Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

Net even water getest. Nitraat en fosfaat eindelijk weer waar ze horen:
  • NO²: 0
  • NO³: 2
  • PO4: 0
  • pH: 8,0
  • KH: 14,1
  • CA: 310
  • Mg: 1200
  • Zout: 1024
  • °C: 25,3
  • Tijd: 15:15
Calcium en magnesium zijn nu niet optimaal, gaan we dus wat aan doen. De KH is flink aan de hoge kant. Ik ga dus de CO² op kalkreactor even dichtzetten en handmatig de CA en Mg verhogen. Het houdt ons van de straat...

Tenslotte nog een foto van de afschuimer draaiend met een andere afstelling. Het lijkt erop dat dit prima draait zo:

Bijlagen

• _MG_9143.JPG
    _MG_9143.JPG
    129,9 KB · Weergaven: 3
Tenslotte nog een foto van de afschuimer draaiend met een andere afstelling. Het lijkt erop dat dit prima draait zo:

Hoi Edwin,

Ook al heb ik geen klagen over het functioneren van mijn afschuimer momenteel; ben ik toch nieuwsgierig wat je dan veranderd hebt aan je instelling... Kan je dat eens laten weten?

Dank,

Hoi Edwin,

Ook al heb ik geen klagen over het functioneren van mijn afschuimer momenteel; ben ik toch nieuwsgierig wat je dan veranderd hebt aan je instelling... Kan je dat eens laten weten?

Dank,

Niets bijzonders Hans. Het enige wat anders is, is het waterniveau in de schuimer. Eigenlijk iets heel elementairs, maar iets wat er ongemerkt ingeslopen is. Ik denk dat ik door de jaren heen ongemerkt naar een steeds lager waterniveau van mijn afschuimer ben gegaan. Daarnaast ook een verkeerd maximaal waterniveau als advies gekregen.
Dan is de blik van een ander met ervaring met een vergelijkbare schuimer wel prettig. Er wordt toch anders naar gekeken.

:mad: ik kan momenteel niet met mijn handen in de bak komen. Zodra ik dit wel doe, heb ik er direct pijnlijke blazen en bulten op zitten... Nog niet eerder gehad. Ik had het vrijdag voor het eerst. Gisteren uit de bak gebleven, en vanavond maar weer eens geprobeerd. Gelijk weer mis.....:mad: Hier wordt ik chagrijnig van....

Edwin, ik hoop niet dat je net zoals ik 'ineens' allergisch blijkt te zijn, maar het is helaas een mogelijkheid.
Het kan zo zijn dat je lichaam in eerste instantie jarenlang niet heeft gereageerd op bepaalde (gif/netel?)stoffen en jouw immuunsysteem nu na al die tijd ineens de mogelijkheid weergeeft om een allergische reactie te veroorzaken en jouw afweersysteem daarbij de stof inmiddels herkent als zijnde 'vijand' die het wil gaan bestrijden.

Het is niet te hopen Marjan. Ik hoop echt dat het van tijdelijke aard is. Het is in iedergeval knap irritant :mad::mad:. Zo merk je pas hoe vaak je toch nog even met je handen in het aquarium komt.
Al is het niet om de ramen schoon te maken, of een omgevallen koraaltje weer goed te zetten, dan is het wel om de zuignap met norri op het raam te plakken en later weer te verwijderen.
Ik denk dat ik maar een paar handschoenen ga kopen, moeten trouwens wel hele lange zijn. Als ik op de bodem moet wezen, mogen ze natuurlijk niet vollopen. Iemand suggesties waar ik die kan kopen?

Welke kleur HQI pitten heb jij er boven hangen dan?

Welke kleur HQI pitten heb jij er boven hangen dan?
Dennis zoals ook al geantwoord in je dagboek, heb ik er nu 12.000 Kelvin boven hangen.

Toch makkelijk dit van elkaar te horen toch voor dat ik de andere aan zal schaffen kom ik eerst eens naar jou licht kijken!:biggrin:

Is goed Dennis. Je bent welkom, zal zorgen dat de koffie klaar staat en het bier koud ;). De AM 12000K HQI combi met T5 ATI Blue Plus kom ik overigens wel vaker tegen.

Ik vraag me al tijden af waarom de LPS-en in mijn bak het niet willen doen. De SPS-en daarentegen gaan prima. Oortjes, gorgoon, sterpoliep doen het ook prima. M'n hamertjes doen het echter slecht, de Caulastrea matig en van mijn Duncansamnia kan ik ook niet echt zeggen dat het groeit. Ik zou daar toch wel verandering in willen brengen, want wil toch het aantal LPS in mijn bak vergroten. Suggesties of tips zijn welkom hier!

Ik vraag me al tijden af waarom de LPS-en in mijn bak het niet willen doen. De SPS-en daarentegen gaan prima. Oortjes, gorgoon, sterpoliep doen het ook prima. M'n hamertjes doen het echter slecht, de Caulastrea matig en van mijn Duncansamnia kan ik ook niet echt zeggen dat het groeit. Ik zou daar toch wel verandering in willen brengen, want wil toch het aantal LPS in mijn bak vergroten. Suggesties of tips zijn welkom hier!
Teveel netelgiffen van SPS in je bak Edwin,dat is ook de reden van de uitslag op je handen.....

Teveel netelgiffen van SPS in je bak Edwin,dat is ook de reden van de uitslag op je handen.....

Ik filter continu over kool. Zou het dat dan toch kunnen zijn?

Hallo Edwin,

ik heb er ook regelmatig last van. Zo gauw ik last heb filter ik over kool. Meestal gaat het dan wel over. Ik heb laatst een tijdje ozon gebruikt en in die tijd had ik ook geen last.

Groet,
Gerrit

Back
Bovenaan