Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

OP
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
STUIFBOL zei:
nieuw gaatje boren net onder het wateroppervlak en het bestaande gaatje dichtmaken door een stukje buis overlangs door te snijden en dat erop te klikken en vastlijmen.

Of in het bestaande gaatje een stukje luchtslang steken wat tot net onder het wateroppervlak uitkomt....
Hopelijk kun je hier wat mee.
mvg Joeri
Joeri, bedankt voor de tip. Het eerste zal niet lukken daar de buis nooit onder de waterspiegel komt. De tweede moet wel lukken lijkt me. Ik ga er eens mee aan de gang!:goed:

Laatst bewerkt:
OP
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
nijland zei:
zie ik daar op de foto naast je aquarium een luidsprekerbox staan??
lijkt me voor de toekomstige bewoners niet erg prettig dat lawaai:rolleyes:
verder succes met de opstart ziet er veel belovend uit:goed:

groetjes wim
Wim, dank je. De visjes hier krijgen een muzikale opvoeding ;) .
Nee, ff zonder dollen, we moeten nog het e.e.a. schuiven met de spullekes. Heeft wel mijn aandacht maar nog niet mijn prioriteit.

Laatst bewerkt:
A

Anton

Guest
Leuk , heten hier meer mensen Anton:D

Pas op Edwin!! De diepte die het slangetje nu onder water steekt komt er qua watervolume bij in je sump bij stroomstoring;)
Edwin.Dekker zei:
Stuifbol, bedankt voor de tip. Het eerste zal niet lukken daar de buis nooit onder de waterspiegel komt. De tweede moet wel lukken lijkt me. Ik ga er eens mee aan de gang!:goed:

A

Anton

Guest
Kzie dat de dursopijp erg laag is , als je deze verlengt tot aan boven dan scheelt dat al heel veel gekletter.

Het gaatje moet niet onder water.
Maar net erboven zoals mefisto al aanhaalde.

Deze koekt in no-time dicht met vuil en (kalk)algen.
Met een gaatje onder water, moet je deze steeds openprikken en voor je het weet zit er net op dat moment een slakje op het gaatje als alles begint te hevelen.
Wordt het slakje nog eens lekker tegen het gaatje gezogen.

OP
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Anton - AVO zei:
Leuk , heten hier meer mensen Anton:D

Pas op Edwin!! De diepte die het slangetje nu onder water steekt komt er qua watervolume bij in je sump bij stroomstoring;)
Dankje voor de waarschuwing Anton.

Laatst bewerkt:
OP
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Anton - AVO zei:
Kzie dat de dursopijp erg laag is , als je deze verlengt tot aan boven dan scheelt dat al heel veel gekletter.
Scherp gezien Anton. Je bent me voor :D . Maar heb ik al aangepast. Ik was nog ff aan het tikken. Zie hieronder.

Laatst bewerkt:
OP
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
18-11-2006

Ik (en mijn vrouw) ben(zijn) met het geluidsniveau wat onze nieuwe aanwinst genereert, niet tevreden:( . De overloop en Durso produceren echt te veel geluid. Het water stortte een centimeter of 25-30 de overloop in waardoor het leek alsof je aan de Niagara falls stond en de Durso stond te slurpen. Er moet wat veranderen dus tijd voor actie. Eerst maar eens wat research gedaan op het web (en op het forum) om te kijken wat ik kon doen. Diverse dingen geprobeerd:

Slurpen:

• In de afdekdop van het 32 mm T-stuk zit aan de zijkant een gaatje geboord. Door aan de afdekdop te draaien kan de lucht toevoer geregeld worden. Gaatje maximaal gezet. Helaas nog steeds veel geslurp.
  • Vervolgens het gaatje helemaal dicht gezet met als resultaat, wederom geen verbetering.
  • Dan maar het gaatje groter geboord (tot 10 mm). Wederom zonder bevredigend resultaat.
  • Extra gaatje geboord 10 mm, nog steeds niet goed.
  • Eens proberen met een luchtslangetje en een kraantje in het gaatje, maar ook dit levert niet het gewenste resultaat.
  • Uiteindelijk terug naar de basis. www.dursostandpipes.com geraadpleegd en alles nog eens grondig doorgelezen. Eerst maar eens wat nieuwe PVC gehaald. 1 m 32 mm buis en afdekdop.
  • Nieuwe afdekdop aan de bovenkant voorzien van een klein (3,5 mm) gaatje, en deze geplaatst. En weg was het geslurp! Maar we hebben iets nieuws. Het slurpen is weg, maar we hebben nu er iets anders voor terug gekregen! Het lijkt er nu op dat iedere 30 seconden het toilet wordt doorgetrokken, het zogenaamde “flushing effect”. Om helemaal gek van te worden! :mad:
Klateren:

• Eerst maar eens wat doen aan die waterval in mijn woonkamer. Dat kan nooit moeilijk zijn.
  • na wat pas en meetwerk heb ik de Standpipe vervangen door een langer exemplaar. Het water valt nu geen 25-30 cm meer naar beneden mijn overloop in, maar nu nog maar een cm of 7.
  • Heerlijk, wat een rust :) .
Nu alleen het flushen nog… (Wordt vervolgd.)

Marcel en Martine

ZeewaterForum gebruiker
Beste Edwin,

Ik weet hoe vervelend het is om dat geluid te hebben, ik had het ook.
Ik heb het opgelost door nog een gaatje te boren in mijn afdekdop[, ik heb dus 2 slangetjes uit mijn dursopijp lopen nu.
Dit heeft bij mij wel geholpen misschien ook wel bij jouw.
dit geluid word veroorzaakt omdat er toch nog te weinig lucht mee gaat.

;)

Ichthus

gewoon lid
Hoi Ed,

Zelf heb ik dit probleem ook gehad bij mijn grote aquarium. Uiteindelijk heb ik het opgelost door op de afvoerleiding een kogelkraan te plaatsen. Deze kun je dan deels dicht draaien waardoor het water in je overloop op niveau blijft en de wc niet meer wordt doorgetrokken. Heb het bij meer mensen gezien en het werkt erg goed als je het hebt ingesteld.

Groetjes

OP
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
(vervolg) 20-11-2006

Het flush-effect.

Op de Durso-site las ik dat indien je Durso is gemaakt van harde PVC buizen, de pijp die naar de sump gaat een beetje schuin af moet lopen. In ieder geval niet loodrecht de sump in. Dit zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn van het flush-effect. Ook las ik dat deze pijp niet te diep onderwater in de sump moet uitkomen, maximaal een centimeter of 5. Te diep is ook nog wel eens de oorzaak van het “flushen”. Op het forum had ik gelezen dat het aanbrengen van een kraan dit probleem zou kunnen verhelpen.
Met deze kennis in mijn achterhoofd ben ik vervolgens te werk gegaan.

Allereerst de buis naar de sump een flink stuk korter gemaakt, ongeveer 10 cm laten zitten. Vervolgens heb ik een PVC kogelkraan aangebracht. Na de kraan zit een 45° sok waarop ik weer een stuk buis op heb gezet. Als laatste heb ik wederom een 45° sok gebruikt. Niet echt nodig volgens mij, maar kwam wel mooi uit.

De boel weer eens vol met water gezet. Na even spelen met de kraan (minimaal geknepen) is de overloop fluister stil!
Het enige wat ik nu nog had is redelijk wat belletjes in de sump. Dit heb ik opgelost door een stuk blauw schuim te plaatsen tussen de uitstroompijp en de opvoerpomp.
Het e.e.a. ziet er nu zo uit:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
F

fast nemo

Guest
blijkbaar toch een moeilijk iets hé... dat afstellen van een durso...
ik ben er ook een avondje zoet mee geweest voor ik het zo stil had zoals ik wou.... ;) van het ogenblik dat de waterstand in de overloop (dus achter je kam) niet meer schommeld heb je de juiste verhouding lucht t.o.v het af te voeren water gevonden...
bij mij is het gelukt met enkel het regelkraantje bovenin de dop...

veel geluk met je bak...

groeten Bjorn

F

fast nemo

Guest
oops... was nog vergeten te vermelden dat wanneer dus je waterstand stabiel blijft het vervelende "doorspoelen van een wc-geluid" weg is...

OP
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Ichthus zei:
Hoi Ed,

Zelf heb ik dit probleem ook gehad bij mijn grote aquarium. Uiteindelijk heb ik het opgelost door op de afvoerleiding een kogelkraan te plaatsen. Deze kun je dan deels dicht draaien waardoor het water in je overloop op niveau blijft en de wc niet meer wordt doorgetrokken. Heb het bij meer mensen gezien en het werkt erg goed als je het hebt ingesteld.

Groetjes
Dank je voor je reactie. Ik heb het inderdaad op deze manier opgelost. Zou wat mij betreft in de starters handleiding mogen staan. Volgens mij loopt iedereen hier tegen aan. Overigens heb ik er een 45° boch na gezet en dat scheelde al een hoop. Ik hoef de kraan echt maar een heel klein beetje te knijpen.

OP
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
fast nemo zei:
oops... was nog vergeten te vermelden dat wanneer dus je waterstand stabiel blijft het vervelende "doorspoelen van een wc-geluid" weg is...
Bjorn,
Ik ben er echt een hele tijd mee bezig geweest. Veel lucht, weinig lucht, 1 gat 2 gaten, klein gaatje, grote gaten, zonder luchtkraantje, met luchtkraantje. Het lukte me niet op deze manier. Door uiteindelijk de pijp naar de sump aan te passen was het over.
Ik ga zo even neuzen in je dagboek! Altijd leuk en leerzaam :goed:

OP
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Hi Bjorn,

Ik zie ook dat jouw uitloop niet loodrecht de sump in stort, maar ook via wat 45° bochtjes. Dit scheelde bij mij inderdaad ook al enorm. Toch maar een kraan er tussen gezet voor de fine tuning.

Overigens waar kan je dat schuim kopen wat je voor je geluidsisolatie hebt gebruikt?

F

fast nemo

Guest
de geluidsisolatie platen heb ik bij een doe-het-zelf zaak gehaald... denk dat je het bij de meeste winkels met bouwmaterialen kan vinden...
de isolatieplaten zaten per 2 stuks van 100x50cm verpakt...(12.30€)
ik heb ze ook al eens gebruikt om een subwoofer-kast te isoleren aan de binnenzijde dus normaal kan je ze ook wel vinden bij een car-audio zaak...
is wel een aanrader want ik denk dat dit wel een verschil in geluid maakt...
succes met je zoektocht... ;)

Mvg Bjorn

OP
OP
Edwin.Dekker

Edwin.Dekker

Senior Forumlid
Het verloop van mijn opstart fase in beeld:
  1. Initiële inrichting. Alles nog lekker fris. De foto is gemaakt op 17-11.
  2. Bak draait nu een week. De stenen zijn nu bedekt met rood-bruine algen. De foto is gemaakt op 24-11.
  3. Na anderhalve week hebben alle rood-bruine algen plaats gemaakt voor donkergroene. De foto is gemaakt op 28-11.
  4. Na ruim 2 weken zijn de donkergroene algen uitgegroeid tot lange wapperende fris groene algen slierten van soms wel ±15 cm. Mijn stenen hebben een vacht gekregen :D. De foto is gemaakt op 2-12.
Ik heb nu ruim anderhalve week geen nitriet gemeten. Alhoewel het allemaal nog redelijk prematuur is durf ik het aan. Ik heb vandaag voorzichtig de eerste levende wezens in mijn bak geïntroduceerd, namelijk:
  • 2 Turbo slakken;
  • 1 heremietkreeft;
  • 1 Gele dokter.
Ik heb deze dieren gekozen omdat ze graag algen eten. Zoals je hieronder kan zien hebben ze voorlopig wat te doen :).
De heremietkreeft is direct als een grasmaaier aan het werk gegaan. Ongelofelijk wat kunnen die tekeer gaan. 1 van de 2 turbo slakken is ook al aardig bezig, terwijl de andere nog niet zo turbo is :rolleyes:.
De gele dokter begint nu voorzichtig uit zijn schuilplaats te komen en knabbelt ook hier en daar een algsliertje weg maar schiet bij iedere beweging in de huiskamer weer direct zijn schuilplaats in.
De komende tijd extra mijn waterwaardes in de gaten houden.
Overigens vraag ik me af of de Gele dokter zich de komende tijd kan redden met algen alleen, of zou ik hem al direct moeten bijvoeren met ander voedsel?

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Bovenaan