Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Glenn,

Heb je dit wel goed? ik tel er 215?

Hardstikke mooi om te zien! Veel succes verder

haha.... jij kan snel tellen. je zal wel gelijk hebben. het was een hele klus met al die krioelende visjes. (een , twee,drie...........euh ..... tweehonderd....zoiets..)

ik ga mijn huis omdopen naar het anemoon visjes dierentuin (er zwemmen nu over de ~325stuks rond hihi...... en zaterdag komt er weer een nest uit.....

Jan Harbers zei:
Glenn,

Heb je dit wel goed? ik tel er 215?

Hardstikke mooi om te zien! Veel succes verder

bijkweek

blauwe gesteepte kwallen, gewoon spontaan onstaan in de anemoon visjes kweek. zien er best cool uit.

Bijlagen

• kwal5.jpg
    kwal5.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 23
  • kwal7.jpg
    kwal7.jpg
    44,2 KB · Weergaven: 24
  • kwal6.jpg
    kwal6.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 24
  • kwal1.jpg
    kwal1.jpg
    40,7 KB · Weergaven: 26
  • kwal4.jpg
    kwal4.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:

vanmorgen een gigantische nest reidi uitgekomen.
ik schrik zelf ervan, naar schatting 300-350 stuks. ik heb ze zelfs in meerdere flessen moeten verdelen om het normaal bevolkt te houden. ik ga een paar flessen bijhalen om ze te plaatsen. tevens heb maar gelijk 25L brachio in de start gezet. is vandag en morgen ff behelpen.

ik hoop dat ik de grote cultuur aan de gang kan houden, in het verleden is dat versloft en gecrasched. maar ik heb nu 2 nesten reidi en 1 nest comes te voeden. en vanavond komen er nieuwe anemoon visjes bij.

artemia stofzuiger is niks anders dan een klein pompje 100-200l/u gemonteerd in een 40mm pijp onderste zeef is een 1a grofste zeef van hobby (hier gaat artemia doorheen, maar de kweekdieren niet) en bovenste zeef is de een na fijnste (hierin blijf de artemia gevangen)
dit artemia zeefsetje is tekoop als een set van 4, en kost iets van 8 euro.
werk super makelijk

nodig:
materiaal: 1x pompje, 1x flexibel slang 16mm, 1x pijp 40mm, 1x eindop 40mm, 1x geplastifceerde ijzerdraad, 1x pijp 16mm, 1x plexiglas plaatje, 2x zeef, duct tape, pvc lijm (ijzerdraad voor het ophan systeem).
gereedschap: sterke kniptang, ijzerzaag, boormachine, gaten boor 16mm, combinatietang, verfstripper.
diversen: geduld en een heleboel handigheid........ als je 2 linkse handen heb kan je dit project dus vergeten...is echt voor de klussers onder ons....:p

Ja dat is schrikken Glenn ik weet er alles van je bent een half uur aan het scheppen om ze er uit te krijgen.
Daar ben je weer even druk mee, ik probeer zelf zo snel mogelijk de laatste tijd om de sterksten er uit te halen.
Zodat die het beste voer kunnen krijgen, maar het blijft een mooi gezicht als ze er uit komen.

Theo

GlennF zei:
ik hoop dat ik de grote cultuur aan de gang kan houden, in het verleden is dat versloft en gecrasched. maar ik heb nu 2 nesten reidi en 1 nest comes te voeden. en vanavond komen er nieuwe anemoon visjes bij.

artemia stofzuiger is niks anders dan een klein pompje 100-200l/u gemonteerd in een 40mm pijp onderste zeef is een 1a grofste zeef van hobby (hier gaat artemia doorheen, maar de kweekdieren niet) en bovenste zeef is de een na fijnste (hierin blijf de artemia gevangen)
dit artemia zeefsetje is tekoop als een set van 4, en kost iets van 8 euro.
werk super makelijk

nodig:
materiaal: 1x pompje, 1x flexibel slang 16mm, 1x pijp 40mm, 1x eindop 40mm, 1x geplastifceerde ijzerdraad, 1x pijp 16mm, 1x plexiglas plaatje, 2x zeef, duct tape, pvc lijm (ijzerdraad voor het ophan systeem).
gereedschap: sterke kniptang, ijzerzaag, boormachine, gaten boor 16mm, combinatietang, verfstripper.
diversen: geduld en een heleboel handigheid........ als je 2 linkse handen heb kan je dit project dus vergeten...is echt voor de klussers onder ons....:p
Die rechtse en linkse hand dat zit wel goed hier;)

Dit word een mooi klusje voor de toekomst!

Gr Frank

kweek resultaten

de comes paardjes lijken het beter te doen dan de reidi's zijn zowieso groter.
een pasgeboren comes is vergelijkbar met een reidi van 1 week oud.
Momenteel heb ik':
- 1 reidi die van 16 januari is, deze is nu dus 6weken oud nu.
- 3 comes paardjes van 10feb, deze zijn nu 20 dagen oud en al groter dan de reidi.
- 1 naaldje van 3feb, deze is nu 4 weken en al aardig aan de maat.
- 3 nesten anemoon visjes 50/212/70.......xxxx nestje van 28feb die nog moet stabiliseren. (300-400)

foto's van reidi 13feb (2wkn), naaldje 3feb (4 weken), anemoon visjes 28feb (1 dag)

Bijlagen

• anemoonvis  larves.JPG
    anemoonvis larves.JPG
    68,8 KB · Weergaven: 31
  • paadje3wkn.JPG
    paadje3wkn.JPG
    53,9 KB · Weergaven: 19
  • naaldjes2.jpg
    naaldjes2.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 20
  • naaldje1.jpg
    naaldje1.jpg
    52 KB · Weergaven: 18

Hoi Glenn,

Gaaf dat zou mooi zijn als je deze in leven zou kunnen houden.:goed:

Hoeveel luchtbellen heb jij er nu op staan?
Wat is de temperatuur? Kun jij ze zo op 25C houden?

Ben je weer afgestapt van je zelfgemaakte reactor?

Groet Ron,

he ron lange tijd geleden, je ben al die tijd een baken voor mij geweest.

ik hoop ook dat ik het in leven houd. de eersten zijn nu al ouder dan 24 dagen, ik heb er ééntje van 6 weken en de comes paardjes doen het goed nu. Het hele nestje ziet er gezond uit. Ik ben terug op het spoor nadat ik de weg volledig kwijt was. ik kwam niet verder dan 1 week. Waar het aan gelegen heeft ? ..... pfff ...dat is ff de grote vraag....
ik denk dat het moment dat je voert en de hoeveelheid van je brachio/artemia, de verlichting en de hoek van het lichtinval er allemaal me te maken hebben. Ik ben steeds alles volledig gaan om gooien na elke mislukte poging. Hele opstellingen gebouwd en bakken/potten/flessen geprobeerd.
Al die experimenten en bouwsels heb je inmiddels hiervoor langs zien komen.

het is net als de anemoon visjes, als het het eenmaal door heb dan lukt het ineens. Na 6 maanden uitproberen 6 visjes, nu gaat ht als een tierelier. Vaak is het net de manier waarop je iets doet. Net teveel brachio waardoor de boel verstikt, of juist te weinig, of net te ruw water gewisseld.
het lijk naar mijn idee toch op een soort topsport... als je iets verkeerd doet dan heb je niks of een troostprijs '(enkele exemplaren)

het water hou ik op temp door de kweekamer op 26-28 graden te houden. zie hiervoor de foto's. (CV kamer warm door restwarme ketel, lekker goedkoop)
water blijft 1 tot 2 graden lager dan de omgeving door verdamping.
alhoeveel de kamer temp. varieerd blijft de temp. van het water vrij stabiel. water heeft een grote soortelijke warme dan lucht waardoor het water vrij constant van temperatuur is. Het water zit op ~ 26 graden.

de reactoren voor fyto en brachio zijn kweektanks geworden en water containers. Ze waren te groot en het onderhoud vergde teveel, waardoor de boel verslofte en dus instorte. De losse flessen werken prima. en veiliger. Mogelijk als ik meer opbrengs moet hebben dat ik ze weer in gebruik neemt, maar nu ff niet.

Laatst bewerkt:
paardenstal uitgemest

Na enige tijd tegen een paardenbak vol met flap te hebben aangekeken, was ik het zat en heb ik de knoop maar doorgehakt. Heb rigoreus de de bodem afgeheveld alle zand eruit en wier zoveel mogelijk eruit geplukt, die zat helemaal onder de flap en stieft daardoor weer af, het was niet meer onder controlle te krijgen.
zand uitgespoeld met oud water en alle nog te behouden algen flink uitgeschud in een emmer.
alles weer terug gezet en de stenen wat opnieuw gerangschikt.
als laatste heb ik micosidol in de bak gedaan tegen flap. dit heb ik 2 weken eerder in de fish only bak gedaan en het werkte prima.
hopelijk gaat de bak er over enkel weken weer normaal uit zien.
hier alvast een aantal foto's na de opruiming.

Bijlagen

• DSCN1553.JPG
    DSCN1553.JPG
    99,2 KB · Weergaven: 20
  • DSCN1550.JPG
    DSCN1550.JPG
    106,3 KB · Weergaven: 17
  • DSCN1549.JPG
    DSCN1549.JPG
    136,4 KB · Weergaven: 17
  • DSCN1548.JPG
    DSCN1548.JPG
    139,2 KB · Weergaven: 22
  • DSCN1546.JPG
    DSCN1546.JPG
    104,3 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
mijn caulerpa woud

ik heb gelukkig nog wat caulerpa in mijn andere bak staan die super gezond is en en de bak uitgroeit. mocht de caulerpa in de paardjesbak niet aanslaan dan gaan we dus wat gezonde overzetten in de loop van de volgende week.

Bijlagen

• DSCN1560.JPG
    DSCN1560.JPG
    122,1 KB · Weergaven: 21
  • DSCN1562.JPG
    DSCN1562.JPG
    125,4 KB · Weergaven: 24
Back
Bovenaan