio gezet met een lamp erboven.

We gaan weer een poging wagen, het was een tijdje geleden dat ik een nestje had. Mijn beste poging was bijna 2 maanden meen ik te herinneren.
dit nestje ziet er gezond uit ze zijn volledig gegroei met de poten volledig uitstaand. Het vorige nestje was te klein geboren en hadden de poten niet uitstaan.

glenn het is je al vaker gevraagd. Maar slaap je nog wel?:) super dit alles te lezen. Top en ja ben er zelf ook vroeg bij maar heb zo'n kleine aap rond rennen die er lekker optijd bij is.

ha dennis,
ben erna wel gaan slapen hoor.
maar ik ik ben wat je noemt een nachtmens, ga niet eerder dan 2 uur naar mijn nest.

Net het paardjes kweekwater gemeten (laatste waterwissel is 7 dagen geleden), wel is dagelijks 1-2 liter vervangen d.m.v bodem hevelen.

Nitriettest:
De test sloeg al bij de 2e druppel helemaal rood uit wat staat voor >33mg/l nitriet. (totaal 7 druppels)
ik geloof er niks van, vertrouw de test niet ,want de paardjes doen het prima ! Het was toch de laatste test, ga maandag gelijk een nieuwe test halen.
ammoniak test: NUL

Glenn, als je ze groot krijgt kom ik er wel weer een paar halen ;) De Sabea's zijn waanzinnig en doen het fantastisch!:goed:

Back
Bovenaan