Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

ik wijt het probleem van de paardjes aan de voedsel kwaliteit en continuiteit.
voor je met kweken kan beginnen moet je de voedsel voorziening toch 110% onder controlle hebben.
het kweken van "voldoende" fyto en brachio is op zich al een bezigheid die meer tijd vergt dan de paardjes zelf.
Hier komt toch een stuk "het vinger gevoel" en geluk bij kijken. het is niet zo'n exacte wetenschap.

RoGi zei:
Zoals je weet heb ik vraagtekens bij de zeepaardjes, in principe zou het opkweken geen probleem moeten opleveren (als je je houdt aan de 'regeltjes'). Met naaldjes heb ik geen ervaring maar als ik jouw verhalen lees dan jeuken mijn vingers....het moet toch niet zo moeilijk zijn??

Maar goed laten we hopen dat 2009 meer suc6 brengt!!!

Groet Ron,

Hallo Glenn,

Is het normaal dat er de heledag jongen uitkomen bij het mannetje ?
Ik dacht dat hij ze allemaal in een keer er uit gooit.
Op dit moment heb ik ca. 20 jongen er uit gevangen/

Theo

Ik ben er al uit vanavond is de rest er uit gekomen .
Ik had niet verwacht dat het er zo veel zouden zijn zeker een paar honderd.
Ik zal er morgen ook een dagboek van gaan bijhouden.

Theo

hoi theo,
als de buidel te vol is wil het weleens dat hij een dag eerder een deel van de jongen eruit laat. meestal zijn dat dan een stuk of 20/30.
normaal laat hij ze allemaal op de 14e dag los. meestal net voordat het licht wordt in deze periode omstreek 9:30. maar als hij ze een dag eerder los laat kan dat ook makelijk in de middag zijn.

Hallo Glenn,

Bij mij kwamen ze om 21,15 uit de buidel een kwartier later kwam de laatste golf eruit.

Theo

kweek resultaten januari 2008

het is el een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb.
nu gaan we weer een poging doen om het één en ander bij te werken.

paardjes:
Reidi's gaat nog steeds niet verder dan week 3, ik struikel daar echt op, inmiddels zit ik al op kweek nr.10 of zo. Ik heb momenteel een stuks of 4 van ~20 dagen oud en een nestje van 5 dagen waarvan er nu 50 over zijn (van de 150). dus niet echt een succes. Ik verdenk mijn artemia eitjes, ik ga een ander merk proberen.

Naaldjes:
deze had ik al opgegeven, en als onmogelijk beschouwd
echter ik heb een 5 tal naaldjes gewoon in mijn brachio kweek gemieterd,
en warempel, er leven nog 2 van die inmiddels artemia naupli eten en dudelijk groeien. deze zijn nu bijna 1 maand oud.
vandaag ~50st uigevangen en bijgegooit bij de ander 2stuks, (brachio/phytomix). ik word weer optimistish over de kweekbaarheid.

Poets garnalen:
ik heb op 18 dec 300st uitgevangen en in een fyto/brachio mix gezet
dat goed goed totdat ik ik een keer iets doms deed. had er ookeen stuks of 20 in een ander kweek gegooit en daarvan zijn er nu nog 6 over. deze zijn inmiddels 6 weken oud (groeien tergend langzaam). Op 3feb heb ik ongeveer 200st uigevangen en dze staan nu te pruttelen in een bakje met fyto/brachi we zien het over een tijdej wel wat het resultaat wordt

Sabea Anemoon visjes:
na een bescheiden gelukte kweek van 6 stuks is het nu bijna onder de knie.
ik heb momenteel:
-een kweek van 55 stuks die 6 weken oud is. de laaste 4 weken 1 dooie door stress tijdens het overzetten naar de uitzwembak.
- een kweek van 205 stuks die 4 weken oud is en al 1 week geen dooie gehad, vandaag deze overgezet naar een ietsje groter bak. de babybak werd al te klein en ik verwacht morgen weer een nestje, dus moest deze vrijgemaakt worden.
conclusie: anemoon visjes heb ik redelijk onder controlle. Alhoewel de kweek van 14 dagen geleden volledig afgestorven was na 24 uur doordat de Brachio/kweekmix blijkbaar niet rijk/stabiel genoeg was. Het blijft een kwestie van gevoel ervoor hebben, het is geen exacte wetenschap.

Leuk hoor, al die anemoon visjes in een schooltje, maar ik denk dat ik over een aantel weken wel een afzet voor deze visjes moet gaan zoeken. Pappa en mamma sabea blijven eitjes leggen.

Kweek Foto's Sabea Anemoon visjes

foto 1 50 stuks 6weken oud
foto 2 200 stuks 4 weken oud
foto 3 papa en mamma in anemoon met een nestje eitjes

Bijlagen

• Sabea 6 weken 50st.JPG
    Sabea 6 weken 50st.JPG
    125 KB · Weergaven: 78
  • Sabea 4 weken 200st.JPG
    Sabea 4 weken 200st.JPG
    104,3 KB · Weergaven: 86
  • Sabea paartje.JPG
    Sabea paartje.JPG
    126,7 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt:

GAAAAF zeg !!!

Je boekt al aardige resultaten !!
Ga zo door !!!

Grt, Marco

Hallo Glenn,

Knap dat je het voor mekaar krijgt om zoveel voer te kweken elke dag.
Ik merk nu zelf ook hoe hard het me de artemia eieren gaat een potje is zo op.

Ik zit zelf nu op 1 stuk van 4 weken en een stuk of 20 van 18 dagen.

Theo

goede resultraat anemoon visjes

hoi marco,
met de anemoon visjes gaat het als een speer. ik moet zeggen ik heb zelf nooit verwacht er 200 uit één nestje groot te brengen. vanaf dit stadiun is het een eitje. ze eten al alles, droogvoer, artemia vriesdroog eitjes, diepvries kreeft eitjes en alles wat in hen bekje past.

beste theo,
met de paardje is het naar mijn mening nog steed huilen met de pet op. ik zie dat jij egenlijk tegen hetzelfde probleem aanloopt.
- eerste 4 dagen gaat perfect geen dooie
- na dag 5 begin er dagelijks 3-5 uit te vallen (dit is nog positief)
dit gaat zo door tot dag 14, na dag 14 bigint het aantal dooie te stijgen naar 8-15 per dag. na dag 20 dan begint de eind race naar het einde. ik kom dus niet verder dan ~24-26 dagen
- als het minder gaat dan sterven er tussen de 8-15 per dag, als er meer dan 20 per dag gaan dan is het eigenlijk einde oefening dan gaat eigen alles tot aan de laaste binnen 7-12 dagen.

ik heb zelf een halve kilo zak artemia in gebruik, want met die potjes van 20gram ben ik er met een week maximaal 2 weken doorheen.
het voer kweken en uitvangen om te voeren is nog het meeste werk.

Waar ligt het aan ? voor mij een dé grote vraag. ik ben al 10 kweken verder en dus al sinds oktober 2008 bezig met om de 2 weken een nest opvangen en voeren. (op den duur word je er moedeloos van)
verschillende methoden geprobeerd (staat allemaal in mijn dag boek)
brachio, fyto, diverse vormen en grote kweekflessen gemaak en gekocht.

ik denk dat je de juiste balans moet vinden van voer, waterkwaliteit, stroming, verlichting.

mijn laatste project is een bak van 37 liter met een schot ertussen van brachio gaas. achter deze schot kom een afschuimer, verwarming en kleine stromings pomp. Deze pomp gaat ervoor zorgen dat ik oude artemia (>24uur) kan gaan uitfilteren via een zeefbakje.

Laatst bewerkt:
grootte paardjes nest

ik heb 2 stellen reidi's die nu actief aan het paren zijn.

eentje heeft nestjes die al tegen de 260st groot zijn, de andere heeft nestjes van ongeveer 150 stuks.

bovendien is een stelletje comes paardjes al aardig aan het paren en is de buidel van het mannetje al in de ontwikkeling.

idem voor een jong stelletje rode reidi's

paardjes gaan slecht

laatste nestje van 29jan gaat slecht :mad:

dag 1 nest ~150stuks uitsluitend brachionis 8L gezeefd in een 6L tankje
dag 2 2L brachionis + naupli gevoerd ze eten en ik zie rode buikjes
dag 3 idem
dag 4 idem (3 afvallers (nog wel rode buikjes)
dag 5 4st dood, ze eten al minder, minder rode buikjes
vanaf hier gaat het echt fout ! voer bestaat nog steeds uit brachio en naupli.
water word dagelijks van de 6L er 2L vervangen, bodem word geheveld en niet opgegegeten artemia word vervangen door verse die max 2 uren uit zijn. velichting bestaat uit een paar led lampjes boven in en de tank is rondom verduisterd.
dag 6 in de ochtend 22 dood, later in de dag nog eens 12x dood
dag 7 in ochtend 20x doos, door de dag nogeens 17x
einde dag 7 heb ik maar de tank volledig leeg gehaald gereinigd en compleet verse water met de resteren 45 stuks opnieuw geplaats met nieuwe naupli.
dag 8 weer 12x dood en door de dag zelfde verhaal veel dooie
hier weet ik nu dat de restant ook gaat want echt eten doen ze niet. sporadisch zie je een paar happend en met een rood buikje, maar de grootste gedeelte ziet er lamlendig mager uit en eten niet.

Hallo Glen,

Op dit moment zweer ik bij het gebruik van een drijfbakje voor jonge levendbarende.
Die heb ik in de bak hangen en met een luchthevel drupt er de heledag water in.
De jongen die ik daar in doe blijven voor ca. 80 % in leven.
Ik heb dit af gekeken in duitsland en die had er succes mee op deze manier.
Ik heb het ook geprobeerd in een 6 literbakje maar dar was de uitval heel groot.

Theo

hoi theo,
het probleem met het bakje is dat je voer ook weggespoel word ?
ik ga dat ook maar proberen, want nu gaat het voor geen meter.

Vandaag omgeveer 400 anemoon visjes uitgevangen en in de brachio gezet.
weer een late avond voor mij dus. pfff......
In de ochtend zullen we zien of de vangst gelukt en levensvatbaar is. De eerste ochtend is blijkbaar heel crucial, dan blijk of je opzet, dus verhouding kweek/brachio/water/fyto goed stabiel is. als deze verhouding niet goed is dan overleven ze de ochtend niet.

anemoon visjes kweek

- de anemoon visjes hebben de nacht overleefd, kweek is stabiel en rijk aan brachionis.
- van de paardjes(29/30feb) zijn er weer een te grote hoeveelheid dood. 9 dagen (nog ~20st)
- nieuwe nestje naaldjes (3feb) doen het nog goed. (~30st)
- nieuw nestje poetsgarnalen (2/3feb) zwemmen ook gemoedelijk rond (~200st)

ik had in één bak van 25Leen kweek van poetsgarnalen, naaldjes, en paardjes als de poets garnalen war groter worden gaan ze de kleine naaldjes en paardjes te lijf. ik heb 4 stuk poets garnalen van 6 weken nu in een aparte viskom met brachionis/fyto mix.

Hallo Glenn,

Dat valt wel mee dat het voer we spoelt in het begin had ik daar last van.
Maar ik heb op de bodem een perspex plaatje gelegd zo klem mogelijk, zodat het meeste voer er in blijft.
Mijn vrouw voert overdag een paar keer dus dat gaat wel goed.
Het voordeel is denk dat er alleen artemia in zit die van de zelfde dag zijn.

Theo

hoi theo,
dat is inderdaad dan wel een gegarandeerde verversing van water en naupli.
ik ga het met een nieuwe bak proberen de volgende keer. Dat is een bak van 37L met een apart compartiment met afschuimer, verwarming en stromings pomp. het is op 13 feb weer zover.
ik gebruik een stromingspomp en geen bellenstroom, dan zie ik wel hoe dat gaat.
De compartiment word gescheiden door een plaat met brachionis zeef, hierdoor blijft het voer bij de paardjes en het water wordt wel afgeschuimd/gereinigd.

nieuw tank voor paardjes

nieuwe experimentele tank gemaakt voor de baby paardjes.
maten 50x17x50cm wh 45cm
ik wacht nog op de brachio zeefdoek die ik bij mws besteld heb. dan kan ik gaan test draaien.
in de eerste instantie kunnen de paardje in de smalle gedeelte, en in later stadium als ze wat grote zijn andersom.
Reden: als ze klein zijn (tot 2 weken) dan wil je de voer concenratie hoog houden en dat lukt dus niet als je zoveel watermassa heb.
watermassa heb ik weer nodig om de kweek omgeving stabiel te houden, dat lukt niet in een klein fles van 2-6L.

Gelukkig heb ik massa's 6mm glas en ik en bouw alles zelf. zo hobby er er op los.

Bijlagen

• tank 50x50.jpg
    tank 50x50.jpg
    84,8 KB · Weergaven: 41
nieuwe experimentele kweekbakken

ik heb een test gedaan met mijn nieuwe kweekbak maar dat ging grandios mis.
had er een 10 tal paardes ingezet en in de midaag waren ze verdwenen.

na een gericht e onderzoek bleek dat de paardjes zo klein zijn dat ze tussen het rail en de scheidingschot waren gezogen er zat nog geem milimeter speling in.
nu deze ruimte deadfit gemaakt met wat stukjes tywrap. het moet nu bijna waterdicht zijn. we gaan het weer proberen.

Back
Bovenaan