Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Sabea's verhuizen naar 300L bak

Vandaag ga ik de anemoon visjes maar weer verhuizen naar een 300 liter bak
(130x50x47cm). Deze was toch vrij gemaakt omdat ik hier mijn octopusje wou gaan zetten. Achteraf is deze bak toch te groot voor één octopusjes. Nu ga ik de octopus in de 55L bak (70x30x27) zetten waar nu ~300 sabea's rondzwemmen.
Deze is makelijker dicht te maken met een simpele glasplaat. Na de verhuizing gaat de 55L bak leeg en ga ik een dekruit constructie plaatsen die ik kan vergrendelen.

foto:
links de 300liter bak, rechts 2 bakken van 55L op elkaar.

Alles staat op één systeem met 2 aparte sumps die weer aan elkaar gekoppeld zijn. Reden voor het koppelen is dat ik geen zin heb om alles 2 keer te doen. Waterwaardes meten en verdampings water aanvullen.......etc...etc. Voordeel is meer watermassa dus ook stabieler. Bovendien is alles dubbel uitgevoerd 2 afschuimers en 2x biofilter......jaja....met echte bioballen. Ze zitten al 3 jaar erin en nooit schoongemaakt. Nitraat=0 en Fosfaat=0 en ik ververs nagenoeg nooit water.

Bijlagen

• uitzwembakken.JPG
    uitzwembakken.JPG
    76,6 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
mijn doorkijkrif

ik was toch bezig daarom ook maar deze erbij gefotografeerd.
Mijn 2,5 meter doorkijkrif aquarium met voornamelijk leders en softkoraal.
250x80x70cm 58cm WH. Draait al 3 jaar op een biofilter en afschuimer. (beide zelfgebouwd). Ik heb het ooit geteld en kwam op ~80 soorten koralen.

Bijlagen

• rif1.JPG
    rif1.JPG
    75,2 KB · Weergaven: 65
  • rif2.JPG
    rif2.JPG
    76,9 KB · Weergaven: 40
  • rif3.JPG
    rif3.JPG
    73,2 KB · Weergaven: 43
verhuizing

Operatie "Verhuizing" voltooid
Hopelijk geen slachtoffer. Helaas is dit niet meer te zien omdat deze bak veel groter niet zo steriel is maar een paar grote stenen en koraal heeft.
Sommige visjes zijn eigenlijk nog te klein voor zo'n grote bak.
We zullen het zien.

Wel een prachtige gezicht ,zo ongeveer 600 visjes bijelkaar.

Bijlagen

• DSCN1688.JPG
    DSCN1688.JPG
    97,5 KB · Weergaven: 82
  • DSCN1691.JPG
    DSCN1691.JPG
    189,4 KB · Weergaven: 101
Comes start

Maandag 27apr - 6:00-9:00
De paardjes uitgevangen en in flessen gezet met vers aangemaakte zeewater
Ik splits de kweek in twee:
1- Vaas 2L met brachio de eerste dag en vanaf dag twwe een mix met verse naupli
2- Vaas 3L met brachio en artemia vanaf de eerste dag. De eerste voeding brachio om de spijsvertering op ngang te brengen en een uur of 4 later doe ik de voorzichtig de eerste naupli.
Gisteren morgen om 6:30 één volle koffie lepel SERA artemia met zout leidingwater aangemaakt. Deze komen nu (9:00) voorzichtig uit.
Bezig geweest met zeven brachio en artemia uit de "kweekdierenton". Dit is de ton met 225 liter afvalwater die in de tuin staat. Deze staat bomvol met een mix van artemia in diverse stadia en brachionus. Ik kan de andere kweken nu armer laten worden en deze alleen als backup gaan gebruiken. Scheelt een heleboel werk. Net mijn zeef gemodificeerd zodat ik met één handeling artemia en brachio kan zeven.
Drie zeven onderelkaar geplaatst:
-in de bovenste blijft de volwasen artemia
-in de middelste de kleine artemia die ik weer terugzet om te laten groeien
-in de laatste (ronde) wordt brachio opgevangen.

Zie foto's van de zeven en het resultaat gefilterd voer, die ik weer met selco verrijkt hebt.
Ik ga over een half uur de COMESSEN voor het eerst met verrijkt brachio voeren (uiteraard eerst het vuile selco water eruit zeven.)

Bijlagen

• Brachio&Artemia gezeefd.JPG
    Brachio&Artemia gezeefd.JPG
    52 KB · Weergaven: 16
  • zeefset2.JPG
    zeefset2.JPG
    47,1 KB · Weergaven: 13
  • zeefset1.JPG
    zeefset1.JPG
    35,6 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Comes dag1

Nadat ik alle paardjes in een 2,5L vaas met rijke mix van brachio heb laten zwemmen heb ik 80 paardjes in de 3L vaas overgezet
om 15:00 heb ik de Comes paardjes voorzichtig verse artemia gegeven.
om 18:30 hebben ze het bijna allemaal op, dus weer wat bijgegeven.
om 21:00 was alles op, dus een dubbel dosis gegeven. (er zit nu geen brachio in deze 3L vaas)

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn,

Dat zijn goede signalen :goed: Kun je iets meer vertellen over die Comes paardjes, zijn ze net zo klein als de reidi's bij de geboorte? En krijgen ze ook net zo vaak jongen? Zijn het sterke paardjes?

Hoe ziet je 3 liter vaas eruit, is dat een cilinder? En ga je nu wel met een flinke bellenstroom werken of laat je ze vrij zwemmen?
Suc6 Ron,

comes dag1

Omstreeks 23:30 was er in de 3L vaas nog best wat naupli over. Ze hebben ongeveer de helf van de naupli die ik om 21:00 gegeven heb opgegeten.
De bodem begon al aardig vies te worden met roze poep. Ik heb de bodem van beide vazen afgeheveld en aangevuld met vers aagemaakte water.

Ik ga voortaan na 21:00 niet meer zoveel voeren. (dosering halveren) Ik wil liever niet dat er voer overblijft gedurende de nacht.

Ik heb ook voorgenomen om volledig steriel en uitsluiten met vers aangemaakte zout water te gaan werken en alles met verdunt chloor te ontsmetten na elk gebruik.

Bijlagen

• Comes 2&3Liter.JPG
    Comes 2&3Liter.JPG
    70,9 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
ik hoop het! Want eens raak mijn geduld op :mad:
ik word af en toe ziek van al dat mislukken en ben het zat om overal aantekeningen te maken. Ga nu alles stap voor stap hier op forum intikken inclusief tijd en handeling. Hopelijk vinden ze mij hier niet hinderlijk met al die postings.
Eerst schreef ik alles op een plakkertje bij de flessen en daarna voerde ik ze in in een excel sheet voor naslag.

Comes paardjes worden groter geboren, ze lijken op reidi's die één week oud. Ze zijn ook wat robuster van bouw bij geboorte. Ze zouden volgens het boek van tom verhoeven direct naupli moeten accepteren.
wat sterkte betreft kan ik niks zeggen, ik heb met beide rassen up en downs... eigenlijk meer downs...
Wel heb ik gemerkt dat bepaalde stelletjes zwakke nakomelingen hebben.
Ik heb een stel rode reidi waarvan de kleintjes eigenlijk per definitie als binnen een 5-10 dagen doodgaan. Terwijl het andere stelletje wat sterkere nageslacht produceerd.

eigenlijk kan je mischien stellen dat de meeste kweekbare zeevissen/paardjes een legcyclus hebben van 14 dagen. Dat geld in ieder geval voor de anemoonvissen sabea/ocelaris en de reidi/comes paardjes.

De bellenstroom hou ik naar mijn gevoel op gemiddeld. Het is bij iedere fles vaas/bak weer anders. Ik kijk naar de stromingspatroon van het betreffende kweek. Als de paardjes maar niet continue in de bellenstroom komen en niet gaan drijven. Daar tussenin zoek ik een balans.

Als de bellenstroom stop, bij waterwissel, en bij voeren van brachio zijn de paardjes soms ff van slag en kunnen meer dan normaal gaan drijven.
Bij een erg harde bellenstroom heb je meer kans als de stroming ff minder wordt of stop, ze juist allemaal gaan drijven. b.v. tijdens waterwissel.
ik heb gemerkt dat de reidi's in de periode tussen week1 en week3 extra gevoelig zijn voor drijven.

Mijn grootste probleem tot heden is .......... ze stoppen ineens met eten.... en ik weet nog steeds niet waarom.

RoGi zei:
Hoi Glenn,

Dat zijn goede signalen :goed: Kun je iets meer vertellen over die Comes paardjes, zijn ze net zo klein als de reidi's bij de geboorte? En krijgen ze ook net zo vaak jongen? Zijn het sterke paardjes?

Hoe ziet je 3 liter vaas eruit, is dat een cilinder? En ga je nu wel met een flinke bellenstroom werken of laat je ze vrij zwemmen?
Suc6 Ron,

Octopus project

Grrrrrrrrrrrr........:mad:
Vandaag niet toegekomen aan mijn octopus project.
Bak is al ingericht, alleen ik moet hem van boven nog "hermetisch afsluiten".
Ik moet nog glas snijden en de constructie erop plakken.
Mijn octopusje staat nog steeds in de winkel op me te wachten.
Morgen ochtend om 6:00 komt mijn reidi nest uit, dus weer geen tijd voor het octopus project.
Eer dat ik hem haal ik hij straks bejaard:( (ze leven maar 2 jaar)

Reidi's geboren, dag1

28/4
6:40 artemia klaargezet voor volgende dag
7:00 een wolk met reidi geboren (~250st), ga ze nu uitvangen (reeds 70% uitgevangen, foto is dus van 30%)
7:30 alles uitgevangen in 3 bekers

Bijlagen

• reidi geboren 28apr.JPG
    reidi geboren 28apr.JPG
    82,5 KB · Weergaven: 18
  • reidi uitgevangen 28apr.JPG
    reidi uitgevangen 28apr.JPG
    70,1 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Comes dag2

9:00 -De 2,5L vaas krijgt voor het eerst verse naupli van max 3uren oud. Heb iets meer gegeven dan de bedoeling was. De naupli vormt in de luwte een cluster van ~3cm doorsnee. Er is nog brachio van de vorige dag in de fles aanwezig tegen de wanden van het vaas. Bodem met pipet schoongemaakt.
De 3L vaas heeft nog naupli van de vorige nacht. Ik wacht nog ff met voeren tot deze op is. Naupli is nu ~10uren oud.
10:00 - Het voer in de 3L vaas is nagenoeg op, ik ga zo vers verrijkte naupli voeren. De bodem is licht bevuild, deze met pipet schoongemaakt.
12:00 - in beide vazen zie je ze happen en de eerst rode buikjes zijn reeds te zien. gaandeweg als ze eten zie je de bodem ook vervuilen. Een paardje is net en trechter aan de ene kant gaat het erin en bijna gelijktijdig verschijnen de drollen. Op deide vazen led lampen gemonteerd voor topverlichting.
15:00 - beide vazen hebben nog naupli, zij het wat minder geworden. Het ophopen van naupli in een cluster is niet meer het geval.
19:00 - ff wezen kijken en alle naupli waren opgegeten in beide vazen. Snel een flinke dosis verrijkte naupli in beide vazen gedaan.
20:00 de bodem begint aardig vol te raken met feaces en het water krijg een soort lichte waas. Met deze waas is oppassen geblazen, want dat is pure opgeloste feaces. Als het te erg word kan er zich voor de paardjes schadelijke bacterie gaan onwikkelen. Ik weet niet in hoevere ammonia,nitriet kan ontwikkelen binnen 2 dagen want dan wordt er toch ververs. Door de dag hevel ik toch 2 keer en dan vervangen je ook een klein 10-15 procen dagelijks.
Na 21:00 doe ik geen voer meer bij. Omdat ze die niet opkrijgen voor duisternis (0:00u)

Laatst bewerkt:
Reidi dag1

12:00 De Reidi's in een Viskom gezet met 11L water en ledlampje bovenin. Dit lijkt het meest op een kreisel systeem qua circulatie. Een Flinke hoeveelheid brachio verrijk met fyto erin gezet. Je ziet sneeuw in de viskom door de brachio.
op den duur gaat de brachio op het glas zitten:mad: daarom niet alles in één keer erin gezet.

Bijlagen

• viskom met reidi 28apr.JPG
    viskom met reidi 28apr.JPG
    94 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Comes vs Reidi

Eén dag oude comes en reidi die 6 uren oud is. Hier zie je 4 foto's van een reidi en een comes bij elkaar, genomen van verschillende hoeken.
De comes word duidelijk groter en robuster geboren.

Bijlagen

• comes vs reidi 3.JPG
    comes vs reidi 3.JPG
    39,5 KB · Weergaven: 14
  • comes vs reidi.JPG
    comes vs reidi.JPG
    38,2 KB · Weergaven: 10
  • comes vs reidi 4.JPG
    comes vs reidi 4.JPG
    78 KB · Weergaven: 10
  • comes vs reidi1.JPG
    comes vs reidi1.JPG
    79 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
reidi dag1

19:00 de brachio bij de 11L viskom, lijkt minder te zijn geworden. Een flinke hoeveelheid fyto verrijkte brachio ingezet en weer is er sneeuw in de kweek.
10 minuten later die ik een héél kleine hoeveelheid verse naupli (2-3 uren oud) erbij. ik heb gezien dat een paardje een verdwaalde naupli at. Echter ik wil niet gelijk vol met artemia aan de gang, omdat ik geloof dat de paardjes zich eraan kapot eten als ze er nog niet aan toe zijn. hoeveelheid is net dat elke paardje een aantal kunnen eten om te proeven/proberen.

Comes dag2

23:00
Er is nog best wel wat voer van 20:00 over in beide vazen, ongeveer 50% is opgegeten. In beide flessen is de bodem bedekt met een laag roze feaces. Het water heeft nog steeds een lichte waas. Mogelijk iets meer dan om 20:00.
In beide vazen zie je rode buikjes. Bodem van beiden vazen met zelfgemaakte borstel gepoets en geheveld.

De 3L vaas:
Heeft iets meer last van waas. Deze heeft ook een dag langer gestaan met naupli. Door de gegeten naupli krijg je dus meer feaces dus meer last hiervan. Hier heeft 30% rode buikjes en op de bodem ligt ook veel meer feaces dan de ander vaas. 20% vers zoutwater aangevuld ter compensatie afgeheveld vuil.

De 2,5L vaas:
Deze vaas die een dag later naupli heeft gehad heeft een hoger procentage paardjes met rode buikjes. Hier heeft 70% rode buikjes. 20% vers zoutwater aangevuld ter compensatie afgeheveld vuil

Laatst bewerkt:
Dagstart

7:40 artemia klaar gezet vor volgende dag
7:50 Artemia van vorige dag (6:40) komt voorzichtig uit na ~25 uur.
8:00 Licht aan

Comes dag3:
2,5L vaas:
De paardjes hebben geen rode buikjes. Er is nauwelijk vrij zwemmend naupli. Brachio zit alleen tegen de wanden geplakt. De aanwezige naupli zit gevangen tussen de brachio. De wanden zijn vuil met een soort een soort bacterie of organisme die de naupli aantast. 1ml naupli erin gepipet na 5 minuten lijken de paardjes wat gegeten te hebben en krijgen enkel een lichte buikje. Ze happen blijkbaar onopvallend kort. Er is ook best veel feaces op de bodem (20%)
3L cylinder:
10% van de paardjes heeft een rode buikje en er is nog een redelijk hoeveelheid naupli aanwezig. De vette paardjes happen zichtbaar naar de naupli. Hier geen last van gevangen naupli op de wanden. Bodem is redelijk schoon (10%).

Reidi dag2:
Geen zichtbare buikjes. Paardjes zien er gezond uit en zwemmen rond. In de viskom zweeft de meeste brachio vrij rond (lichte sneeuw). Geen naupli van vorige avond zichtbaar, dus waarschijnlijk opgegeten

Back
Bovenaan