ik hoop het! Want eens raak mijn geduld op
ik word af en toe ziek van al dat mislukken en ben het zat om overal aantekeningen te maken. Ga nu alles stap voor stap hier op forum intikken inclusief tijd en handeling. Hopelijk vinden ze mij hier niet hinderlijk met al die postings.
Eerst schreef ik alles op een plakkertje bij de flessen en daarna voerde ik ze in in een excel sheet voor naslag.
Comes paardjes worden groter geboren, ze lijken op reidi's die één week oud. Ze zijn ook wat robuster van bouw bij geboorte. Ze zouden volgens het boek van tom verhoeven direct naupli moeten accepteren.
wat sterkte betreft kan ik niks zeggen, ik heb met beide rassen up en downs... eigenlijk meer downs...
Wel heb ik gemerkt dat bepaalde stelletjes zwakke nakomelingen hebben.
Ik heb een stel rode reidi waarvan de kleintjes eigenlijk per definitie als binnen een 5-10 dagen doodgaan. Terwijl het andere stelletje wat sterkere nageslacht produceerd.
eigenlijk kan je mischien stellen dat de meeste kweekbare zeevissen/paardjes een legcyclus hebben van 14 dagen. Dat geld in ieder geval voor de anemoonvissen sabea/ocelaris en de reidi/comes paardjes.
De bellenstroom hou ik naar mijn gevoel op gemiddeld. Het is bij iedere fles vaas/bak weer anders. Ik kijk naar de stromingspatroon van het betreffende kweek. Als de paardjes maar niet continue in de bellenstroom komen en niet gaan drijven. Daar tussenin zoek ik een balans.
Als de bellenstroom stop, bij waterwissel, en bij voeren van brachio zijn de paardjes soms ff van slag en kunnen meer dan normaal gaan drijven.
Bij een erg harde bellenstroom heb je meer kans als de stroming ff minder wordt of stop, ze juist allemaal gaan drijven. b.v. tijdens waterwissel.
ik heb gemerkt dat de reidi's in de periode tussen week1 en week3 extra gevoelig zijn voor drijven.
Mijn grootste probleem tot heden is .......... ze stoppen ineens met eten.... en ik weet nog steeds niet waarom.
RoGi zei:
Hoi Glenn,
Dat zijn goede signalen :goed: Kun je iets meer vertellen over die Comes paardjes, zijn ze net zo klein als de reidi's bij de geboorte? En krijgen ze ook net zo vaak jongen? Zijn het sterke paardjes?
Hoe ziet je 3 liter vaas eruit, is dat een cilinder? En ga je nu wel met een flinke bellenstroom werken of laat je ze vrij zwemmen?
Suc6 Ron,