Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hoi Glenn,

Ik zie bij jou hetzelfde als wat ik ondervind en wat ik eigenlijk ook niet begrijp. Jouw zeepaardjes zijn zwart en groen/grijs terwijl ze toen je ze kocht waarschijnlijk knal geel waren???

Ik heb de mijne nu 1 maand en zijn helemaal verkleurd, wat ik best jammer vind. Dit terwijl de andere in de winkel nog wel steeds geel zijn. Uiteraard weet ik dat ze kunnen verkleuren en van nature een schutkleur aannemen maar toch zit er tussen mijn bak en die in de winkel geen verschil.

Ook de wier groeit in de paarden bak niet zoals het hoort, ik denk dat dit aan de stroming ligt, anders zou ik het niet weten.

Groet Ron,

hoi ron,
de reidi's zijn inderdaad best gevoelig om zwart te worden. ik heb rode,gele en bruine gehad maar ze zijn nu allemaal donker tegen zwart aan.
ik vermoed dat het te maken heeft met water kwaliteit, in het water aanwezige algen en de verlichting, waarbij de verlichting toch een hele belangerijk rol speelt. ik ben zelf aan het experimenteren met zo min mogelijk van het verkeerde licht waarbij de caulerpa nog goed groeit. heb in ieder geval mijn blauwe lampen uitgezet. ik werk nu moet gelige licht kleur 865 en later mischien zelfs met een kleur 830.

ik had last van rode flap, die ik net behandeld heb en ik merk dat de eerste paardje een beetje van kleur verschiet naar een lichter tint en zijn stuctuur zichtbaarder wordt. We zien over een tijdje het effect wel.

gisteren het enige en grootste naaldje dood, net geen maand geworden.
reden ......onbekend , deed het net zo goed.
vandaag van de paardjes die ouder dan 3 weken zijn eentje vandaag dood op de bodem... reden ook onbekend.
de kleintjes die afsterven zijn bijna dagelijkse bezigheid....

wel heb ik met één kweek comes een 100% rendement !!!!
heb er 19 in een bak gezet op 24feb en ze zijn al 19 nog harstikke gezond.

normaal gaat er elke dag wel tussen 3-5 bij een goede kweek
Als er meer dan 8 per dag doodgaan is dat een teken dat de rest eingelijk volgt en de dagen daarop veel meer gaan tot er nul zijn binnen een week.

oh ja,
hoi happyhippo, door niet de focus op de poetsganalen te leggen hebben ze het ook niet overleefd na 2 weken maximaal..... ook deze is zeer intensief in de kweek.... net als de paardjes....daarbij vergeleken is nemos kweken met de ogen dicht te doen....

poets garnalen en paardje/naaldje vereisen dezelfde intensieve aandacht en voer echter het in één kweek houden is niet mogelijk, op een gegeven moment vallen de garnalen de kleine naalden en paardjes aan en dat vinden ze niet fijn, en het is zelfs schadelijk voor ze.

Laatst bewerkt:

Hallo Glenn,

Jammer dat de poetsers het niet gehaald hebben; je bent ook op zoveel vlakken tegelijk bezig momenteel;) Her en der kweekbakjes, paarden, vissen, naalden, brachionus, artemia enz enz. Een hele dagtaak (en nachttaak) lijkt mij. Volop respect:goed::goed:!

Groeten,
Jeroen

GlennF zei:
gisteren het enige en grootste naaldje dood, net geen maand geworden.
reden ......onbekend , deed het net zo goed.
vandaag van de paardjes die ouder dan 3 weken zijn eentje vandaag dood op de bodem... reden ook onbekend.
de kleintjes die afsterven zijn bijna dagelijkse bezigheid....

wel heb ik met één kweek comes een 100% rendement !!!!
heb er 19 in een bak gezet op 24feb en ze zijn al 19 nog harstikke gezond.

normaal gaat er elke dag wel tussen 3-5 bij een goede kweek
Als er meer dan 8 per dag doodgaan is dat een teken dat de rest eingelijk volgt en de dagen daarop veel meer gaan tot er nul zijn binnen een week.

oh ja,
hoi happyhippo, door niet de focus op de poetsganalen te leggen hebben ze het ook niet overleefd na 2 weken maximaal..... ook deze is zeer intensief in de kweek.... net als de paardjes....daarbij vergeleken is nemos kweken met de ogen dicht te doen....

poets garnalen en paardje/naaldje vereisen dezelfde intensieve aandacht en voer echter het in één kweek houden is niet mogelijk, op een gegeven moment vallen de garnalen de kleine naalden en paardjes aan en dat vinden ze niet fijn, en het is zelfs schadelijk voor ze.

sabea's zwemmen uit

he jeroen, ik heb hier nu onderhand een kleine lab staan met allemaal potje en flesjes.
hoe gaat het met jou kweken ? ben je al wat verder ?

Gisteren de boel weer omgegooid omdat de onderste plank en bovenste plank 1-2 graden in temp scheelde. Dus brachionus ging naar onder en de vissen en paardjes kweken gingen omhoog. beter voor de brachio die mogen niet te hoog in temp.

de 212 sabea zijn nu in de uitzwembak bijgezet, want het ging echt niet meer in de 25L bakje met z'n 212. water ging te snel achteruit en was niet meer met een 5 daagse wissel te stabiliseren.
ze zwemmen nu vrolijk tussen hun groter broers rond. Aanvankelijk werden ze weggejaagd, maar op den duur dan houden ze op met jagen en keert de "rust" terug in de bak.

Bijlagen

• DSCN1569.JPG
    DSCN1569.JPG
    113,3 KB · Weergaven: 122
Laatst bewerkt:

Hallo Glenn,

Ik heb toch vrij wat tegenslagen gehad in de fyto- en brachionuskweek. Doordat mijn CV-ketel het begaf heb ik een aantal dagen in de kou gezeten:mad: ...Het was op een gegeven moment 12 graden in huis....De fyto is niet meer....:( ; komt volgens mij ook doordat er een soort bacterie oid bij is gekomen...

Ik ben net overgestapt van levende fyto naar Sparkle en fytoconcentraat in de hoop dat ik zo een stabielere voeding voor de brachionus krijg. Ik heb afgelopen weekend voor het eerst in zoveel maanden weer een paar jonge poetsgarnalen (helaas maar 15 stuks..)uitgevangen en ga het weer eens proberen. ;)

De aanhouder wint (hopelijk). Jij ook succes met je kweek !:goed:

Groeten,
Jeroen

hoi jeroen,

ik had het beste resultaat door:
1: de garnalen in een platte bak met een bodem water, net zoiets als mijn sabea larve kweek.
2: wat fyto ingooien zodat het lich groen wordt en de brachio in stand en rijk houd.
3: een lamp bovenop zodat de fyto in stand blijft.
4: en nu het moelijkste, de boel in balans houden !!! balanceren van fyto en brachio zodat de kweekwater niet verontreinigd. (hier ging het dus fout bij mij omdat ik de focus op de paardjes had.)
5: eerste 3 weken zorgen dat er continu brachio wolk aanwezig is.
6: vanaf dag 4 voorzichtig artemia toevoegen. je geef al gouw teveel die je weer niet eruit gefilterd krijgt, waardoor de zo noodzakelijke brachio en fyto opgegeten word door de grotere artemia. (de grote artemia is dus "nuisance"

Dit is een ruwe richtlijn die ik zelf bedacht heb op basis van de reeds opgedane ervaring kan een dag meer of minder zijn maar dit moet dus nog al doende worden geperfectioneerd.... dat gaat dus weer een half jaar worden... input van andere hobby kwekers is natuurlijk welkom.... zo leren we van en met elkaar.

Beste GlennF,

Gaat zo te zien goed ! Volhouden zo !

Groetjes Toa

Bijlagen

• DSC_2768 (Large).JPG
    DSC_2768 (Large).JPG
    96,2 KB · Weergaven: 56

Mooie foto Toa heb je deze voerschaal zelf gemaakt ?

Theo

he toa,

bedankt en ik ga zeker met plezier door, het is tenslotte een echte hobby en daar heb je wat voor over.

Mooie scherpe foto en mooie kleuren hebben die paardjes van jou. Hoe hou je ze zo mooi ? Ik vermoed dat de verlichting en nitraat gehalte een belangerijk rol speelt. Wat heb jij voor verlichting en wat is je nitraat gehalte? Ik ben momenteel aan het experimenteren met de verlichting.

hoi theo,
Ik heb er eentje gemaakt met plexiglas, nodig 1 buis 16-32mm (staander), 1 buis 110m (binnenmal), 1 plaat ~20x20 en een verfstripper.

plexiplaat goed rondom vastzetten (2x mdf platen met een gat van 120mm en lijmklemmen) of op een buis van 120mm zetten. (deze 120mm buis mag niet warm worden, natte doek eromheen zetten, en niet op de buis verhitten, je gebruikt het als de buiten mal)
Met de verstripper verhit je de plexiplaat gelijkmatig langs de cirkelrand todat het week wordt, dan druk je met de buis van 110mm de vorm in de plaat. Daarna uitzagen met een figuurzaag en de randen veilen/schuren. Buis 16-32mm plakken met pvc lijm in centrum.
Het verhitten is wel secuur werkje, als je te lang verhit krijg je brandplekken en blaasje in de plexiglas. Omdat ik de laatse tijd alleen levende mysis geeft gebruik ik hem niet meer. Je moet het wel dagelijks schoonmaken of verwijderen anders groeit het vol met algen en dat ziet er dan niet meer uit.

Laatst bewerkt:

Bedankt voor de uitleg Glenn.

Vang je de mysis zelf of kweek je die ook zelf.

Theo

mysis kweken is onmogelijk, ze eten elkaar op en vervuilen het water heel erg.
Misschien als je een grote vijver in de tuin maakt met een klein 1000-2000 liter brakwater dat het dan mogelijk is.

ik hou ze in de garage 2 weken in leven met een specieton, curverbak en een afschuimer. (zou wel langer kunnen, maar maestal is het dan al opgevoerd)

Zelf scheppen in de kou loont de moeite niet.
1: ik haal ze bij ww(sponsor) voor ~10 euro voor 2 weken
2: rijden naar de kust kost tijd en benzine
3: nu in de kou en tot je knieen in het water gaan staan is niks
4: je schept al gauw teveel waardoor bij thuiskomst de boel verstikt is, dus heb je er toch weer niks aan.

in de zomer is het misschien wel te doen, maar meer als een uitje in de schone natuur van zeeland.

Laatst bewerkt:

Voor mij is dit te ver rijden helaas, bij ons kan je alleen die hele kleine zakjes kopen.
En dan is het niet meer betaalbaar dus ik hou het maar bij diepvries.
Ik verrijk het wel met vitaminen elke dag.

je zit niet zover van het ijsselmeer vandaan, is er daar niks te scheppen?
wat je kan doen is in de zomer naar zeeland rijden en daar zand garnale scheppen en invriezen met water voor een aantal maanden tot 6 maanden.
ik heb van de zomer 4 zakken (15x20cm) levend met zoutwater ingevroren en heb ze tot december mee lopen voeren.
deze zijn veel verser en voedingsrijker dan de reeds voorverpakte.
Als ik ze voer zijn de garnalen nog glazig, terwijl de commerciele versies al wit en droog gevroren zijn. Vaak zijn ze al een halve dag dood voordat ze ingevroren worden.
Als je wil gaan scheppen moet je het maar zeggen dan ga ik met je mee naar mijn stekkie. Het moet dan wel EB zijn als je scheppen wilt. (vanaf juni/juli)

Laatst bewerkt:

Lijkt me leuk om te gaan doen Glenn we spreken als het juni is wel af op wat voor een dag we het gaan doen.

Theo

Beste GlennF en TheoT,

Mijn voederschaaltjes zijn gemaakt van een plasticbuis in combinatie met een petrischaal van glas, de verbinding is ook van glas. Alles is gelijmd met aquariumkit.

De verlichting die ik boven mijn bak gebruik is een PL 55 watt marine white 14000K van arcadia. Wel een spiegelplaat als reflector. 1 lamp in de kleur wit met blauw gemengd, en maar 55 watt. Geeft veel licht !

Mijn nitraatgehalte is veeeeeeel te hoog, tussen de 75 en 100 mg/l. Tsja ?
Maar ik denk niet dat de kleur mede afhankelijk is van het nitraatgehalte (of ze moeten zich zo "beroerd" voelen door het te hoge gehalte ???)
Ik denk wel dat verlichting een rol speelt en ook vooral de gemoedstoestand van de paardjes !

Groetjes Toa

Zomaar een plaatje............................................

GlennF zei:
he toa,

bedankt en ik ga zeker met plezier door, het is tenslotte een echte hobby en daar heb je wat voor over.

Mooie scherpe foto en mooie kleuren hebben die paardjes van jou. Hoe hou je ze zo mooi ? Ik vermoed dat de verlichting en nitraat gehalte een belangerijk rol speelt. Wat heb jij voor verlichting en wat is je nitraat gehalte? Ik ben momenteel aan het experimenteren met de verlichting.

hoi theo,
Ik heb er eentje gemaakt met plexiglas, nodig 1 buis 16-32mm (staander), 1 buis 110m (binnenmal), 1 plaat ~20x20 en een verfstripper.

plexiplaat goed rondom vastzetten (2x mdf platen met een gat van 120mm en lijmklemmen) of op een buis van 120mm zetten. (deze 120mm buis mag niet warm worden, natte doek eromheen zetten, en niet op de buis verhitten, je gebruikt het als de buiten mal)
Met de verstripper verhit je de plexiplaat gelijkmatig langs de cirkelrand todat het week wordt, dan druk je met de buis van 110mm de vorm in de plaat. Daarna uitzagen met een figuurzaag en de randen veilen/schuren. Buis 16-32mm plakken met pvc lijm in centrum.
Het verhitten is wel secuur werkje, als je te lang verhit krijg je brandplekken en blaasje in de plexiglas. Omdat ik de laatse tijd alleen levende mysis geeft gebruik ik hem niet meer. Je moet het wel dagelijks schoonmaken of verwijderen anders groeit het vol met algen en dat ziet er dan niet meer uit.

Bijlagen

• DSC_6253 (Large).JPG
    DSC_6253 (Large).JPG
    68,7 KB · Weergaven: 16

OK Theo, ikmeld je wel wanneer, dag en tijdstip wordt bepaald door EB. We krijgen eens in de 2 weken de kans om op een goede tijdstip te gaan.
Je wil natuurlijk niet 's nachts om 2 uur gaan scheppen, maar het liefst op een zondag op een fatsoenlijke tijd, zeg maar tussen 13:00u - 18:00u. Je moet nog ernaartoe rijden en weer naar huis om de boel op te ruimen. Tevens een dagje uit en genieten van de natuur hé.
benodigheden:
- 1 of 2 niet te fijnmazig schepnet op steel met een rechte onderkant (dus niet rond). hornbach hebt ze.
- enkele zout emmers
- als het mogelijk is een auto-omvormer 12v>220v, dan kan je een lucht pompje met bruissteen in de auto laten werken. Dit komt de levende garnalen ten goede. Handig om een deel levend me te nemen, dan heb je voor enkele weken levend voer.
- stripsluit zakjes ! 15x20 stevige diepvrieszakken. een koelbox met ijs om de verpakte garnalen koel en vers te houden.
- schone en droge kleren en baddoek (net als je naar het stand gaat)
- jerrycan met schoonwater om te spoelen/verkoelen.

Laatst bewerkt:

beste tao,
ik denk (vermoed) dat nitraat gehalte wel een rol speelt. Want overal waar ik de paardjes MOOI in de kleur heb gezien weet ik 100% zeker dat hun nitraat gehalte zeer hoog is. Dat zeggen ze ook zelf (zonder de link te leggen dat dat de kleur beinvloed). In de ééne situatie was het een bak met "versleten" gelige HQI lamp erop en de andere situatie had de persoon in kwestie en T8 lamp van 18 watt ! Jou situatie is nu ook één die de dit vermoeden versterkt. Als ik zo naar het bewijs materiaal kijkt dan is het Hoge nitraat toch de grote gemene deler.

Mijn bakken hebben een nitraat en fosfaat van beide NUL. iedereen probeert zijn nitraat en fosfaat omlaag te krijgen, ik krijg die van mij niet omhoog. (mijn nitraat bedoel ik dan:) ) Daarom doen oortjes en sponsen het bij mij niet zo goed.

dat petri schaaltje is goed bedacht, scheelt een hoop geklus. Maar ach..... sommige mensen houden van klussen... een beetje bezigheid therapie.

Laatst bewerkt:
andere naam voor topic

aangezien ik op meerdere vlakken bezig bent is de naam van deze topic "Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd" eigenlijk zwaar achterhaald.

Iemand een idee voor een juiste benaming ?

Kan dat dan wel, de topic naam veranderen?

Meerdere topics beginnen zie ik niet zitten, dan kan ik straks meer achter de computer gaan zitten dan met de kweekjes bezig zijn.

Re: andere naam voor topic

GlennF zei:
aangezien ik op meerdere vlakken bezig bent is de naam van deze topic "Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd" eigenlijk zwaar achterhaald.

Iemand een idee voor een juiste benaming ?

Kan dat dan wel, de topic naam veranderen?

Meerdere topics beginnen zie ik niet zitten, dan kan ik straks meer achter de computer gaan zitten dan met de kweekjes bezig zijn.
"Het zeepaardjeslaboratorium"

Back
Bovenaan