Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

Korte update v.w.b. de mandarijn pitvisjes. Het lijkt goed te komen. Ik heb geen knokpartijen kunnen waarnemen en zie beide visjes nog scharrelen door de bak waarbij ze elkaar regelmatig op enkele centimeters benaderen. De valpartij in de winkel heeft het vrouwtje in iedergeval niet beschadigd.
Vrijpartijen heb ik nog niet waargenomen, maar ze lijken elkaar in iedergeval te accepteren. De rest komt vanzelf...

Hoi Erwin,
Ik snap echt niet hoe je zo mooie en heldere foto's gemaakt krijgt.
Top:eek:
Welk toestel gebruik jij?
Grtjs
Dominique

Hoi Erwin,
Ik snap echt niet hoe je zo mooie en heldere foto's gemaakt krijgt.
Top:eek:
Welk toestel gebruik jij?
Grtjs
Dominique

Hallo Dominique. Thanx!
Ik gebruik een inmiddels wat verouderde camera. Ik heb een Canon EOS 350D. Deze camera heeft een CMOS-sensor van "slechts" 8 megapixels.
Echter de hoeveelheid megapixels van de CMOS is niet alles bepalend. Er zijn immers GSM toestellen met meer megapixels. De kwaliteit van de lens en met name de lichtgevoeligheid is een belangrijke factor in het maken van mooie foto's. Daarnaast fotografeer ik altijd in RAW formaat zodat ik en niet de software van het toestel, (naderhand) kan bepalen hoe ik de belichting e.d. wil. Fotografeer je in JPEG bepaalt de camera dit voor je in een split second. Nadeel van fotograferen in RAW is dat je altijd je foto moet "ontwikkelen" op de PC en de foto's veel ruimte in beslag nemen op je geheugenkaart. Dit laatste is tegenwoordig al geen probleem meer met de kosten van een 8 of 16 GB kaartje. Het betekend wel dat je er per saldo meer tijd aan kwijt ben voordat je wat kunt laten zien. Dit nadeel weegt mijn inziens niet op tegen het voordeel van een geslaagd eindresultaat. Ik vind het de moeite waard.

Dank je wel voor je uitleg.
ik persoonlijk vindt het de moeite waard en wil ook graag een spiegelreflex kopen. Echter ben ik ook duiker en wil graag ook onderwaterfoto's maken. Echter is een spiegelreflex samen met een onderwaterhuis peperduur.
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Ik wacht nog op een klein digitaal toestelletje met de kwaliteiten van een spiegelreflex met een klein en betalbaar onderwaterhuis. Ben ik te veel eisend?:biggrin:
Hallo Dominique. Thanx!
Ik gebruik een inmiddels wat verouderde camera. Ik heb een Canon EOS 350D. Deze camera heeft een CMOS-sensor van "slechts" 8 megapixels.
Echter de hoeveelheid megapixels van de CMOS is niet alles bepalend. Er zijn immers GSM toestellen met meer megapixels. De kwaliteit van de lens en met name de lichtgevoeligheid is een belangrijke factor in het maken van mooie foto's. Daarnaast fotografeer ik altijd in RAW formaat zodat ik en niet de software van het toestel, (naderhand) kan bepalen hoe ik de belichting e.d. wil. Fotografeer je in JPEG bepaalt de camera dit voor je in een split second. Nadeel van fotograferen in RAW is dat je altijd je foto moet "ontwikkelen" op de PC en de foto's veel ruimte in beslag nemen op je geheugenkaart. Dit laatste is tegenwoordig al geen probleem meer met de kosten van een 8 of 16 GB kaartje. Het betekend wel dat je er per saldo meer tijd aan kwijt ben voordat je wat kunt laten zien. Dit nadeel weegt mijn inziens niet op tegen het voordeel van een geslaagd eindresultaat. Ik vind het de moeite waard.

Dank je wel voor je uitleg.
ik persoonlijk vindt het de moeite waard en wil ook graag een spiegelreflex kopen. Echter ben ik ook duiker en wil graag ook onderwaterfoto's maken. Echter is een spiegelreflex samen met een onderwaterhuis peperduur.
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Ik wacht nog op een klein digitaal toestelletje met de kwaliteiten van een spiegelreflex met een klein en betalbaar onderwaterhuis. Ben ik te veel eisend?:biggrin:

Nee hoor valt wel mee. Er is al heel veel. Zo zijn er voor Canon hele goede en betaalbare onderwaterhuizen voor de Powershot en Ixus serie. De prijs valt en staat met de diepte waar op je wil duiken. Praat je over 40m of 140m daar zit een behoorlijk verschil in. Voor een DSLR-huis tel je echter nog snel € 1000,- neer. Nadeel is dat ze zo groot zijn hè...

Laatst bewerkt:
Gisteren even in de bak gewerkt. Omdat ik niet tevreden ben met de waterwaardes, een extra wissel van 20% uitgevoerd. Van het weekend de reguliere waterwissel gewoon weer.
Verder heb ik mijn paarse stylo noodzakelijk moeten knippen, omdat deze tegen een acro aan groeide en de acro er zichtbaar last van had.
Tevens de acro geknipt en onbedoelt nog een stukje afgebroken. Jammer want het betreft een appart acrootje die ik graag wat groter wil laten groeien. Ik moet zo dus even wat stekken te koop zetten...:biggrin:

Mmmm, heb het vijlvisje al twee dagen niet gezien.... minder :(

Gevonden! Het visje staat nu op zijn kop tussen de oortjes. Ben bang dat ie het niet gaat redden. Geen idee wat er aan de hand is...
Het feit dat ik hem al twee dagen niet gezien had, zegt voldoende. Normaliter at hij goed met de pot mee. Nu lijkt het hem allemaal niet te bekoren... :(

Hier nog even een korte update met dit weekend uitgevoerde werkzaamheden aan mijn bak.
  • 20% waterwissel
  • stromingspompen gereinigd
  • kalkreactor nagelopen
  • afschuimer beker geleegd en schoongemaakt
  • afschuimer een beker met warmwater met azijn leeg laten zuigen
  • glasplaat van de verlichting grondig schoongemaakt
Voorlopig kan de techniek er weer tegen aan.

Overzicht photopic van hoe het er momenteel bij staat. Geen bijzondere foto, maar toch vond ik hem wel wat hebben met die reflecties...

Bijlagen

• _MG_9078.JPG
    _MG_9078.JPG
    563 KB · Weergaven: 51
En nog eentje van de waterwissel onder enkel blauwe T5 (zijn mijn kleurtjes tenminste nog een beetje om aan te zien :o:rolleyes:)

Bijlagen

• _MG_9135.JPG
    _MG_9135.JPG
    647,7 KB · Weergaven: 32
Nou Edwin wat ik vanaf hier kan zien ziet het er toch echt wel goed uit!!!:goed: Maar we klagen allemaal wel eens!:p

Dennis, de kleurtjes zijn echt nog niet wat ze geweest zijn... dat is het nadeel van terug kijken op oude foto's :o. De bak heeft er kleur technisch gezien echt beter bij gestaan. Maar we zitten weer op de goede weg.
En ja klagen doen we allemaal wel eens. Ik ben nu eenmaal niet snel tevreden.

Ik kom graag een keer langs Ed! :)

Gisteren na een bliksem bezoek van Marco-W het waterniveau in mijn afschuimer aangepast. Toch wel prettig hoor, ervaring uitwisselen met een ander. Marco heeft ook een Deltec afschuimer en houdt er een hele andere afstelling op na dan ik. Ik ben benieuwd of de afschuimer met deze afstelling beter gaat functioneren.
Toch wel grappig dat je na bijna 3 jaar toch nog met een andere afstelling van je afschuimer kan komen... :rolleyes:

Ook na bijna 3 jaar nu eindelijk eens de tijd genomen om mijn durso aan te passen. Ik heb de pijp ongeveer met 9 cm verlengd waardoor het geheel nu eindelijk zo goed als stil is... Nu valt het water geen 10 cm meer naar beneden over de kam, maar nog maar 1. Ik ben benieuwd wie het het eerste opvalt hier in huis :biggrin:

Het vijlvisje had ik uitgevangen en zwom al een paar dagen boven in de bak met genoeg glasanemoontjes en Xenia, maar helaas hij heeft het toch niet gered. Vanochtend zag ik hem vastzitten aan een streamer...:(. Hij heeft hier in de bak beneden in iedergeval zeer nuttig werk gedaan. Geen Xenia en pest anemoontjes meer te bekennen. Bedankt daarvoor gabber!

Hele mooie foto die laatst Edwin.
Ziet er mooi volgegroeid uit.

Dank je Gerrit :goed:. Valt wel mee hoor, er is hier nog ruimte genoeg :biggrin:. Maar na 3 jaar mag het wel ergens op gaan lijken toch?

Back
Bovenaan