Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

tja...... na zoveel mislukkingen doe ik het nu safe! Dit is mijn manier en het is de zoveelste probeersel. Al het andere werkte niet. Ik probeer en zet mijn bevindingen hier. Als het niet lukt dat weet je zo moet je het niet doen hé :) .
Ron doet het anders en bij hem lukt het wel!
Zijn manier heb ik als eerste gedaan en dat werkte voor mij niet. Mischien kom ik later tot de conclusie dat het wel werkte en deed ik wat anders fout... wie weet.
Herpen Online zei:
Als ik tussendoor thuis zou zijn zou dat misschien wel gaan maar dat is helaas niet kan smorgens voor 5.45 en savonds na 17.00 uithevelen zit toch 11 uur tussen blijft een probleem.

@Ron ja ben er weer doorheen inmiddels al weer een nieuwe leg die ik voorbij laat gaan.

comes 12

Constatering:
ik heb nog afgezonderd in een 2L fles 2 comes paardjes die rond zwemmen in een mix van verse naupli en grote artemia (2-3mm). Sinds een week voer ik hem deze mix en ik merkte dat ze de volgende dag steeds op waren. Vandaag zag ik dat hij in ieder geval de grote artemia prefereerde boven de verse naupli.
Dus nu weet ik wat er fout ging bij de vorige kweek comes. ik probeerde ze te lang door te voeren met naupli. waarschijnlijk geldt dat dus ook voor de reidi's van 3 weken. Ik dacht dat ze pas artemia zouden eten bij 2-3cm. maar nu blijkt dat ze dat al doen bij 1.6-1,8 cm. Dus voortaan ga ik bij die format voorzichtig grote artemia voeren. Mijn 3 reidi's van 3 maanden breng ik groot met artemia en dat gaat tot nu toe prima.

Update kweekkamer: 7 mei, 8:00u

2 kweken artemia weggegooit omdat ze oude waren dan 48uur, eentje is amper uitgekomen.:mad:
kweek 5/5 23:30 bigint nu pas uit te komen.
kweek 6/5 9:30 nog niks te zien.

:) comes 2L, dag11 = niet veel feaces
:o Comes 3L, dag11 = niet veel feaces. 2x dooie: 1x op bodem, 1x drijver. De dooie waren duidelijk kleiner.
:) Reidi 11L , dag10 = niet veel feaces.

Vannacht een nestje Sabea uitgevangen ~400 stuks
Wat moet ik ermee? ze blijven bezig die rakkers. Ziet er goed uit want ze leven allemaal nog in de morgen. De eerst nacht is cruciaal! Was de voer of waterkaliteit niet goed dan zouden ze allemaal dood op de bodem liggen. Nu nog zorgen dat ik voor 10 dagen brachio blijf houden. Lastig want het weer zit niet me. ik had al mijn brachiokweken naar buiten verplaatst. Maar weinig zon betekend weinig fyto dus weinig brachio.

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 7 mei

vandaag loop alles kl*te,
artemia komt niet uit, al de 2e dag op rij.
mogelijke oorzaak beluchting kweken stond te laag??? dit vertraag de uitkomst.
alles in een fles gezet en zwaar belucht, toen kwam er wat meer uit zit veel (50%) oude artemia tussen. aan het onlasting te zien verteren ze het wel. Dit gaat gevolgen hebben. Paardje zijn door de dag mager.pas aan de eind van de avond als wanhoops daad alle oude artemia gevoerd met veel doppen. ze pikken het wel en maken alles op.

Alle drijvers van alle kweken in één fles verzameld met extra zware bellenstroom. Baat het niet dan schaad het ook niet.
:mad: 2L kweek, te weinige en verkeeerd voer !
:mad: 3L kweek ,idem als kweek2, teveel drijvers ~10-15 verwijderd, 2x dooie
:mad: 11L viskom, idem, 20-30 drijvers verwijderd. 17x dood (na verwijdering)

Samenvatting:
comes 2L vaas ..... tot heden 10 dood (+0)
comes 3L cilinder .. tot heden 17 dood (+2)
reidi 11L viskom .... tot heden 48 dood (+17)

Update kweekkamer: 8 mei

Update kweekkamer: 8 mei, 8:00u

na de fiasco van gisteren en eergisteren, blijkt dat de beluchting dus te laag stond van de artemia kweken, daardoor kwam er maar een zeer klein procentage uit. en veel te laat ! alle restanten zijn in een 2L fles gekwakt en zwaar belucht. nu heb ik massa's artemia (ook oude dus).
ik heb wel steeds nieuwe gezet op de vaste tijden. dus die heb ik als extra nogeens erbij.
de vissen en sabea's zullen smullen vandaag , want normaal krijgen zijn uitsluitend diepvries en droogvoer.

:) comes 2L, dag12 = veel verteerd feaces
:o Comes 3L, dag12 = veel verteerd feaces
:) Reidi 11L , dag11 = veel verteerd feaces
aangezien ik oude naupli voerde was ik ban dat hun stofwissel eraan zou gaan. Naa het schijn zijn ze na 10 dagen goed genoeg ontwikeld om dit an te kunnen. maar denk niet dat dit op lange termijn bevoordelijk zal zijn. Daarnaast voer ik nog steeds brachio bij.

ik ben ben benieuwd voor de gevolgen van deze laatste 2 dagen, want ik had de plan om geen oude naupli te voeren deze keer en het ging tot heden prima.
De uitval viel tot heden reuze mee. Veel drivers in kweek2 en kweek3.
alle drijvers worden voortaan zonder pardon uit de kweken verwijderd en in een apparte fles met meer beluchting/circulalatie gezet. (uitzondering op de regel). doordat ik de drijvers nu per direct afgezonderd heb heb ik dus alle zwakke exemplaren in één gezet. daardoor had ik gisteren dus veel dooie reidi's. Die kunnen in de staat waarin ze verkeerden absoluut niet tegen de zware stroming. Eigenlijk heb ik de uitval van de komend 3-4 dagen in één keer geforceerd door alle zwakken dus te elimineren. (uit hun leiden verlost)

Samenvatting:
comes 3L cilinder .. tot heden 17 dood (+0)
reidi 11L viskom .... tot heden 48 dood (+0)

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 9 mei

8:00
Nog veel naupli van vorige dag aanwezig toch het beschikbare naupli bijgevoerd. omstreek 14:00 was alles op, ook het bijgevoerde.
vandaag continu enorm veel voer gegeven bestaande uit ee mix van oud en nieuuw.

Enkele drijver uit de 3L en 11L kweek in de speciale drijvers fles gezet. Deze lijk of te herstellen of spontaan te overlijden. Vandaag 5x dooie uit de drijvers fles gevist.
:) comes 2L, dag12, vaas gaat prima, paardjes gaan volgens mij al kleine artemia accepteren, iets wat ik morgen ga proberen.
:mad: comes 2L, dag12, cylinder opgeheven omdat deze teveel drivers en zinker creërt. Z etenook slecht.
Alle paardjes naar de drijversfles en de gezonde naar kweek1 de 2L vaas.
:) reidi 11L viskom, dag11, gaat prima, alleen regelmatig drijvers eruit gevist. eten echt alles wat je geeft binnen een mum van tijd op.
:confused: mix 2L fles met drijvers, gaat naar verhouding goed

Samenvatting:
comes 3L cilinder .. tot heden 17 dood (+0) opgeheven

drijvers 2L fles ...... tot heden .5 dood (+5)

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn,

Ik heb eens terug gelezen in jouw postings en vond in april :

resultaat:
kweek1: slecht ! resultaat na 7 dagen , 11 over
kweek2: beste resultaat na 16 dagen , 34 over
kweek3: zeer slecht! na 8 dagen 2 over, meeste dood tussen dag5-dag7
kweek4: redelijk goed. na 13 dagen 27 over.
kweek5: goed resultaat. na 16 dagen, 32 over

Als je nu kijkt naar je laatste post in vergelijking met bovenstaand citaat van april, dan kun je daar nu al conclusies aan verbinden denk ik.....

Groet Ron,

hoi ron,
je bent me voor met de analyze, maar inderdaad kan ik nu een conclusie eraan verbinden. HOERA.....IK BEN OP HET GOEDE SPOOR !!!
Altans één stap verder en met een een redelijk grote procentage overlevenden.
ik heb ook een goed gevoel over de huidige kweken.

Soms is het goed om eigenwijs te zijn en een beetje door te draven om resultaat te krijgen.

Ron, als ik de comes groot krijg krijg je er een aantal van mij. Jij heb mij in het begin in ieder geval op spoor gezet met de kweken. Je handleidingen leggen de basis voor de kweek, de rest moet de (hobby)kweker met zijn eigen kwaliteiten zien meester te maken. ( je moet er wel ff voor langs komen)

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 10 mei

naupli ruim aanwezig 3 kweken per 24uur, ik hou zelf over. Voer kwek is weer onder controlle.

Enkele comes drijvers drijven niet meer, deze teruggezet naar kweek1 (2L vaas)
enkel drijvers uit kweek3 (11L viskom) naar de drijvers vaas gezet (kweek4) en anders om.

:) comes 2L, dag13, geen bijzonderheden
:) reidi 11L viskom, dag12, geen bijzonderheden, wat drijvers verwijderd.
:confused: mix 2L fles met drijvers, gaat naar verhouding goed sommige herstellen die gaan dan terug naar de originele kweek. 2 dooie vandaag.

Samenvatting:
comes 3L cilinder .. tot heden 17 dood (+0) opgeheven

drijvers 2L fles ...... tot heden .7 dood (+2)

Update kweekkamer: 11 mei

8:00
vanmorgen alles had nog vollop voer door de nacht.
ze moeten nog gaan beginnen dit op te maken.
:mad: comes 2L vaas, dag 14, 90% bovenin aanelkaar geknopt, mogelijk door het terug zetten van de ex-drijvers, deze zijn weer gaan drijven en trekken anderen met zich mee, mogelijk ook teveel in één vaas. Alle drijvers verwijderd en in de drijvers fles gezet.
:) reidi 11L viskom, dag13, ziet er goed uit enkele drijvers verwijderd.
:o kweek 4 2L drijvers fles, 10 dooie verwijderd zinkers en zwevers (2 comes & 8 reidi's).

18:00u 5 dooie uit de drijver fles.
de comes paardjes willen sinds vanmorgen niet echt meer eten. (Mogelijk brachio tekort?) er is ook nagenoeg geen ontlasting terwijl ze stikken in het voer. Een deel gezonde die happen overgezet naar een 2L fles.
ik ga strak een 100% wissel doen met zo vers mogelijk naupli.

Laatst bewerkt:
GlennF zei:
hoi ron,
Ron, als ik de comes groot krijg krijg je er een aantal van mij. Jij heb mij in het begin in ieder geval op spoor gezet met de kweken. Je handleidingen leggen de basis voor de kweek, de rest moet de (hobby)kweker met zijn eigen kwaliteiten zien meester te maken. ( je moet er wel ff voor langs komen)
Hoi Glenn, top!! maak ik graag gebruik van over een tijdje...:goed: ;) :) maar ik zou het vooral leuk vinden als het ook allemaal goed gaat lukken bij jou.

Ik ga nou eerst proberen een grotere bak op te zetten (250L percula 90) maar hier moet ik nog wat werk voor verrichten (overloop erin lijmen, afschuimer maken, verlichting regelen).

Heb jij ook al hangplekjes gemaakt? Nu ze ongeveer 14 dagen zijn kunnen ze ook gaan hangen en verkomen zo dat ze boven gaan drijven.

Update kweekkamer: 11 mei 22:00

hoi ron, er zijn wat hangplekken gemaakt voor de comessen. idem voor de reidi's. de comessen hangen er al vol in. de reidi's doen er nog niks mee.

overtollige artemia uit kweken gestofzuigd. teveel artemia die niet gegeten werd creërde stress op de paardjes en vervuilde het water heel erg.

:mad: kweek1 2L , na vermindering aantal en waterwissel is er weer rust in de vaas. de bellenstroom iets omhoog gezet. 1 zinker en 1 zwever verwijderd
:) kweek3 11L viskom, eten prima en vervuilen daardoor het water heel erg. 1 dooie zinker verwijderd.
:o kweek 4 2L drijvers fles, 2 dooie verwijderd zinkers en zwevers

Samenvatting:
comes 2L vaas ..... tot heden 12 dood (+2)
comes 3L cilinder .. tot heden 17 dood (+0)
opgeheven
reidi 11L viskom .... tot heden 49 dood (+1)
drijvers 2L fles ...... tot heden 19 dood (+12)

Laatst bewerkt:
het gaat niet goed met de comes. precies op 14 dagen kappen ze ermee.
eten niet en vermageren en strerven achter elkaar. Wat is de reden? mag joost weten. ik denk dat ik dit probleem tegen ga komen bij de reidi's op week 3 (rond 21-24 dagen. heeft mogelijk met voer te maken. naupli te klein aan het worden. en moeten groter voer ???

Update kweekkamer: 12 en 13 mei

Comes paardje gaan bij bosjes dood. Eten niet vermageren en de kop bleekt. Ik ben de hele dag alleen maar bezig geweest dooie comessen te verwijderen:mad: .
Reidi's doen het nog goed, uitval valt binnen de marge. Het moet niet gekker worden.
12 mei
~40 dooie comessen uitgevist.
~6 dooie reidi

13 mei
~25 dooie comessen.
~6 dooie reidi

Vandaag ben ik begonnen met het voeren van één week oude artemia omdat sommige reidi's al 15-16 mm zijn. ik zie ze niet eten maar zie ze wel opraken, dus worden ze gegeten. Mogelijk had ik met de comes eerder moeten beginnen met het voeren van grotere artemia's.
ik kan de verband leggen met het formaat en het doodgaan
zoewel de reidi als de comessen gingen allemaal op dit formaat dood. Dit MOET an het voer liggen!

Aangezien de comessen veel van dood gaan maak ik geen onderscheid in de flessen. Er staat voortaan alleen comes en reidi 11L

Op 12 mei is er een nestje comessen uitgevangen van ~50 stuks. ik had me helaas verslapen dus de helft van de nest gemist. Deze noemen we comes-k2
Een deel is in in een 2L fles gegaan en een klein deel is bij de 3 grote reidi's gegaan in de 35L bak met een eigen afshuimer.
-De comes in de 2L fles heeft in de eerste instantie alleen artemia gehad. later heb ik wat brachio bijgegeven voor de zekerheid. Rond dag 8-10 ga ik proberen 1 week oude artemia te geven.
-De 35L bak krijg dagelijk meerdere malen per dag verse naupli, grote artemia in verschillende maten. Door verschillend te voeren hoop ik de periode van overgang zo soepel mogelijk op te vangen.

Samenvatting: 12+13
comes 2L flessen ...tot heden 48 dood (+0) (dag 16)
reidi 11L viskom .... tot heden 49 dood (+1) (dag 15)
comes-k2 2L fles... tot heden ..1 dood (+1) (dag .2)

Laatst bewerkt:
filtersysteem in de kweek

ik werd helemaal gek van het water wisselen, deed wel 3 keer per dag een deel van het water wisselen. ik verbruikte wel 20L vers water per dag, gestoord gewoon. Deed ik dat niet dan wat de kweek binnen een mum van tijd troebel door het vele schijten van de paardjes. Bij troebel water zie je ook dat er relatief meer paardjes gaan drijven.

Ik heb ik maar in de namiddag van de 12e een filter syteem geinstalleerd. Toen gingen al aardig wat comessen de pijp uit. ik vond ze eigenlijk al slechter eten vanaf dag 10-15.

filtersysteem bestaat uit een water circulatie naar de 5 kweekjes en een bak waarin de pomp,afschuimer,en filtermassa zit.
eigenlijk hebben de kweekflessen een sump gekregen.
ik filter over watten en kool en de afschuimer doet de rest verwijderen.
sind de filter werk is duidelijk merkbaar dat het waterkwaliteeit beter is geworden. Alleen tijdens en na het voeren word het weer troebel, maar trekt langzaam weer weg. De afschuimer doet echt wel zijn werk !
dit scheelt mij enorm veel zout en tijd !
Als ik nog ergens tijd vind zal ik de filtersyteem uitwerken en foto's plaatsen.
kan je wel vertellen dat de DIY afschuimer ongeveer 1,20 euro aan materialen heeft gekost:)
13 mei heb ik de kweekjes voorzien van nep plantjes

Laatst bewerkt:
Re: Update kweekkamer: 12 en 13 mei

Glenm, Vindt je het gek dat je je wel eens verslaapt! Jij bent bijna 24 uurs verpleger in deze kweek.
Kom je nog wel eens bij je vrouw in de buurt:p of helpt ze jou met deze ongelooflijke liefde voor de hobby.
Mooi om af en toe eens te lezen hoe het je vergaat.
GlennF zei:
Comes paardje gaan bij bosjes dood. Eten niet vermageren en de kop bleekt. Ik ben de hele dag alleen maar bezig geweest dooie comessen te verwijderen:mad: .
Reidi's doen het nog goed, uitval valt binnen de marge. Het moet niet gekker worden.
12 mei
~40 dooie comessen uitgevist.
~6 dooie reidi

13 mei
~25 dooie comessen.
~6 dooie reidi

Vandaag ben ik begonnen met het voeren van één week oude artemia omdat sommige reidi's al 15-16 mm zijn. ik zie ze niet eten maar zie ze wel opraken, dus worden ze gegeten. Mogelijk had ik met de comes eerder moeten beginnen met het voeren van grotere artemia's.
ik kan de verband leggen met het formaat en het doodgaan
zoewel de reidi als de comessen gingen allemaal op dit formaat dood. Dit MOET an het voer liggen!

Aangezien de comessen veel van dood gaan maak ik geen onderscheid in de flessen. Er staat voortaan alleen comes en reidi 11L

Op 12 mei is er een nestje comessen uitgevangen van ~50 stuks. ik had me helaas verslapen dus de helft van de nest gemist. Deze noemen we comes-k2
Een deel is in in een 2L fles gegaan en een klein deel is bij de 3 grote reidi's gegaan in de 35L bak met een eigen afshuimer.
-De comes in de 2L fles heeft in de eerste instantie alleen artemia gehad. later heb ik wat brachio bijgegeven voor de zekerheid. Rond dag 8-10 ga ik proberen 1 week oude artemia te geven.
-De 35L bak krijg dagelijk meerdere malen per dag verse naupli, grote artemia in verschillende maten. Door verschillend te voeren hoop ik de periode van overgang zo soepel mogelijk op te vangen.

Samenvatting: 12+13
comes 2L flessen ...tot heden 48 dood (+0) (dag 16)
reidi 11L viskom .... tot heden 49 dood (+1) (dag 15)
comes-k2 2L fles... tot heden ..1 dood (+1) (dag .2)

hoi dennis,

ze klaagt nog niet, dus zit ik nog goed:).

tja... als ik ergens aan begint wil ik het ook afmaken... ik geef me niet gauw gewonnen.

Maar ik doe blijkbaar toch wat verkeerd:mad: .

één positief nieuws, de reidi's doen het goed vanmorgen. NUL uitval in de 11L kweek vanmorgen en het filtersysteem doe het perfect. Ik heb sinds gisteren geen water meer gewisseld. Hooguit wat afval geheveld, maar zelfs dat is stukken minder geworden.

Van de 400 uitgevangen sabea's (6mei) zijn er ~200 over die buiten de eerste gevaren zone zijn. Nu flink voeren en water kwaliteit bewaken dat deze niet te geel of troebel gaat worden. dan kan er niks meer mis gaan.

Vandaag weer een nestje geconstateerd in mijn rifbak. Verwachte uitkomst zal zijn 20 mei.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook een nestje gevonden van mijn eenbands anemoon visjes,

Tijdens het plaatsen van mijn rifkeramiek.
Misschien iets voor jou wat moet ik er mee doen anders lekker voer voor de vissen.
GlennF zei:
hoi dennis,

ze klaagt nog niet, dus zit ik nog goed:).

tja... als ik ergens aan begint wil ik het ook afmaken... ik geef me niet gauw gewonnen.

Maar ik doe blijkbaar toch wat verkeerd:mad: .

één positief nieuws, de reidi's doen het goed vanmorgen. NUL uitval in de 11L kweek vanmorgen en het filtersysteem doe het perfect. Ik heb sinds gisteren geen water meer gewisseld. Hooguit wat afval geheveld, maar zelfs dat is stukken minder geworden.

Van de 400 uitgevangen sabea's (6mei) zijn er ~200 over die buiten de eerste gevaren zone zijn. Nu flink voeren en water kwaliteit bewaken dat deze niet te geel of troebel gaat worden. dan kan er niks meer mis gaan.

Vandaag weer een nestje geconstateerd in mijn rifbak. Verwachte uitkomst zal zijn 20 mei.

Back
Bovenaan