Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

Voor diegene die nog nooit planaria gezien hebben hierbij een foto. Jammer dat ik geen duidelijkere foto heb kunnen maken. Op het eerste gezicht lijken het bruine algjes of wiertjes die op je ramen zitten. Als je beter kijkt dan zie je een klein staartje en zie je ze bewegen.

Bijlagen

• Pict0165.jpg
    Pict0165.jpg
    81,5 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:
Nog even wat foto's met mijn oude camera (Konica Minolta Dimage Z10):
  • tijdens het afhevelen van mijn bodem substraat heb ik een steen verwijderd waar achter ik deze beauty aan trof. Ik denk dat het een kokerworm is.
  • de mint groene Acro met bruine poliepjes waarvan ik nog geen foto had geplaatst. Met mijn nieuwe camera lukte het me maar niet om het fatsoenlijk vast te leggen, met de oude cam wel.
  • de witte Acro van re#251 nu enige tijd in mijn bak. Je ziet dat het koraal al een heel stuk lichter is van kleur. Met name de poliepjes zijn helemaal wit geworden.
  • gewoon zomaar één van mijn favorieten. Mooie blauwe toppen en lange poliepen.

Bijlagen

• PICT0168.JPG
    PICT0168.JPG
    272,3 KB · Weergaven: 26
  • PICT0141.JPG
    PICT0141.JPG
    256,5 KB · Weergaven: 18
  • PICT0164.JPG
    PICT0164.JPG
    302 KB · Weergaven: 18
  • PICT0138.JPG
    PICT0138.JPG
    250,4 KB · Weergaven: 21
Weer even een update van mijn dagboek.
Inmiddels heb ik weer een bodem in mijn bak liggen. Ik moet zeggen dat dat er weer lekker fris uit ziet.
Verder gaat het goed met de nieuwe dokter(tje). Hij is al aardig geaccepteerd door de andere twee. Hij eet goed, graast de hele dag door en eet ook met de pot mee. De pitvis gaat ook zo zijn eigen gang, maar heb ik nog niet kunnen betrappen op het pakken van aangeboden voedsel.
Eén ding waar ik niet vrolijk van wordt is, een paar dagen geleden stoote ik per ongeluk mijn groene calendrium van zijn steen. Nu stond hij al los, dus er was weinig voor nodig. Nu heb ik ondertussen drie pogingen ondernomen deze opnieuw op een steen te fixeren, maar helaas ik krijg het niet voor elkaar. Ik sta ook met kromme tenen, iedere keer als ik ermee aan de slag ga. De punten brokkelen onder mijn handen weg. Ik durf simpel weg geen druk uit te oefenen. Ik gebruik hiervoor de twee componenten epoxy van Deltec.
Resultaat is dat de calendrium nu al een aantal dagen op de bodem staat, en gebukt gaat onder mijn pogingen het vast te zetten en wellicht te weinig licht. Ik hoop toch dat ik binnenkort weer de moed heb om nog een poging te wagen en dat het dan ook lukt.......
Wordt vervolgd.

Ed's eerste stekkenbak (1)

Ik heb vandaag de eerste hand gelegd aan mijn stekkenbak. Omdat mijn zus stopte met de aquarium-hobby, heb ik haar Juwel Rekord 110 gekregen. Deze wil ik met beperkte middelen ombouwen tot een fatsoenlijke stekkenbak. Dit is wat ik tot nog toe heb:
  • Juwel Rekord 110 (80 x 30 x 40 cm) inhoud ± 96 liter
  • Juwel Pump 600 l/h
  • Juwel Heater 50 W
  • Juwel Reflector voor 24W TL (aangeschaft € 10,50)
  • Sylvania Aquastar 10000 Kelvin 25 Watt TL (aangeschaft € 9,99)
  • Otto Power Head PH-1200 1200 l/h
  • Eheim 2013 potfilter 390 l/h
  • 2 analoge tijdschakelaars
Vandaag heb ik door gebruik te maken van de in de kap ingebouwde voorschakel apparatuur, de 18W (59 cm) TL vervangen door een 25W (80 cm) TL. Dit paste precies in de kap. Tevens heb ik er direkt een reflector achter gezet.
Water niveau in de bak zal ± 30 cm zijn. Dit betekend dat de bak een inhoud heeft van 72 liter. Met 1800 l/h stroming in de bak zit ik op 25X de inhoud van de bak.
De verlichting is nog aan de magere kant met 0,35 Watt/l. Ik loop te denken aan deze 2 x T5 28 Watt verlichting erbij, maar ik heb ook nog een TLD-kit liggen. Wellicht dat ik deze eerst aansluit met een vergelijkbare 25W TL en reflector. Dan zou ik al op een 0,7 Watt/l komen.

Laatst bewerkt:
Deze hadden jullie nog te goed. De Montipora digitata - rood. Overigens komt op deze foto die groene Acropora wel goed over :D:

Bijlagen

• IMG_5734.JPG
    IMG_5734.JPG
    371 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Ed's eerste stekkenbak (2)

Het besluit is genomen. Ik heb vanavond nog wat huiswerk gedaan.
Ik ga morgen nog een extra T8 buisje halen. De lichtopbrengst van de 25 Watt T8 is hoger dan een vergelijkbare 24 Watt T5; namelijk 1500 lm(T8) versus 1120 lm(T5).
Ik weet nog niet of ik er 2 10000 K lampen en 1 actinic boven leg, of 1 om 1.
Graag hoor ik jullie mening...

Laatst bewerkt:
Ed's eerste stekkenbak (3)

Stekkenbak draait inmiddels een week. Op dit moment met 2x 25Watt T8 10000K. Waterhoogte 20 cm; is dus 48 Liter. Stroming heb ik nu voorlopig maar op 600 l/h staan. De 1200 l/h was veel te zwaar in dit kleine bakje. De stekken vlogen alle kanten op. Heb vandaag de eerste waterwissel gedaan. We gaan eens kijken hoe het e.e.a. zich gaat ontwikkelen. Ik moet nog wel een oplossing vinden voor de kamlaag aan het oppervlaktewater bij het gebrek aan een overloop.
Tenslotte nog wat foto's; zie de groene poliepen tussen de balies die hier echt nog in de minderheid waren. Inmiddels zijn er weinig balies meer over op deze steen. De groene heeft de steen nu overgenomen.

Bijlagen

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    723,4 KB · Weergaven: 96
  • IMG_5956.JPG
    IMG_5956.JPG
    296,8 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Hoi

Ziet er allemaal heel mooi uit!

Die kiemlaag had ik ook in mijn nano maar door voldoende stroming over de oppervlakte te blazen kwam ik er van af, je volgens mij ook speciale aanzuigkorfen voor dit.

groetjes Arjen

Weer eens tijd voor wat foto's:

1. witte calendrium
2. hydnopora
3. Ricordea florida oortje
4. rode montipora plaat
5. groene calendrium

Bijlagen

• _MG_6081.JPG
    _MG_6081.JPG
    498,2 KB · Weergaven: 14
  • _MG_6076.JPG
    _MG_6076.JPG
    510,1 KB · Weergaven: 15
  • _MG_6068.JPG
    _MG_6068.JPG
    357,4 KB · Weergaven: 14
  • _MG_6064.JPG
    _MG_6064.JPG
    419,4 KB · Weergaven: 15
  • _MG_6072.JPG
    _MG_6072.JPG
    580,5 KB · Weergaven: 17
Desert's Ocean zei:
De schittering op je kraaknette blauwe achterwand vind ik subliem ed :goed: :goed:
Dank je Aissa ik had hem dan ook net gekuisd :D. Blijft mooi hè HQI...

Tijd voor weer eens een update van mijn dagboek. Heb zojuist mijn water getest en ik blijf vechten tegen een te hoog nitraat gehalte:( :confused:.
Hierbij mijn waardes:
NO2 0
NO3 25
PO4 0,03
PH 7,9
KH 12,5
CA 500
MG 1500
Zout 1025
SI 0
Tijd 15:00

Behalve een te hoog nitraat gehalte, is ook het calcium momenteel aan de hoge kant. Heb zojuist maar even de reaktor uitstroom stop gezet. V.w.b. de oorzaak van het hoge nitraat gehalte, ben ik nog niet helemaal uit. Toen ik enige weken geleden een hele forse (50%) waterwissel deed heb ik nauwelijks mijn nitraat waarde omlaag zien gaan. Ook voeren doe ik naar mijn mening niet overmatig. Om de dag 1 blokje diepvries Artemia of Mysis en dus om de dag wat droogvoer. Ik voer dus maar 1x per dag. Verder krijgt zo nu en dan m'n anemoon een half mosseltje en voer ik 2 tot 3 keer per week mijn aardbeikoraal.
Verder doe ik om de week een waterwissel van ±65 liter wat neer komt op 20% per 2 weken.
Overigens heb ik ook recent mijn hele bodem vervangen. Hiervan had ik echt verwacht dat ik dit zou merken in mijn waardes. Maar helemaal niets...
Ik denk zelf dat mijn afschuimer niet optimaal is afgesteld/functioneert en/of te klein is voor de huidige bezetting van mijn bak. Het ontbreken van vakken in mijn sump speelt hierbij wellicht een rol, alhoewel ik dit niet zeker weet. Dit omdat mijn afschuimer direkt vanuit de overloop wordt gevoed en daarom niet echt te maken heeft met verschillen in water niveau.
Overigens zie ik niet aan mijn dieren dat ze er last van hebben of zo, en ook de alg blijft binnen de perken. Ook mag ik niet mopperen v.w.b. de kleuren...

Weer even wat tijd gemaakt voor een korte update van mijn dagboek. Allereerst is de bak prima door de vakantie heen gekomen. Dit was de eerste keer sinds dat ik mijn zee bak bezit, ik langer dan een week weg ben geweest. Noem het raar, maar ik had er toch wel wat moeite mee :o....
Verder heb ik vorige week afscheid genomen van mijn rode tepelanemoon. Het dier werd te groot, de nemo's keken er niet naar om, en als het helemaal uit zijn holte te voorschijn kwam, stond het andere dieren te netelen. Het verwijderen van het dier, heeft me nogal wat moeite gekost. Ik heb hiervoor mijn halve rif moeten afbreken, om vervolgens de steen waarin hij woonde, in zijn geheel uit de bak te nemen. Daarna na flink wat gepeuter heb ik het dier uiteindelijk los gekregen.
Zie het daarna maar weer eens zo te krijgen zoals het was....:confused: :( .
Ik zal binnenkort weer eens wat foto's trekken van hoe het één en ander zich ontwikkeld. Verder wil ik jullie onderstaande foto niet onthouden. Gisteren heb ik voor de derde keer de verschaling van mijn Percon in zijn geheel uit de bak kunnen vissen. Leuk om te zien hoe het dier groeit:

Bijlagen

• gibessi.jpg
    gibessi.jpg
    211,7 KB · Weergaven: 14
Door problemen met wederom een gebroken as (zie hier) ben ik naarstig op zoek naar een leverancier van een as en rad voor een Aquabee UP500. Dit is het pompje wat mijn klakreactor aan de gang brengt/houd. Wie o wie heeft dit onderdeel op voorraad liggen....?

Laatst bewerkt:
Nog even wat groei foto's. Niet alle foto's zijn even goed van kwaliteit, maar het gaat me hier om de groei. Ook aan de kleuren is het één en ander veranderd :D. De onderstaande Acro heb ik geknipt, omdat er halverwege een plekje op zat wat ik niet vertrouwde. De Acro toont hier wat minder groen als dat ie zou moeten, maar ik had hem hier net van zijn plek gehaald om een deelanemoontje te verwijderen.

Bijlagen

• Img_7186.jpg
    Img_7186.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 10
  • Pict2544.jpg
    Pict2544.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 10
  • _mg_7183.jpg
    _mg_7183.jpg
    125,1 KB · Weergaven: 10
  • sd256 119.jpg
    sd256 119.jpg
    71,2 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
En meer foto's. Het Acrootje dat hier te zien is, is van bruinig naar wit gekleurd en heeft mint groene poliepjes. Jammer dat de foto niet zo best is... Het tafeltje is ook steeds lichter van kleur geworden.

Bijlagen

• Pict2075-1.jpg
    Pict2075-1.jpg
    90,7 KB · Weergaven: 10
  • _mg_7175.jpg
    _mg_7175.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 9
  • Img_3316.jpg
    Img_3316.jpg
    113,4 KB · Weergaven: 9
  • _mg_7177.jpg
    _mg_7177.jpg
    86,5 KB · Weergaven: 9
En nog meer:

Bijlagen

• Pict1774.jpg
    Pict1774.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 10
  • Pict7124.jpg
    Pict7124.jpg
    60,7 KB · Weergaven: 9
  • Pict7100.jpg
    Pict7100.jpg
    65,7 KB · Weergaven: 13
  • Pict1682.jpg
    Pict1682.jpg
    41,3 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
En nog meer:

Bijlagen

• _mg_7101.jpg
    _mg_7101.jpg
    73,8 KB · Weergaven: 9
  • Img_5394.jpg
    Img_5394.jpg
    72,4 KB · Weergaven: 10
  • Img_0242.jpg
    Img_0242.jpg
    63 KB · Weergaven: 9
  • _mg_7179.jpg
    _mg_7179.jpg
    51 KB · Weergaven: 10
Van de week heeft m'n kokerworm zijn kroon afgeworpen. Ik had de kroon opgevangen en in zo'n drijvend guppy-kweekbakje gedaan, maar de kroon zelf is snel vergaan. Ik heb begrepen dat er vanuit de koker weer een nieuwe kroon zal aangroeien.
We zullen af moeten wachten wat er gebeurt.

hoi,
super bedankt voor de mooie leders die we bij je hebben gekocht!!!
echt blij mee!!!

als je weet iets moois hebt laat maar even weten, ik heb erg veel intresse
super mooie bak heb je!!!!

was gezellig en bedankt voor de uitleg en service
doei hans

Back
Bovenaan