Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Hey Glenn, dit is zeker 1 van de interessantste dagboeken op het forum. Ga zo door!!!!

Groetjes en succes Sander

Hey Glenn, kun jij eens beschrijven hoe jij een volledige waterwissel doet? (hoe haal je de paardjes eruit, hoe controleer je het water (op temp, saliniteit) en hoe zet je de paardjes terug?)

Ik heb het idee dat vaas no. 3 een beetje het ondergeschoven kindje is...??;) :)

En heb je een idee hoeveel naupli je nu eigenlijk voert?? en hoeveel dit ongeveer gemiddeld per paardje is? Uitgaande van dat er 232.000 naupli's uit 1 gram komen.

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 1 mei 13:30u

ff in het kort, moet weg !

comes 2L
20% wissel en hevelen, indruk=OK, nog naupli aanwezig, +naupli ~10uurs

Comes 3L
30% wissel en hevelen, indruk=OK=herstel, nog naupli aanwezig, +naupli ~10 uurs, 2x drivers verwijder, 1 dood

Reidi 11L
0,5L wisselen, geen naupli aanwezig. indruk=OK, +naupli vers!

alles wat beschikbaar is gevoerd

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 1 mei 18:00u

ff in het kort, heb ook een ander leven:)

comes 2L
20% wissel en hevelen feaces, OK, nog naupli aanwezig, +naupli vers (niet verrijk)
Comes 3L
30% wissel en hevelen feaces, 50% weer drijf neiging, nog naupli aanwezig, +naupli vers uit 48u oude kweek (niet verrijk)
Reidi 11L
Alles op ! geen barchio geen naupli. veel feaces. +naupli vers!

volledige waterwissel

he sander, bedankt voor je compliment.

hoi ron, zie text

RoGi zei:
Hey Glenn, kun jij eens beschrijven hoe jij een volledige waterwissel doet? (hoe haal je de paardjes eruit, hoe controleer je het water (op temp, saliniteit) en hoe zet je de paardjes terug?)

Paardjes worden eerst eeruit geschept met een shoarma sausschaaltje, de rest gaat met een pipet of buisje, afhankelijk van de groote.
ik zet ze ff in een beker met lichte beluchting en vers water.
Dan gooi ik de fles om, reinigt die en vul het met vers water. Daarna gaan de paardjes terug. temperatuur doe ik met een speciale oor termometer meten, die ook de omgevings temperatuur d.m.v. infrarood en een lens kan meten. saliniteit met een zoutmeter met wijzerplaat. aangezien alle in één kamer staat is alles nagenoeg op één temperatuur.

Ik heb het idee dat vaas no. 3 een beetje het ondergeschoven kindje is...??;) :)
nee, dit is een bewuste keuze, eerst dagen brachio only! Brachio voeren vervuilt de bodem en water niet zo erg. Vandaar minder wissels. bovendien met 11L heb je meer buffer. Naupli wordt langzaam opgevoerd.

En heb je een idee hoeveel naupli je nu eigenlijk voert?? en hoeveel dit ongeveer gemiddeld per paardje is? Uitgaande van dat er 232.000 naupli's uit 1 gram komen.
ik doe 2 volle koffielepels per dag, die ik ga opvoeren naar 4.
Als je ze wil tellen, be mij guest:) . Ik denk dat je wel ff zoet bent.:)

Laatst bewerkt:
GlennF zei:
hoi vicky,
bedank voor je aanmoediging, soms kunnen we dit wel gebruiken hé:).

ik ken die dingen van sera niet, maar zal ff reseach gaan plegen voor je. Als ik een tip heb hoor je het wel.
ik gebruik zelf de schalen van Hobby en ben daar zo happy:) mee dat ik er zelfs 3 van heb.

groetjes.
Ik heb zelf ook drie schalen van Hobby, maar ik vind het niet genoeg voer voor de paardjes.
Ik vervang elke dag één schaal, dus er komt voer uit twee schalen.

Misschien dat ik er toch nog een aantal bij moet komen, ze nemen alleen wel veel plek in...

Update kweekkamer: 1 mei 20:00-20:30u

20:00 Artemia 30/4 13:30u overgezet naar schaaltje
artemia verrijken

comes 2L
20% wissel en hevelen feaces, indruk=OK, nog naupli aanwezig, Verrijkt verse naupli
Comes 3L
30% wissel en hevelen feaces, 80% rode buikjes en ze lijken weer normaal m.u.v. ~4 stuks de echt mager zijn nog naupli aanwezig. Verrijkt verse naupli. 1x dooie op bodem
Reidi 11L
helaas door tijdgebrek vanmorgen geen brachio klaargezet. Pas nu dus tijd ervoor om te tappen,verrijken en voeren.
Alles op ! geen barchio geen naupli. mega veel feaces. Zeer lichte waas in water, echter accepetable. 2L verwisseld en wanden gestofzuigd. Vers verrijkte Brachio gevoerd, er is direct weer "sneeuw" in de viskom. Verse naupli onverrijk. 1x dooie opbodem. ~5x liggers.

Laatst bewerkt:
je heb helemaal gelijk wat ruimte betreft.
maar ik gebruik ze alleen om de naupli van de doppen te scheiden.
De eerste 24 uur staan ze in een fles te pruttelen. na 24 uur schenk ik ze voorzichtig over in de buitenste ring en vul voorzichtig water vanaf de binnenste ring.
Zo heb ik eigenlijk de opbrengst van 6 schalen.

hoever sta je met je kweek ? wat zijn je bevindingen tot heden? waar stuit jij op problemen ? wat is je oudste kweek ?

QUOTE=Vicky]Ik heb zelf ook drie schalen van Hobby, maar ik vind het niet genoeg voer voor de paardjes.
Ik vervang elke dag één schaal, dus er komt voer uit twee schalen.

Misschien dat ik er toch nog een aantal bij moet komen, ze nemen alleen wel veel plek in...[/QUOTE]

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 1 mei 23:00-23:30

artemia verrijken
nieuwe artemia kweek opzetten, 2x koffielepels. De reidi's gaan enorme hoeveelheid eten vragen, omdat ik nu vol van start gaat met naupli bij de 11L viskom.
25L vers water aangemaakt en in kweekkamer gezet.
kweekwater is ~23,5-24,5 graden. Verversings water is ~ 22,5 graden omdat het op de grond staat. Kleine verschil van één twee graden moet geen ramp zijn, ik ververs toch meestal max. 30 procent. Ook het verschil van zoutgehalte met 0,5-1 punt mag geen ramp zijn.
in zee zijn er ook verschillende lagen met temperatuur verschilllen.

comes 2L, dag5
5% wissel en hevelen feaces, indruk=OK, nog naupli aanwezig.
Comes 3L, dag5
30% wissel en hevelen feaces, 60% rode buikjes en ze lijken weer normaal m.u.v. ~4 stuks de echt mager zijn nog naupli aanwezig. 50% hangt onder de water oppervlakt waterwissel.
Reidi 11L, dag4
indruk= prima, 90% rode buikjes, bodem mega vuil, geheveld en 0,5L water aangevuld, brachio veel minder naupli niet aanwezig. Verse naupli verrijk alles erin. 3x dooie op bodem. ~5x liggers.

Het verllicht in de kweekkamer gaat om 24:00 uit en om 8:00 weer aan.

Samenvatting:
comes 2L vaas ..... tot heden 0 dood

comes 3L cilinder .. tot heden 1 dood (+1)
reidi 11L viskom .... tot heden 7 dood (+6)

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 2 mei, 7:00-10:00u

7:00 licht aanzetten
Opzetten nieuwe Sera artemia kweek, 2x kl (kl=koffie lepel)
8:00 selco opzetten en verrijken naupli
Opzetten nieuwe HS artemia kweek, 2x kl (kl=koffie lepel)
Omstreeks 10:00u nog maar net 2 keer de zeefjes geleegd. (14 uren)

Comes 2L, dag6
Indruk is OK. weinig feaces. Lichte waas. Buikjes plat. Nog veel naupli aanwezig.
stofzuigen feaces. wanden reinigen met doekje. 40% vers water. 1x dooie. 5 tal erg mager.

Comes 3L, dag6
30% aan het oppervlak. 5x potentiële drijvers weinig feaces. Lichte waas. Buikjes plat. Nog veel naupli aanwezig. stofzuigen feaces. 50% oude naupli verwijderd. wanden reinigen met doekje. 35% vers water. 10 tal erg mager.

Reidi 11L, dag5
Indruk is prima. Veel feaces. Lichte waas. Geen brachio. Wanden besmet (naupli gevangen). 5x dooie op de bodem. 3x liggers. Nog veel naupli aanwezig.
9:00u 295 exemplaren overgezet naar verse viskom (11stuks drijvers en ligger niet overgezet). Flinke portie Verrijk naupli (48u kweek). 10:00 artemia clusters verwijderd van de bodem. Bij onderzoek onder de microscoop blijkt die te bestaan uit een samenklontering van feaces, oude artemia en levende artemia en zijn dodelijk aantrekkelijk voor de paardjes. Verrijk brachio gevoerd.

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 2 mei 11:00u

Reidi 11L, dag5
naupli clusters word een probleem, er vormen zich steeds meer. Bodem en clusters afgeheveld. 1L vers water aangevuld. een flinke portie onverrijkte Brachio in gemieterd. Er is weer sneeuw! Luchtbellen bijgesteld, stond iets te hoog.
verse naupli na 15 uur nog niet bevredigend aantal uitgekomen. Ik wil liever niet voeren uit de 48uurs bak tenzij het niet anders kan. Hier zit al 20% onvoedzame exemplaren doorheen (door de nacht heen verzameld + periode ervoor)

Update kweekkamer: 2 mei, 14:00

Opzetten nieuwe Sera artemia kweek, 1x kl (kl=koffie lepel) = Voer tekort
Naupli van 8:00 komt niet goed uit (2x is niet goed uitgekomen)

Comes 2L, dag6
Naupli op. Stofzuigen feaces. 100% vers water. Weinige beschikbare verse naupli gevoerd.

Comes 3L, dag6
geen veel naupli aanwezig. stofzuigen feaces. 10% vers water. 1x dooie. Weinige beschikbare 48uurs kweek naupli gevoerd.

Reidi 11L, dag5
Indruk is prima. Veel feaces. feaces. 5% vers water. Weinige beschikbare 48uurs kweek naupli gevoerd.

GlennF zei:
je heb helemaal gelijk wat ruimte betreft.
maar ik gebruik ze alleen om de naupli van de doppen te scheiden.
De eerste 24 uur staan ze in een fles te pruttelen. na 24 uur schenk ik ze voorzichtig over in de buitenste ring en vul voorzichtig water vanaf de binnenste ring.
Zo heb ik eigenlijk de opbrengst van 6 schalen.

hoever sta je met je kweek ? wat zijn je bevindingen tot heden? waar stuit jij op problemen ? wat is je oudste kweek ?
Bedankt Glenn, dat is een goede tip.

Met de jongen groot brengen gaat het slecht. Ik probeer het op Ron zijn manier, maar bij mij stoppen ze met eten na 5/7 dagen.
Eén keer is het tot twee weken gelukt. Maar daarna kreeg ik weer dezelfde problemen. :(
Ik heb wel gemerkt dat sommige stellen grotere jongen krijgen dan andere.
Helaas is bij mijn favoriete stel het vrouwtje overgestapt op een ander mannetje.

Ik heb ook verschillende kommen en vazen geprobeerd, maar de cilinder vaas heeft mijn voorkeur.

Update kweekkamer: 2 mei, 17:30

Naupli van 8:00 komt nog steeds niet goed uit (verdeeld in en bruis gezet 14:00)
Comes 2L, dag6
Naupli op. Stofzuigen feaces. 10% vers water. 1x dooie. Weinige beschikbare 48uurs kweek naupli gevoerd.
Comes 3L, dag6 geen veel naupli aanwezig. stofzuigen feaces. 5% vers water. Weinige beschikbare 48uurs kweek naupli gevoerd.

Reidi 11L, dag5
Indruk is prima. Veel feaces. stofzuigen feaces. 2% vers water. Weinige beschikbare verse naupli gevoerd.

Update kweekkamer: 2 mei 23:00u

Naupli van 8:00am komt nog pas goed uit, echter lang niet genoeg als een normale enkel lepels kweek. (vertraagde uitkomst ?)
vandaag niet verrijk ,geen tijd ervoor, en te weinig uitkomst.

Comes 2L, dag6
indruk is goed. 60% rodebuik. Naupli op. Lichte waas.Stofzuigen feaces. 5% vers water. 1x dooie. Weinige beschikbare 48uurs kweek naupli gevoerd. (meermaals direct als beschikbaar)
Comes 3L, dag6

indruk is veel aan de oppervlakte. 40% rodebuik.geen naupli aanwezig. Stofzuigen feaces. 2% vers water. Weinige beschikbare 48uurs kweek naupli gevoerd. (meermaals direct als beschikbaar)

Reidi 11L, dag5
Indruk is goed. Veel feaces. veel naupli cluster. meerder keren stofzuigen feaces. 5% vers water. Weinige beschikbare verse naupli gevoerd. 5x ongezonde reidi's die niet overgezet zijn dood op bodem oude viskom.

Samenvatting:
comes 2L vaas ..... tot heden ..3 dood (+3)
comes 3L cilinder .. tot heden ..2 dood (+1)

reidi 11L viskom .... tot heden 17 dood (+10)

Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 3 mei, 8:00-10:00u

Opzetten nieuwe Sera artemia kweek, 1x kl (kl=koffie lepel)

Comes 2L, dag7
Indruk is veel dooie (7x op bodem,1x zwevend). weinig feaces. teveel waas. Buikjes plat. Nog veel naupli aanwezig. 100% verversing. Verse naupli (uit 1/5 kweek, gecheckt onder microscoop = 95% OK )
Comes 3L, dag7
30% aan het oppervlak. redelijke feaces. Teveel waas. Buikjes plat. Nog enkele naupli aanwezig. 100% verversing. 2x dooie op bodem. 3x kleine en mager naar reidi kweek (brachio). Verse naupli (uit 1/5 kweek, gecheckt onder microscoop = 95% OK )

Reidi 11L, dag6
Indruk is prima. weinig feaces. Geen zwevende brachio. 2x dooie op bodem. Verse naupli (uit 1/5 kweek, gecheckt onder microscoop = 95% OK ). Verse brachio (sneeuw).

Laatst bewerkt:
artemia naupli uitkomst procentage's

Door het toevoegen van 2 lepels eitjes op zelfde hoeveelheid water ging het mis. naupli komt niet uit, of veel te laat. Ziet er ook niet goed uit want water is melkerig en eitjes clusteren. Alle kweken dubbele kweken uitgezeeft en met dubbel volume vers water op borrelen gezet. intessen is gewoon nieuwe kweek met enkel volume oipgezet . Deze beproefd en werk. "Never change a winning team" zeggen ze weleens. Nieuwe ton met 25L zoutwater aangemaakt.

Laatst bewerkt:
mijn OCTO

Hij is er eindelijk, super cool beestje.
Ongelijfelijk mooi en weer wat anders dan koraal of visjes.

Bijlagen

• octo1.JPG
    octo1.JPG
    144,1 KB · Weergaven: 33
  • octo2.jpg
    octo2.jpg
    178,2 KB · Weergaven: 34
  • octo3.JPG
    octo3.JPG
    171,5 KB · Weergaven: 21
  • octo4.JPG
    octo4.JPG
    109,5 KB · Weergaven: 23
  • octo5.JPG
    octo5.JPG
    196,6 KB · Weergaven: 26
nog eentje

zwemt tegen de ruit aan en heeft een spanwijdte van ~25cm. Kop diameter ~2x3cm.
Octopusje heeft een kleine part van een diepvries spiering gehad.
Zwem af en toe door de bak en heeft de spiering opgepeuzel. Grappig gezicht hoe een octopus eet.:)

Bijlagen

• octo6.JPG
    octo6.JPG
    152,8 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Update kweekkamer: 3 mei, 17:00u

Margere oogst naupli doorlopen verrijken en verdelen over alle kweken . Tevens doorlopen hevelen van feaces bij alle kweken.
Ik heb het te druk met allerlei dingen om nog ff secuur bij te houden. Eigenlijk veel van hetzelfde als de dagen hiervoor.

17:00u Kweekschaal klaargezet om te gaan voeren. Uitkomst is weer normaal en heb nu een dubbel kweek beschikbaar om te voeren.
Na een tekort aan naupli gisteren en vanmorgen moet nu de inhaal slag gaan geschieden.

Comes 2L, dag7
1x dooie op bodem, enkele magere ertussen. Brachio gevoerd (te abrupt geiendigd?).

Comes 3L, dag7
Algemeen bevinden de paardjes ze zich vaak bovenin. ~10x magere die neigen te drijven.

Reidi 11L, dag6
Ergens is de dag een extra portie brachio erbij. Gisteren vergeten te vullen na hevelen, mogelijk daardoor enkele met drijf neiging.

Back
Bovenaan