Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

Tziet er allemaal goed uit ;)

Waaruit bestaat de kalkreactor vulling?
 
Ik ken het van naam , heb het nog niet gebruikt.

Is dat 100% CalciumHydroCarbonaat of zitten er ook magnesiumkorrels tussen door die in oplossing komen.
 
Hallo Anton,

Ik heb nog getracht om meer te weten te komen over de samenstelling van Rowalith-C maar helaas... ik heb niet kunnen vinden. Het zou wel mijn plotselinge stijging van MG verklaren he.
 
Voerapparaat voor lageredieren

Vandaag tussen de eerste en tweede gang van het kerstdiner ;) nog even een voerapparaat in elkaar geknutselt voor o.a. mijn baliepoliepjes. In het kader van beter goed gejat dan slecht bedacht had ik hier op het forum al het e.e.a. aan informatie verzamelt en dit is het geworden (zie foto). De foto is nog van het prototype maar na het proefdraaien met dit hulpmiddeltje kwam ik tot de ontdekking dat het toch niet handig was om de afgesneden fles zo lang te houden. Deze heb ik nog een stuk ingekort en het apparaat werkt nu naar tevredenheid :D . Mijn baliepoliepjes hebben ook een heerlijk kerstdiner gehad, namelijk "red plankton".
 

Bijlagen

  • PICT1677.JPG
    PICT1677.JPG
    134,8 KB · Weergaven: 31
Gisteren bij Anton op bezoek geweest. Een bijzonder vermakelijke en leerzame dag achter de rug :D. Nogmaals bedankt voor de gastvrijheid en de lekkere koffie :goed: :goed:. Naast een aantal mooie stekken heb ik ook een hoop stof tot nadenken van Anton mee naar huis gekregen :confused: ;). Ik heb vandaag naar aanleiding van mijn bezoek bij Anton een optimalisatie doorgevoerd m.b.t. de wateraanvoer van mijn afschuimer. Deze kreeg voorheen zijn water door een aftakking van de opvoerpomp met een fijn afstemming d.m.v. een kogelkraan. In de nieuwe situatie krijgt de afschuimer zijn water direct vanuit de overloop. Zie foto. Daardoor wordt de opvoerpomp niet onnodig belast met een vertakking ten behoeve van de afschuimer en zal nu het grootste gedeelte van het vervuilde water uit de overloop direct de afschuimer passeren. Ik heb nu net boven de kogelkraan ten behoeve van de fijn afstemming van de Durso een T-stuk gezet waarvan een stuk verloopt naar 20 mm welke weer aangesloten is op de afschuimer. Bijkomend voordeel is dat ik de oude watertoevoer kan hergebruiken ten behoeve van een kool/fosfaat-filter.
 

Bijlagen

  • PICT1681.JPG
    PICT1681.JPG
    152,9 KB · Weergaven: 25
De laatste modificatie aan het PVC bevalt goed :goed:. Zoals hierboven beschreven wordt mijn afschuimer nu direct gevoed met water uit de overloop m.a.w. vervuild oppervlaktewater. Het teveel aan water loopt door een gafzak direct de sump in. Ik heb het gevoel dat mijn afschuimer beter werkt dan ooit :D! Ik moet zelfs nu de lucht toevoer een beetje knijpen. Het enige nadeel aan deze configuratie lijkt dat het voor mijn gevoel wel beïnvloed wordt door het waterniveau in de sump. Dat wil zeggen dat indien het waterpeil in de sump op het minimum niveau komt, de afschuimer minder goed functioneert als bij een normaal niveau. Ik kan het niet verklaren want mijn inziens wordt de hoeveelheid aangeboden water in de overloop primair bepaald door de capaciteit van de opvoerpomp.

Door deze recente wijziging heb ik tevens de mogelijkheid gecreëerd om zonder extra filterpomp te filteren over kool d.m.v. een eigenbouw filter. Dit idee heb ik van Anton ;) . Ik heb hiervoor een 120 mm PVC mof genomen en de ene kant voorzien met een lijm afdekdop en de andere kant met een schroefdop. Beide doppen voorzien van een gat met daarin een passende slangtule. Dit geheel heb ik aangesloten op de oude wateraanvoer van mijn afschuimer en filteren maar. Low-budget, low-energy en low-heat emission!
Hier onder nog even schematisch weergegeven;
 

Bijlagen

  • sump.JPG
    sump.JPG
    22,1 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
Hoi Ed, ff weg geweest??

Heb je fotootje? Ik ruik nog verbeteringen;)

Nadenkertje:
Als het water hoger staat in de sump heb je meer kolomdruk........
dus meer voordruk op de pompen waardoor met dezelfde kracht+voordruk meer verplaatsing plaats vind......
 
Omdat ik met een van mijn powerheads terug ben gegaan naar de winkel i.v.m. een lekspanning, had ik tijdelijk een leenstreamer mee gekregen. Echter deze bleek onbetrouwbaar te zijn. Meerdere malen geconstateerd dat de streamer niet liep. Wederom terug naar de winkel ermee. Nu heb ik sinds een paar dagen een HS Seio Super Flow 3200 erbij. Dit is een redelijk nieuw product, maar ik had begrepen dat het dezelfde streamers zijn als de Marea's. Voorlopig bevalt de streamer goed. Ik was aangenaam verrast over de mogelijke bevestigingen. Ik ben nu qua stroming van 3200 l/h naar 4400 l/h gegaan. Dit is nog niet genoeg. Ik wil zodra ik er een te pakken krijg toch nog een Tunze Nanostreamer 6055 aanschaffen ter vervanging van de 1200 powerhead. Dan zou de totale stroming komen op max. 8700 l/h. Dit is bijna 25x de inhoud van mijn bak. Volgens mij moet dat voldoende zijn...
 
Anton - AVO zei:
Hoi Ed, ff weg geweest??

Heb je fotootje? Ik ruik nog verbeteringen;)

Nadenkertje:
Als het water hoger staat in de sump heb je meer kolomdruk........
dus meer voordruk op de pompen waardoor met dezelfde kracht+voordruk meer verplaatsing plaats vind......
Hoi Anton! niet weg maar wel druk geweest... Gelijk maar een jump-start gemaakt dit jaar :( . Overigens nog de beste wensen voor 2007 voor jou en je gezin!!! Hoe vorder je met je nieuwe bak? Begrijp ik het goed, komt ie op de plek van de oude te staan? Dan heb je een hoop extra werk zeker ...;)
Je stekken staan er trouwens mooi bij. Ik heb alleen nog wat ruzie met die Montipora plaat, die blijft niet lekker zitten.

V.w.b. het nadenkertje het klinkt allemaal zo logisch zoals jij dat beschrijft. Je moet er alleen even op komen. Zeker op dit tijdstip.:confused:

Speciaal voor jou wat foto's gemaakt.
 

Bijlagen

  • PICT1730.JPG
    PICT1730.JPG
    227,8 KB · Weergaven: 37
  • PICT1731.JPG
    PICT1731.JPG
    185,2 KB · Weergaven: 33
Nog even de stekken van Anton:
 

Bijlagen

  • PICT1687.JPG
    PICT1687.JPG
    192,1 KB · Weergaven: 24
  • PICT1698.JPG
    PICT1698.JPG
    234,2 KB · Weergaven: 161
  • PICT2028.jpg
    PICT2028.jpg
    272,8 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Ik heb nog meer mee gekregen maar daarvan is het me nog niet gelukt mooie foto's te maken. Die houden jullie nog even te goed.
Overigens heb ik wel het gevoel dat het de goede kant op gaat met mijn bakkie. Hierbij nog wat foto's van dieren in mijn bak die zich van hun beste kant laten zien. Volgens mij staat het allemaal lekker open :) ...
 

Bijlagen

  • PICT1722.JPG
    PICT1722.JPG
    236,1 KB · Weergaven: 27
  • PICT1706.JPG
    PICT1706.JPG
    165 KB · Weergaven: 24
  • PICT1690.JPG
    PICT1690.JPG
    156,5 KB · Weergaven: 25
Nog een nadenkertje.

Volgens de Deltec site heeft mijn reactor de volgende afmetingen 180mm * 140mm * 500mm = 1,26 liter inhoud.
De reactor produceert nu 200 ml calcium rijk water per uur. Zou dit betekenen dat de verblijftijd van het water in de reactor 1260/200= 6,3 is, dus 6 uur en 18 minuten?
Klopt mijn beredenatie en berekening?
 
Hoi Edwin,

Ook voor jullie een gezond, leuk en succesvol 2007 gewenst.
Mooie foto's maak je, schitterend.

Mbt Kalkreactor zie ik qua model een ronde kolom.
<=> dat de berekening niet juist kan zijn........ maar op de goede weg;)

De inhoud van de reactor:

1/4pi x d2 x h= volume waarbij d=binnendiameter
<=> 0,785 x binnendiameter in het kwadraat x hoogte = Volume

neem de maten in diameter dan heb je gelijk het volume in liters.

Van de uitkomst trek je het volume van de vulling af, zo hou je het netto watervolume over en dat is waar het om draait.

netto volume = verblijftijd
uitstroom Vol.

Daarnaast is het dan ook belangrijk te weten wat de waardes zijn van het uitstroom water KH, Ca ,Ph.


Edwin.Dekker zei:
Nog een nadenkertje.

Volgens de Deltec site heeft mijn reactor de volgende afmetingen 180mm * 140mm * 500mm = 1,26 liter inhoud.
De reactor produceert nu 200 ml calcium rijk water per uur. Zou dit betekenen dat de verblijftijd van het water in de reactor 1260/200= 6,3 is, dus 6 uur en 18 minuten?
Klopt mijn beredenatie en berekening?
 
Ok! dat betekend dus:

¼¶ * 9² * 41 = 0,785 * 81 * 41 = 2608 = ± 2,6 liter volume

Er vanuitgaande dat de reaktor voor de helft gevuld is met substraat, betekend dit dat er 1,3 liter netto aan water overblijft.
Productie 200 ml calcium rijk water per uur.
De verblijftijd van het water in de reactor is dus 1300/200= 6,5 is, dus 6 uur en 30 minuten...
Voor wat betreft de waardes van het uitstroom water heb ik een vraag. (Hoe) kan ik met een Salifert KH test een waarde van boven de 16 KH meten? Volgens de handleiding van Deltec zou de KH van het uitstroomwater tussen de 30 en 40 KH moeten zitten.
 
idd:goed: ;)

KH bepaling indien de verwachting hoog is .

Stel de test schrijft voor dat je 2ml aquariumwater moet gebruiken;
Dan neem je 1 ml aquariumwater en 1ml Osmosewater;
Doe vervolgens de test zoals je hem altijd doet.
De uitkomst die je nu krijgt kun je maal 2 doen , en dat is dan de waarde.

Meet vooraf even ofdat de KH van Osmosewater 0 is .
En secuur werken met de verdeling aquawater en Osmosewater.

Indien je 1/3 aquaw gebruikt en 2/3 osmose, is de uitkomst maal 3
etc etc etc etc.

Dit kun je dus ook doen met het meten van de CA die uit je reactor komt.

Nog een detail: Indien de Kh in de bak 8 is en de uitstroom van de reactor40, dan is de feitelijke verhoging dus 32Kh

Extra rendement kun je ook nog realiseren door de vulling in de reactor 1/3 te nemen en de rest water.

Edwin.Dekker zei:
Ok! dat betekend dus:

¼¶ * 9² * 41 = 0,785 * 81 * 41 = 2608 = ± 2,6 liter volume

Er vanuitgaande dat de reaktor voor de helft gevuld is met substraat, betekend dit dat er 1,3 liter netto aan water overblijft.
Productie 200 ml calcium rijk water per uur.
De verblijftijd van het water in de reactor is dus 1300/200= 6,5 is, dus 6 uur en 30 minuten...
Voor wat betreft de waardes van het uitstroom water heb ik een vraag. (Hoe) kan ik met een Salifert KH test een waarde van boven de 16 KH meten? Volgens de handleiding van Deltec zou de KH van het uitstroomwater tussen de 30 en 40 KH moeten zitten.
 
Ok dank je Anton voor wederom deze verhelderende uitleg. Ik ga morgen nog even wat testjes doen.
Ondertussen heb ik zojuist met een test setje uit mijn zoetwater tijd nog even een KH test gedaan en die geeft aan dat de KH in iedergeval >20 is.
Salifert CA > 500 mg/L
PH = 6,5
Allen uiteraard waardes van mijn reactor water.
Ik heb vanmiddag onbedoelt :eek: aan mijn reactor zitten draaien en de opbrengst is nu ±150ml/uur. Jammer want die 200 ml was exact! Dit komt nu neer dat de verblijftijd in mijn reactor nu > 8½ uur is.
Ik vraag me af wat de optimale verblijftijd is? m.a.w. is 8½ uur goed of slecht etc...
 
De 5 uur die veel besproken is en wordt is een minimale vereiste verblijftijd.

Hoe langer hoe beter waardoor er een goede verzadiging kan ontstaan 10-12 uur verblijftijd is "ïdeaal". Maar de vraag is bij een langere verblijftijd ofdat er voldoende gedoseerd wordt in de bak. Het is dus bij commerciele reactor die wat kleiner zijn, een spelen met het "Niet uit de lengte dan uit de breedte" verhaal om het maximale eruit te halen.

Lees bijgesloten stuk eens , hier staat erg veel nuttige info in , alsmede een test uitgevoerd door Walter mbt het effect van verblijftijd en verzadiging.

Als de Ph nu 6,5 is dan zou je het water nog iets zuurder kunnen en mogen maken waardoor de inhoud nog iets gemakkelijker in oplossing komt zodat je een nog betere oplossing verkrijgt. 6,2-6,3 is mooi.
Laat wel de uitstroom van de reactor verlopen via de schuimer.


Edwin.Dekker zei:
Ok dank je Anton voor wederom deze verhelderende uitleg. Ik ga morgen nog even wat testjes doen.
Ondertussen heb ik zojuist met een test setje uit mijn zoetwater tijd nog even een KH test gedaan en die geeft aan dat de KH in iedergeval >20 is.
Salifert CA > 500 mg/L
PH = 6,5
Allen uiteraard waardes van mijn reactor water.
Ik heb vanmiddag onbedoelt :eek: aan mijn reactor zitten draaien en de opbrengst is nu ±150ml/uur. Jammer want die 200 ml was exact! Dit komt nu neer dat de verblijftijd in mijn reactor nu > 8½ uur is.
Ik vraag me af wat de optimale verblijftijd is? m.a.w. is 8½ uur goed of slecht etc...
 

Bijlagen

  • mei_2004%20het%20zeeaquarium.pdf
    657 KB · Weergaven: 81
  • Salifert CaKh deel1.pdf
    794,5 KB · Weergaven: 56
  • Salifert CaKH deel2.pdf
    64,7 KB · Weergaven: 42
Nog even een kleine aanvulling van mijn dagboek.
Mijn dieren:

1 Paguristes cadenati - Roodpoot heremietkreeft
4 Chromis viridis - Groene Juffer (foto)
1 Gramma loreto - Koningsgramma (foto)
2 Amphiprion ocellaris - Driebands anemoonvis (foto)
1 Paracanthurus hepatus - Picasso doktersvis (foto)
1 Labroides dimidiatus - Poetsvis
1 Amblyeleotris steinitzi - Steinitz gobie (foto)
1 Symbiose pistoolgarnaal - Alpheus sp.
1 Halichoeres chrysus - Citroenlipvis (foto)
3 Pseudanthias dispar - Sikkel vlagbaars (foto)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan