Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

He Edwin,

Je bak word steeds mooier en mooier ik heb wat aankopen van je afgekeken en heb de aardbei en de krab ook gekocht super mooie dieren.

Wat ik mij alleen afvraag is wat geef jij beide dieren te eten? en hoe ? ik had al iets gezien met een halve fles over de aarbei heen maar er moeten toch ook andere oplossingen zijn?

Groet

David

Hé David,

Dank je voor het compliment. Ik vindt jouw bak qua opbouw veel mooier. Jij kan echt nog heel veel koraaltjes kwijt en nog zat groei ruimte. Mooi open. Volgens mij is je groene sterpoliep ook al flink gegroeid. V.w.b. de percon die eet gewoon met de pot mee. Doe ik niets extras voor. Hij is de hele dag door bezig met aan de stenen plukken. Als ik voer en er komt wat voorbij dan grijpt hij het.
V.w.b. het aarbeikoraal, als je er niet voor zorg dat hij ongestoord kan eten, ga je het niet redden met dit koraal. Door de halve fles over hem heen te zetten, vang je twee vliegen in één klap. Je kan gericht voeren zodat je zeker weet dat ie voldoende voedsel krijgt. En je schermt het koraal af van andere vraatzuchtige dieren die anders het voer binnen no-time voor zijn neus weg zouden kapen. Uiteraard is dit slechts een methode, maar hij werkt wel. Zoals je ziet op de foto's staat ie er nog steeds mooi bij. Ik weet dat er hier ook leden op het forum zijn die hun aardbei in de sump hebben staan. Daar heb je ook geen last van vraatzuchtige vissen en poetsgarnalen.
Overigens voer ik het koraal nu zo drie tot vier keer per week en geef het red plankton, cyclops, of soms fijngewreven vlokvoer dat ik vermeng met water.
Opzuigen in de spuit, fles onderwater, luchtpijpje er op, fles over het koraal, spuit op het luchtpijpje en voeren maar. Na 15-20 minuten verwijder ik de fles en het overtollige voer wordt opgegeten door de vissen en garnalen.
Succes ermee!

He Edwin,

Jij bedankt voor het compiment en ja er is nog zoveel ruimte over maar ik ben te kieskeurig met mijn koralen ga van de week een mooi lila/paarse Monti halen van zo`n 20 cm dus weer een mooi stuk.

De sterpoliep is echt groot aan het worden en is zeker 4 a 5 keer zo groot en ziet er super uit is mooi spul. Maar verder de bak draait net zo lang als die van jou en de grooi zit er lekker in. Veder over de ruime opbouw ik zie aan de vissen dat ze er erg gebruik van maken en ze baken zelf af wat hun deel is . Je ziet ze ook echt een plek nemen als het nacht woord dat is echt gaaf.

Over de aarbeikoraal die voer ik dus te weining en zal deze meer gaan voeren ik voerde hem al cyclops en kril vanavond maar even weer met de fles aan de slag hahaha.

Groet

DAvid

Morgen zit ik een halve dag zonder stroom in verband met werkzaamheden aan het elektriciteitsnet hier. Nu ben ik afgelopen zaterdag een aggregaatje wezen kopen. Wellicht kan ik hier mede aquarianen in de toekomst ook mee uit de brand helpen ;). Hij kan maximaal tot 900 W belast worden. De tank inhoud is voldoende voor 4-5 uur stroom. Hij heeft gisteren al even proefgedraaid en is OK bevonden.
Ik ben alleen bang dat de buren het wat minder zullen vinden :o.
Hierbij een fotoke van mijn nieuwe vriend :D:

Bijlagen

• IMG_5387.JPG
    IMG_5387.JPG
    299,6 KB · Weergaven: 11
Even een update over de poweroutage van vandaag. Zoals aangegeven was het om 09:01 gedaan met alle elektra hier in de buurt. Om 09:03 draaide de aggregaat en om 09:05 had ik alle noodzakelijke stekkers overgestoken in de haspel naar de aggregaat en draaide de streamers, opvoerpomp en kalkreactor weer. Om 10:30 heb ik de T5 erbij aangedaan. Het enige dat ik niet aan de praat kreeg, en vraag me niet waarom, is mijn afschuimer. Uiteraard draaide hij wel, maar om onverklaarbare wijze kreeg ik geen/te weinig lucht. Om 12:40 stopte de aggregaat, doordat ik dacht dat de tank leeg was. Omdat de stroom er om 13:00 weer op zou gaan, heb ik het even aangekeken. Toen er om 13:10 nog steeds geen stroom was, heb ik de tankdop van de aggregaat gehaald om hem te vullen. Tot mijn verbazing zag ik dat er nog wel brandstof in de tank zat. Wellicht te weinig. Toch maar even bijgevuld en de aggregaat opnieuw aangeslingerd. Om 13:50 hadden we weer stroom en heb ik de noodvoorziening weer afgebouwd. En ja hoor daar ging mijn afschuimer weer. Ik blijf het toch een beetje vreemd vinden moet ik zeggen. Maar een paar uur zonder afschuimer zal mijn bak weinig van merken denk ik.

Deze had ik ook nog niet in mijn dagboek geplaatst. Nieuwe aanwinsten:
  • Callendrium - witte poliepjes;
  • Fungia;
  • Montipora tak;
  • Rode Montipora tak (wil nog niet echt lukken op de foto).

Bijlagen

• IMG_5394.JPG
    IMG_5394.JPG
    264,6 KB · Weergaven: 11
  • IMG_5388.JPG
    IMG_5388.JPG
    288,2 KB · Weergaven: 12
  • IMG_5220.JPG
    IMG_5220.JPG
    246,6 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
lennert zei:
zonde ik had ook nog een aggregaatje voor je te leen gehad.

bijna de zelfde
en heb ook nog een mooi stuk callendrium over met witte poliepen.
maar ja je kan ook niet alles weten he alphenaars onder mekaar:D
ziet er super uit je bak:goed:

grts lennert
Hé Lennert,

Had ik het maar geweten..... nu dus twee aggregaatjes in Alphen. Ik wist dat je een stuk callendrium over had, maar ik dacht dat het een groene was en die heb ik al. Nu dus ook de witte :o.
Over mijn bak, ben momenteel niet helemaal blij. Of eigenlijk helemaal niet blij. Ik zie wat planaria op de bodem en ben druk bezig met afhevelen. Daarnaast zie ik ook steeds meer rode pluis alg. Stoot ik tot overmaat van ramp ook nog mijn groene calendrium van zijn steentje..... :mad:
Ff niet amused.....

Hé Lennert,

Gisteren bij verloop dat visje waarover jij sprak wezen halen. Het is een doktersvis en dat visje kan uitgroeien tot een flinke vis (27 cm). Het is volgens mij de gebande doktersvis. Ik realiseer me dat deze vis te groot voor mijn bak zal worden en ik zal waarschijnlijk een ander onderkomen zoeken als hij te groot wordt. Nu is het een exemplaar van slechts 5 a 6 cm en kan voorlopig nog een flink stuk groeien. Ik moet zeggen dat ie al lekker aan het grazen is, als ie met rust wordt gelaten door de andere dokters.

Mijn rif tijdens Eb

Hierbij nog wat foto's die ik maakte tijdens de eb van een waterwissel :D:

Bijlagen

• IMG_5413.JPG
    IMG_5413.JPG
    342,3 KB · Weergaven: 10
  • IMG_5411.JPG
    IMG_5411.JPG
    250,3 KB · Weergaven: 8
  • IMG_5256.JPG
    IMG_5256.JPG
    433,8 KB · Weergaven: 8
  • IMG_5410.JPG
    IMG_5410.JPG
    307,9 KB · Weergaven: 8
  • IMG_5406.JPG
    IMG_5406.JPG
    201,3 KB · Weergaven: 10
Ed's eerste zee-aquarium! Update

Tenslotte nog een update van mijn dagboek. Sinds kort heb ik planaria ontdekt in mijn bak :mad:. Ik zie de kleine beestjes voornamelijk op mijn voorruit, bodem en twee stenen met oren die direkt op de bodem liggen.
Ik heb deze week de volledige bodem substraat afgeheveld. Dit heeft mij 155 liter zeewater gekost, waarvan 50 liter natuurlijk zeewater. Dit komt neer op een waterverversing van bijna 50%. Momenteel ligt er dus geen substraat meer in. Ik heb inmiddels wel een nieuwe zak substraat wezen halen. Ik weet nog niet wanneer ik die er in gooi. Wellicht laat ik de bodem nog even leeg. Wel hoop ik dat m'n bak er goed door heen komt. Door het afhevelen van de bodem, ben ik natuurlijk een significant deel van mijn micro organisme kwijt.
Verder heb ik de twee stenen met oren een zoetwater badje gegeven. Dan kan je toch ook wel zien waarom ze het levend steen noemen. Als je ziet wat er allemaal uit komt, onvoorstelbaar. Ik hoop dat het met deze actie binnen de perken blijft.

Laatst bewerkt:
Hoi Edwin,mooie foto's :goed: !! Suc6 met het bestrijden van de planaria....welke lipvisjes heb je zwemmen?! mvg Manuel!!

Hoi Manuel, dank je! we blijven oefenen met de camera. Ik heb nog geen lipvisjes zwemmen. Bij mijn vaste leverancier hebben ze vaak alleen de hexataenia zitten. Deze wil ik niet, omdat ze vaak te aggresief worden. Wel heb ik sinds kort een pitvisje zwemmen, die willen ook wel eens planaria pakken heb ik wel eens gehoord. Wel zit ik te denken de planaria etende naakt slak te kopen als het echt uit de klauwen dreigt te lopen.

nog even wat fotootjes van mijn visjes:

Bijlagen

• IMG_5535.JPG
    IMG_5535.JPG
    290,5 KB · Weergaven: 10
  • IMG_5546.JPG
    IMG_5546.JPG
    215,9 KB · Weergaven: 39
  • IMG_5514.JPG
    IMG_5514.JPG
    277,1 KB · Weergaven: 13
Hoi Mathijs. Ik heb hem er nog maar net in zitten. Volgens mijn leverancier zou deze dokter dol zijn op rode pluis alg. Dit is dan ook de reden dat ik hem gekocht heb. We zullen af moeten wachten hoe hij het doet. Hij is nogal magertjes vindt ik, maar dat was mijn Picasso ook toen ik hem kocht. Op dit moment doet hij al aardig zijn best met het afgrazen van de stenen. Hij moet alleen wel de gelegenheid krijgen, want beide dokters in mijn bak zijn er maar wat graag bij om de nieuwkomer op zijn plaats te zetten.

Back
Bovenaan