Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Eerst The Great White, nu The Little White. Ik sta Perspex!

Re: The Great White

Hey Robin,

Ziet er goed uit.
En het afstellen van de afschuimer zal ook wel gaan lukken.
Succes.

Jan

Weer ff een update:

Vandaag mijn 2 Resun Wavemakers binnen gekregen en geplaatst. Zien er goed uit maar moet alleen even de beste plaats en beste golf uitvinden. Maar dat moet lukken lijkt me.
Ook heeft Daisy mijn twee lichtunits vanavond meegenomen en ik ben hierna gelijk naar een ander forumlid gereden om een ATI 6x 54 te halen. Mooie unit zeg. Er was helemaal niets mis met de AM's (4x80 en 4x54) maar ze waren gewoon een cm te hoog voor mijn lichtkap.....Hierdoor konden de (zware) kleppen niet dicht wat nogal wat strooilicht tot gevolg had.
Inmiddels heb ik dus de ATI balk en ziet er super uit en de kap kan dicht. Wellicht laat ik 1 klep nog doormidden zagen bij de sponsor zodat er 1 klep makkelijk te openen is voor het voeren.

De schuimer doet het nu ook goed alhoewel ik wel aan het stellen geweest ben zeg. Hij is nog niet optimaal, kan ietsje nattter. De OR6500 ligt klaar om opgehaald te worden en de Eheim 5000 doet keurig stil z'n werk. Ik heb hem ietsje geknepen.

Ik denk dat ik morgen en vrijdag de waarden ga meten en als deze oke zijn, haal ik wat levende have terug van Verloop. Zit niks anders op dan de waardes iedere dag te controleren en ingrijpen als er een piek aankomt. Ik doe het wel in delen zoals eerst een paar koraaltjes (had er maar een paar :p) en misschien de Duivel. Die is erg sterk uit zichzelf (en ik heb hem gemist...;)). Eerst maar kijken hoe de waardes blijven.

Tot zover,

Robin

Bijlagen

• ati.jpg
    ati.jpg
    68,4 KB · Weergaven: 12
  • ati2.jpg
    ati2.jpg
    60,5 KB · Weergaven: 5
  • ati3.jpg
    ati3.jpg
    63,5 KB · Weergaven: 23

Hoi Robin. Het gaat goed.
Al een poosje niet meer op t forum geweest.
je hebt een mooie bak gekregen. Succes ermee, ik hou t in de gaten
gr ronald

Hoi Robin,
Mooie bak hoor, mooie afmetingen.
Benieuwd hoe de vissen en koralen gaan reageren!!

gr Ad.

Dank je wel Ad en Ronald,

Het was best een lastige keuze en ik weet dat de meeste mensen het er misschien niet mee eens zijn maar veel keuze heb ik niet echt:
Verloop heeft al bijna 6 weken mijn vissen, koralen en stenen in beheer. Dus lekker rustig aan weer opbouwen gaat gewoon weg niet en sla daarom de volgende weg in: ik heb afgelopen weekend mijn stenen opgehaald, heb afgelopen dagen mijn schuimer laten draaien, lichten aangehad etc.. Heb gisteren en vandaag de waarden gemeten en er was nog geen piek te ontdekken maar dat verwachtte ik ook niet; het was mijn oude steen en met een behoorlijke hoeveelheid vulsteen. Veel nitriet komt er niet uit voort neem ik aan. Wel nog een zak levend zand toegevoegd als soort van boost. Vanmorgen nogmaals gemeten en vanmiddag besloten om mijn koralen terug te halen. Tenminste, veel is het niet hoor. Een flinke bos hamertjeskoraal, een acropra en een steen met oren. Tegelijk mijn grote vriend meegenomen; mijn duivel. Inmiddels zwemt hij weer rond als vanouds en eet zelfs al spiering uit mijn hand (ik laat het wel op tijd los :)). Ook een flesje Zeobac meegenomen om toch wat ernstige pieken proberen te voorkomen.
Ik ga iedere dag meten en voor het geval ik een verhoging van bv. nitriet constateer, heb ik een hoeveelheid water klaarstaan voor een verversing. Ik hou het dus strak in de gaten.
De rest van de vissen wil ik in delen weer toevoegen: er zwemmen nog een rifwachter, 3 gele zeilvinnetjes, een dwergkeizer, een bruine anemoonvis en een japanse snapper. Nu heb ik me voorgenomen om in deze bak zoveel mogelijk setjes te plaatsen. Ik vind dat toch wel erg mooi hoor. Vandaar dat ik mijn grote Picasso en Gele zeilvin heb omgewisseld voor 3 gele zeilvinnetjes. Van de japanse snapper heb ik er nu eentje. Laat Jelle nu net een setje van 3 hebben zwemmen....Maar daar moet ik over nadenken, is weer een investering. Dus vanaf nu (of eigenlijk later) ga ik ook op zoek naar setjes...voor tips..:biggrin:?

Ik wil ook graag wat meer koralen en meer kleur in de bak de komende tijd dus die ga ik ook een keer stekkie-shoppen hier op 't forum. En als ik vissen als setjes zie.....

Tot zover,
Robin

Ik zal morgen wat foto's plaatsen van mijn duivel....

Hey Robin,

Ben benieuwd naar de foto's en de duivel natuurlijk.
Ook leuk als setje zijn pitvisjes kunnen lekker dansen s'avonds;).
Binnenkort moet ik maar een keer live bij je komen kijken als alles er weer inzit.
Groetjes,
Jan

Hoi Jan, lijkt me ook leuk inderdaad, dansende pitvisjes...alleen ehhh....denk dat het een "last dance" wordt want ik weet niet of de duivel het verschil ziet tussen een pitvisje en een flinke spiering ;).

Lijkt me leuk als je een keer komt kijken.

Robin

Leuk je ontmoet te hebben, hoop dat je zoon het niet erg vond ff te wachten :rolleyes: Ben erg benieuwd naar mn leder, hij zal vast prachtig uit gaan staan want hij is niet zo lastig. Ik zeg volgende x in een normaal huis en zonder ziek zijn, ben je van harte welkom voor een kop koffie (en nu niet denken mensen dat ik het hem niet heb aangeboden hoor haha)

Groetjes

Hey Miranda, was geheel wederzijds :)! Mijn zoon vond het zeker niet erg alleen duurde het ff voordat we de weg uit de wijk gevonden hadden. De dame uit mijn navigatiesysteem had denk ik de kaart ondersteboven :biggrin:.

Maar goed, je leder heeft een mooie prominente plek gekregen die vanuit de woonkamer goed te zien is. Hij is al een stuk uit gaan staan en ik zal er morgen een foto van maken. Ik hoop dat jullie de bak weer een beetje op orde hebben en jij je snel weer beter voelt.

Voor de rest ben ik vanmorgen nog naar Verloop geweest om de drie gele zeilvinnetjes en de Rifwachter op te pikken. Ze grazen lekker rond en eten flink. Ook de gespikkelde beauty (rifwachter) heeft z'n plek gevonden. De duivel is ieder geval niet meer zo alleen en ik ga de waarden goed in de gaten houden. So far so good.

Morgen komen er eindelijk wat foto's.

Robin

Zo, eindelijk wat foto's.....Ik heb nog steeds niet de beste camera voor mooie foto's en zeker niet voor de overzichtsfoto's. Een spiegelreflex staat op mijn (lange) lijstje met wensen :p.
De leder die ik van Miranda (Taurus) heb overgenomen is toch zeker wel een sieraad zeg! Dank je wel Miranda :)!

Ook de drie zeilvinnetjes doen het super. Grazen met z'n drieen door de bak heen en eten alles wat los en vast zit. De klem met Nori hebben ze alleen nog niet ontdekt. De Rifwachter eet ook goed en eh...tja....de Duivel eet alles wat op een mossel of spiering lijkt...hap slik weg.....

Tot zover,

Robin

Bijlagen

• hamertje.jpg
    hamertje.jpg
    101,6 KB · Weergaven: 3
  • groen oor.jpg
    groen oor.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 1
  • duivel.jpg
    duivel.jpg
    111 KB · Weergaven: 6
  • leder.jpg
    leder.jpg
    142 KB · Weergaven: 5

Ik vind de foto's toch wel mooi geworden, wat voor verlichting staat er aan op de foto's? ziet er strak uit!

Hey Jeffrey, zal meer geluk dan wijsheid zijn. De camera die ik gebruik is een compact-versie en ik heb wat zitten testen met de witbalans.
Het licht wat aanstond op dat moment was een reef-blue en een reef-white (54 w).

We zijn weer even een paar dagen verder en de bak draait prima. De duivel trekt z'n baantjes en vangt z'n mossel en spiering rechtstreeks van boven af. Dit gaat zo; ik ontdooi de mossel of de spiering in een klein bakje met een beetje aqua water. Na 10 minuten loop ik naar de bak, pak een mossel/spiering tussen wijsvinger en duim en hou deze boven het water. Inmiddels is de duivel allang aangekomen op dezelfde plek en loert naar boven. Op het moment dat ik het voer loslaat, raakt deze maar net het water en verdwijnt vervolgens rechtstreeks z'n bek binnen.....zou hij er wel van genieten :)?

Het is wel een heel gaaf gezicht hoor, 3 van die kleine flavescens-jes. Grazen de hele dag door en als ze met z'n drieen een stukje nori of sla eten uit de klem is het ook een mooi gezicht.
De Rifwachter is veel meer een zwemmer geworden dan hij normaal gesproken is. Komt gemakkelijk het voer halen wat buiten de stenen komt, zelfs droogvoer. Mooi hoor.

Gisteren heb ik bij Verloop de laatste dingen weggehaald; omdat mijn keuze om voortaan setjes of koppeltjes aan te schaffen, heb ik besloten om drie vissen van de hand te doen; mijn japanse snapper en bruine anemoonvis zijn achter gebleven en gaan de verkoop in. De Bispinosa heb ik (wel met pijn in mijn hart) overgedragen aan een mede forumlid. Hiervoor in de plaats krijg ik 2 grote clarkii's.
Omdat ik merkte dat het zand er niet echt schoner op werd, heb ik ook twee zandzevende zeesterren opgehaald. Heb ze ieder losgelaten aan een kant van de bak maar ze hebben elkaar weer opgezocht.....

Ik vond de opbouw van de stenen toch wat te vol en heb dus een paar vulstenen weggehaald. Naar mijn idee toch een paar kilo er nog uit. Ben ook nog aan het kijken naar de stroming, is inderdaad wat lastiger met een doorkijk. Je plaatst niet zomaar een streamer aan de kopsekant van de bak in het zicht. Om toch het oppervlakte water in beweging te houden denk ik dat ik vandaag mijn opvoer ga verlengen zodat de uitstroom aan de korte kant zit en richting overloop stroomt.

Tot zover en later meer...

Robin

hallo allereerst wil ik je zeggen dat ik het een hele mooie bak vindt
en omdat daisy jouw verlichting kon nemen heb ik die van daisy weer over kunnen nemen:)

ik zag alleen dat je de verlichting op de trekstrips heb geplaatst
ik heb dit bij mijn oude aquarium ook gedaan en denk dat als de strips warm worden door je verlichting en er komt op een gegeven moment kouder condenswater op te liggen dat je strips dan zullen scheuren
dit is bij mij in iedergeval wel gebeurd dit had een harde knal tot gevolg en uiteindelijk begon me aqua op de hoek te lekken en zat ik dus met een vergelijkbaar senario als dat jij al eens heb gehad

ik hoop natuurlijk dat dit bij jou niet zal gebeuren maar ik wil je er tog even voor waarschuwen
ik zou het verschrikkelijk voor je vinden als de bak weer scheurt

verder wens ik je heel veel plezier toe met deze schitterende bak en zal je zeker blijven volgen

succes
groeten peter

Hoi Peter, dank voor je reactie :)!

Okeee...daar had ik nog niet aangedacht, dat van de trekstrips en licht. Is daar een alternatief voor dat jij weet? Behalve dan de boel op te hangen? Dun stukje plexi misschien tussen de lampen en glas? Want op een scheur in mijn bak zit ik helemaaaaaal niet te wachten zoals je begrijpt .....

Robin

persoonlijk denk ik dat plexiglas snel zal gaan smelten en dan vallen de druppels in je bak

ik denk dat je beter een soort van alluminium kokertje op de strip kan plaatsen

ik weet niet wat je nog aan ruimte heb maar ik zal deze maximaal benutten

ik denk dat je aan een centimeter of twee wel genoeg moet hebben
je strips worden dan een stuk minder warm

hoop je zo geholpen te hebben is dit geen optie laat me dat ff weten dan zal ik nog wel even verder brainstormen

groeten peter

Marge van 2 cm haal ik niet. Sterker nog, hiervoor had ik de AM's die naar Daisy gegaan zijn en die waren een cm te hoog. De ATI die ik nu heb, is een stuk platter. Deze balk heeft wel koeling bovenop trouwens en de plaat die de t5's afdekt is zelf ook best dik. Ik ga ook even kijken wat mogelijk is, dank iedergeval.

dan zal het mischien wel mee vallen die plaat had ik niet
maar wou je er tog even voor waarschuwen

peter

Back
Bovenaan