Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ed's eerste zee-aquarium!

Ook van mij een dikke proficiat Erwin.
maak er nog een fijne moederdag van.

Groetjes Erik

Marjan, Manuel, Erik, Marco en Luc. Dank jullie wel voor de felicitaties :goed: . Dat met moederdag dat hebben we wel aardig opgelost Manuel. Gisterenavond mijn feestje gevierd, de laatste visite ging vanmorgen om half 7 weg... (toen de laaste fles bacardi op was)
De kinders hebben moeders vanochtend in de watten gelegd (en mij ook een beetje)...
De rest maar even kalm aan vandaag... heb niet echt trek in taart of wat dan ook :o ;).....

Ook vanuit Antwerpen een gelukkige verjaardag gewenst,en nog veel aquarium plezier.

Gr,Eddy

Edwin van harte met je verjaardag.

Hoe staat het met de veranderings plannen?
Heb in mijn dagboek nog een foto geplaatst van je stek van de montyplaat groeit inmiddels al overal overheen en tegen aan.

FIjne dag nog

Nog bedankt Dennis en Miranda!

Plannen voorlopig in de ijskast. Ga stukje bij beetje de techniek aanschaffen. Het zal dus nog wel even duren voordat ik zover ben.
Ik moet voorlopig tevreden zijn met wat ik heb.
Ik zal binnenkort weer eens een update doen en wat foto's maken.

Edwin,

En tevreden kan je zijn inderdaad, hoop dat mijn bak er over een aantal jaar zo uit ziet.;)

Tijd voor maar weer eens een update:

Bak draait op wat rode cyano na eigenlijk probleemloos. Wel breken er de laatste tijd wel wat toppen af van mijn Acro's door naar ik aanneem vechtende vissen :mad:. De dokters zijn onderling nog wel eens aan het stoeien en ook de dwergkeizer wil nog wel eens de confrontatie aangaan.
Momenteel de KH weer wat aan het opschroeven, want was wat omlaag gezakt door een haperende drukregelaar, die nu weer normaal lijkt te werken. Verder wordt het tijd om weer eens te gaan stekken. Heb net gisterenavond een paar stukken van mijn paarse Montipora plaat afgebroken. De stukken zal ik binnenkort aanbieden. Verder is van de week de groene Caliendrum van zijn voet gevallen en moet opnieuw geplakt worden. De bak is inmiddels zo goed als Xenia vrij :).
Visjes gaan ook goed, het enige wat ik op dat front kan melden is dat de "killer" Chromis de pijp aan maarten gaat geven. Hij eet al een tijd niet meer, en zal de hongersdood sterven. Als deze dood is ga ik het toch weer proberen een schooltje Chromis viridis in te brengen. Heb nu hoop dat de combo met de Dispars toch voor meer rust en natuurlijk gedrag gaat zorgen.

Ik heb momenteel weinig tijd :( voor de bak en nog minder voor het forum, maar toch even een update:

Door aanhoudende problemen met de drukregelaar is de toevoer van CO² naar de kalkreactor de afgelopen weken niet stabiel geweest. Gevolg een KH en Ca die onderuit zijn gezakt.
Vandaag een poging gedaan dit probleem nu plat te slaan. De drukregelaar is niet lek, dit kon ik eenvoudig controleren door druk op de manometers te zetten en de fles dicht te draaien. En door tevens de CO² uitstroom van de drukregelaar dicht te zetten. Hierdoor zit de druk gevangen in de regelaar. Indien de druk niet afneemt gedurende een periode mag je aannemen dat de regelaar niet lek is. Uit voorzorg heb ik het rubberen ringetje wat tussen de fles en de regelaar in zit vervangen. Ook heb ik de terugslagklep vervangen en de magneetventiel op werking gecontroleerd. Vervolgens alles weer aangesloten. In eerste instantie leek het allemaal prima in orde, maar na ongeveer 20 minuten wederom het probleem dat ik geen CO² bellen meer zag in de bellenteller en dus geen CO² toevoer meer had.
Verder zoeken. Magneetventiel en terugslagklep tussen de installatie uit gehaald en de fles rechtstreeks op de bellenteller aangesloten, met het zelfde resultaat.... Conclusie: klep OK en ventiel OK.
Wat dan... het is me een raadsel…. toch maar weer door zoeken.
Na veel getob kwam ik uit op overdruk. In de bellenteller en/of de kalkreactor. Bellenteller los gemaakt en geleegd, slangetjes van de bellenteller en de reactor los gehaald. Watertoevoer naar de reactor op maximaal gezet en de reactor even doorgespoeld. De boel weer aangesloten en afwachten maar.
Tot op heden lijkt het er op dat het probleem eindelijk verholpen is. Vreemd omdat ik nu al 2½ jaar zo draai zonder dit probleem.

Lezers van mijn dagboek: doe er uw voordeel mee ;).

Laatst bewerkt:
Blunder!

Gisterenavond nog even een 20% wissel gedaan. Zit ik na de gedane arbeid door mijn bak te turen, zie ik wat wits in mijn overloop. Nee! het zal toch niet waar zijn....:eek: Een aantal weken geleden heb ik een aantal dagen filterwatten in mijn overloop gehad, welke ik om de dag verving. Ben ik toch vergeten de laatste watten uit de overloop te halen...:o deze hebben er dus een paar weken ingelegen.
En ik maar denken hoe het toch kon dat mijn nitraat en fosfaat aan het oplopen was.... sukkellllll!!! Wat een blunder.

Ach goed dat je het gevonden hebt, nu ben je van het probleem af :)

Das waar... En ik maar denken dat omdat ik zo goed als geen Xenia meer in mijn bak heb staan, er minder nitraat verbruikt werd...

Re: Blunder!

We worden ouder Edwin en vergeten allemaal wel eens wat :p !! Allemaal miserie wat je leest op het moment...en juni de flapmaand moet nog komen :rolleyes: !!
Hopen dat je snel weer de juiste waardes hebt :) !!
Gisterenavond nog even een 20% wissel gedaan. Zit ik na de gedane arbeid door mijn bak te turen, zie ik wat wits in mijn overloop. Nee! het zal toch niet waar zijn....:eek: Een aantal weken geleden heb ik een aantal dagen filterwatten in mijn overloop gehad, welke ik om de dag verving. Ben ik toch vergeten de laatste watten uit de overloop te halen...:o deze hebben er dus een paar weken ingelegen.
En ik maar denken hoe het toch kon dat mijn nitraat en fosfaat aan het oplopen was.... sukkellllll!!! Wat een blunder.

't Is te hopen dat die watten dan inderdaad het probleem waren Edwin.
Heb je geen zicht op je overloop dat je ze zomaar kon vergeten?

Ik heb een hoekbak en de overloop zit achterin de hoek. Tegen de overloop is mijn rifje gebouwd. Ik heb er dus inderdaad geen zicht op.

Re: Blunder!

We worden ouder Edwin en vergeten allemaal wel eens wat :p !! Allemaal miserie wat je leest op het moment...en juni de flapmaand moet nog komen :rolleyes: !!
Hopen dat je snel weer de juiste waardes hebt :) !!

Waardes zullen best wel weer goed komen. Zaten nog niet echt hoog, maar ik was verbaasd dat ik in ene meer dan 0,03 mg/L fosfaat meette. Zeker gezien de laatste paar verversingen. Het schommelde tussen de niet meetbaar en 0,03 mg/L nu even wat meer dus. Voor wat betreft het ouder worden, ik begin ook al aardig zilver te worden :rolleyes:.

Kleine update. Zit alweer 2 weken zonder kalk reactor....:mad: Wederom problemen met het rotortje. Is in bestelling maar is er nog niet....
KH en CA zijn daardoor niet stabiel.
Daarnaast heb ik de 16.000K AM HQI pit verwijdert en vervangen door toch weer een 10.000K pit. Wat een verschil... Had nooit de 16K er in moeten doen. Bak is veel lichter en ik verwacht dat dit ten gunste gaat komen van de kleurtjes.

Back
Bovenaan