Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Update kweekkamer: 3 mei, 21:30

De gevaarlijke momenten begint nu, alle zwakke en magere exemplaren zullen vanaf heden gaan afvallen.

Comes 2L, dag7
nog naupli aanwezig. 80% Rode buikjes. lichte waas Hevelen. 2x dooie op bodem, Ruim verrijkt naupli erbij.
Comes 3L, dag7
nog naupli aanwezig. Hangen/clusteren teveel onder de oppervlakte. 20% Rode buikjes. 10-20% ongezond mager, en potentiële drijvers. Hevelen. Ruim verrijkt naupli erbij

Reidi 11L, dag6
geen naupli aanwezig. 50% Rode buikjes. Een kleine 5% gaat hangen aan de oppervlakte. Hevelen. Ruim verrijkt naupli. 4x dooie op bodem.

Update kweekkamer: 4 mei, 00:00u

Doorlopend gevoerd naupli en geheveld/aangevuld met vers water. Gevoerd uit naupli kweken met verwachte uitkomst 0:00u en 7:00u. Er zit dus ook naupli tussen die ouder zijn dan 12 uur. het procentage oude naupli stijgt per uur. Blijkbaar niet mogelijk alles uit te vangen. Voortaan word naupli kweek 12 uur na verwachte uitkomst niet meer voor de paardjes gebruikt.

Twee dagen aan het tobben met voer schema, omdat de verwachte uitkomst uit bleef en mogelijk slechte naupli opleverde. Dit gaat gevolgen hebben voor de komend dagen! Ik verwacht veel uitval te gaan zien. Ik had niet moeten tobben met de niet uitgekomen naupli. Maar gewoon nieuwe moeten maken en de verlate moeten gebruiken voor iets anders. Dan had ik maar één dag slecht voer voor de paardjes i.p.v twee dagen slecht voer.

0:00u
2x nieuwe kweken artemia klaargezet:
- kweek1, 1 lepel met 350cc leidingwater + zout (33gr/l)
- kweek2, 1 lepel met 750cc leidingwater + zout (33gr/l)

Comes 2L, dag8
Nog naupli aanwezig. 20% Rode buikjes. licht troebel. Hevelen 20%. Ruim verrijkt naupli erbij. Feaces goed verteerd.
Comes 3L, dag8
nog naupli aanwezig. Hangen/clusteren teveel onder de oppervlakte. 5% Rode buikjes. 10-20% ongezond mager, en potentiële drijvers. Hevelen 25%. Ruim verrijkt naupli erbij. Feaces goed verteerd.

Reidi 11L, dag7
Geen naupli aanwezig. 80% Rode buikjes. Een kleine 5% gaat hangen aan de oppervlakte. Hevelen 20%. Ruim verrijkt naupli. Feaces slecht verteerd.
veel clusters met half dooie naupli. mogelijk word naupli levend uitgepoept. ze eten ook veel te hard en schijten veel te snel.

Samenvatting:
comes 2L vaas ..... tot heden ..7 dood (+4)
comes 3L cilinder .. tot heden ..4 dood (+2)
reidi 11L viskom .... tot heden 23 dood (+6)

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 4 mei, 8:00u

Artemia onderzocht:
- Kweek van 2/5 14:00 is goed bevonden om te voeren (5% oud). Deze volledig aan de 11L viskom gevoerd.
- Kweek 2/5 7:00 bevat 20% oude naupli deze gaan naar de volgroeide anemoon visjes.

Comes 2L, dag8
Zien er gezonder uit. ~5x erg mager. Nog naupli aanwezig. 80% Rode buikjes. Licht troebel. Stofzuigen 20%. Feaces matig, wel goed verteerd.
Comes 3L, dag8
Zien er gezonder uit en zwemmen in alle lagen. Nog naupli aanwezig. ~10 hangt aan oppervlakte of is ongezonf mager. 50% Rode buikjes. Stofzuigen 40%. Feaces matig, wel goed verteerd. 5x dooie op de bodem.

Reidi 11L, dag7
Geen naupli aanwezig. 80% Rode buikjes. Een kleine 5% gaat hangen aan de oppervlakte. Stofzuigen 20%. goede onverrijkte naupli. Feaces veel en slecht verteerd. Veel clusters met half dooie naupli.

Laatst bewerkt:
Re: Update kweekkamer: 4 mei, 00:00u

GlennF zei:
mogelijk word naupli levend uitgepoept. ze eten ook veel te hard en schijten veel te snel.
.....:) Glenn je draaft door...:goed:

Als je zo door gaat, ga je er zeker een aantal overhouden hoor, dat moet wel.

Ik heb slechts 2 adviesjes :

1 Ik zou er toch eens over nadenken om de temperatuur constant op 25 graden te houden (baat het niet dan schaadt het niet). Ik heb de indruk dat ze daarom toch iets actiever zijn en dus makkelijker eten en spijsverteren.

2 Een vast dagelijks stramien, iets als :
  • 6:45 licht aan
  • 6:50 bodem afzuigen
  • 7:00 Naupliportie 1 en 3 voeren (1e en 3e portie naupli weer aanzetten)
  • 7:10 Na 4 weken geprakte mysis voeren
  • 17:00 Naupli portie 2 voeren (2e portie naupli weer aanzetten)
  • 17:10 Na 4 weken geprakte mysis voeren
  • 20:00 bodem afzuigen
  • 20:10 Water verversen (bij 1 tot 3 liter vazen ALLES) indien grote bak (1/3 van de inhoud)
  • 21:30 licht uit
Hiermee krijg je regelmaat en scheelt ook een hoop typen...;)

Suc6, Ron

Hoi ron,
Ik tik nu gewoon alles in, om naslag te kunnen plegen waar ik fout ga.
Ik ben nu al te lang bezig, je ziet zo makelijk is het niet. Ergens ga ik in de fout en zovelen met mij. Jij bent tot heden de enige hier die zover komt. Het stap voor stap invoeren werk op zich wel, ik zie diverse fouten in het proces van nadenken en intikken, je gaat gewoon alles beter op een rijtje zetten.
Ik handel naar gelang de situatie dit vraag en dat verschilt van moment tot moment. In grote lijnen zal je gelijk hebben. Maar ik ben eigenwijs :) .

Update kweekkamer: 4 mei, 11:00u

Artemia onderzocht:
Restant 2/5 7:00 ziet er beter uit, achter de hand houden als backup.

Comes 2L, dag8
Zien er gezonder uit. ~5x erg mager. Nog naupli aanwezig. 80% Rode buikjes. Licht troebel. hevelen 10%. Feaces matig, wel goed verteerd.
Comes 3L, dag8
Zien er gezonder uit en zwemmen in alle lagen, de vette liggen op de bodem. geen naupli aanwezig. 80% Rode buikjes. afhevelen 10%. Feaces matig, wel goed verteerd. 1x dooie op de bodem.

Reidi 11L, dag7
Geen naupli aanwezig. 80% Rode buikjes. Hevelen 10%. Goede verrijkte naupli. Feaces veel en slecht verteerd. Veel clusters met half dooie naupli. 3x dood op bodem in oude kom.

13:00 Hele procedure idem om als voorheen , situatie niet veranderd. restant artemia 2/5 7:00 gevoerd aan reidi 11L

15:00 idem, alleen kweek2 en 3 krijgen brachio en alle vers uitgekomen en verrijkte naupli.

Laatst bewerkt:
hoi stefan,
de bak is 70x30x30=55liter en staat stroming op van 1000l/u + opvoer vanuit sump. Het systeem is gebufferd op mijn rif van 2200L. Op afvoer van deze bak komt een individuele koolfilter.
Bak is pot dicht gemaak met een glasplaat van 6mm. Er pas nog geen nagel tussen de nog aanwezige spleetjes.
Op bovenzijde van de overloopbuis zitten gleuven van 1-1,5mm en een gekitte deksel met ronde gaten van 2,5mm (noodoverloop). Daarbovenop zit en grove spons die op maat is gesneden naar de vorm van de buis.

stefan.T zei:
hoe groot is de bak eigelijk waar het octopusje in zit?
hij ziet er erg mooi uit :cool:

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 4 mei, 18:00u

18:00 nieuwe artemia kweek opgezet ,1x lepel

Comes 2L, dag8
Nog naupli aanwezig. 50% Rode buikjes. Licht troebel. hevelen 5%. Feaces matig, wel goed verteerd.
Comes 3L, dag8
gaan weer naar de oppervlakte. nog naupli aanwezig. 50% Rode buikjes. afhevelen 5%. Feaces matig, wel goed verteerd. 2x dooie zwevers
Reidi 11L, dag7
Geen naupli aanwezig. 80% Rode buikjes. Hevelen 2%. geen noemens waardige cluster wel vuil. 2x dood op bodem.

22:00 herhaling bovenstaande, weinige artemia onverrijkt verdeeld over de 3 kweken.
1x dooie reidi in 11L viskom.

23:30 herhaling bovenstaande, reinigen, verversen, etc
0:00 nieuwe artemia kweek opzetten 1x tl

Samenvatting:
comes 2L vaas ..... tot heden ..7 dood (+0)
comes 3L cilinder .. tot heden .12 dood (+8)
reidi 11L viskom .... tot heden 29 dood (+6)

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 5 mei, 8:00u

Artemia kweken ovezetten naar de 3 schalen
1x 4/5 0:00 350ml, vangst tot 10:00 best veel (omgekeerde AA fles)
1x 4/5 0:00 ~500ml, vangst tot 10:00 helft minder! (yoghurt beker) ???
1x 4/5 11:30 350ml, 10:30 nog niks gezien.

10:30 Naupli naar ratio verdeel over de 3 kweken. De reidi's krijgen 2/4 deel.

comes 2L, dag9 = gezond!
Comes 3L, dag9 = af en toe drijven wanneer ze zin hebben. 1x dooie op bodem.
Reidi 11L , dag8 = gezond. 1 dooie op bodem.

ik stop voorlopig met de details vermelden omdat het veel van hetzelfde is.
Uit voorgaande dagen heb ik zelf ook een goed analyze kunnen maken van wat ik wel/niet zou kunnen doen.

Eigenlijk niks bijzonders te melden, anders dan wat in de voorgaande dagen beschreven staat.
Het principe is dus:
- vers aanmaak water gebruiken bij alle werkzaamheden. (15-20L ver water per dag verbruikt)
- alles met verdunt chloor ontsmetten voor hergebruik. (geen geparfumeerde!)
- bodem regelmatig reinigen
- regelmatige verse naupli (<12uur) voeren met intervallen van ~2-3 uren.
- bijvoeren pas als je ziet dat het voer gegeten word. Als blijk dat voer niet op raak dan is er wat mis. AKTIE ondernemen.
- niet te harde stroming is mijn motto, gewoon een beheerste circulatie.

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 5 mei, 15:00u

Naupli opbrengt is gehalveerd t.o.v. vanmorgen (0:00-10:00).
Naupli 4/5 11:20 nog steeds geen opbrengst ......what the f*ck....
er is nog een reservekweek van 4/5 18:00 we zien het straks wel.
Alles gevoerd verdeeld over de kweken.

:) kweek 2L is perfect hooguit 5 magere de rest gezond en vet. Brachio bijgevooerd
:confused: kweek 3L is afwisselend en neigen nog steeds aan de oppervlakte te vertoeven. ook de vette gezonde exemplaren. wat het is weet ik nog niet, maar zolang ze gezond blijven en eten vind ik het voorlopig best.
:) kweek 11L reidi, naupli en een flinke portie brachio.
info:
Reidi's in deze stadium verteren de naupli zeer slecht! Als je voert heb je binnen 10 minuten een bodem vol met vuil en afval. Dit komt omdat ze de naupli nagenoeg gelijk doorspoelen. Na analyze van de bodem onder de microscoop blijken sommige naupli zelfs nog te bewegen. met brachio heb je naganog géén afval. Daarom denk ik dat brachio nin deze fase een must is.
Ik ben voorlopig van mening dat het "doorspoelen" met naupli van hun spijsverterings kanaal een flinke aanslag daarop doet. Daarom zullen alleen de echte sterke/slimme exemplaren overblijven.
Uitgekomen naupli heeft verschillende stadia:
- Eerst als ze net uit het ei komen zijn ze rose, ovaal, week en zacht. dit is de perfecte voer, echter moeilijk uit te filteren.
- langzaam aan gaan ze zwemmen en worden donker en langwerpig. Deze is makkelijk uit te filteren en wordt dus ook het meest gegeven.
- ~12 uur na uitkomt muteren ze en gaan meer op een insect lijken. Deze hebben nagenoeg geen voedings waarde zonder dat ze verrijkt zijn. onder de microscoop zie je duidelijk een omhulling met een doorzichtige inhoud.

18:00 reinigen en hevelen alle kweken
3L kweek, 1x dooie op bodem, tevens 1x dooie die eerder afgezonderd was.
11L kweek, 1x dooie reidi op de bodem.

Samenvatting:
comes 2L vaas ..... tot heden ..7 dood (+0)
comes 3L cilinder .. tot heden .15 dood (+3)
reidi 11L viskom .... tot heden 31 dood (+2)

Laatst bewerkt:
Ik begrijp het niet, dan oogst je de 1e 500 toch na 24 uren en dan vervolgens na 30 uur nog een keer en dan na 36 nog een keer.

Als je iedere keer hetgeen je over hebt in een 'restjes fles' doet (en dat 3 keer herhaalt) dan is er toch niks mis? kun je gewoon 2 keer per dag oogsten en voeren en heb je voldoende voorraad.

hoi frank,
hoe gaat het met je, ben al over je teleurstellingen heen?

het volgende heb ik ondervonden:
De meeste eitjes komen doorlopend uit tussen 24 uur en 60 uur.
fase1: Tussen 24 en 36 uur ben je safe !
fase2: Vaak ook tussen 36 en 48 uur mits je doorlopend eruit vist. (artemia schaal). Omdat het onmogelijk is alle naupli eruit te vissen zal naarmate de tijd vorderd er ook een procentage artemia tussen zitten uit fase1. Die worden dus steeds ouder.
fase3: Er zit een groot procentage 20-50% oude naupli tussen de nieuwe uitkomers.

Reidi's in de eerste week wil je dus uitsluitend uit fase 1 voeren. Daarna weet ik het nog niet, mijn bevindingen zal ik hier bekend maken.

Comes paardjes hebben met fase2 niet zo'n probleem want alles wat ze eten verteerd goed

ik laat de artemia tot 60 uur staan omdat ik de restant in een ton in de tuin gooit. Na een week of zo zijn ze groot genoeg voor de kleine volgroeide paardjes en volwasen naalden. De 3 paardjes van 3 maanden eten nu gretig daarvan en groeien als kool.

Herpen Online zei:
Dan blijft het moeilijk stel je dondert een duizend eitjes in een flesje 500 komen er na 24 uur uit en 500 na 36 uur dan heb je aan de eerste 500 niks meer dan.
Als je niet aftap heb je inderdaad een probleem dan zit er minimaal 30% niet voedzame ertussen.

Of zeg ik nu maar iets:confused:

Laatst bewerkt:
hoi ron,
blijkbaar heb je mijn voorgaan verklaring net niet gelezen. Dat schep enige duidelijkheid op jou stelling.
Bovendien ben ik steriel gaan werken. Dus wil ik een kweek niet te lang laten staan om te voorkomen dat bacteriën de kans krijg om te ontwikkelen. Hoe langer je het laat staan hoe meer bacteriën. Ze komen met de eischalen mee.
Gezien mijn mislukkingen voorheen heb ik het gewoon over een ander boeg gegooid. "STERIEL WERKEN".
Overigens geldt, wat werk voor de één hoeft niet te werken voor een ander.

v.b.
ik heb diverse mensen uit den haag die stellig beweren dat hun rif met gewoon zout en leidingwater wordt gevuld en dit al jaren doen zonder problemen.
Dat hoe ik in rotterdam niet te proberen. simpelweg omdat rotterdam zijn drinkwater betrekt uit de maas. Dus nitraat, fosfaat en silicaat in overvloed.
Den Haag gebruikt grondwater en dat is veel zuiverder.

RoGi zei:
Ik begrijp het niet, dan oogst je de 1e 500 toch na 24 uren en dan vervolgens na 30 uur nog een keer en dan na 36 nog een keer.

Als je iedere keer hetgeen je over hebt in een 'restjes fles' doet (en dat 3 keer herhaalt) dan is er toch niks mis? kun je gewoon 2 keer per dag oogsten en voeren en heb je voldoende voorraad.

Als ik tussendoor thuis zou zijn zou dat misschien wel gaan maar dat is helaas niet kan smorgens voor 5.45 en savonds na 17.00 uithevelen zit toch 11 uur tussen blijft een probleem.

@Ron ja ben er weer doorheen inmiddels al weer een nieuwe leg die ik voorbij laat gaan.

@GlennF

Ik heb inhoudelijk hier niks te posten, maar wil bij deze toch graag mijn respect betonen voor je ongelooflijk doorzettingsvermogen en het delen van je ervaringen.

Update kweekkamer: 6 mei, 8:00u

8:00 alle oude schalen geleegd en direct aan de 2 kweken gevoerd. (niet de reidi's)
2 uitgekomen Artemia kweken ovezetten naar 2 schalen
1x 4/5 18:00 350ml, nihil (nog steeds niks uitgekomen)
1x 5/5 0:00, rijke uitkomts
12:00 verse Naupli naar ratio verdeel over de 3 kweken. De reidi's krijgen 2/4 deel.

:) comes 2L, dag10 = 11:00 100% waterwissel en vaas gereinigd!, 2x mager dooie op bodem.
:o Comes 3L, dag10 = 11:00 100% waterwissel en cilinder gereinigd, 14:00 brachio gevoerd.
:) Reidi 11L , dag9 = 16:00 100% water en viskom gewisseld en gevoerd met naupoli en brachio.

14:00-15:00 Alle drie kweken hevelen en voeren, kweek 5/5 0:00 heeft artemia clusters (deksel schaal gebruikt). Door zeef gehaald en flink uit elkaar geschud, gespoeld en daarna gevoerd. Bij Kweek1 lag er één dooie comes met gebleekte kop op de bodem.

17:00 hevelen/voeren(berperkt). feaces reidi in 11L kom ziet er goed verteerd uit.
artemia kweek 5/6 14:00 niet uitgekomen (what the f*ck)
Vandaag 4 kweken opgezet. 9:30 2x (kweek met volle theelepel) waarvan ééntje gesplits is in twee (2x 1/2TL). 1x 14:00 (iets minder TL)

Samenvatting:
comes 2L vaas ..... tot heden .10 dood (+3)
comes 3L cilinder .. tot heden .15 dood (+0)
reidi 11L viskom .... tot heden 31 dood (+0)

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan