Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Ziet er :eek: uit!!:goed: :goed:

Ik zie geen lucht bellen bij de zeepaardjes of in ieder geval zeer weinig ik hoefde dit zelf niet te doen dreven allemaal boven.

Ik denk toch dat de autorit van 55 Min achteraf fataal is geworden dat ze te lang aan de oppervlakte gedreven hebben.

Maar kan het ook mis hebben.

GlennF zei:
die luchtkranen zijn echt f*ck....
mijn bevindingen:
kranen:
-die metalen zijn het ergst...die lekken als de ziekte
-die groen ook maar minder
slang klemmen:
-de blauwe zijn erg onnauwkerig...de beugels veren teveel
-de groene idem ditto maar wel ietsje pietsje beter
-de zware/grijze zijn het beste. beugel is vrij stijf. echter ze komen weleens uit de verpakking met doorgedraaide schroefdraad.

luchtslangen moet je liefst nieuwe soepele/zachte gebruiken dan werken de slangklemmen het best. Siliconenslang is weer te zacht. Als je wil verstellen moet je met hele kleine stappen werken. (0,25mm) aangezien kunstof een geheugen werking heeft moet je altijd na 15-30minuten licht nastellen. Als de slang positie veranderd kan, ook de bellen stroom veranderen.
Hoi Glenn hier een tip van mij. Heb je de Gardena kraantjes al eens geprobeert? Hier ben ik erg over te spreken. Het zijn die kleine kraantjes die gebruikt worden voor de bewaterings installaties van Gardena. Zijn gewoon te koop bij de betere tuincentra's.
Misschien is het de moeite van het proberen waard.

he edwin,
bedank voor de tip ! ik weet dat gardena kwaliteit maakt. ga ff op zoek. heb het nu wel redelijk onder controlle maar het kan altijd beter zeg ik maar. ik heb er nu denk ik al een klein 30 slangklemmen in gebruik staan. Je weet niet hoe hard het gaat als je eenmaal begint.

hoi frank,
er is in de fles een aardige bellen stroom. Er zit ook 25 liter in de vaas dan mag er best wel wat bellen om de boel aan het circuleren te krijgen. Door de korte sluitertijd van de camera zal je altijd maar een aantal bellen zien. Meer dan dit moeten het absoluut niet worden anders wordt het een tombola van paardjes.
Geen rust in de bak betekend dooien ! belangerijk is dat aan de oppervlakte een versnelling van het water is, deze versnelling zorgt dat de paardjes naar beneden gedrukt worden. in het midden mag er rust zijn. De paardjes zwemmen het liefts naar het licht toe met de stroming van boven naar beneden. zo blijven ze ook in de middelst laag.

R.I.P.

De grote verhuis operatie van de sabea's gisteren heeft één slachtoffer geeist.
vanmorgen lag er één sabea op de bodem. Al met al valt dit reuze mee maar het blijft toch zielig. Tot heden ben ik dus drie sabea's die ouder dan twee weken zijn kwijtgeraakt voornamelijk bij de verhuizing. Jonger dan 2 weken tel ik niet mee want in de eerste 5 dagen is de uitval vaak hoger dan 50% (nesten zijn 400-500stuks). Mijn streven is eens een nest met > 80% te laten overleven.
Maar dan moet mijn brachio en fyto niet steeds instorten:)
ik denk dat ik de boel te perfect wilt, waardoor de concentratie fyto en brachio soms te hoog worden.

fyto /brachio kweek

Fyto:
De ideale fyto kweek moet naar mijn idee diep fluoriserend groen zijn.
reden: je hoef er minder van in je kweek te zetten, tevens minder gerommel met water, want op den duur raak je kweekvat vol en moet je water gaan verwijderen. Tevens bespaar je (zout)water, zout is niet goedkoop als je op deze schaal steeds grote hoeveelheden door het riool moet weggooien.
Een diep groene kleur bewerkstelligen is redelijk makelijk. VEEL LICHT!, een temp < 25graden. Ga je hoger dan loop je grote kans dat de boel instort. Ik denk dat ik daardoor een aantal crashes heb gehad.
Het beste is de fytokweek een dag of 4 te laten rijpen voordat je aftap.
Leidingwater met zout is de beste, eventueel kan je nog bijvoeren met pokon, echter pokon laat erg veel troep achter op de bodem. Als de boel gerijpt is, is het wel zaak om dagelijks af te tappen. Doe je dit niet dat stort de boel een keertje in. (Pokon zou ik niet gebruiken bij het gebruik als voer voor koralen)

Brachio:
De ideale kweek moet zo groen zijn dat je er net niet doorheen kan kijken (~20cm zicht). Op den duur zie je dan dat het steeds lichter wordt. Naarmate het lichter wordt zal ook de brachio minder reproduceren. Het mag nooit transparant worden anders gaan ze binnen een dag of 2 allemaal dood.
nitriet en nitraat zij dan wel off scale, maar als je een continue aftapschema op nahoud gaat dit prima.

Het water mag niet al te bruin worden. Dan is het tijd om te gaan vervangen met verse water. Water van de brachio kan je best een 70% van terug gooien. Verversen doe je al min of meer door steeds vers fyto in te gooien.

het blijft opletten!
Zowieso kweken van dieren is iets waar je een affiniteit voor moet ontwikkelen in de tijd dat je ermee bezig bent. Het is een continue leerproces. Zelf als je alles volgens het boekje doe is dit geen garantie van succes.
Natuurlijk heb je altijd "Natuur talenten" of mensen met de zogenaamde "groen vingers".

fyto nog niet op peil
brachio begin zienderoogend minder te worden in de kweken.
vanmorgen maar begonnen kleine hoeveelheid brachio toe te dienen om het tekort aan brachio op te vangen.

Verhuizing naar ruimere bak sabea's is tot heden voor 3 stuk teveel geweest, vanmorgen lag er eentje op de bodem.

Glen,

Super hoe je met de hobby bezig bent,
Ben je ook wel eens overdag thuis?
Dan kom ik graag eens kijken.

Dennis

Glen het was me weer een genoegen te mogen genieten van al je kunst en vliegwerk om alles te laten groeien en bloeien.

Bedankt voor je hartelijke ontvangst.

Re: ga je gang met tellen

Verkoop je ook de 3-bands anemoonvisjes?
Begin mei willen we 2 kleine nemo visjes in ons aquarium plaatsen;)

GlennF zei:
foto 1
bak 25L met 212 visjes van 7 weken

foto 2
bak 4L gevuld met 70 visjes van 3 weken

Oh dat is jammer... wil graag de occelaris hebben. Ga ik nog even verder zoeken.

Succes met je kweekjes ;)
GlennF zei:
ik kan er wel 2 missen hoor :) .
het zijn wel de sabea's, dus niet de occelaris.
sabea's worden iets groter en zijn iets hoger van bouw

wie bewaard heeft wat

ik gooi niks weg, dus ook geen oud water.
alle oud water gaat in ene regenton, staat 225 liter in de tuin in de zon.
ook afval kweekwater gaat erin.
van de week zie ik spontaan de boel hgroen worden en er zwemt een zwem artemia in diverse maten in rond. ik heb nu artemia bij de vleet.
over enkel dagen verwacht ik dat ze ook gaan reproduceren, want er zitten er al grotere bij. Voorlopig hebben mijn dieren dus feest en hou ik nog over ook.

bescheiden resultaat

kweek: 2x Reidi-W5, 1x reidi-W7

Ik kan met enige voorzichtigheid zeggen dat ik een zeer bescheiden kweekresultaat heb met de reidi's.
Het zijn er 3 stuks die er gezond uitzien en een mooie ronde buik hebben.
Ze zijn nu 11/12 weken oud en naar mijn mening buiten de "gevaren zone".
Met ongeveer 4-5cm groot eten ze al volwassen artemia, die ik uit de "Artemia kweekton" in de tuin haal.
Bijgaande foto's spreken voor zich.

Bijlagen

• paardje6.JPG
    paardje6.JPG
    89,9 KB · Weergaven: 10
  • paardje1.JPG
    paardje1.JPG
    81,8 KB · Weergaven: 13
  • paardje5.JPG
    paardje5.JPG
    70,9 KB · Weergaven: 10
  • paardje8.JPG
    paardje8.JPG
    58,9 KB · Weergaven: 9
  • paardje7.JPG
    paardje7.JPG
    48,4 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Glenn met dit succes eindelijk is het gelukt.
Kan je zien dat de aanhouder wint.
Bij mij ligt het helmaal stil met de kweek, opdit moment krijg ik geen legsel meer.

Theo

Aha..... daarom !
Ik dacht al. Waar is die theo nou gebleven?
ik hoop dat ze gauw weer gaan beginnen. Geef je ze levende mysis en eten ze goed? Ik één van beide niet het geval is kan de legsel inderdaad gaan uitblijven.
één van mijn stelletjes eet wat minder en is dus gestopt met leggen.

Morgen verwacht ik weer een legsel van de Comes, volgens het boek van tom verhoeven zouden deze direct artemia kunnen eten. (dus zonder brachio) echter ik krijg ze niet echt goed aan het eten.
Ze eten zich de barstens de eerste dagen en stoppen ineens.
Kk vermoed dat de artemia niet goed is. Als ik artemia laat uitkomen en in een fles zet met beluchting, zie ik dat een groot deel na 2 dagen dood op de grond ligt. Ze verkleven aan elkaar en vormen een soort clusters op de bodem en sterven op den duur af.

Hallo Glenn eten doen ze nog goed wel alleen diepvries voer met vitaminen.
Maar ik heb wel problemen met de gezondheid van 1 paard.
Hij heeft luchtbellen in zijn staart waardoor hij soms op zijn kop hangt.

Theo

Ik heb ze al een keer doorgeprikt maar het komt terug helaas.
Ik had wel veel glasanemonen in de bak maar die heb ik er nu voor 95 % uitgehaald.

Back
Bovenaan