Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

Hey Glenn,

Ik heb deze blauwe monti ook al een tijdje. Staat bij mij ook onder led?!?

Verlichting doet een hoop in zowel de ontwikkeling van kleur, groei en niet te vergeten de visuele presentatie van sommige koralen.

Waren ze bij twan blauw dan ?

greetings, GlennF

Nee, anders... De normale kleur is bruin/groene stam met baby blauwe poliepen, kleurt onder blauwe led mos groen. Het stuk van twan had meer een wit/gelige stam met grijs blauwe poliepen en kleurt onder blauwe led gras groen. Hoop dat de omschrijving een beetje duidelijk is :biggrin:

Laatst bewerkt:
Ook blauw bij jou en onder led only ?
Welke led?

greetings, GlennF

Ja heel mooi blauw al zeg ik het zelf. Chinese (Mvava) alleen witte en blauwe leds.

Test je je nitraat eens met een salifert NO3 test.
Zet een paar egels in tegen je algen.
Mogelijk nemen je algen teveel van een bepaald spore element weg. Filter je over kool ?
Weer is led een aanwezige element (m.u.v. dennis).

greetings, GlennF
Met Salifert NO3 test was ook niets meetbaar. Alg of geen alg maakt voor koraal geen verschil. Had een zeehaas ingezet voor de alg. Filter 24/7 over kool.

Zo was ie. (in het echt iets baby blauwer dan grijs)

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1419409894617.jpg
    uploadfromtaptalk1419409894617.jpg
    80,7 KB · Weergaven: 41
Met Salifert NO3 test was ook niets meetbaar. Alg of geen alg maakt voor koraal geen verschil. Had een zeehaas ingezet voor de alg. Filter 24/7 over kool.

"Alg of geen alg maakt voor koraal geen verschil"? Ik denk dat dat wel eens anders kan zijn. Op het moment dat een algplaag kan uitbreken heb je kennelijk een overschot aan voedingselementen, waarvan ook je koraal mee "snoept". Meer voedingsstoffen en of minder licht betekent donkerder koraal, het babyblauw gaat over in groen. Hier onder 100% led, kleurt dit koraal in perioden met lage waarden baby blauw. Als waarden eens wat doorschieten naar boven, komt de olijfgroene kleur naar boven. Deze laatste kleur is permanent aanwezig op delen die door schaduw minder licht krijgen. Bij terug lopende kleuring onder T5 zou ik ook eens naar het aantal branduren van de buizen kijken / actuele par waarden kijken.

"Alg of geen alg maakt voor koraal geen verschil"? Ik denk dat dat wel eens anders kan zijn. Op het moment dat een algplaag kan uitbreken heb je kennelijk een overschot aan voedingselementen, waarvan ook je koraal mee "snoept". Meer voedingsstoffen en of minder licht betekent donkerder koraal, het babyblauw gaat over in groen. Hier onder 100% led, kleurt dit koraal in perioden met lage waarden baby blauw. Als waarden eens wat doorschieten naar boven, komt de olijfgroene kleur naar boven. Deze laatste kleur is permanent aanwezig op delen die door schaduw minder licht krijgen. Bij terug lopende kleuring onder T5 zou ik ook eens naar het aantal branduren van de buizen kijken / actuele par waarden kijken.
Met "alg of geen alg" bedoelde ik dat ik geen verschil constateerde bij mijn koraal. Wat Glenn aangaf dat misschien de algen bepaalde sporen elementen zouden wegnemen.
Mijn alg is verdwenen door mijn zeehaas, niet door de nutriënten te verlagen.
Ik heb de bio pellets alweer ingezet.

Ik heb hetzelfde koraal, was lange tijd baby blauw, totdat ik met balling light begon en mijn bio pellets stopte. Nu ook meer olijf groenige.

NO3 nooit meetbaar, PO4: 0.04 beide met Red Sea Pro test, wel veel last van alg. Dus PO4 zal wel groten deels door alg opgenomen zijn. En dus in werkelijk hoger geweest zijn.

Zie iedereen met een NO3 van 1-5 vandaar bio pellets gestopt. En mijn Acro vertoonde witte plekken. NO3 is nu 0,25. PO:0,04

En balling light leek voor mij makkelijkste methode op dat moment.

Verder heb ik T5 en Chinese led spots.

Geen idee waar het aan kan liggen, misschien kunnen jullie er wat mee [emoji6] [emoji1]

Hoe lang stond ie blauw (maanden) en sinds wanneer begin het groen te worden (weken).

Dus jij heb led en T5 en het stond al die tijd wel blauw bij no3 en po4 beide 0.
Hoe oud zijn de T5 buizen?

Je heb je fosfaat en nitraat laten oplopen van 0 naar NO3:0,25/ PO:0,04 door de biopellets te verwijderen en je algen te lijf gegaan met een zeehaas.
Tevens ben je in dezelfde periode met balling light gaan (welke?).Gebruik naast de macro elementen nog spore elementen?
Je filtert altijd over kool. Waren ze onlangs nog vervangen en hoe vaak vervang je die?

Ik probeer een tijdlijn vast te stellen van de verschillende acties.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Ey Glenn,

je bak staat er goed bij mooi op kleur ook!
ik heb ook de zelfde monti en kleurt vij mij ook blauw (onder t5)

Gr. Jeroen

Hoe lang stond ie blauw (maanden) en sinds wanneer begin het groen te worden (weken).

Dus jij heb led en T5 en het stond al die tijd wel blauw bij no3 en po4 beide 0.
Hoe oud zijn de T5 buizen?

Je heb je fosfaat en nitraat laten oplopen van 0 naar NO3:0,25/ PO:0,04 door de biopellets te verwijderen en je algen te lijf gegaan met een zeehaas.
Tevens ben je in dezelfde periode met balling light gaan (welke?).Gebruik naast de macro elementen nog spore elementen?
Je filtert altijd over kool. Waren ze onlangs nog vervangen en hoe vaak vervang je die?

Ik probeer een tijdlijn vast te stellen van de verschillende acties.

greetings, GlennF

Is blauw geweest, zeker maanden.

Mijn PO4 is altijd 0,04 geweest en is het nog steeds, heel soms 0,02 maar dat is misschien 3 of 4 keer gemeten (aquarium draait vanaf april 2012 (draaiend overgenomen))

Ik ben in Mei/Juni 2014 overgestapt van AM T5 naar ATI T5. Led hing er al tussen.

April 2014 zeehaas ingezet. Had binnen 2 weken al het alg weg. En ik had heel veel. Wilde bijna stoppen met de hobby

In maart 2014 begonnen met balling light van Fauna Marin (Ca, Kh, Mg, trace 1, 2 en 3). En gestopt met bio pellets.

Alle koralen hadden baat bij, grote poliepen dan voorheen. Caliendrum is donkerder groen geworden, caulastrea veel meer opgezwollen. Acro's vertoonde ook in eens poliepen (zelfs blauwe en gele groeipunten, echter van korte duur, weekje) Van confusa zag je de groene ondergrond niet meer door de bruine poliepen. Hystrix is minder roze geworden en heeft ineens heel veel uitlopers op uiteinde van "takken".

Exact tijdsbestek weet ik niet, maar binnen enkele weken verandering.

Aan groene Formosa heb ik niet echt veel verschil gezien met de tijd qua kleur of poliep.

Groeien doet hier alles goed, altijd gedaan. Behalve mijn acros (millipora)

Kool vervang ik als ik tijdens water wissel (2 wekelijks 20% Reef crystals) het water minder helder vind. En de volgende wissels is dan ook te zien dat de nieuwe kool zijn werk doet.

Waarschijnlijk ben ik nog wel iets vergeten, maar dit kon ik terug halen uit mijn aquarimate app.

Laatst bewerkt:
Is blauw geweest, zeker maanden.

Mijn PO4 is altijd 0,04 geweest en is het nog steeds, heel soms 0,02 maar dat is misschien 3 of 4 keer gemeten (aquarium draait vanaf april 2012 (draaiend overgenomen))

Ik ben in Mei/Juni 2014 overgestapt van AM T5 naar ATI T5. Led hing er al tussen.

April 2014 zeehaas ingezet. Had binnen 2 weken al het alg weg. En ik had heel veel. Wilde bijna stoppen met de hobby

In maart 2014 begonnen met balling light van Fauna Marin (Ca, Kh, Mg, trace 1, 2 en 3). En gestopt met bio pellets.

Alle koralen hadden baat bij, grote poliepen dan voorheen. Caliendrum is donkerder groen geworden, caulastrea veel meer opgezwollen. Acro's vertoonde ook in eens poliepen (zelfs blauwe en gele groeipunten, echter van korte duur, weekje) Van confusa zag je de groene ondergrond niet meer door de bruine poliepen. Hystrix is minder roze geworden en heeft ineens heel veel uitlopers op uiteinde van "takken".

Exact tijdsbestek weet ik niet, maar binnen enkele weken verandering.

Aan groene Formosa heb ik niet echt veel verschil gezien met de tijd qua kleur of poliep.

Groeien doet hier alles goed, altijd gedaan. Behalve mijn acros (millipora)

Kool vervang ik als ik tijdens water wissel (2 wekelijks 20% Reef crystals) het water minder helder vind. En de volgende wissels is dan ook te zien dat de nieuwe kool zijn werk doet.

Waarschijnlijk ben ik nog wel iets vergeten, maar dit kon ik terug halen uit mijn aquarimate app.

Dan in de keus makkelijk , als alles het beter is gaan doen en alleen de blauwe montipora groen geworden is, is het vele stemmen die winnen toch?
Het terug gaan naar voorheen is dan niet wenselijk als je het zo stelt.

Een kantekening : als fosfaat stijgt kan dat ook komen doordat je groei stagneert. Let dan ook op of je kh stijgt bij gelijk blijvende dosering.

greetings, GlennF

Veel en grote poliep. De poliepen ogen wit/blauw. het koraal oogt blauw
uploadfromtaptalk1419468409652.jpg

Bij sommige takken zie je duidelijk minder grote poliepen.
Daardoor is het basis zichtbaar.
Het koraal heeft een olijf groene kleur
uploadfromtaptalk1419468532300.jpg

De groeitoppen zijn wit en gaan over naar olijf groen waarde poliepen minder prominent aanwezig zijn.
De gele exemplaren staan al 4-8 weken erin. De grijze/blauwe staan net 1-2 weken.
uploadfromtaptalk1419468724671.jpg

In de stekken bak onder led worden de poliepen steeds kleiner en wordt de ondergrond steeds beter zichtbaar.
Deze verkleur langzaam van olijfgroen naar geel.
uploadfromtaptalk1419468929166.jpg

greetings, GlennF

Ff snel een filmpje gemaakt, maar er nog niet aan toegekomen om het te linken.

GlennF DSR Reef nov 2014:
http://youtu.be/tltm6KX8hx8

<iframe width="560" height="315" src="//www.youtube.com/embed/tltm6KX8hx8" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
WoW Glenn dat ziet er top uit zeg!!!! Met wat voor camera heb je dat onderwater gefilmd? En inderdaad t5 rules [emoji41][emoji41]

Gr. Jeroen

Back
Bovenaan